Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:40
Ik probeer in InDesign voor elkaar te krijgen, dat een rechts uitgelijnde hoofdstuknummering-paragraaf daadwerkelijk start aan de rechter kant van de pagina.... Dat lijkt nog niet zo makkelijk. Of ik nou met GREP probeer te werken (vreselijk) of simpelweg de indent probeer op te hogen; ik krijg de hoofdstuknummering niet aan de rechterkant van een pagina. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/14mw583.png

De onderste situatie is gewenst. De situatie boven is een paragraaf met X stijl, nummering, en een harde return op de eerste regel, waardoor de eigenlijke hoofdstuktitel op de 2e regel begint (na de streep). Echter; omdat er nu een 'harde return teken' op de eerste regel staat, kan ik proberen wat ik wil, maar de indent krijg ik nooit ver genoeg naar rechts. Ja, ik kan simpelweg hier mee werken, de TOC maken en als allerlaatst de nummering verwijderen en handmatig ' chapter 5' typen; maar dit moet toch anders kunnen lijkt me. Wie heeft advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-06 10:38
Volgens mij kan je dit resultaat verkrijgen door een rechts lijnende tab te gebruiken ipv een indent.

Ik heb even de uitleg van het Adobe forum geknipt en geplakt:
The most efficient way to do this would be to set this in the TOC dialog.
You need to press "More options", then look for a field "Between entry and number".
Type ^y there. This right-aligns the pages number for the selected TOC item.

Je moet dan volgens mij ook de tabpositie instellen in de alineastijl van de je TOC entry.
Ik kan het nu even niet testen, maar weet vrij zeker dat dit werkt.
Toen ik je andere kwestie met de regelnummers rechts op de eerste regel probeerde op te lossen heb ik deze methode geprobeerd. Het probleem was daar echter dat het niet mogelijk is om de tekstkolom een rechter indent te geven en het nummer vervolgens voorbij dat punt te plaatsen.

• MoiZie
Dank, maar dit gaat niet over een TOC / paginanummering! :) Het betreft hier de start van een hoofdstuk, het rechts uitlijnen van paginanummering met ^y werkt inderdaad in een TOC ;) Sorry voor de verwarring.

Overigens vrees ik dat mijn kwestie ook neer komt op jouw laatste zin; het zal niet mogelijk zijn...

Ik bedenk ineens nu me wel een 'workaround' --> ik kan het tekst object voorbij de pagina-rand zetten en alles rechts een indent geven behalve de eerste regel... Waardoor alles effectief op de pagina komt tegen de rand aan... Hmm, dat ga ik eens proberen :+ Toch vraag ik me af of het niet makkelijker kan...

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-06 19:31
Soms loop je inderdaad tegen de onmogelijkheden of beperkingen van DTP software aan. Vooral als je zelf exact weet hoe je het wil hebben, soms is dat erg frustrerend. Heb je al eens gewerkt met een typesetting systeem zoals LaTeX? Dat is wat men vaak gebruikt voor het schrijven van wetenschappelijke papers :).

My favorite programming language is solder.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 17:15

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Puch-Maxi schreef op woensdag 12 september 2018 @ 01:36:
Soms loop je inderdaad tegen de onmogelijkheden of beperkingen van DTP software aan. Vooral als je zelf exact weet hoe je het wil hebben, soms is dat erg frustrerend. Heb je al eens gewerkt met een typesetting systeem zoals LaTeX? Dat is wat men vaak gebruikt voor het schrijven van wetenschappelijke papers :).
Dat is inderdaad wat je vaak ziet. Prima als je hiermee al eerder begonnen bent in je loopbaan, maar niet aan te raden om even je proefschrift tekst erin te batsen voor de opmaak. In verband met de nogal steile leercurve zeg maar.

Verder heb je het voor papers niet nodig; publishers doen de opmaak voor je. Wel handig als je zelf veel handleidingen of SOPs moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Iemand nog tips, behoudens de genoemde 'tip' om naar latex over te stappen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:20
Wat bedoel je eigenlijk met 'hoofdstuknummering-paragraaf'? (ik heb de Engelse InDesign)

Als ik in een stuk tekst de Type menu -> Text variable -> Chapter number invoeg, gaat dat gewoon goed met uitlijnen en andere paragraaf opmaak.

tweakers indesign rechts uitlijnen hoofdstuk

[ Voor 4% gewijzigd door alwinuzz op 21-09-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 23:41
@alwinuzz Wat je vergeet is dat hij een titel over twee regels heeft, die hij allebei rechts wil uitlijnen.

Maar waarom geef je je titel niet gewoon een Shift-Enter (Forced Line Break) tussen titelnummer en titelnaam? Dan krijg je zonder veel moeite wel wat je wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rTaON7cm247Zxcb4K2oeIvb0/full.png

Qua stijl heb ik een nested character style met Smalle Kapjes die toegepast wordt tot een harde return.

Smalle Kapjes Rule

[ Voor 47% gewijzigd door Savantas op 25-09-2018 16:57 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1