Ja, ja, ook wij zijn begonnen met zonnepanelen. Je zou denken dat er door de jaren heen gesneden koek is en elke leverancier hetzelfde bied. Nou, daar zijn wij dus goed nat op gegaan.
Wat vragen wij precies;
- 4000 kwh per jaar is het doel
- Uitlezen via Domotica (Home Assistant)
Hiernaast komt het advies van onze verzekeringsadviseur om geen chinees makelaardij te nemen, geven veel problemen.
Wat is de stand tot nu?
We hebben 3 offertes liggen waarvan wij denken goed aan te doen:
Naast het product adviseert de ene met een opbrengst “aantal panelen maal wp” en de andere met een theoretische benadering welke afhankelijk is van dak positie en obstakels zoals een boom of schoorsteen.
We hebben ook een leverancier gesproken die over serie of parallel geschakeld begon, parallel klinkt beter, doordat elk paneel afzonderlijk levert. Dit wel tegen een kosten plaatje van optimizers
Als ik de terugverdientijd bekijk waar mee wordt rondgezwaaid in de media (4-6 jaar) dan halen wij deze bij lange na niet, is nu circe 9-10 jaar. Ik begin mij dan af te vragen waardoor dit gat door ontstaat en waar moet ik echt op letten quaproducten.
Vandaar dat ik mijn vraag deel met jullie en hierin als mede tweaker advies wil inwinnen van mensen met gebruikservaring.
Wat vragen wij precies;
- 4000 kwh per jaar is het doel
- Uitlezen via Domotica (Home Assistant)
Hiernaast komt het advies van onze verzekeringsadviseur om geen chinees makelaardij te nemen, geven veel problemen.
Wat is de stand tot nu?
We hebben 3 offertes liggen waarvan wij denken goed aan te doen:
| Zonnepanelen | Omvormer | Leverancier |
| Trina Solar 295 Wp All Black | SolarEdge SE3500 HD Wave | Zonneplan: Opmerking van merk panelen is dat elk paneel door TUF wordt getest (hmm, zegt iets over product vertrouwen |
| SolarWatt 300 WP zonnepaneel | SolarEdge SE3500 HD Wave | 365zon |
| S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10 | SolarEdge SE3500 HD WSolar Edge SE 5000Have | Enrgie Wonen |
Naast het product adviseert de ene met een opbrengst “aantal panelen maal wp” en de andere met een theoretische benadering welke afhankelijk is van dak positie en obstakels zoals een boom of schoorsteen.
We hebben ook een leverancier gesproken die over serie of parallel geschakeld begon, parallel klinkt beter, doordat elk paneel afzonderlijk levert. Dit wel tegen een kosten plaatje van optimizers
Als ik de terugverdientijd bekijk waar mee wordt rondgezwaaid in de media (4-6 jaar) dan halen wij deze bij lange na niet, is nu circe 9-10 jaar. Ik begin mij dan af te vragen waardoor dit gat door ontstaat en waar moet ik echt op letten quaproducten.
Vandaar dat ik mijn vraag deel met jullie en hierin als mede tweaker advies wil inwinnen van mensen met gebruikservaring.