Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzling Dwild
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-08 14:47
Ben toe aan een nieuwe pc want op een minor cpu/gpu update tussendoor maak ik al circa 8-10 jaar van dezelfde, nu ondertussen, oude troep. Tevens begint mijn scherm het langzamerhand te begeven (Samsung Syncmaster226BW). Bij het opstarten en vanuit langdurige slaapstand knippert mijn scherm wat na circa 1 minuut is hersteld. Ik heb destijds gekozen voor een stil systeem en een stijlvolle, strakke kast (Antec P180) en dat was me zeer goed bevallen. Daar ligt nu dus ook weer de nadruk op. De case en fans zijn dus belangrijk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Netflix kijken, muziek luisteren, surfen, office gebruik en gamen. Wat dat gamen betreft, ik speel voornamelijk (A)RPG's zoals Grim dawn, Pillars of Eternity, etc. Geen zware games dus maar wil ze wel graag op hoogst mogelijke settings spelen en wil dat ook kunnen voor dergelijke nog uit te komen spellen (diablo 4??)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max € 1.200 lijkt me wel een goede grens om te stellen. Mag ook wat meer zijn als de pc daardoor stiller wordt of langer mee kan, etc

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen hard disks (een tweetal SSD's) gaan over, rest is eigenlijk gewoon te oud

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet veel, anders dan stille componenten, Wil wel gaan voor een AMD systeem aangezien qua videokaart de RX 580 volgens mij prima aan mijn eisen voldoet en die beter presteert dan zijn tegenhanger GTX 1060

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie hierboven, wil gaan voor een AMD systeem en daaraan gekoppeld een mooi niet al te duur freesync scherm

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stijlvol en stil.

Ga je overklokken?
Wil daar misschien wel wat mee gaan doen. Niet echt ervaring mee, maar begrijp dat de B450 moederborden dat heel eenvoudig hebben gemaakt

Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik jullie mening over wat ik reeds heb geselecteerd. Twijfel nog over de kast. Vooralsnog heb ik de Phantek geselecteerd, vanwege de looks, prijs en beschikbaarheid (uitgebreide review). De meegeleverde Halos fan frames zijn ook een leuke extra (welke voor zover ik kan opmaken ook gewoon op andere fans gemonteerd kunnen worden). Ik heb alleen niet echt een idee hoe stil de Phantek is ten opzichte van de hieronder aangegeven opties.

Een andere optie is de BQ silent base 601 of de Fractal Design Define R6. De eerstgenoemde krijgt goede recensies qua geluiddemping maar is echter slecht leverbaar en beide systemen vallen relatief gezien flink duurder uit dan de Phantek.

Verder wil ik de 2 meegeleverde fans vervangen door een drietal Noctua fans. Daarnaast vroeg ik me af of stock cooler CPU nog wel voldoet als ik ga overklokken en zo niet (lees mixed stories hierover), welke dan het beste voldoet. Als ik er één nodig mocht hebben lijken mij vooralsnog Scythe Mugen 5 of de BQ Dark Rock prima coolers waarbij vooral de laatste het wel mooi doet in een glazen kast.

Vooralsnog kom ik uit op:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 161,99€ 161,99
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 132,50€ 132,50
1Sapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 296,45€ 296,45
1Phanteks Enthoo Pro M Special Edition Tempered Glass€ 106,-€ 106,-
1LG 24MP59G-P Zwart€ 129,-€ 129,-
1be quiet! Dark Rock 4€ 57,99€ 57,99
3Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,95€ 62,85
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 137,75€ 137,75
1Corsair RM550x (2018)€ 85,49€ 85,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,02

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:43
Ziet er eigenlijk wel leuk uit. Het enige commentaar wat ik heb is op het uiterlijk: Pak een andere kleur fans. pricewatch: Noctua NF-A15 HS-PWM chromax.black.swap, 140mm bijvoorbeeld.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-09 20:43
De 2600 komt met een Wraith Stealth, voor overklokken zou ik die wel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Geen idee wat er 'stijlvol' is aan die case. Het is gewoon een lompe bruut van 56liter met een raampje waar niks echt spectaculair in te zien zal zijn. Ook nog eens aangevuld met beige/bruine fans. 60€ die ook zo goed als niks toevoegen aan de performance van je systeem. Al zeker niet voor de eisen die je stelt kwa games.

Kijk eens naar de BBG van deze maand. Nette cases, compact & krachtig. Door een mengeling te maken van de hardware is het wel mogelijk om iets te vinden dat bij je budget pas. Zelf heb ik een build gemaakt voor iemand met die Coolermaster case. De NZXT heb ik in een andere uitvoering met de Kraken AIO koeler gezien en dat ziet er ook slick uit. Die case is bijvoorbeeld minder dan half zo groot dan jouw selectie maar weeg amper minder. Misschien wat kort door de bocht, maar ik vind dat een teken van kwaliteit, stevige materialen.

reviews: Desktop Best Buy Guide - september 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
Inrage schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:15:
Die case is bijvoorbeeld minder dan half zo groot dan jouw selectie maar weeg amper minder. Misschien wat kort door de bocht, maar ik vind dat een teken van kwaliteit, stevige materialen.
Nogal kort door de bocht ja. Staal of Aluminium gebruiken maakt het verschil daarin namelijk. Niet kwaliteit. Bovendien is de bouwkwaliteit van NZXT gemiddeld slechter dan die van Phanteks.

