Toon posts:

[Excel] bepalen van top-3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb een vraagje over Excel waar ik niet uit kom.
Ik probeer een lijst te maken met de statistieken van voetballers..
Voorbeeld
Je hebt 4 spelers :

Jan
Peter
Koen
Rik.

Koen scoort 3 goals
Jan 1 goal
Peter 6 goals
Rik 4 goals

Nu wil ik een rij met "top 3 topscorer".

Wat me wel gelukt is dat die de hoogste getal uit de rijtje pakt met =grootste
Maar een cel ervoor wil ik automatisch de naam ervoor. Hoe krijg ik dit voor elkaar ?

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-09-2018 12:38)

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 21:39
Voer deze eens in in cel L8
=VERSCHUIVING($A$1;VERGELIJKEN(M8;B:B;0)-1;0)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:52

g0tanks

Moderator CSA
Geen idee hoe de Nederlandse functies heten, die zou je even moeten opzoeken, maar voor de top 3 scoorders kan je LARGE() gebruiken en om de celpositie te vinden MATCH(), gevolgd door VLOOKUP() om de naam te krijgen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegetoot
Ik zou met =rang de top 3 bepalen en dan met vergelijken en verticaal zoeken zoals g0tanks noemt de rest oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
g0tanks schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:51:
Geen idee hoe de Nederlandse functies heten, die zou je even moeten opzoeken, maar voor de top 3 scoorders kan je LARGE() gebruiken en om de celpositie te vinden MATCH(), gevolgd door VLOOKUP() om de naam te krijgen.
Bedankt voor je reactie.
Zou je misschien een voorbeeld willen geven over de afbeelding. Ik denk dat ik dan een beter beeld krijg met wat je bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g8zdm6z.png

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vegetoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom op GoT :) Ik pas de topictitel aan, je bent niet de enige die ooit 'Excel hulp nodig' heeft gehad dus het is als topictitel niet zo effectief.

Inhoudelijk: je kunt inderdaad Rang() of liever Rang.gelijk() gebruiken om de rangorde te bepalen: https://support.office.co...f6-450e-b662-26245be04a40
Dan weet je dat degene met 6 goals op de 1e plaats staat, 2 goals op de tweede plaats. Etc.
Of gebruik =GROOTSTE(A$1:A$5;1) om de grootste te vinden, =GROOTSTE(A$1:A$5;2) voor de een-na-grootste, etc.

Vervolgens kan je er met bijv. vert.zoeken() de juiste naam bij zoeken.

LET OP: het is lastiger om een rangorde te geven als er meer mensen dezelfde score hebben. Met Rang.gelijk() los je dat slechts deels op.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 11-09-2018 11:18 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:10
Het probleem is makkelijk op te lossen als er geen dubbele scores zijn. Als die er wel zijn wordt het wat ingewikkelder - ik zou dan voor de makkelijke optie gaan en sorteren op basis van de doelpunten en dan de top 3 nemen. Desnoods mbv een macro die je opneemt.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vegetoot schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:14:
Bedankt ! Dit werkt uitstekend.

Nu zal ik een artikel lezen over hoe RANG werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:16:
Welkom op GoT :) Ik pas de topictitel aan, je bent niet de enige die ooit 'Excel hulp nodig' heeft gehad dus het is als topictitel niet zo effectief.

Inhoudelijk: je kunt inderdaad Rang() of liever Rang.gelijk() gebruiken om de rangorde te bepalen: https://support.office.co...f6-450e-b662-26245be04a40
Dan weet je dat degene met 6 goals op de 1e plaats staat, 2 goals op de tweede plaats. Etc.
Of gebruik =GROOTSTE(A$1:A$5;1) om de grootste te vinden, =GROOTSTE(A$1:A$5;2) voor de een-na-grootste, etc.

Vervolgens kan je er met bijv. vert.zoeken() de juiste naam bij zoeken.

LET OP: het is lastiger om een rangorde te geven als er meer mensen dezelfde score hebben. Met Rang.gelijk() los je dat slechts deels op.
Dat is prima, en sorry voor het ongemak.
Bedankt voor je reactie, dit ga ik zeker door lezen en uitproberen.
Pagina: 1