Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:11
Na bijna 10 jaar vond ik het tijd om mijn pc eens te updaten.
In het verleden mocht ik graag op de PC Gamen, de laatste tijd was dit vooral op de Xbox one.
Ik ben voor de volgende setup gegaan:

Mobo: MSI z370-a pro
CPU: Intel i5-8600K
Geheugen: G.Skill Rapjaws V (2x8 GB)
Graf kaart: Gigabyte GTX1080TI Gaming OC 11G
Voeding: Bitfenix formula gold 550W

Nu is het probleem dus dat als ik een game opstart dat mijn PC (Windows 10) reboot.
Geen bluescreen oid, gewoon een reset.
Dit zou dus een voeding probleem moeten zijn verwacht ik.
Het was eerder ook de bedoeling om voor een GTX1070TI te gaan, maar ik kon de GTX1080TI via een Amazon aanbieding goedkoop krijgen.
Gigabyte adviseert een 600W voeding, die had ik achteraf ook wel moeten halen wellicht, maar deze kan niet binnen zichttermijn weer terug (had ik begin augustus al besteld).

De Bitfenix zou mijn inziens voldoende capaciteit (550W gold rated) moeten hebben voor de setup, maar toch zijn er problemen.
Als ik met MSI afterburner de Power settings op max 80% zet, blijft de setup stabiel.
op dat moment wordt er maximaal 330 W uit de muur getrokken, gemeten met een normale goedkope) outlet meter. Ik kom dus nog lang niet in de buurt van de 550W.
Op de 12V GPU rail van de Bitfenix waar dus alleen de GPU op aangesloten zit zou een max van 30 Ampere zitten. De GTX1080TI zou een TDP van 250W hebben. Als ik mijn schoolkennis gebruik zou dat 250/12 = 20.8 Ampere zijn.

Het lijkt me dat de voeding afdoende moet zijn. ik ben benieuwd naar de meningen van jullie.
Ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om nu alweer te investeren in een nieuwe voeding.

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@TSS_Droopy Zonder overklokken is de 450W versie al voldoende, maar een voeding kan altijd defect zijn/raken natuurlijk. Maar daarom is er zoiets als garantie, waardoor je niet een nieuwe hoeft te kopen. Gewoon dus contact op nemen met de winkel waar je de voeding gekocht hebt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TSS_Droopy
Wellicht is hij inderdaad defect, daar probeer ik achter te komen. Ik heb contact gelegd met Bitfenix, maar die geven (uiteraard) aan dat volgens de specificaties van Gigabyte een 600W voeding nodig is en zonder de GTX 1080TI, krijg ik hem ook niet in de reboot. Ik ga maar een andere voeding bestellen en neem mijn verlies in deze :-(

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
Niks verlies. Waarom vraag je geen RMA bij de winkel waar je de voeding hebt gekocht?

• TSS_Droopy
Ik ga het proberen, maar ik ben bang dat ik hem ongerepareerd weer retour krijg. Zolang ik de load op de GPU rail beperkt hou werkt het allemaal en blijkbaar vind Bitfenix (en Gigabyte) dat de voeding te licht is voor mijn gebruik.

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt sowieso niks met Bitfenix of Gigabyte te maken. RMA gaat in ieder geval de eerste twee jaar via de winkel. Maar het heeft niks te maken met een voeding die het niet aan kan, want dan zou de PC niet rebooten, maar uitvallen, omdat de OCP of OPP ingrijpen. Het zou hooguit een defecte voeding kunnen zijn, of gewoon een ander onderdeel natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 12-09-2018 19:52 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• TSS_Droopy
Enorm bedankt voor de tips. Omdat ik het vervelend vind om mijn nieuwe speelgoed nog niet te kunnen gebruiken bestel ik maar een nieuwe voeding (en dan maar een goede 750W just to be safe) . Ik zal even laten weten of dat het oplost en dan deze wellicht alsnog RMA sturen omdat het helemaal niet nodig is om meer Wattage te hebben natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt niet veiliger zitten met een overdreven voeding. Je kunt wel minder veilig zitten met een overdreven voeding door hogere OCP trip points. Je kunt wel veiliger zitten met een voeding van hogere kwaliteit. Al is de huidige al gewoon één van vrij hoge kwaliteit.

