Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen, waar zijn wij aan begonnen. Advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• Mart81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 12:55
Ja, ja, ook wij zijn begonnen met zonnepanelen. Je zou denken dat er door de jaren heen gesneden koek is en elke leverancier hetzelfde bied. Nou, daar zijn wij dus goed nat op gegaan.

Wat vragen wij precies;
- 4000 kwh per jaar is het doel
- Uitlezen via Domotica (Home Assistant)
Hiernaast komt het advies van onze verzekeringsadviseur om geen chinees makelaardij te nemen, geven veel problemen.

Wat is de stand tot nu?
We hebben 3 offertes liggen waarvan wij denken goed aan te doen:

Zonnepanelen Omvormer Leverancier
Trina Solar 295 Wp All Black SolarEdge SE3500 HD Wave Zonneplan: Opmerking van merk panelen is dat elk paneel door TUF wordt getest
(hmm, zegt iets over product vertrouwen
SolarWatt 300 WP zonnepaneel SolarEdge SE3500 HD Wave 365zon
S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10 SolarEdge SE3500 HD WSolar Edge SE 5000Have Enrgie Wonen

Naast het product adviseert de ene met een opbrengst “aantal panelen maal wp” en de andere met een theoretische benadering welke afhankelijk is van dak positie en obstakels zoals een boom of schoorsteen.

We hebben ook een leverancier gesproken die over serie of parallel geschakeld begon, parallel klinkt beter, doordat elk paneel afzonderlijk levert. Dit wel tegen een kosten plaatje van optimizers

Als ik de terugverdientijd bekijk waar mee wordt rondgezwaaid in de media (4-6 jaar) dan halen wij deze bij lange na niet, is nu circe 9-10 jaar. Ik begin mij dan af te vragen waardoor dit gat door ontstaat en waar moet ik echt op letten quaproducten.

Vandaar dat ik mijn vraag deel met jullie en hierin als mede tweaker advies wil inwinnen van mensen met gebruikservaring.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Een verzekeringsadviseur die je adviseert over zonnepanelen... Waar ben je aan begonnen :z :z :z
Die man kraamt onzin uit. Ik zou eens opzoek gaan naar een ander want als hij zo generaliseert dan geeft hij ook geen onafhankelijk advies over je verzekering. Los daarvan...

Kort door de bocht het gat ontstaat waarschijnlijk door SE. Heb je dit nodig, kunnen we met deze info niet bepalen.

Maar goed ik zou zeggen bekijk een aantal van de 100 andere topics met advies eens door dan weet je wat je kunt aanleveren voor een gedegen advies. Locatie, ligging, etc etc etc.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heb je schaduw op dat dak van een dakkapel van de buren of van jezelf?
Heb je schaduw van bomen o.i.d die in de buurt tot 50m staan?
Wat is de orientatie van het dak? Of daken?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Je kunt kijken op b.v. https://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/

Of het pv opbrengsten topic hier doorspitten, beetje tijd erin stoppen en je hebt antwoord op al je vragen.

Zo goed als alle omvormers zijn te benaderen met domotica, solar edge zeker.

Tuv is een testbureau dat pv panelen test, dat is juist goed want geeft je feiten die leiden tot productvertrouwen.

Niet naar je verzekeringsadviseur luisteren want die heeft op zijn best vooral verstand van verzekeren.

Als je met dit soort all in one partijen in zee gaat kost je dat inderdaad TvT, goede partijen voor de argeloze consument. Tvt 6-7 jaar is zeker haalbaar o.b.v. huidige salderingsregels.

Succes

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou deze opbrengsten in de gaten houden
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374

lol :P
(wel 25 jaar garantie, dat vind die verzekeringsmeneer vast OK)

(alle gekheid op een stokkie, meer info...fotos, schaduwvorming etc)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2018 21:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Mart81
Dit is goeie informatie waar ik naar opzoek ben. Zoektocht gaat verder, dank je.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-11 14:05
Gelijkaardige situatie hier. Recent 1 offerte gekregen, ook voor een 4000kWh per jaar, ook met SolarEdge. Een variant met BenQ panelen van 300Wp en een variant met LG panelen van 330Wp. Beide komen op een TVT van 9 jaar (de duurdere LG panelen 2 maand extra).

