Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Testen van WiFi Roaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Netwerkers,

Ik heb een prima huis-, tuin- en keuken-wifi, maar ik vind het leuk om daar ook lekker mee te knutselen. Het configuratie-stuk is geen enkel probleem. Waar ik mee worstel is een goeie manier om dekking/roaming inzichtelijk te krijgen.

Wat achtergrond:

Een van de doelen is om goeie roaming te hebben op het netwerk. Op dit moment gebruik ik twee Airport Time Capsules (eentje begane grond, eentje eerste verdieping).

Niet dat ik zo vaak FaceTimend de trap oploop, maar in de praktijk merkt ik dat het prima roamt.

Wel vind ik het weinig doorzichtig om goed te zien of/wanneer roaming werkt. Mijn huis is verre van een gecontroleerde omgeving, het heeft rare hoekjes en krommingen, er is in de loop van decennia gebouwd met nogal wisselende materialen en daardoor zijn er verrassende dode of juist 'levende' plekken. Op geen enkele plek die er toe doet heb ik onvoldoende dekking, maar op een paar plekken zou ik wel beter signaal willen.

Uiteraard maakt de client waarmee je test ook uit. Sommige zijn een stuk 'stickier' dan andere, helemaal omdat ik de 2.4 en 5 Ghz band door elkaar heen gebruik.

Mijn plan is om het netwerk uit te gaan breiden met wat Fritz!-apparatuur die ik heb. Die wil ik inzetten als bedrade AP's.

De hamvraag:
Wat is nou een makkelijke manier om te zien of ik op een plek X in het huis dekking heb van welk AP en of de hand-overs goed verlopen?

Met de twee Airports vond ik het al best een gedoe en was ik eindeloos op en neer aan het lopen met een Macbook, terwijl ik ICMP pings liet lopen en scans deed, terwijl ik via Airport Utility de AP's uitvroeg. En daar hoefde ik me geen enkele zorgen maken of de client het wel als ESSID zag.

Dat moet toch slimmer kunnen? Weet iemand een goeie tool of een handigere methode? Ik zit nu zelf te denken om een script te gaan schrijven dat elke paar seconden het BSSID van de verbonden AP logt, gecombineerd met een timestamped ping/respons time log, maar dat komt me allemaal zo primitief over.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Via deze manier kun je wat meer uitgebreide info opvragen over het wifi-station waar je mee verbonden bent: https://stutech-help.stan...-the-Menu-Bar-in-Mac-OS-X
Aan de BSSID / kanaal kun je dan wel bepalen op welk AP je zit.

Belangrijke vuistregels voor goede roaming:
  1. Zet de zendsterkte niet te hoog, lager is juist beter. Met een te hoge zendsterkte blijven je clients plakken. Kom je bereik te kort, dan kun je beter een extra AP plaatsen ipv zendsterkte omhoog gooien.
  2. Zorg dat je elk AP op een eigen kanaal zet, voor 2G is dit 1/6/11, voor 5G is er ook een dergelijke set kanalen. Als je op deze set kanalen blijft dan heb je ook zo min mogelijk overlap met wifi van buren e.d.
  3. Zorg dat je AP's hetzelfde SSID gebruiken
Op die manier werkt het bij mij thuis met twee Ubiquiti accespoints prima. Voor 2G en 5G heb ik ook hetzelfde SSID, zodat de client zelf kiest of hij 2G of 5G pakt.

In het verleden heb ik ook wel inSSIDer gebruikt, maar die is alleen voor Windows zie ik. Daar kun je ook het e.e.a. aan zendsterkte en omliggende stations e.d. uit halen. Is tegenwoordig ook niet meer gratis meen ik, maar een oudere versie is nog wel te downloaden.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2018 13:40 ]

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
wat @ThinkPad zegt, je kan best je zendsterkte verlagen , zodat je toestel sneller beslist te te wisselen van station..

als je perfecte roaming wil (= geen uitval van bv whatsapp gesprekken tijdens het wisselen van stations) moet je naar een flink duurder systeem ..
persoonlijk vind ik het geen probleem , ik weet ondertussen al precies waar hij gaat overspringen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een accespoint in de woonkamer en de andere hangt in het trapgat, net op de overgang tussen eerste verdieping en zolder.

Durf het niet meer met zekerheid te zeggen, maar volgens mij als ik van de woonkamer naar zolder loop missen er maar 2-3 pingetjes terwijl hij overschakelt naar het andere AP. Als iemand helpt herinneren wil ik het nog wel eens testen.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2018 13:39 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:31:
Via deze manier kun je wat meer uitgebreide info opvragen over het wifi-station waar je mee verbonden bent: https://stutech-help.stan...-the-Menu-Bar-in-Mac-OS-X
Aan de BSSID / kanaal kun je dan wel bepalen op welk AP je zit.

