Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:27
Ik ben vanaf juli afgestudeerd (HBO bouwtechnische bedrijfskunde). En had al voor mijn afstuderen een aanbod voor een halfjaarcontract gekregen.
Het contract was bij een raadgevend ingenieur (klein bedrijf met minder dan 10 werknemers.) als werktuigbouwkundig tekenaar. Ik heb aangegeven dat ik daar niets vanaf weet maar ik heb wel affiniteit met het duurzaamheidsvraagstuk en het maken van energieberekeningen en dat werd ook een deel van mijn opdrachtenpakket.

Nu blijkt dat ik eigenlijk vanaf dag 1 40 uur per week bezig ben met het maken van gefactureerd werk, uurloon ongeveer 60 euro. Ik doe gewoon mijn best en vraag waar nodig om hulp en maak vanwege mijn onkunde veel domme fouten... Ik merk echter een beetje wrijving in de lucht dat men daar natuurlijk niet heel gelukkig mee is.

De sfeer op het bedrijf is goed met een kleine hechte groep waarin ik natuurlijk wel verreweg de jongste ben. maar qua sfeer is het prima. De baas is een echte technicus en absoluut geen manager.

Nu heb ik na dikke twee maanden echter door dat de switch zo snel na mijn opleiding echt niet verstandig was. Ik doe altijd goed mijn best en maak nu zoveel domme fouten en doe werk dat elke mbo'er het beter zou kunnen. Omdat die daar ook voor geleerd heeft. Ik durf alleen bijna niet op te zeggen. Ik het bet gevoel dat de baas steil achterover valt en er is op dit moment zoveel werk en zo lastig nieuwe mensen te krijgen.

Wat raden jullie aan gewoon contract uitzitten of tussentijds opzeggen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou dit aankaarten bij je baas en er eens goed over praten met elkaar. Wellicht kunnen jullie samen tot een passende oplossing komen!

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tip 1: ga het gesprek eens aan met je baas.

edit: paar seconden later dan mijn voorganger, maar dus volledig mee eens :)

[ Voor 48% gewijzigd door gysman11 op 11-09-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:35
Vraag jezelf eerst af, wil je weg door onkunde/foutjes die je maakt en dat men je hier op aankijkt of vindt je het werk totaal niet leuk.

Indien het onkunde is, dan kun je altijd beter worden, door ervaring, mits je zelf wil.

Bespreek dit gewoon met je baas, hoe je je voelt en dat je jezelf wil verbeteren met hun hulp en of zij hier ook toe bereid zijn. Dit moet je baas dan bespreken met het team waarin je werkt, zodat je een echte aanvulling voor het team kunt worden. Indien het een klein/leuk team is, zijn ze hier vast bereid toe mits jij je ook inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol. BTB is echt bedrijfskundig en amper technisch (heb het zelf ook gedaan). Waarom nemen ze jou überhaupt aan en waarom heb je het gedaan. Ik zou snel iets anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Ik heb het in zoverre al aangekaart dat ik heb gezegd dat ik had verwacht dat de aansluiting met mijn opleiding toch wel tegenvalt.
Hij zegt dan het komt wel goed neem je de tijd.

Het probleem is echter dat ik spijt heb niets te doen met het vakgebied en dus eigenlijk 'no matter what' weer iets wil doen in het gebied van mijn opleiding.Mijn vraag is hoe ik dat het best kan verwoorden naar de leidinggevende.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:30:
Lol. BTB is echt bedrijfskundig en amper technisch (heb het zelf ook gedaan). Waarom nemen ze jou überhaupt aan en waarom heb je het gedaan. Ik zou snel iets anders zoeken.
Je hebt helemaal gelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door blauwester op 11-09-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Je hebt een uurloon van €60? :o
Of mis ik iets?

[ Voor 21% gewijzigd door Wootism op 11-09-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
nee de klanten moeten 60 euro voor mijn werk betalen, Dus ik krijg een opdracht een daar mag ik factuurprijs gedeeld door 60 over doen.

[ Voor 16% gewijzigd door blauwester op 11-09-2018 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:30:
Ik heb het in zoverre al aangekaart dat ik heb gezegd dat ik had verwacht dat de aansluiting met mijn opleiding toch wel tegenvalt.
Hij zegt dan het komt wel goed neem je de tijd.

Het probleem is echter dat ik spijt heb niets te doen met het vakgebied en dus eigenlijk 'no matter what' weer iets wil doen in het gebied van mijn opleiding.

[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Ik zou duidelijk overstappen naar iets anders. Zal genoeg te doen zijn in vastgoedmanagement /gebouwbeheer en ontwikkeling,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-09 13:50
Ik denk dat het voor zowel jou als jouw werkgever duideljik is dat deze situatie moet veranderen. Dus ga er een gesprek over aan en als je veel onbegrip terugkrijgt, ga gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Ik wil ook overstappen maar ik vraag me af hoe dat valt bij een management van een klein bedrijf waar alle handjes veel betekenen.
De vraag is vooral omdat het bedrijf zo klein is en de mensen echt best wel aardig tegen mij zijn. ik wil niemand in de steek laten, of zoiets.

[ Voor 35% gewijzigd door blauwester op 11-09-2018 12:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:37:
Ik wil ook overstappen maar ik vraag me af hoe dat valt bij een management van een klein bedrijf waar alle handjes veel betekenen.
Tja, je hebt een belang, een bedrijf heeft een belang en die 2 gaan niet altijd samen. Op een nette manier voor jezelf kiezen is het enige wat het juiste is imo.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Benoem je zwakke punten en maak ze bespreekbaar, daarna verbeterbaar en meetbaar. De tekortkomingen zullen waarschijnlijk voor 99% op het gebied van praktische kennis (toepassen) liggen, als je je hierin verbetert neemt je marktwaarde ernstig toe met het oog op een vervolgstap.

Je vooropleiding zonder verdieping staat niet heel hoog aangeschreven qua technische kennis. Als je het standaard uitstroomtraject zou volgen was je waarschijnlijk fulltime mjop's aan het tikken en had je ook technische kennis te weinig.

De keuze voor deze werkgever was misschien niet de meest logische maar je kan hier inhoudelijk wel heel erg van groeien waar je de rest van je carrière van profiteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De vraag is vooral omdat het bedrijf zo klein is en de mensen echt best wel aardig tegen mij zijn. ik wil niemand in de steek laten, of zoiets.
Waarschijnlijk ben je niet de eerste en ook niet de laatste die weg gaat bij het bedrijf dus maak je geen zorgen, dat hoort bij het ondernemerschap.