Wij hebben een redelijk hoog huis en eigenlijk geen last van schaduw. Toch worden er optimizers in de offerte opgenomen. De offerte vermeldt 'Extra productie t.g.v. SolarEdge t.o.v. traditioneel omvormer systeem' -> 3%. Dat lijkt mij te verwaarlozen. Ben ik dan beter af met een 'traditioneel omvormer systeem' en is is het dan voldoende om die optimizers weg te laten, of werkt SolarEdge enkel met die optimizers?

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:42
teaser schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:48:
. De offerte vermeldt 'Extra productie t.g.v. SolarEdge t.o.v. traditioneel omvormer systeem' -> 3%.
Staat er in die offerte voor de volledigheid dan ook mooi:
"'Extra totaalkosten t.g.v. SolarEdge t.o.v. traditioneel omvormer systeem' -> 15~20%"

want dat is namelijk wel wat je extra betaald voor een SE systeem in vergelijking..
Als ze er dit bijzetten, dan is het voor iedereen gelijk duidelijk dat bij een schaduwvrij dak dit totaal niet rendabel is.

SolarEdge werkt enkel met hun optimizers. Als je de optimizers weghaalt, dien je ook een andere omvormer te kiezen, anders dan SolarEdge.
In jou geval, met een schaduwvrij dak, zou ik dan ook niet voor SolarEdge kiezen, tenzij je die hoge meerprijs over hebt voor de individuele paneel-monitoring.

Voor @Mart81 geldt dus ook dat SE wel mooi geadviseerd wordt, maar is echt overkill als je geen schaduw hebt.
Helaas zie ik hier in de regio ook steeds vaker offertes van partijen die (ik denk voor het gemak?) gewoon overal SE offereren aan argeloze mensen, ook voor schaduwvrije daken, terwijl dat aanzienlijk hogere kosten met zich meebrengt.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01
Je maakt dezelfde fout al alle anderen die net met PV beginnen, en dat is offertes vragen aan de grote fancy partijen. Je noemt geen prijzen, maar ik denk dat je boven de € 1,50 / Wp uitkomt bij deze aanbieders.

Zoek vooral naar kleine installateurs in de buurt. Dat is veel interessanter en flexibeler.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Mart81
@CurlyMo Als ik de huidige 3 offertes tegen de €/WP aanleg kom ik inderdaad uit op:
1.38 €/WP
1.6 €/WP
1.7 €/WP

Waar komt je 1.50 €/WP vandaan?

Alle 3 zijn een SE systeem. Grootste verschil is het merk zonnepanneel en type omvormer (1F of 3F). Hier is veel te winnen in kosten. Bij ons is er schaduwvorming, een SE is dan een must.

Kwam toevallig ook Solarwatt glas/glas tegen, schijnt hoger rendament te hebben en langere levensduur, of is dit weer een marketing trucje.

• CurlyMo
Mart81 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:44:
@CurlyMo Als ik de huidige 3 offertes tegen de €/WP aanleg kom ik inderdaad uit op:
1.38 €/WP
1.6 €/WP
1.7 €/WP

Waar komt je 1.50 €/WP vandaan?
Ervaring in advies trajecten die ik zelf, vrienden en kennissen heb zien doorlopen. Allemaal hetzelfde liedje. De grote partijen doen alles met SE en voor veel te veel geld.
Alle 3 zijn een SE systeem. Grootste verschil is het merk zonnepanneel en type omvormer (1F of 3F). Hier is veel te winnen in kosten. Bij ons is er schaduwvorming, een SE is dan een must.
Dat kan je niet zomaar stellen. Dus als je de info die @Rol-Co eens aanlevert, dan kan er echt meegedacht worden. Plaats daarnaast een lucht-, streetview of zelfgemaakte foto's.
Kwam toevallig ook Solarwatt glas/glas tegen, schijnt hoger rendament te hebben en langere levensduur, of is dit weer een marketing trucje.
Al die producten hebben hun waarde, maar niet in alle gevallen. Betogen dat het altijd beter is is marketing.

