Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:56
Mijn vraag:

Ik ben op zoek naar een camera(captain obvious). Alleen hier kan ik wel wat hulp in gebruiken.
Kort zal ik proberen toe te lichten waar ik de camera voor ga gebruiken en wat ik van de camera verwacht.

De camera zal bedrijfsmatig gebruikt worden om producten + mensen te filmen. Het liefste doe ik dit in 4k (future proof). Ik ben geen groot bedrijf, of pro, dit wordt mijn eerste camera (naast mijn iphone 7)
Prive: Fotos maken van mijn (drukke) kinderen :D en van de poes. En product foto's. The usual

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden:
Als eerste heb ik mijn favo shop in het blauw om advies gevraagd. Deze gaven eerst de a6000 als advies. Vanwege mijn toenmalige budget van 500 ish euro.

Daarna begon ik na te denken over 4k aangezien ik ook een 4k tv heb. En wil eigenlijk iets wat future proof is. Hierop kreeg ik het advies om te kijken naar de canon m50. De reviews gelezen maar iedereen gaf aan dat filmen van 4k flink min puntje was vanwege de cropfactor(wat dat ook moge zijn)

Toen ik dat aangaf werd maar snel de a6300 aangeraden. Maar nog steeds bleven ze bij de m50.

Helaas zijn vrienden allemaal DSLR camera gebruikers met geen verstand van systeemcamera's welke ze mij allemaal aanraden.

Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven?

Is de a6300 een goede koop? En is deze de meerprijs van de a6000 waard?

Alvast bedankt! Ik heb me behoorlijk vergist wat er allemaal bij komt kijken |:(
...

How are you doing?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47
De cropfactor bij de Canon is dus bij 4K filmen blijkbaar dik 2.7 8)7 . Dat betekend dat de camera maar een klein deel van de sensor gebruikt, maar vooral ook het effect daarvan: je zoomt als het ware in met een factor van ~1.7 (normaliter is de cropfactor al 1.6 bij foto's, wat een 1.6x zoom is ten opzichte van full frame camera's ). Long story short: je zoomt automatisch erg veel en kan dus geen mooie wijde opnames maken.
YouTube: Unboxing: Canon EOS M50 - Canon EF-EOS M Mount Adapter - Joby Gorill...

Verder, heb je echt 4K nodig? De A6300 heeft als nadeel dat de sensor oververhit kan raken bij 4K (al is het wel beter geworden na een firmware update), dus heel lang in 4K filmen achter elkaar niet. Korte shotjes (paar minuutjes) wil wel. Verder is die ook ik over je budget.

Een andere goede optie is de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zilver
Alleen is die sensor weer wat kleiner en de resolutie wat lager. Verder wel een camera die goed uit de bus komt. Ook schijnt de lens wel aardig te zijn, beter dan die van de A6000. De A6000 op zichzelf is imho iets beter voor foto's ivm de grotere sensor (vooral in het donker helpt dat) en wat andere zaken zoals phase detect autofocus punten. Dat maakt de A6000 een stukje sneller in scherpstellen bij actie, zoals bijvoorbeeld bij je kinderen.

De A6300 is in principe wel de meerprijs waard, maar wel enkel in bepaalde omstandigheden zoals PDAF support voor non native E-mount lenzen (dat zegt je vast niks, dus voor jou al weer niet relevant ;) ). Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoe belangrijk 4K nu echt is. Ik zie het er niet echt aan af op mijn TV tbh. Anderzijds de A6300 heeft wel een mic ingang mocht je ook geluid op willen nemen met een beetje kwaliteit (al is er een "opzet"mic voor op de A6000 beschikbaar).

Overall denk ik:
Foto's prio: A6000
4K video prio: GX80
4K video en Foto als prio: A6300

Edit: De door jou gelinkte modellen zijn body-only. Je moet wel de "kit" hebben met lens, anders heb je nog niet zoveel aan je camera ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 11-09-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
De Canon M50 is momenteel dé of in ieder geval een hele populaire vlog camera. Qua gebruiksgemak zou ik die aanraden, temeer omdat dit je allereerste camera is. Als Canon ergens goed in is, dan is het wel gebruiksgemak (/ ergonomie).

Koop er (evt. naast de kitlens) de uitstekende Canon EF-M 11-22 lens bij voor €350 voor wijde opnames in 4K en je hebt een heel mooi pakket van 2 lenzen, waarmee je het probleem van geen groothoek bij 4K teniet doet en je een gebruiksvriendelijk en probleemloos pakket hebt die voldoet aan al je eisen en waar je uiteraard hele mooie foto's mee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ook beginnen met een goede compact, bijvoorbeeld een Panasonic LX100 (eventueel 2e hands) er komt een mark 2 uit. Heb je combi goede lens en sensor voor mooie prijs. Voor film meteen genoeg zoom. Ga het eerst proberen en doen want filmen kost ook veel tijd, dit wordt makkelijk vergeten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:56
Iedereen bedankt voor het advies. Ik heb de knoop doorgehakt en ben nu gegaan voor de A6300. En ik kijk hoe deze bevalt :). De voornaamste reden was vanwege het goed "reageren" op bewegende dingen. En de goede focus en de 4k functie.

How are you doing?