Zorg dat je het in overleg en netjes doet en niemand zal er ongelukkig van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:40
Het is een half jaartje, je kan een hoop leren en lekker vanuit een baan solliciteren naar een andere baan. Ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat je dit bespreekbaar moet maken met je baas/leidinggevenede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mathelicious schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:40:
Het is een half jaartje, je kan een hoop leren en lekker vanuit een baan solliciteren naar een andere baan. Ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat je dit bespreekbaar moet maken met je baas/leidinggevenede
Eens. Ik zou dit half jaartje zoveel mogelijk proberen te leren wat mogelijk is en ondertussen zoeken voor iets nieuws. Dan wel netjes je baas op tijd laten weten dat je na het half jaar geen verlenging wenst.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Oogje schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:38:
[...]

Tja, je hebt een belang, een bedrijf heeft een belang en die 2 gaan niet altijd samen. Op een nette manier voor jezelf kiezen is het enige wat het juiste is imo.
^^ Dit

Het is echt geen schande om voor jezelf te kiezen. Voordat je het weet heb je een hypotheek, 2,3 kinderen en een baan waar je met flinke tegenzin al 20 jaar naar toe gaat.

Ik zelf ben veel te lang bij een werkgever blijven hangen om exact dezelfde reden (klein bedrijf, iedereen afhankelijk van elkaar) en ik ben 4 jaar lang, 36 uur per week, dood ongelukkig geweest. Dat wens ik niemand toe.

En juist omdat het een zeer klein bedrijf is zullen je werkzaamheden niet veranderen. Er is geen ruimte om te manoeuvreren. Dus tenzij het bedrijf binnen korte tijd enorm groeit zit de komende jaren dit werk te doen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
SmurfLink schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:42:
[...]

Eens. Ik zou dit half jaartje zoveel mogelijk proberen te leren wat mogelijk is en ondertussen zoeken voor iets nieuws. Dan wel netjes je baas op tijd laten weten dat je na het half jaar geen verlenging wenst.
En als er eerder iets op mijn pad komt. zou je dan wel eerder weg gaan of toch het contract uitzitten. Ik bedoel als ik nu begin met solliciteren zal ik waarschijnlijk voor december een nieuwe baan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Standeman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:44:
[...]

^^ Dit

Het is echt geen schande om voor jezelf te kiezen. Voordat je het weet heb je een hypotheek, 2,3 kinderen en een baan waar je met flinke tegenzin al 20 jaar naar toe gaat.

Ik zelf ben veel te lang bij een werkgever blijven hangen om exact dezelfde reden (klein bedrijf, iedereen afhankelijk van elkaar) en ik ben 4 jaar lang, 36 uur per week, dood ongelukkig geweest. Dat wens ik niemand toe.

En juist omdat het een zeer klein bedrijf is zullen je werkzaamheden niet veranderen. Er is geen ruimte om te manoeuvreren. Dus tenzij het bedrijf binnen korte tijd enorm groeit zit de komende jaren dit werk te doen.
Ik weet zeker dat binnen dat bedrijf niet veel gaat veranderen. en nu is het werk nog lastig maar het werk is iets wat met mbo ook makkelijk gedaan kan worden/

Sorry voor de twee posts achter elkaar was iets te snel.

[ Voor 3% gewijzigd door blauwester op 11-09-2018 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:44:
[...]

En als er eerder iets op mijn pad komt. zou je dan wel eerder weg gaan of toch het contract uitzitten. Ik bedoel als ik nu begin met solliciteren zal ik waarschijnlijk voor december een nieuwe baan hebben...
Waarschijnlijk staat er geen opzegtermijn in je contract, dus kan je helemaal niet tussentijds opzeggen zonder wederzijds goedvinden. (Ja, kan wel, maar dat heet contractbreuk en de werkgever kan dan een schadeloosstelling eisen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Standeman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:45:
[...]

Waarschijnlijk staat er geen opzegtermijn in je contract, dus kan je helemaal niet tussentijds opzeggen zonder wederzijds goedvinden. (Ja, kan wel, maar dat heet contractbreuk en de werkgever kan dan een schadeloosstelling eisen).
Er staat
Deze overeenkomst is ook tijdens de in 5.1 bedoelde duur of bepaalde tijd opzegbaar, mits na
verkregen toestemming van de Regionaal Directeur voor de arbeidsvoorziening en met
inachtneming van de opzegtermijn welke op grond van de wet en de CAO geldt. In dat geval
zijn bij de opzegging van de arbeidsovereenkomst de opzegtermijnen van toepassing die
voortvloeien uit het bepaalde in de artikelen 7:671 en 7:672 van het Burgerlijk Wetboek dan
wel , indien deze langer zijn, uit het bepaalde in de CAO en is voorafgaande toestemming van
de Regionaal Directeur voor de Arbeidsvoorziening vereist.
dus volgens mij kan ik wel tussentijds opzeggen. Als ik het niet zou doen zou het vanuit ethische gronden zijn

[ Voor 4% gewijzigd door blauwester op 11-09-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
Standeman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:45:
[...]

Dat is onzin er is altijd een wettelijke opzegtermijn en voor tijdelijke contracten is dat 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is vrij simpel; krijg je energie van het werk dat je doet? Als daar het antwoord nee op is, kun je twee dingen doen, zorgen dat je het er wel gaat krijgen of dat je misschien beter bij een ander bedrijf aan de slag kan. Dan zijn alle opties weer open voor je.
Timba- schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:47:
Dat is onzin er is altijd een wettelijke opzegtermijn en voor tijdelijke contracten is dat 1 maand.
Ben benieuwd waar je dit vandaan haalt, want dit is gewoon pertinent niet waar. Als er in jouw contract géén opzegtermijn staat, heb je simpelweg geen opzegtermijn, maar dien je af te spreken met het bedrijf per wanneer je dan kan vertrekken, dat kan dan van alles zijn; morgen, overmorgen, volgende week, over drie maanden, you name it. Maar nergens is vastgezet dat de opzegtermijn 1 maand is.