• Mart81
Goed punt @CurlyMo , bij deze de info van @Rol-Co :

Heb je schaduw op dat dak van een dakkapel van de buren of van jezelf?
Ja, de schoorsteen kan schaduw creëren

Heb je schaduw van bomen o.i.d. die in de buurt tot 50m staan?
Op 10 meter afstand staat een beuken boom en aan de overkant recht tegenover de woning op circa 40 meter staat een grote eikenboom

Wat is de oriëntatie van het dak? Of daken?
Net niet pal op het zuiden.

• CurlyMo
En nu die foto's nog?

Stonden er in de offertes ook legplannen? Zo ja, kan je die ook plaatsen?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Is je prijs per WattPiek incl of excl btw?

Ik zou voor de prijs nog eens gaan shoppen; ga eens in de buurt kijken voor lokale panelenboer die wat kleinschaliger is. Dat heb ik tenminste op een gegeven moment gedaan. Scheelde toch wel een slok op een borrel.

Ik heb nu een SolarEdge systeem op het dak liggen; en op een niet zo optimale dakvlakken (NW en ZO). Tvt zal bij mij ook wel wat hoger liggen.

En schaduwen heb je toch sneller dan je denkt; ik dacht geen schaduw te hebben. Maar na het oogje van de lokale boer zag ik in dat ik in de ochtend toch de onderzijde van dak, aan de achterzijde, schaduw heb van een boom; die amper wordt gesnoeid door de gemeente, dus volgend jaar weer een stuk groter is. Ook op de voorzijde heb ik in de namiddag schaduw op de onderste panelen; in de middag een strook schaduw van het dak van de buren (rijtjeshuis, maar huis van de buren steekt iets uit).

Dus is het bij mij SolarEdge geworden; en op 1 string, blijkbaar om de panelen aan de voorzijde sneller te pushen om mee te werken (DC spanning haal ik al met de achterzijde). En voor een prijs van €1,20/Wp incl BTW met een 3 fase omvormer vind ik dat een nette prijs.

Pvouput live

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32
CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:34:
Je noemt geen prijzen, maar ik denk dat je boven de € 1,50 / Wp uitkomt bij deze aanbieders.
Vraagje tussendoor :P
Als €1,50 per Wp te veel is, waar zou ik op moeten mikken? En is dit inclusief of exclusief btw?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Mart81
Mijn karma zat hier even tegen :P , bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M8DnBb8.jpg

De eikenboom is hier goed te zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RExKLDx.jpg

Ik zeg niet dat €1,50 per Wp te veel is, vroeg me af waar dit vandaan kwam. En ik ga uit van excl btw.

[ Voor 21% gewijzigd door Mart81 op 11-09-2018 16:14 ]

• CurlyMo
Maverick schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:12:
[...]

Als €1,50 per Wp te veel is, waar zou ik op moeten mikken? En is dit inclusief of exclusief btw?
€ 1.10 / Wp excl. BTW moet haalbaar zijn bij gewone installaties van 3000Wp+.

• Krypt
"Intekenen op luchtfoto"-offertes? Ik zou er sowieso voor gaan om iemand langs te krijgen.

Ps. gisteren wezen spelen met Hass.io; is verrekte moeilijk om iets te vinden om de logging daar in te krijgen. Domoticz wat beter, maar ook niet echt optimaal (of je moet het projectje hier ergens op tweakers erop naslaan om de data via datapackets af te vangen).

Gisteravond (en nacht :X) bezig geweest met modbus connectie naar mijn SolardEdge en om de gegevens in Domoticz te krijgen; dat werkt nu een stuk beter.

[ Voor 70% gewijzigd door Krypt op 11-09-2018 16:17 ]

Pvouput live

• Mart81
@Krypt Sowieso, deze fotos heb ik gepikt van de "luie" verkopers.