Belangrijke vuistregels voor goede roaming:
  1. Zet de zendsterkte niet te hoog, lager is juist beter. Met een te hoge zendsterkte blijven je clients plakken
  2. Zorg dat je elk AP op een eigen kanaal zet, voor 2G is dit 1/6/11, voor 5G is er ook een dergelijke set kanalen
  3. Zorg dat je AP's hetzelfde SSID gebruiken
Op die manier werkt het bij mij thuis met twee Ubiquiti accespoints prima. Voor 2G en 5G heb ik ook hetzelfde SSID, zodat de client zelf kiest of hij 2G of 5G pakt.
FYI 1. is zodat de verschillende netwerken minder overlappen en ze zodoende elkaar niet verstoren.
Met 2 ben ik het niet eens. 1/6/11 zijn niet de enige kanalen, daarnaast werkt kanaal 11 in de praktijk gewoon minder goed voor Apple apparatuur, ik dacht dat dit komt doordat Apple (Noord Amerikaanse markt) geen kanaal 13 ondersteund maar je met kanaal 11 ook op broadcast (20Mhz) op kanaal 13.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

True schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:42:
[...]

Met 2 ben ik het niet eens. 1/6/11 zijn niet de enige kanalen, daarnaast werkt kanaal 11 in de praktijk gewoon minder goed voor Apple apparatuur, ik dacht dat dit komt doordat Apple (Noord Amerikaanse markt) geen kanaal 13 ondersteund maar je met kanaal 11 ook op broadcast (20Mhz) op kanaal 13.
Afbeeldingslocatie: https://support.tablotv.com/hc/article_attachments/360001536123/WiFi_channel_overlap.png
1, 6 en 11 zijn niet de enige kanalen, maar wel de drie die niet met elkaar overlappen.

WiFi werkt met collision avoidance - dus binnen een kanaal wachten apparaten netjes op elkaar en delen zo zendtijd. Bij half overlappende netwerken werkt dat niet, wordt er dwars door elkaar heen gepraat en stort performance in op beide netwerken. Vuistregel: als twee apparaten die vlakbij elkaar staan tegelijk in zelfde kanaal maximaal proberen te communiceren ("Co-channel interference"), halen ze allebei >45% van wat één enkel apparaat kan halen. Zitten ze daarentegen op overlappende kanalen, dan mag je onder dezelfde omstandigheden erg blij zijn als je 10% haalt.

TLDR: overlappende kanalen zijn slecht. Niet doen.

En als je zelf meerdere AP's hebt is eerste prio dat die niet met elkaar overlappen.

Oslik blyat! Oslik!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Je kan er geen handovers mee bekijken (dat is iets dat het operating system zelf beslist) maar je kan met een tool als iStumbler goed de S:N-waardes van nabijliggende access points zien.

• Keypunchie
  • Niet online
Zet de zendsterkte niet te hoog, lager is juist beter. Met een te hoge zendsterkte blijven je clients plakken. Kom je bereik te kort, dan kun je beter een extra AP plaatsen ipv zendsterkte omhoog gooien.
Goeie algemene tip, idd. Wat ik wel jammer vind, vroeger kon dat dus gewoon op Airport, maar sinds de updates na Airport Utility 5.6 is dat allemaal verborgen geraakt. Volgens mij kan dat Fritz! spul ook geen zendsterkte kiezen out-of-the-box, maar zal ik naar kijken.
Zorg dat je elk AP op een eigen kanaal zet, voor 2G is dit 1/6/11, voor 5G is er ook een dergelijke set kanalen
Het voordeel van 5Ghz kanalen is dat als je daar eentje selecteert, hij per definitie niet overlapt. Je hoeft geen wiskunde te doen :-)

Op dit moment heb ik een mix van 2.4 en 5 Ghz. Een van de dingen die ik met de uitbreiding wil testen is of ik met alleen maar 5Ghz alle hoekjes voldoende bereik. Het typische is dat de inherent hogere demping van 5 Ghz-signaal eigenlijk precies bereikt wat je met het zendvermogen.terugschroeven beoogt: minder interferentie. Ik woon in een rijtjeshuis en zie genoeg "Ziggo"-signalen, maar daarvan is bijna geen enkele 5 Ghz. Degene die ik wel zie zijn lekker zwak, dus prima.
Zorg dat je AP's hetzelfde SSID gebruiken
Zelfde SSID en beveiliging, heb ik voldoende ervaring mee. Echter: In het verleden heb ik altijd alleen maar identieke AP's gebruikt, dan is er geen twijfel over die instellingen. Hier ben ik het meest benieuwd naar, en *de* reden dat ik graag goeie meet-tooling zou hebben: gaat zometeen het springen van Apple naar Fritz (en v.v.) net zo naadloos als nu van Apple naar Apple? Of vertonen clients daar straks apart gedrag...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor Android heb je inSSIDer wat mooi in grafiekjes kan weergeven wat de sterkte is van alle AP's die er gevonden kunnen worden.