Ook voor tijdelijke contracten zijn geen opzegtermijnen afgedwongen. Wel dat je minimaal 1 maand voor het einde van het contract dient te horen waar je aan toe bent; of je mag blijven of niet. Ook kun je dan zelf uiteraard ervoor kiezen om niet te verlengen.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 11-09-2018 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 10:55
Je geeft aan dat denkt dat het moeilijk is voor je werkgever vervanging te vinden.
Dan is er 1 nette oplossing en het aangeven dat je verder gaat zoeken.
Het is vervelend voor een werkgever, want die investeert tijd en geld in jou, maar je bent daardoor niet gebonden, niet verder dan je contract gaat.

En als jij je werk blijft doen, kunnen hun opzoek naar een nieuwe werknemer, en kan jij rustig opzoek naar een nieuwe baan die beter past.

Dit wordt beter ontvangen dan als je plots opzegt, waar je nog steeds vrij in staat natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Dat is juist onzin. Een tijdelijk contract kunnen beide partijen niet tussentijds opzeggen (tenzij in het contract anders bepaald is).

FNV:
Opzegtermijn tijdelijk contract

Een tijdelijk contract eindigt automatisch, oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen, tenzij je daarover afspraken hebt gemaakt in het contract.

[ Voor 24% gewijzigd door emnich op 11-09-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

emnich schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:53:
Dat is juist onzin. Een tijdelijk contract kunnen beide partijen niet tussentijds opzeggen (tenzij in het contract anders bepaald is).
Het is sinds juli 2015 wat genuanceerder. contracten korter of gelijk aan zes maanden, kunnen niet tussentijds stopgezet worden en kennen dan ook geen proeftermijn. Contracten langer dan 6 maanden (7 maanden of langer dus) kennen die opties wel. Daar kunnen dus wel opzegtermijnen afgesproken worden. :)

Het stukje wat je van FNV aanhaalt zegt weinig zonder context. Staat er géén opzegtermijn in het contract, dan dien je met de werkgever overeenstemming te vinden per wanneer je uit dienst kan.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 11-09-2018 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
Het is nobel dat je niemand in de steek wil laten, maar wil je dan ergens blijven zitten waar je tegen je zin zit ? Want ik lees uit je verhaal dat:

- Het werk niet iets is waar je voor gestudeerd hebt
- Het werk je niet bevalt

Eerlijk gezegd zou ik voor mezelf kiezen en gewoon actief op zoek gaan naar iets anders. Als je hier blijft zitten omdat je niemand in de steek wil laten ben je over een aantal weken diep ongelukkig (als je dat nu al niet bent)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Wil je weg omdat je takenpakket je echt tegenstaat of wil je weg omdat je het gevoel hebt dat je faalt. Je was de beste van je klas en nu maak je veel domme fouten (volgens jezelf). Van je fouten leer je en als je takenpakket niet helemaal aansluit op je studie, kan dat juist een verrijking zijn.

Je eerste echte baan (als ik het goed lees) en je bent niet meer de beste van de klas. Dat is even slikken maar dat zal bij iedere andere baan ook zo zijn. Je hebt een inwerkperiode nodig, iedereen heeft die nodig.
Fouten maken is helemaal niet erg.

Ik zou niet zo snel opgeven. Ga het gesprek aan met je leidinggevende en vraag om meer ondersteuning.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

CH4OS schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:55:
[...]
Het is sinds juli 2015 wat genuanceerder. contracten korter of gelijk aan zes maanden, kunnen niet tussentijds stopgezet worden en kennen dan ook geen proeftermijn. Contracten langer dan 6 maanden (7 maanden of langer dus) kennen die opties wel. Daar kunnen dus wel opzegtermijnen afgesproken worden. :)

Het stukje wat je van FNV aanhaalt zegt weinig zonder context. Staat er géén opzegtermijn in het contract, dan dien je met de werkgever overeenstemming te vinden per wanneer je uit dienst kan.
Er staat niet voor niets 'tenzij je daarover afspraken hebt gemaakt in het contract'. Dus iets anders afspreken kan best maar als je niets afspreekt, kan het dus niet tussentijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
CH4OS schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:55:
[...]

Nu maak je mij heel onzeker. in mijn contract staat zoals ik eerder aangehaald heb de volgende zin:

Deze overeenkomst is ook tijdens de in 5.1 bedoelde duur of bepaalde tijd opzegbaar, mits na
verkregen toestemming van de Regionaal Directeur voor de arbeidsvoorziening en met
inachtneming van de opzegtermijn welke op grond van de wet en de CAO geldt. In dat geval
zijn bij de opzegging van de arbeidsovereenkomst de opzegtermijnen van toepassing die
voortvloeien uit het bepaalde in de artikelen 7:671 en 7:672 van het Burgerlijk Wetboek dan
wel , indien deze langer zijn, uit het bepaalde in de CAO en is voorafgaande toestemming van
de Regionaal Directeur voor de Arbeidsvoorziening vereist.

In artikel 7:672 staat dat ik een maand opzegtermijn heb... Mag ik nu wel tussentijds opzeggen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Dat is helemaal geen onzin:
Opzegtermijn tijdelijk contract

Een tijdelijk contract eindigt automatisch, oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen, tenzij je daarover afspraken hebt gemaakt in het contract.
bron, bron, bron.

Het lijkt mij dat de FNV, het Juridisch Loket en een random website over ontslag (ontslag.nl) voldoende onderbouwing is.

(En dat zijn de eerste drie hits op google)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:03:
In artikel 7:672 staat dat ik een maand opzegtermijn heb... Mag ik nu wel tussentijds opzeggen of niet?
Dat wetsartikel geeft de maximale opzegtermijn aan, dat is wat anders.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 11-09-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
Waar halen jullie die onzin in godsnaam vandaag!?

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html

dit komt rechtstreeks uit het wetboek, succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

CH4OS schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:04:
[...]
Dat wetsartikel geeft de maximale opzegtermijn aan, dat is wat anders.
De vraag is of je de toestemming van de Regionaal Directeur nodig hebt. Want dan is het effectief nog in goed overleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Timba- schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:09:

Heb je lid 5 goed gelezen? Daarin staat met andere woorden; als in de CAO een andere periode staat voor opzegtermijn, dan is de periode uit de CAO geldig en vervalt dat wat in de wet staat.

Staat er in de CAO dat bedrijven er vrij in zijn, dan lijkt het me dat de opzegtermijn in het contract staat. Staat dat er niet, dan dient de opzegtermijn in goed overleg afgesproken te worden met de werkgever.