• CurlyMo
Mart81 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:15:
@Krypt Sowieso, deze fotos heb ik gepikt van de "luie" verkopers.
Kan je de maten van het dak ook plaatsen, en de locatie van de schoorsteen?

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Krypt schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:14:
"Intekenen op luchtfoto"-offertes? Ik zou er sowieso voor gaan om iemand langs te krijgen.

Ps. gisteren wezen spelen met Hass.io; is verrekte moeilijk om iets te vinden om de logging daar in te krijgen. Domoticz wat beter, maar ook niet echt optimaal (of je moet het projectje hier ergens op tweakers erop naslaan om de data via datapackets af te vangen).

Gisteravond (en nacht :X) bezig geweest met modbus connectie naar mijn SolardEdge en om de gegevens in Domoticz te krijgen; dat werkt nu een stuk beter.
Voor een eerste offerte zijn luchtfoto's best prima en geven een goede indicatie. Maar voor een definitieve offerte zou er altijd iemand lang moeten komen om de situatie ter plekke te bekijken, de stroomvoorziening en meterkast te controleren etc.

Wij zijn ongeveer 1,5 jaar geleden ook naar een lokale leverancier gegaan en komen uiteindelijk op € 1,29 per Wp uit, ruim onder de 1,50. Dat is met 14 JA Solar 300Wp (4200Wp dus) panelen en optimizers per paneel en een SolarEdge omvormer. Het zou nu 1,5 jaar later alleen maar goedkoper moeten worden ;)

Overigens zijn de meeste merkpanelen zoals LG etc echt een stuk duurder.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Krypt
Bij mij wilde een deel (behalve 1) niet langskomen voordat ik een offerte getekend had. Werd mij wel verteld dat ik nergens aan vast zat, maar uit principe teken ik geen offerte voordat het een goede offerte is.

Pvouput live

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 07:49
Qua pricing: mijn 'dure' opstelling met Panasonic & Solaredge kwam op € 1,38 per wattpiek ex BTW.

Niet langskomen voor er een ondertekende offerte is: niet doen. Gewoon een betere leverancier regelen. In welke regio zit je?

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

• CurlyMo
Krypt schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:31:
Bij mij wilde een deel (behalve 1) niet langskomen voordat ik een offerte getekend had. Werd mij wel verteld dat ik nergens aan vast zat, maar uit principe teken ik geen offerte voordat het een goede offerte is.
Bij mij belde er 1 dat het geen optie was om PV te leggen op ons dak. Nu liggen er 21 panelen en er kunnen er nog 3 bij :p

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mart81
Wat ik dan niet goed begrijp...
Dan neem je solaredge met optimizers en vervolgens ligt je dak niet vol tot aan de schoorsteen toe?
Optimizers zijn juist gemaakt voor dit soort situaties.
Knal dat dak gewoon vol...
10% van de tijd heb je schaduw van die schoorsteen. De ander 90% levert het gewoon wat op.
Niet nodig dus om er niks te leggen.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:17:
@Mart81
Wat ik dan niet goed begrijp...
Dan neem je solaredge met optimizers en vervolgens ligt je dak niet vol tot aan de schoorsteen toe?
Optimizers zijn juist gemaakt voor dit soort situaties.
Knal dat dak gewoon vol...
10% van de tijd heb je schaduw van die schoorsteen. De ander 90% levert het gewoon wat op.
Niet nodig dus om er niks te leggen.
Die boom gaat over het dak draaien, je ziet hem op de luchtfoto bij de buren op dak. Die is wel vervelend hoor van begin tot eind op prime time.
Hoog zomer denk ik niet, maar alles er buiten wel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Ik had het over de schoorsteen.

Bomen zijn lastig inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wv4Y1HtfmnFUyWW1LL1rdfdI/thumb.jpg
(de ambulance staat al voor de deur)

[ Voor 105% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2018 19:07 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag
Ja die is geen probleem natuurlijk, staat op west en is redelijk consequent, die boom echter is wel vervelend denk ik.
Wat je hoog legt heeft het minste last van de boom, maar weer meer van de schoorsteen, echter is dat alleen in de avond, hooguit namiddag.
Onderste rij zou ik dan denk ik weer niet doen, maar zonder SE gaat het slecht worden vermoed ik.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Maverick schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:12:
[...]