Tegenwoordig heet die app: https://play.google.com/s...com.farproc.wifi.analyzer

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Een van de beste meettools die tot je beschikking staan zijn je oren.
Als je de kwaliteit van roaming wilt testen is het afspelen van een stukje audio waarin gesproken wordt een van de beste meetmethoden.
Een constante toon van zo'n 1000Hz werkt ook heel goed.
Het is niet voor niets dat voor telefonie over wifi zulke hoge eisen aan het wifi netwerk gesteld worden.

En laat je niet foppen door die app's die het signaal van je Accespoint(s) laat zien, dat is nauwelijks van belang, het gaat om wat het Accesspoint van het signaal van je device ontvang.
Eigenlijk beiden natuurlijk maar de Accesspoints zijn over het algemeen vele malen beter dan de clients.

Een accespoint die geen instelling heeft voor zendvermogen moet je gewoon nooit kopen.
Dat getuigt van een ontwerper die niets begrepen heeft van Wifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Keypunchie
  • Niet online
Een constante toon van zo'n 1000Hz werkt ook heel goed.
Dat vind ik een goeie tip!
Een accespoint die geen instelling heeft voor zendvermogen moet je gewoon nooit kopen.
Dat getuigt van een ontwerper die niets begrepen heeft van Wifi.
Dat laatste lijkt me sterk. Het is alleen eerder ontworpen voor non-professionals. Irritant, maar niet onoverkomelijk.

Zoals ook al gezegd: Het netwerk is al prima, maar ik wil nu het netwerk uitbouwen met de hardware die ik toevallig heb (de airports en de verzamelde fritz!boxen) en kijken hoe goed dat het doet, ipv. dat ik op zoek ga naar spullen die aan requirements voldoen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Nee zo'n AP is ontworpen om in z'n eentje te werken en niet met meerdere AP's en dat is gewoon knullig.
En nee het is niet alleen irritant maar noodzakelijk als je meerdere AP's wilt inzetten.

En als argument aanvoeren dat het voor non-professionals is, is nog knulliger, want dan zet je zoiets maar achter een "advanced options" menu met waarschuwingen dat je moet weten wat je doet als je daarvan gebruik wilt maken.

Overigens hebben alle Fritzboxen wel de mogelijkheid om de "transmission power" te verlagen, maar die Apple dingen zullen wel weer eigenwijs zijn zoals altijd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Keypunchie
  • Niet online
Een update. Dit weekend heb ik lekker lopen beunen.

Bevinding: Naadloos roamen tussen Fritz! apparatuur en mijn Apple Time Capsules gaat prima. (Gewoon het standaard-recept, zelfde SSID-naam, zelfde wachtwoord en WPA2 als encryptie-keuze).

Nota bene de "eigen" app van Fritz bleek 1 van de beste tools voor casual het roamen te meten:
https://itunes.apple.com/de/app/fritz-app-wlan/id1351324738
Deze geeft Tx-snelheid en MAC van het base station door. Erg handig.

Toch heb ik er voor nu voor gekozen om mijn TC's als AP's uit te schakelen, simpelweg omdat de dekking van de Fritzen al een upgrade is en ik ff lekker makkelijk met de Fritz-interfaces naast elkaar dingen wil kunnen uitproberen ipv. de hele tijd te moeten switchen tussen de webinterfaces van Fritz en Airport Utility van Apple.

Bevinding: De DHCP-opties van Fritz blijk ik bewerkelijk vinden. Waar ik bij iedere andere apparatuur gewoon een lijstje kan maken van MAC's en aan te wijzen IP's, moet dat bij Fritz via de device-interface, die soms ook onbegrijpelijke foutmeldingen geeft. Ook de keuze voor DNS-servers via DHCP is wat ondoorzichtig.

Waar ik ook tegen aanloop is dat ik drie apparaten heb, met allemaal een andere versie van het OS.
F!B 7581 met versie 6.85
F!B 3490 met versie 7.01 (!)
F!W 1750E met versie 6.93

In 7.01 zit ondersteuning voor 'Mesh' (het instellen van roaming netwerken wat ik nu met de hand moet doen), maar helaas doet de 7581 dat niet. Die herkent dus ook niet wanneer apparaten via de 3490 verbinden (hij ziet ze dan als bedrade apparaten op LAN1).

Al met al is mijn WiFi-dekking verbetert, met name in de keuken heb ik met de 1750E in wireless bridge-modus betere dekking.

Volgende stappen: wat extra kabels trekken. Sowieso onder de vloer een draad naar de plek waar nu de 1750E staat. Ik wil ook wel een kabel naar zolder trekken, en ff denken of ik naar het schuurtje een draad trek, of dat ik dat lekker draadloos laat bridgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 29-10-2018 13:24 ]

Pagina: 1