Als @blauwester dus niets expliciets in zijn contract heeft over opzegtermijn, dient hij dit te bespreken met de werkgever. Staat het er wel in, of via de CAO, dan zal die periode aan gehouden moeten worden.

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 11-09-2018 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:18

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:17:

Ik was de beste van mijn klas en maak nu zoveel domme fouten en doe werk dat elke mbo'er beter zou kunnen.
Vind je het nu vooral zo erg dat je fouten maakt?
Dat je niet zoals op school de 'beste-van-de-klas' bent maar kennelijk merkt dat je kennis nog veel gaten kent, zeker in de praktijk?

Hoe is de mening van je baas over die fouten? Vind hij het onacceptabel of geeft hij het vooral aan zodat je er van kunt leren en deze vervolgens niet meer zult maken?

Ikzelf zou juist denken dat dit voor jou ook een erg leerzame ervaring kan zijn... en dit juist ook deel is van je ontwikkeling.
Tevens moet je goed overwegen dat als je na een paar maandjes opstapt, het ook iets waar later naar gevraagd kan worden bij een andere sollicitatie: "ik zie hier op je CV een baantje van enkele maanden staan, waarom was dat zo kort en ben je daar niet langer gebleven?"

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:45:
[...]

Ik weet zeker dat binnen dat bedrijf niet veel gaat veranderen. en nu is het werk nog lastig maar het werk is iets wat met mbo ook makkelijk gedaan kan worden/
Als het met mbo 'ook makkelijk gedaan kan worden' moet je je ook afvragen hoe het kan dat je als 'beste van je jaar' na twee maanden dit nog niet laat blijken dmv het niveau van het geleverde werk.

[ Voor 6% gewijzigd door De Rikster op 11-09-2018 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De Rikster schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:20:
[...]

Als het met mbo 'ook makkelijk gedaan kan worden' moet je je ook afvragen hoe het kan dat je als 'beste van je jaar' na twee maanden het niveau van je werk dit nog niet blijkt.
Simpel, omdat het ander werk is dan waar hij vier jaar voor gestudeerd heeft. Ergo een MBO'er die daar wel voor opgeleid is, kan dat beter.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:44:
[...]

Dan is er vast wel iets te regelen. Als die nieuwe baas jou echt graag wil dan kan hij wellicht tot het nieuwe jaar wachten. Of iets regelen met je huidige werkgever.

Maar verwacht niet bij een nieuwe baan inene alles wel spectaculair goed te kunnen. De beste uit de klas ga je de komende jaren niet zijn, je bent een junior, je begint onderaan de ladder. Je gaat fouten maken en dat is alleen maar goed, daar leer je van en ga je beter van worden. Dus als dat de reden is dat je zsm weg wilt bij je huidige werkgever, zou ik lekker je contract uitdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Heb erg veel spijt van de uitspraak beste van de klas. Ik heb het ook maar weggehaald. Het is een stomme woordkeus om aan te geven dat ik gewoon mijn best doe. Hbo gaat toch ook niet om kunnen maar om inzet... Ik wil ook absoluut niet afgeven op mbo want die mensen hebben een heel belangrijke 4 jaar durende praktische opleiding gehad. ik heb meer een bedrijfskundige strategische opleiding.

Wat ik ook wilde aangeven is dat je slordigheidsfoutjes kan maken of gewoon totaal geen idee hebt wat je aan het doen bent repeteert wat in het verleden gedaan is en daardoor fouten maakt

[ Voor 23% gewijzigd door blauwester op 11-09-2018 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:54
Ik durf alleen bijna niet op te zeggen. Ik het bet gevoel dat de baas steil achterover valt en er is op dit moment zoveel werk en zo lastig nieuwe mensen te krijgen.

Wat je in je achterhoofd moet houden is dat je voor jezelf werkt. Dat het bedrijf moeilijk aan mensen komt is totaal niet jouw probleem. Doe waar jij je het beste bij voelt. Is dat weggaan omdat je niet gelukkig bent, ga weg. Zoals door meerdere aangegeven bespreek het ook met je baas. Goed leer punt voor je. Maar gebruik nooit het argument dat er zoveel werk is, dat is niet jouw probleem.

Als toevoeging: je kunt op school wel tot een van de beste behoren maar dat zegt totaal niets over de praktijk. ik ken ook veel mensen die cumlaude zijn afgestudeerd maar in de praktijk de domste fouten maken. Een aap een trucje leren, lees tentamens stampen, maar er eigenlijk niet veel van begrijpen heb ik al heel vaak gezien. Dit wil niet zeggen dat het voor jouw ook van toepassing is.

1) bespreken met je baas
2) kom je er niet uit, ga wat anders zoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Timba- schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:09:

http://www.wetboek-online...tboek%20Boek%207/667.html

Ofwel: 672 is leuk maar geld alleen als:
- Schriftelijk overeen gekomen is dat de overeenkomst opgezegd kan worden
- Het een contract voor onbepaalde tijd betreft

Een contract voor bepaalde tijd kan, by default, niet opgezegd worden. Van die default mag afgeweken worden maar dan moet dit expliciet overeengekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Heel erg bedankt voor alle reacties. Even resumerend, kan natuurlijk niet geheel want zoveel mensen zoveel meningen.
1. Ga met je baas praten. Geef aan dat je het jammer vindt dat je kwaliteiten niet worden benut.
2. Als beginner ga je overal veel fouten maken. Het werkveld is overal totaal anders dan school.
3. als je weg wilt ga dan pas als het contract afgelopen is tenzij als je er met je baas achter komt dat het beter is eerder te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
Ik zal het misschien verkeerd onthouden hebben tijdens arbeidsrecht een paar jaar geleden. Maar het lijkt me stug. Als je door je proeftijd van een maand heen bent zou je dan dus bij een tijdelijk contract van 2 jaar 23 maanden perse bij die werkgever moeten blijven werken.. Dat gaat richting slavernij.