Ja, dat varieert ern beetje. Ik zal je mijn referentie geven, dat was redelijk rondgeshopt niet maximaal (onderste uit de kan)

5775 WP solar frontier panelen (175WP/paneel), fronius 6KW 3 fase omvormer, geen optimisers. Investeringskosten 1,26 per WP incl. BTW (BTW terugvorderen voor mij niet interessant). Is nu precies 10 maanden aangesloten, opbrengst 5,81 Mwh = eur 0,20 per WP. Wel extreem goede zomer nu, maar ga waarschjnlijk TvT 6 jaar halen o.b.v. saldering, 5 jaar indien ik BTW zinvol had kunnen terugvorderen.

Ligt niet pal op Zuid (zon staat pas ca.14:00 recht op de panelen) en onder 25 graden hellinghoek.

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag
Hahaha, dat is helemaal knap op die foto, dat verzin je toch niet.

• Mart81
Ben inmiddels thuis,

Als ik de afmetingen van het dak benoem en de schoorsteen ervan afhaal heb ik mooi vierkant over van 7 x 6.3 meter. (Met schoorsteen wordt het 8.6 meter breed)

@AUijtdehaag met welke reden is het dak volgooien waard zonder oude elektra meter en met extra bijkomende kosten?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mart81
Ook in het nasaldeertijdperk (2020 - 2021, want ze zijn er niet klaar voor) bestaat de kans dat je 4 maanden stroom moet kopen (wat het is winter/herfst/donker), maar ook 8 maanden dat het geld oplevert (want zwaar overschot)
Hoe meer je weg legt, des te hoger creeer je eigen verbruik.

Ieder moet voor zich weten, maar ik heb geen dakpan meer zichtbaar. (noord en zuid vol)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Mart81 Ik heb van Volta Solar een offerte liggen voor JA Solar 295Wp panelen, 27 stuks, zowel Oost als West opstelling plus 7 stuks op mn plat dak dat na 14:00 (deels) in de schaduw ligt.

SE6000 omvormer en optimizers.

7965Wp voor 11350 euro incl btw.

https://discord.com/invite/tweakers

• CurlyMo
redfoxert schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:43:
@Mart81 Ik heb van Volta Solar een offerte liggen voor JA Solar 295Wp panelen, 27 stuks, zowel Oost als West opstelling plus 7 stuks op mn plat dak dat na 14:00 (deels) in de schaduw ligt.
Die lui heb ik ook over de vloer gehad. Veel te duur :) Kijk maar eens naar deze offertes
Dirtbiter in "Beste oplossing PV-installatie op 3 dakvlakken"
De SE van 10030Wp is € 11277,2 oftewel € 0.93 / Wp excl. BTW.

• Mart81
@AUijtdehaag het is een begrijpbare aanvliegroute. Echter (veel) overschot kan gevolgen hebben tot langere terugverdien tijden. Ik ga het wel overwegen wat afhankelijk zal zijn van de prijs onderaan de streek.

Dit brengt me tot de panelen, wat is nu goed en minder goed. En dan doel ik vooral op lange termijn; efficiency, betrouwbaarheid, etc
Edit: en dan niet op merk, maar op Chinees of niet chinees

[ Voor 8% gewijzigd door Mart81 op 11-09-2018 20:00 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:46:
[...]

Die lui heb ik ook over de vloer gehad. Veel te duur :) Kijk maar eens naar deze offertes
Dirtbiter in "Beste oplossing PV-installatie op 3 dakvlakken"
De SE van 10030Wp is € 11277,2 oftewel € 0.93 / Wp excl. BTW.
Eens kijken dan of ik ze hier thuis kan krijgen voor een advies gesprek :) Als ze dan geen betere prijs kunnen bieden kunnen we altijd nog verder kijken.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1