Helft van dubbele lichtknop in vaste positie laten staan

Pagina: 1
Acties:

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-12 05:24
Ik heb in de gang een dubbele schakelaar hangen. Met de ene schakelaar bedien je het licht in de gang, en met de andere het buitenlicht.
Op de buitenlamp zit een bewegingsmelder. Om deze te laten werken moet de schakelaar binnen altijd op “aan” staan.
Af en toe wordt de schakelaar wel eens uitgezet, doet de lamp het niet meer. Schakelaar van ganglicht gebruiken we om licht aan en uit te doen.

Is het mogelijk i.p.v. een wipknopje iets te monteren waardoor het licht altijd aan staat, maar niet meer met de knop bediend kan worden? Hoe heet zoiets. Uiteraard heb ik zelf gezocht, maar ik weet niet of wat ik zoek bestaat en hoe het heet.

[ Voor 4% gewijzigd door miles op 10-09-2018 23:02 ]

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:18
Blindplaat heet dat. Gewoon een vlak stuk wat je over de schakelaar heen zet.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27
Of je trekt de draden los aan de achterkant en verbindt deze met elkaar met een lasdop.
Dan is de ene schakelaar buiten werking gesteld en altijd aan.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:33
Doe het dan netjes: dubbele schakelaar vervangen door een enkele, en de draden van de buitenlamp doorverbinden met een lasklem.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-12 13:30
Ik heb/had ook eenzelfde situatie. Direct naast de voordeur zitten de 2 lichtschakelaars (Busch-Jaeger Reflex), als iemand binnenkwam werd er op een knop gedrukt totdat het gewenste effect bereikt was (licht binnen aan). Dan werd niet gecontroleerd of het licht buiten nog aan stond of niet.

Uiteindelijk voor een uiterst geavanceerde oplossing gekozen, nl. plakband (transparant PE weersbestendig 3M). Sindsdien nooit meer problemen gehad met uitschakelen, en het is niet te zien. Maar misschien is niet elk schakelmateriaal even makkelijk te beplakken. Gebruik geen ducttape of verzendtape, dat verkleurt, verhardt of laat sporen achter.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Schakelaar van de muur afhalen, en dan de zwarte schakeldraad van de buitenlamp inrpikken bij de bruine fase-draad, en staan ie altijd aan, en dan weer terugplaatsen. Kost je een kwartiertje tijd, werkt prima :Y

Ey!! Macarena \o/

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:59

Theo

moederbord

Stukje plakband op de schakelaar doet wonderen :)
Gebanned schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:09:
Doe het dan netjes: dubbele schakelaar vervangen door een enkele, en de draden van de buitenlamp doorverbinden met een lasklem.
Doe het dan écht goed en vervang de schakeldraad dan ook voor een fasedraad naar de lamp aangezien je'm dan ook als permanente spanningsdraad gebruikt, ipv schakel.

7400 Wp op het dak

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:41
En als je het dan helemaal echt "goed" wil doen trek je een bruine draad bij de rest naar de buitenlamp en sluit je deze aan op de gewone aansluiting voor de bewegingsmelder en de zwarte sluit je dan aan tussen de bewegingsmelder en de lamp. Zodat je met de schakelaar de lamp continue aan kan zetten en in de uit stand de lamp reageert op de sensor...

Als je dat zou willen dan.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Pagina: 1