[ Voor 153% gewijzigd door Timba- op 11-09-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Timba- schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:29:
Ik zal het misschien verkeerd onthouden hebben tijdens arbeidsrecht een paar jaar geleden. Maar het lijkt me stug. Als je door je proeftijd van een maand heen bent zou je dan dus bij een tijdelijk contract van 2 jaar 23 maanden perse bij die werkgever moeten blijven werken.. Dat gaat richting slavernij.
https://suzannemeijersarb...n-je-arbeidsovereenkomst/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timba-
Ja ik heb t er nu ook op mijn werk over, bij hen staat ze ook niks bij van 1 maand. what the hell, ik was er zo sterk van overtuigd. En ik vind het ook niet logisch. Maargoed ok sorry het lijkt erop dat jullie gelijk hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@blauwester Je leert van je fouten en dat maakt je beter, maak je er niet te druk om. zoals anderen ook aangeven, ga in gesprek. Je werkt er net een paar weken, en het is wat anders dan studeren. Als je wat anders verwacht icm je je opleiding, waarom heb je dit dan gekozen ? Gaat het je echt tegenzitten, zou ik dat ook bespreken en ondertussen iets anders zoeken. Je hoeft je nergens schuldig om te voelen. Maar om zo weg te gaan lijkt mij onverstandig. (tegenzitten in de zin van, met tegenzin naar je werk gaan en je er niet lekker voelen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Timba- schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:29:
Tja, je bent er met je volle verstand bij wanneer je zo'n contract tekent en dat je dus aan de werkgever vast zit net zoals dat de werkgever aan jou vastzit. Dit kan je voorkomen door een opzegtermijn te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
Standeman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:23:
[...]

Tja, je bent er met je volle verstand bij wanneer je zo'n contract tekent en dat je dus aan de werkgever vast zit net zoals dat de werkgever aan jou vastzit. Dit kan je voorkomen door een opzegtermijn te onderhandelen.
Ja maar komop, stel je bent 18 en komt net van mbo af, je wilt dolgraag de arbeidsmarkt op, en je hebt geen verstand van dit soort dingen.. Er zijn er zat die blind tekenen hoor. Normaal gesproken is er wettelijk recht voor dit soort dingen om de werknemer te beschermen.

[ Voor 8% gewijzigd door Timba- op 11-09-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Laatst online: 19-09 08:51
Timba- schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:41:
[...]

Ja maar komop, stel je bent 18 en komt net van mbo af, je wilt dolgraag de arbeidsmarkt op, en je hebt geen verstand van dit soort dingen.. Er zijn er zat die blind tekenen hoor. Normaal gesproken is er wettelijk recht voor dit soort dingen om de werknemer te beschermen.
Dan nog ben je volwassen en heb je ook zelf je verantwoordelijkheden. Dit mes snijdt aan twee kanten hè. Je werkgever kan ook niet (zomaar) van je af tijdens diezelfde periode.

Al komt een contract voor twee jaar over het algemeen niet vaak voor. Vaak wordt er dan gekozen voor 2 keer een jaarcontract. Of als je bedrijf slim/cheap is, 1 keer een jaar en 1 keer 11 maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jwlb op 11-09-2018 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:28:
Heel erg bedankt voor alle reacties. Even resumerend, kan natuurlijk niet geheel want zoveel mensen zoveel meningen.
1. Ga met je baas praten. Geef aan dat je het jammer vindt dat je kwaliteiten niet worden benut.
2. Als beginner ga je overal veel fouten maken. Het werkveld is overal totaal anders dan school.
3. als je weg wilt ga dan pas als het contract afgelopen is tenzij als je er met je baas achter komt dat het beter is eerder te stoppen.
En punt 4: als je niet werkt, maak je geen fouten.
Wees dus niet bang om fouten te maken, dat gebeurt toch wel. :)
Het gaat er om wat je met die fouten doet: haal je je schouders op en laat je een ander er voor opdraaien of los je het mee op en leer je er van?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:12:
[...]

En punt 4: als je niet werkt, maak je geen fouten.
Wees dus niet bang om fouten te maken, dat gebeurt toch wel. :)
Het gaat er om wat je met die fouten doet: haal je je schouders op en laat je een ander er voor opdraaien of los je het mee op en leer je er van?
Dit, idd. Accepteer dat er dingen zijn in het leven waar je op moet oefenen, misschien was je gewend dat alles je altijd makkelijk afging, dit is typisch zoiets dat je blijkbaar niet zomaar komt aanwaaien. Dan moet je oefenen, om hulp vragen, leren, en jezelf verbeteren. Leren kost tijd en moeite, dat is heel normaal :)

Ga met je baas praten, zeg dat je ervan baalt dat je a. zoveel fouten maakt en graag coaching zou krijgen om je werk beter te doen en b. of er mogelijkheden zijn tot een groeipad richting je eigen vakgebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

En op zo een moment moet je van je hart een steen maken.

Vorig jaar heb ik mijn ontslag aangeboden bij de kleine consultancy firma waar ik op dat moment voor werkte. Ik was er aangetrokken zodat ze voor het eerst iemand op permanente basis konden plaatsen bij een grote klant. Een grote kans voor de firma om te groeien. Bedrijfswagen besteld (waar ik zelf nog redelijk veel betaald heb voor wat extra opties) die na 3 maanden geleverd werd en op 4.5 maanden bied ik mijn ontslag aan. Dat moet voor die kleine firma zeer zwaar zijn aangekomen. Ik deed de job heel graag en wilde hen ook niet graag in de steek laten maar het aanbod dat ik van een andere partij gekregen had was gewoon te mooi om niet aan te nemen.

Voor de onderneming is het niet leuk, maar je moet in de eerste plaats kijken naar waar jij je goed voelt. Werken aan je eigen carriëre en toekomst. Diezelfde werkgever kan je voor hetzelfde geld volgend jaar op straat zetten en dan sta je daar met ervaring in een veld waarin je niet gestudeerd hebt en nog wat meer moeite om toch in dat veld een job te gaan zoeken want ondertussen ook al een jaar niet meer met die matterie bezig geweest. Elke ondernemer neemt een risico telkens deze iemand aanwerft. Dat weet hij op de dag dat hij/zij het contract opstelt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwester
Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik heb meteen met mijn baas gepraat. Komt erop neer dat hij wel heel tevreden is met mijn functioneren. ( Zegt hij natuurlijk ook omdat hij mij niet kwijt wil.) Eigenlijk inhoudelijk niet veel verder gekomen. Hij zou mij het liefste wel willen houden hij had het ook over na het half jaarcontract een vast dienstverband met meer loon en meer vrijheid om zelf vanaf opname installaties te ontwerpen.

Het maakt de situatie echter niet anders. Het blijft dat het voor mij tegenvalt om te werken in een werkveld waar ik niet voor geleerd heb zonder noemenswaardige opleiding. Wat ik nu wel weet is dat die bezwaren slechts één richting op zijn.

Bedankt voor alle inhoudelijke reacties. Ik zal nu bij mezelf te raden moeten gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 17:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik proef eerlijk gezegd wel een beetje een arrogante houding.
Jouw probleem is dat je verwachtingspatroon niet helemaal realistisch is, jij wilt vanaf dag 1 de meest ingewikkelde casus oplossen, als het even kan nog met dezelfde inhoud als je laatste project op school, zodat je nog lekker in je comfort zone kan blijven hangen. Zo werkt het niet.

Je eerste baan is nooit je laatste en je tweede ook niet, enz. Mijn advies zou dan ook zijn om je meer op de lange termijn te focussen, wetende dat je huidige startersjob van tijdelijke aard is. Probeer ook her en der wat positiefs te zien, iedere baan heeft minder leuke kanten, maar ook positieve kanten. Tenzij je helemaal in de verkeerde hoek zit, maar die indruk heb ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 11-09-2018 22:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sport_Life eens, maar laat ts dat fijn zelf ondervinden. Het is tekenend voor de arbeidsmarkt, toen ik eenmaal een baan had was ik maar wat blij in 2011. Nu kun je wat meer maken als werknemer.
Uiteindelijk komt iedereen er zelf wel achter wat de juiste keus is of was.

Ik denk ook dat een andere baan zal tegenvallen als je zo snel al oordeelt als starter. Aan de andere kant geloof ik ook in intuïtie. Dat kunnen we hier via zo'n topic toch niet goed aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
[
Ik denk ook dat een andere baan zal tegenvallen als je zo snel al oordeelt als starter. Aan de andere kant geloof ik ook in intuïtie. Dat kunnen we hier via zo'n topic toch niet goed aanvoelen.
Eigenlijk was dat ook een van de redenen voor dit topic om er achter te komen of ik niet gewoon te vroeg oordeel. Ik wil voor mijzelf geen verkeerde beslissing nemen met langdurige slecchte gevolgen zoals ook al in dit topic wordt afgeschilderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sport_Life schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:46:
Jouw probleem is dat je verwachtingspatroon niet helemaal realistisch is, jij wilt vanaf dag 1 de meest ingewikkelde casus oplossen, als het even kan nog met dezelfde inhoud als je laatste project op school, zodat je nog lekker in je comfort zone kan blijven hangen. Zo werkt het niet.

Je eerste baan is nooit je laatste en je tweede ook niet, enz. Mijn advies zou dan ook zijn om je meer op de lange termijn te focussen, wetende dat je huidige startersjob van tijdelijke aard is. Probeer ook her en der wat positiefs te zien, iedere baan heeft minder leuke kanten, maar ook positieve kanten. Tenzij je helemaal in de verkeerde hoek zit, maar die indruk heb ik niet.
Ben ik het niet mee eens, als je echt iets doet waar je niet goed in bent, niet voor geleerd hebt (dus ook niet op een ander niveau maar gewoon weg iets waar je niet voor geleerd hebt, zoals Werktuigbouw technisch tekenaar echt wat anders is als bedrijfskunde met wat bouwkunde er bij) en niet leuk vindt moet je imho gewoon eieren voor je geld kiezen.

En nee nergens is het rozengeur en maneschijn zeker niet in je eerste baantje met geen/amper werkervaring maar dat betekend niet dat TS geen punt kan hebben.

Mijn eerste baan was ook niet helemaal op niveau en helemaal in de richting, echter was het wel aanverwant en nuttige werkervaring voor een volgende stap. Als TS de WB kant niet op wil, hoeveel nut gaat het dan echt hebben? Een schuifpassing voor een as en een tandwiel op papier zetten is iets anders dan een gevelelement uitwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:49:
[...]

Ben ik het niet mee eens, als je echt iets doet waar je niet goed in bent, niet voor geleerd hebt (dus ook niet op een ander niveau maar gewoon weg iets waar je niet voor geleerd hebt, zoals Werktuigbouw technisch tekenaar echt wat anders is als bedrijfskunde met wat bouwkunde er bij) en niet leuk vindt moet je imho gewoon eieren voor je geld kiezen.

En nee nergens is het rozengeur en maneschijn zeker niet in je eerste baantje met geen/amper werkervaring maar dat betekend niet dat TS geen punt kan hebben.

Mijn eerste baan was ook niet helemaal op niveau en helemaal in de richting, echter was het wel aanverwant en nuttige werkervaring voor een volgende stap. Als TS de WB kant niet op wil, hoeveel nut gaat het dan echt hebben? Een schuifpassing voor een as en een tandwiel op papier zetten is iets anders dan een gevelelement uitwerken.
Dit inderdaad.

het lijkt geen groot verschil, maar dat is het toch.Het is alsof een fysiotherapeut opeens huisarts word.
Dit gaat TS nooit onder de knie krijgen en zeker als hij niet veel interesse in het vakgebied heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:46:
Ik proef dit helemaal niet eigenlijk, natuurlijk zullen er op werk allerlei dingen zijn die onder je niveau zijn, dat hoort erbij, simpele shit moet ook gebeuren. Echter hier speelt gewoon dat TS ander werk doet dan hij begrepen had dat hij zou doen. De hele dag. Dat is wel wat meer dan een houdingsprobleem bij de TS.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik ben vanaf juli afgestudeerd (HBO bouwtechnische bedrijfskunde). En had al voor mijn afstuderen een aanbod voor een halfjaarcontract gekregen.
Het contract was bij een raadgevend ingenieur (klein bedrijf met minder dan 10 werknemers.) als werktuigbouwkundig tekenaar. Ik heb aangegeven dat ik daar niets vanaf weet maar ik heb wel affiniteit met het duurzaamheidsvraagstuk en het maken van energieberekeningen en dat werd ook een deel van mijn opdrachtenpakket.

Nu blijkt dat ik eigenlijk vanaf dag 1 40 uur per week bezig ben met het maken van gefactureerd werk, uurloon ongeveer 60 euro. Ik doe gewoon mijn best en vraag waar nodig om hulp en maak vanwege mijn onkunde veel domme fouten... Ik merk echter een beetje wrijving in de lucht dat men daar natuurlijk niet heel gelukkig mee is.