AMD Nieuwsdiscussie

• Uszka
750w heb je niet nodig. pricewatch: Corsair RM650x (2018) heb je voor een spotprijs bij Megekko, goedkoper zelfs dan de 550w, en kan het systeem makkelijk aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 12-09-2018 20:36 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Hij wou veiliger zitten, niet minder veilig door een enkele 12V rail. :p

AMD Nieuwsdiscussie

• Uszka
You got me :+

• TSS_Droopy
Ik had dus in de tussentijd de Corsair RM750x (2018) besteld (gelukkig zelfde type voeding als het advies hier) . Nou hoop ik maar dat ik daarmee niet met een kanon op een mug ben gaan schieten. Mijn eerste redenering dat 550W genoeg was was als ik jullie goed begrijp tot nu toe mijn beste redenering ;) . Daarna dacht ik dat als 550W echt niet genoeg zou zijn en ik echt 600+ moest gaan dat 750W dan beter was dan 650W.
Duidelijk dat dit niet mijn expertise is. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door TSS_Droopy op 12-09-2018 22:42 ]

• TSS_Droopy
Ik heb vanochtend de nieuwe voeding ontvangen en dit lijkt (gelukkig) de oplossing te zijn.
De tests die ik deed waardoor ik de reboot kon reproduceren werken nu zonder problemen.
Ik heb van BitFenix nog terug gekregen dat er een piekbelasting kan komen van (niet helemaal maar ongeveer) mijn kaart van 404W volgens een Tomshardware review.
https://img.purch.com/gig...hdHRhZ2UtT3ZlcnZpZXcucG5n
Dan klopt het weer dat die voeding dat niet kan leveren op de GPU rail (Max 360W volgens de manual).
As your graphic card with OC design, I believe you will need to have a PSU which is over the
recommended wattage. I hope these information can help you to find out the truth, because
our experience is graphic card company will show the power consumption as continuous power.
They won't tell you about their peak power of particular graphic card, but they will answer you
to buy a 600W PSU when you mail or call their customer service team. Thanks!
Als ik in MSI afterburner de power limit van de kaart op 100% zet en even een minuutje test, dan zie ik daar ook stiekem in de grafieken naar voren komen een max van 117% terwijl de max toch echt op 100% staat.
Blijkbaar gaat de kaart er toch zelf overheen.

[ Voor 10% gewijzigd door TSS_Droopy op 13-09-2018 16:36 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:48:
Maar het heeft niks te maken met een voeding die het niet aan kan, want dan zou de PC niet rebooten, maar uitvallen, omdat de OCP of OPP ingrijpen. Het zou hooguit een defecte voeding kunnen zijn.
Zoals al eerder aan gegeven kan het dus niet wat Bitfenix aangeeft.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 13-09-2018 16:44 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• TSS_Droopy
Doen OCP en OPP ook niet een reboot dan? Het gedrag is dat de hele PC uitgaat (ook de power led) en na een seconde of 3-4 weer aangaat en aan zijn bootproces begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee, PC valt uit en moet in de meeste gevallen de stroom er vanaf halen om de beveiliging weer te resetten.

AMD Nieuwsdiscussie

• TSS_Droopy
Dat is in ieder geval niet het gedrag wat ik krijg. Ik zal dat nog eens terurkoppelen aan Bitfenix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
Nou ik heb weer reactie terug van Bitfenix. Op zich zijn ze er steeds snel bij .
According to the design, over current & over power situation will not cause good PSU
or system into serious damage, so our circuit will not latch the power.
The system will directly reboot immediately.
There is one situation that PSU will latch the power is the short-circuit in the system, then, the PSU will stop working if the protection circuit has detect the abnormal in the system. Thanks!
Dat lijkt een plausibel verhaal, maar strookt niet helemaal met het verhaal van The Mask hier. Zo te zien weet hij ook waar hij het over heeft.

Zou het kunnen dat Bitfenix het anders doet dan andere voedingen?

Pagina: 1