Of iets stijlvol of mooi is qua design lijkt me overigens compleet persoonlijke mening dus waarom je de keuzes van de topicstarter zo bot afkraakt gaat aan mij voorbij.

Edit; huidige componentenkeuze lijkt mij prima qua kwaliteit. Ben zelf meer van Fractal Design, maar niks mis mee.

[ Voor 30% gewijzigd door youridv1 op 11-09-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzling Dwild
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-08 14:47
Inrage schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:15:
Geen idee wat er 'stijlvol' is aan die case. Het is gewoon een lompe bruut van 56liter met een raampje waar niks echt spectaculair in te zien zal zijn. Ook nog eens aangevuld met beige/bruine fans. 60€ die ook zo goed als niks toevoegen aan de performance van je systeem. Al zeker niet voor de eisen die je stelt kwa games.

Kijk eens naar de BBG van deze maand. Nette cases, compact & krachtig. Door een mengeling te maken van de hardware is het wel mogelijk om iets te vinden dat bij je budget pas. Zelf heb ik een build gemaakt voor iemand met die Coolermaster case. De NZXT heb ik in een andere uitvoering met de Kraken AIO koeler gezien en dat ziet er ook slick uit. Die case is bijvoorbeeld minder dan half zo groot dan jouw selectie maar weeg amper minder. Misschien wat kort door de bocht, maar ik vind dat een teken van kwaliteit, stevige materialen.

Bedankt voor je (ongezouten) mening. Stijlvol is inderdaad redelijk persoonsgebonden en de één ziet dat nou eenmaal anders dan anderen. Het kastje dat je voordraagt valt voor mij niet in het rijtje stijlvol. Voor mij geen kleine vierkantje kastjes. Ik ben op zoek naar een tower model met strakke lijnen en dito inrichting. Die NZXT bevalt al iets meer maar ik ben wel op zoek naar een ATX form factor kast.

Wat de fans betreft, ik was in eerste instantie voor noctua gegaan omdat die gewoon het meest stil zijn en ik in het begin nog was uitgegaan van een dichte kast. Vervolgens viel mijn oog op glazen kasten (ja, ik loop wat achter op de ontwikkelingen) en toen eigenlijk niet meer gekeken naar andere fans met betere kleurstelling.

Nu zag ik op hardware.info dat de phanteks fans eigenlijk best goed scoren. Qua kleurindeling (zwart/wit) vallen die toch mooier uit in een glazen kast dus kunnen we nog iets besparen en gewoon die gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paar dingetjes:
-Ik zou de Sapphire Nitro+ pakken. De Pulse schijnt niet helemaal stil te zijn en uit persoonlijker ervaring kan ik je vertellen dat die Nitro+ absoluut wel stil is. Je kan er zowat je oor tegenaan leggen en dan is die alsnog stil. Niet doen want die heatpipes worden wel heet. :P
Vergeet verder deze actie van AMD niet:
https://www.amd.com/en/where-to-buy/raise-the-game
Bestel de videokaart dus bij Azerty. :)

-Ik zou eerder de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition pakken omdat ik de meerwaarde van de be quit niet zie. Wederom uit persoonlijke ervaring dat die extreem stil is.

-MSI AM4 borden zijn een beetje bijzonder. Vrijwel geen enkel van de MSI 400 series bordjes ondersteunt offset vcore wat een gemis is voor AM4. Dit omdat offset vcore de P states van de CPU niet uitschakelt en de CPU dus laat downclocken en voltages ver laat zakken bij idle loads.

Verder weigeren MSI bordjes om voltage en clocks te verlagen als je static vcore gebruikt voor een overclock zoals uit mijn hoofd ASUS bordjes bijvoorbeeld wel ondersteunen. De meeste ASUS bordjes hebben alleen een dusdanig zwakkere stroomvoorziening voor de CPU dat ze niet aan te raden zijn over MSI.

Voor simpele overclocks is dat MSI bordje dus vrij goed. Je zou er met en 2600 naar rond de 4,2GHz mee moeten kunnen overclocken door de multiplier op 42x te zetten en voltage over de 1,3v op te krikken. Verder biedt het bordje de vaak gewenste Intel netwerkcontroller en een betere audiochip. Geef je daar niet zoveel om, dan voldoet de pricewatch: MSI B450-A PRO eigenlijk net zo goed omdat deze dezelfde stroomvoorziening en beperkingen omtrent offset vcore heeft.

Als je serieus bent als het om overclocken gaat en/of graag lagere idle verbruik wil hebben dan moet je eigenlijk pricewatch: Asus PRIME X470-PRO hebben. Zelf vind ik dat bordje eigenlijk te duur voor wat het bied, maar het is het goedkoopste AM4 bordje dat een volledige bios heeft met alle OC opties zoals offset en static vcore, LLC maar ook goede stroomvoorziening voor de overclock zelf bied. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1