De sfeer op het bedrijf is goed met een kleine hechte groep waarin ik natuurlijk wel verreweg de jongste ben. maar qua sfeer is het prima. De baas is een echte technicus en absoluut geen manager.

Nu heb ik na dikke twee maanden echter door dat de switch zo snel na mijn opleiding echt niet verstandig was. Ik doe altijd goed mijn best en maak nu zoveel domme fouten en doe werk dat elke mbo'er het beter zou kunnen. Omdat die daar ook voor geleerd heeft. Ik durf alleen bijna niet op te zeggen. Ik het bet gevoel dat de baas steil achterover valt en er is op dit moment zoveel werk en zo lastig nieuwe mensen te krijgen.

Van bouwtechnische bedrijfskunde naar werktuigbouwkundig tekenaar is niet echt de juiste stap en ik zou dan ook direct wat anders zoeken.
Er is op dit moment erg veel vraag in de bouw, dus als ik jou was, was ik bij een bouwbedrijf begonnen als werkvoorbereider of assistent projectleider of zo.
Tekenen is echt een technisch vak en met bedrijfskunde mis je dan gewoon erg veel kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:21
Waarom heb je deze studierichting gekozen? Wat bewoog je? Datgene moet je in je werk zien te vinden. En dude/dudette, half jaar contract voor een bedrijfskundige, echt, niet meer doen.
blauwester schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:06:
Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik heb meteen met mijn baas gepraat. Komt erop neer dat hij wel heel tevreden is met mijn functioneren. ( Zegt hij natuurlijk ook omdat hij mij niet kwijt wil.) Eigenlijk inhoudelijk niet veel verder gekomen. Hij zou mij het liefste wel willen houden hij had het ook over na het half jaarcontract een vast dienstverband met meer loon en meer vrijheid om zelf vanaf opname installaties te ontwerpen.

Het maakt de situatie echter niet anders. Het blijft dat het voor mij tegenvalt om te werken in een werkveld waar ik niet voor geleerd heb zonder noemenswaardige opleiding. Wat ik nu wel weet is dat die bezwaren slechts één richting op zijn.

Bedankt voor alle inhoudelijke reacties. Ik zal nu bij mezelf te raden moeten gaan...
Hij zegt dit met name omdat je goedkoop bent nu maar wel volledig werk verricht. Kies voor jezelf.

[ Voor 72% gewijzigd door pennywiser op 12-09-2018 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 08:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Hoe dom zijn de fouten die je maakt werkelijk? Als je de enige net-afgestudeerde bent in een bedrijf met mensen met veel werkervaring voel je jezelf best dom. Althans: dat had ik na mijn afstuderen. Achteraf bleek dat ik in korte tijd heel veel geleerd had.

Ik zeg niet dat je moet blijven, maar: ben je wellicht niet wat hard voor jezelf?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• blauwester
pennywiser schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:34:
Waarom heb je deze studierichting gekozen? Wat bewoog je? Datgene moet je in je werk zien te vinden. En dude/dudette, half jaar contract voor een bedrijfskundige, echt, niet meer doen.

Hij zegt dit met name omdat je goedkoop bent nu maar wel volledig werk verricht. Kies voor jezelf.
Ja ik heb de studierichting gekozen omdat ik het organisatorische aspect heel interessant vindt. Het vanaf niets de juiste mensen om je heen verzamelen en als spin in het web de juiste beslissingen nemen. OOk vindt ik het financiële gedeelte van de bouw erg interessant. Als ik een random gebouw zie dan bereken ik automatisch wat de inkomsten zijn en wat de kosten zijn om het gebouw te kopen houden. Persoonlijkheidstesten tonen aan dat ik een echte generalist ben die heel graag overal een beetje vanaf weet.

De reden dat ik voor dit werk heb gekozen was vooral dat mij is verteld dat ik veel met het duurzaamheidvraagstuk bezig zou zijn. (was het thema van mijn afstudeerscriptie.) Ik heb echter altijd tegen het duurzaamheidsvraagstuk gekeken als: Wat wil de eigenaar, wat is de levensduur van het gebouw en welke mogelijkheden passen binnen die toekomstverwachting van de eigenaar. Het bedrijf kijkt tegen duurzaamheid aan als hoe ziet het gebouw eruit en welke installatietechnische mogelijkheden zijn er. zonder echt naar het totaalplaatje te kijken.

Even een kort vraagje achteraf, waarom moet ik nooit meer voor een (half)jaarcontract gaan?

[ Voor 32% gewijzigd door blauwester op 12-09-2018 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:21
blauwester schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:07:
[...]

Ja ik heb de studierichting gekozen omdat ik het organisatorische aspect heel interessant vindt. Het vanaf niets de juiste mensen om je heen verzamelen en als spin in het web de juiste beslissingen nemen. Persoonlijkheidstesten tonen aan dat ik een echte generalist ben die heel graag overal een beetje vanaf weet.

Even een kort vraagje, waarom moet ik nooit meer voor een (half)jaarcontract gaan?
Voor HBO bedrijfskundigen is er voldoende werk in de huidige markt. Half jaar vind ik een wantrouwig begin. Als je daarmee akkoord gaat, geeft dat bij je baas aan dat je weinig tot geen andere pijlen op je boog hebt en dat is slecht voor je onderhandelingspositie, ook qua salaris. Een jaar is normaal, maar dan voor daarna wel meteen vast afdwingen.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 12-09-2018 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Ja ik heb de studierichting gekozen omdat ik het organisatorische aspect heel interessant vindt. Het vanaf niets de juiste mensen om je heen verzamelen en als spin in het web de juiste beslissingen nemen. OOk vindt ik het financiële gedeelte van de bouw erg interessant. Als ik een random gebouw zie dan bereken ik automatisch wat de inkomsten zijn en wat de kosten zijn om het gebouw te kopen houden. Persoonlijkheidstesten tonen aan dat ik een echte generalist ben die heel graag overal een beetje vanaf weet.

