Toon posts:

Uitval problemen Volvo v40 T4 1998 automaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Wowgman
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-09 22:03
Sinds de aankoop van mijn Volvo doet deze al wat ''raar''. Hij start moeilijk en loopt dan voor een paar seconden slecht. Helaas is het nu het geval dat de auto uitvalt als deze warm is gelopen en in een andere versnelling wordt gezet dan Drive.

De auto is al een keer uitgelezen bij een Volvo dealer. Hier kwam uit dat de DSA (stabiliteit systeem) soms de connectie kwijt raakt. Deze foutcode is verwijderd en sinds dien gaat het motor management lampje ook niet meer aan.

Maar vanochtend was het weer zo ver.... Het motor management lampje ging weer aan en de motor valt weer uit zodra ik overschakel naar een andere versnelling.

Dus bij deze wil ik vragen of dit probleem bekent is bij jullie? Of kan iemand mij in de goede richting duwen.

Alle hulp is welkom!

tldr: Auto valt uit als deze warm is en in een andere versnelling wordt gezet dan Drive.

Gegevens Auto:

Volvo V40 T4 1998 Automaat met 290000km.

Alle reacties

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10:44
Stap 1 is uitlezen.

Alles daaromheen hier op het forum is gelul in de ruimte. Meten is weten.

Woont in Helsinki

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-09 21:28
Eerste hit op Google

https://www.volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?t=7596
DSA staat normaal gesproken altijd aan, en door middel van even ingedrukt houden van het knopje schakel je het uit en gaat het lampje branden en staat ie uit. Het systeem wil echter nog weleens een 'valse' storing aangeven.
1. Je kunt het lampje voor zover hier bekend niet uitzetten.
2. Als het lampje brandt is er niks aan de hand met je ABS. DSA krijgt wel z'n 'info' van de ABS-sensoren,
maar het is ook gelinkt met je LMM (lucht massa meter).
3. Je kunt proberen de stekker van je LMM schoon te maken en anders de LLM zelf (wel voorzichtig!)
Begin dus maar eens met het reinigen van de LMM of vervang deze direct, zijn de kosten niet.

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21-09 18:28
nee nee nee, niks zomaar lukraak vervangen. Dat hoor ik altijd als advies, en wat gebeurt er: mensen klappen honderden euro's aan nieuwe onderdelen er tegen aan. Bougies, kabels, bobines, brandstoffilters, lambda sensors, luchtmassa meters. En dan lost het vaak nog steeds niks op.
Het word vervangen met de gedachte, als het niet het probleem oplost is het in ieder geval nieuw. Maar dat slaat nergens op, want zolang het werkt, moet je van onderdelen af blijven tenzij het gaat om service intervallen (bougies om de zoveel km bijv)

Het eerste antwoord van Intelligo is het enige juiste, uitlezen die handel. En dan verder graven.

Want er zijn ook genoeg mensen die een fout code van de lambda sensor zien en gelijk dat ding vervangen, terwijl de long term fuel trims op hun grensbereik zitten.

Om toch ook een tip te geven buiten uitlezen: Check of je automaat wel voldoende vloeistof heeft. Zit een hydraulische 'computer' in (valve body) en dat is super gevoelig.

[Voor 12% gewijzigd door Dirk33 op 12-09-2018 07:13]

• Wowgman
Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb een uitlees apparaat op de bestelling staan!

We zullen zien wat voor een codes deze keer kunnen worden uitgelezen.

• ThePsycho
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 22:50

ThePsycho

Biertje?

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad met een andere auto, eerst uitlezen inderdaad. Maar zoals het voor mij klinkt gaat de auto als hij warm is uit de 'closed loop' (vast mengsel zonder sensoren te gebruiken om alles op te warmen) waar het in de open loop dan fout gaat.

Dit zegt nog niks over de oorzaak, maar geeft wel een zoekrichting (er zal dus mogelijk een sensor een rare waarde geven). Ik heb de luchtmassameter schoongemaakt en de vlinderklep/'gasklep'.

Als je hulp nodig hebt met uitlezen/begrijpen van waardes of even wil troubleshooten ben ik altijd bereid om mee te denken/kijken :)

Succes!

[Voor 4% gewijzigd door ThePsycho op 12-09-2018 08:45]

ID.3 Pro 58 kWh | Lenovo Thinkpad X1 Extreme G2 | 31.5" 4K | Kaas

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:02

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Ik neem aan dat je met dezelfde info ook een topic bent gestart op een Volvo forum?

"You never come second by putting other people first"

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13:01

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

killie01 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:44:
Ik heb hetzelfde probleem ook gehad met een andere auto, eerst uitlezen inderdaad. Maar zoals het voor mij klinkt gaat de auto als hij warm is uit de 'closed loop' (vast mengsel zonder sensoren te gebruiken om alles op te warmen) waar het in de open loop dan fout gaat.

Dit zegt nog niks over de oorzaak, maar geeft wel een zoekrichting (er zal dus mogelijk een sensor een rare waarde geven). Ik heb de luchtmassameter schoongemaakt en de vlinderklep/'gasklep'.

Als je hulp nodig hebt met uitlezen/begrijpen van waardes of even wil troubleshooten ben ik altijd bereid om mee te denken/kijken :)

Succes!
In aanvulling hierop, in closed loop (als de motor warm is), zijn lambda-sensors heel belangrijk. Deze worden vrijwel altijd genegeerd zolang de motor nog koud is. Maar defecte lambda's geven doorgaans wel een duidelijke foutmelding.

Temperatuursensor kan ook een schuldige zijn. Als die onjuiste info geeft, gaat de ecu wellicht teveel of juist te weinig benzine inspuiten. Deze sensor is doorgaans niet de sensor die voor het dashboard wordt gebruikt, maar een extra sensor die alleen door de ECU wordt uitgelezen. Met een diagnose-computer moet deze uit te lezen zijn.

Wat in jouw geval sowieso een interessante vraag is, in hoeverre communiceren de versnellingsbak en motor met elkaar. Het klinkt namelijk alsof de ECU over zou moeten schakelen naar een andere strategie als de motor in een andere stand dan D gezet wordt en dat dit fout gaat.

Verder, gezien de kilometerstand, kan reinigen van het gasklephuis, stationairregelaar en eventueel luchtmassameter geen kwaad.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Idle speed controller feed forward met PI integrator loading :Y)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Wowgman
Bedankt voor alle suggesties! De auto is uitgelezen en hij heeft vreemd genoeg geen fouten meer.

De luchtmassa meter is ook gechecked en deze geeft normale waardes en is schoon.

Maar nog steeds het probleem met het slechte starten en het uitvallen bij naar N of P schakelen.

De volgende stap is de idle speed controller en het gasklephuis.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee