Dit is mijn huidige systeem (gegevens opgezocht met Speccy):
Besturingssysteem: Windows 10 Pro 64-bit
Processor: Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz
RAM: 8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 664MHz (9-9-9-24) = 2x Corsair Vengeance repen van elk 4GB
Moederbord: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z68X-UD4-B3
Grafisch: 2x 2047MBNVIDIA GeForce GTX 660 Ti (ASUStek Computer Inc), SLI ingeschakeld
Opslag: 2x 238GB PLEXTOR PX-256M2S (SATA (SSD))
Optische schijven: geen.
Geluid: Realtek High Definition Audio
Koeling: De processor is watergekoeld. De twee videokaarten zijn voorzien van eigen luchtkoeling.
Het systeem is bedoeld voor gamen en 3D design.
Ik heb deze machine in 2015 tweedehands van een andere tweaker overgenomen.
Het bouwjaar was 2014.
Ik ben niet tevreden over het trage werkgeheugen. Ik lees namelijk het volgende op de website van Gygabite over het Z68X-UD4-B3 moederbord:
1. 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory
2. Dual channel memory architecture
3. Support for DDR3 2133/1866/1600/1333/1066 MHz memory modules
4. Support for non-ECC memory modules
5. Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
Betekent dit dat de huidige repen eigenlijk te traag zijn voor het moederbord? Is hier sprake van een configuratie fout door de vorige eigenaar?
En wat moet ik aanvangen met de aanduiding 9-9-9-24? Maakt het veel of weinig uit of ik hier op let? Kan ik hier iets zinnigs mee w.b.t. de tweakers.net Pricewatch filters (bv. het filter Geheugen CAS Latency)?
Ik wil dit weten omdat ik van een goed uitgebalanceerd systeem houd.
Hoe dan ook, ik vraag me af hoeveel het de moeite waard is om te upgraden met meer en sneller werkgeheugen. Ik denk dan aan 16GB DDR3 tot 2133MHZ. Ik zie in de pricewatch, nadat ik diverse filters heb aangevinkt verschillende merken staan: link.
Ik heb geen merk voorkeuren, behalve dan dat het merk over het algemeen repen levert die compatible zijn met moederborden van Gigabyte.
Terug komend op mijn vraag in de topic titel: is dit systeem upgraden met meer en sneller werkgeheugen waard? Of is het zinloos om een dergelijk systeem met 16GB of 32GB op 2133MHZ uit te rusten? In hoeverre gaan bijvoorbeeld de processor en/of de videokaarten een bottleneck zijn dat het zonde van het geld is? Met dat soort vragen zit ik nu.
Graag wil ik jullie proefondervindelijke cq professionele mening hierover.
Besturingssysteem: Windows 10 Pro 64-bit
Processor: Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz
RAM: 8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 664MHz (9-9-9-24) = 2x Corsair Vengeance repen van elk 4GB
Moederbord: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z68X-UD4-B3
Grafisch: 2x 2047MBNVIDIA GeForce GTX 660 Ti (ASUStek Computer Inc), SLI ingeschakeld
Opslag: 2x 238GB PLEXTOR PX-256M2S (SATA (SSD))
Optische schijven: geen.
Geluid: Realtek High Definition Audio
Koeling: De processor is watergekoeld. De twee videokaarten zijn voorzien van eigen luchtkoeling.
Het systeem is bedoeld voor gamen en 3D design.
Ik heb deze machine in 2015 tweedehands van een andere tweaker overgenomen.
Het bouwjaar was 2014.
Ik ben niet tevreden over het trage werkgeheugen. Ik lees namelijk het volgende op de website van Gygabite over het Z68X-UD4-B3 moederbord:
1. 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory
2. Dual channel memory architecture
3. Support for DDR3 2133/1866/1600/1333/1066 MHz memory modules
4. Support for non-ECC memory modules
5. Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
Betekent dit dat de huidige repen eigenlijk te traag zijn voor het moederbord? Is hier sprake van een configuratie fout door de vorige eigenaar?
En wat moet ik aanvangen met de aanduiding 9-9-9-24? Maakt het veel of weinig uit of ik hier op let? Kan ik hier iets zinnigs mee w.b.t. de tweakers.net Pricewatch filters (bv. het filter Geheugen CAS Latency)?
Ik wil dit weten omdat ik van een goed uitgebalanceerd systeem houd.
Hoe dan ook, ik vraag me af hoeveel het de moeite waard is om te upgraden met meer en sneller werkgeheugen. Ik denk dan aan 16GB DDR3 tot 2133MHZ. Ik zie in de pricewatch, nadat ik diverse filters heb aangevinkt verschillende merken staan: link.
Ik heb geen merk voorkeuren, behalve dan dat het merk over het algemeen repen levert die compatible zijn met moederborden van Gigabyte.
Terug komend op mijn vraag in de topic titel: is dit systeem upgraden met meer en sneller werkgeheugen waard? Of is het zinloos om een dergelijk systeem met 16GB of 32GB op 2133MHZ uit te rusten? In hoeverre gaan bijvoorbeeld de processor en/of de videokaarten een bottleneck zijn dat het zonde van het geld is? Met dat soort vragen zit ik nu.
Graag wil ik jullie proefondervindelijke cq professionele mening hierover.
[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-09-2018 18:43 ]