De reden dat ik voor dit werk heb gekozen was vooral dat mij is verteld dat ik veel met het duurzaamheidvraagstuk bezig zou zijn. (was het thema van mijn afstudeerscriptie.) Ik heb echter altijd tegen het duurzaamheidsvraagstuk gekeken als: Wat wil de eigenaar, wat is de levensduur van het gebouw en welke mogelijkheden passen binnen die toekomstverwachting van de eigenaar. Het bedrijf kijkt tegen duurzaamheid aan als hoe ziet het gebouw eruit en welke installatietechnische mogelijkheden zijn er. zonder echt naar het totaalplaatje te kijken.

Even een kort vraagje achteraf, waarom moet ik nooit meer voor een (half)jaarcontract gaan?
Duurzaamheid is een leuk onderwerp en veel opleidingen leggen daar ook nog wel erg de focus op. In het bedrijfsleven zie je dat duurzaamheid niet een doel op zich is, maar een eis vanuit de overheid.
Ik zou dan ook geen werk zoeken in de duurzaamheid hoek, maar echt bij een architectenbureau of bij een aannemer aan het werk gaan.
De grote aannemers hebben vaak ook 1-jarige traineeships zodat je in 1 jaar op verschillende afdelingen kan snuffelen om zo te bepalen wat je echt leuk vind.

PS. je wordt nu overal aangenomen in de bouw, dus zoek een bedrijf uit wat in de buurt is, zodat je niet elke dag veel tijd kwijt bent aan reizen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2018 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
[...]
Ja ik heb de studierichting gekozen omdat ik het organisatorische aspect heel interessant vindt. Het vanaf niets de juiste mensen om je heen verzamelen en als spin in het web de juiste beslissingen nemen.
Maar dat netwerk wat je daar voor nodig hebt duurt jaren om op te bouwen en valt of staat bij de vakinhoudelijke kennis die noodzakelijk is om het tweerichtingsverkeer te houden. Durf wel te stellen: 'Dit kan je pertinent niet zonder praktijkervaring als schoolverlater'.

Ik kan je hier misschien wel wat tips over geven als je meer informatie wenst aangezien ik zo'n spin(netje) ben.
Ook vindt ik het financiële gedeelte van de bouw erg interessant. Als ik een random gebouw zie dan bereken ik automatisch wat de inkomsten zijn en wat de kosten zijn om het gebouw te kopen houden.
Dat is meer richting ontwikkelingsmanager (opdrachtgever)/portfolio manager Real Estate (vastgoedbeheerder)/Tendermanager (aannemer) en allen met het zwaartepunt op de initiatieffase en gebruiksfase en inhoudelijk niet technisch maar meer politiek en financieel (op budgetniveau en niet op afzonderlijke onderdelen).
Persoonlijkheidstesten tonen aan dat ik een echte generalist ben die heel graag overal een beetje vanaf weet.
[...]
Hét duurzaamheidsvraagstuk omvat natuurlijk meer dan jullie beider definitie en omvat een visie over minimaal 50 jaar rekening houdend met oa. klimatologische effecten, (geo)politieke overwegingen, (macro)economische aspecten, innovaties, schaalbaarheid etc. etc.

Hier kan je als schoolverlater simpelweg geen invloed op uitoefenen als je je niet focust op een heel klein stukje (zoals je werkgever doet binnen zijn opdracht, wie betaalt bepaalt principe). Als je je eigen definitie weet te vertalen in een concreet concept qua dienstverlening aan de opdrachtgever is hier in potentie een enorme meerwaarde voor je werkgever te creëren. Dit vraagt wel wat initiatief en onderzoek vooral van jouw zijde.
Dat moet je niet van iemand voor waar/onwaar aannemen maar zelf je overwegingen in maken.

• blauwester
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties ik kijk naar aanleiding daarvan sowieso actief verder. Heb zoals gezegd gisteren al tegen de baas gezegd dat het werk me moeilijk valt, maar moet dus nu de lef tonen om zo snel mogelijk aan te geven dat ik echt iets anders in mijn vakgebied wil zoeken.

Voor dat gesprek heb ik wel echt angst maar in wezen was dat de reden waarom we een half jaar contract hebben gekozen: zodat we beide konden kijken of het ons beviel. Met daarbij nog extra mijn opmerking dat het vakgebied voor mij totaal nieuw was.

Nu het puntje bij paaltje komt durf ik echter niet goed te accepteren dat het de verkeerde beslissing was.

PS. Ik heb ook al een telefoontje onderhand gehad van een ontwikkelende aannemer voor de functie planvoorbereider. Dus echt in de fase schetsontwerp naast definitief ontwerp. Durf na dit topic wel in gesprek met hun te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb je verhaal en reacties gelezen en adviseer je het volgende:

Als je niet tevreden bent met een baan, vraag je twee dingen af: 1. Wat vind ik niet leuk aan deze baan en kan ik in een andere baan wel vinden wat ik zoek? 2. Past deze werkgever bij mij en kan ik hier werken aan waar mijn passie ligt?

Jij kan je baan opzeggen als je dat wilt, wil je op een goede manier uit elkaar, bespreek het dan van te voren en als je er dan nog steeds niet uit komt of geen goed gevoel bij hebt, neem dan het besluit om afscheid te nemen. Dit is jouw loopbaan en jij beslist zelf hoe je er vorm aan geeft en soms moet je daarin niet leuke beslissingen nemen. Nee, het is niet leuk voor de werkgever als je eerder weggaat dan afgesproken, maar hij wil ook geen ongelukkige werknemer die straks ziek thuis zit. Het is namelijk niet gezond om 40 uur per week iets te doen waar je niet happy mee bent. En je staat aan het begin van je carrière, maak er wat moois van. Mijn tip voor jou is, als je weer gaat solliciteren, laat je niet overhalen in iets wat je eigenlijk niet wilt. Heel veel succes! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
blauwester schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:04:

Voor dat gesprek heb ik wel echt angst maar in wezen was dat de reden waarom we een half jaar contract hebben gekozen: zodat we beide konden kijken of het ons beviel. Met daarbij nog extra mijn opmerking dat het vakgebied voor mij totaal nieuw was.

Nu het puntje bij paaltje komt durf ik echter niet goed te accepteren dat het de verkeerde beslissing was.
Hoezo was het de verkeerde beslissing? Je hebt toch precies gedaan waarvoor je dit halfjaarcontract had? gekeken of het beviel, en dat deed het niet. Dus was het een prima beslissing. Je hebt nu immers de kennis dat dit niks voor jou is. Als je het niet had geprobeerd had je dit nooit geweten.

Pagina: 1