Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Hebben jullie dat nooit? Dat je gewoon moe wordt van het klooien met domotica? Het begint allemaal leuk met dingetjes automatiseren, je koopt eens wat hardware, leuke gadgets, sensoren inbouwen, etc.
Uiteindelijk heb je een geinig systeem wat redelijk werkt zoals je wilt. Dan ga je uitbreiden, nieuwe thermostaat, extra sensoren, nog meer koppelen.

Maar dan uiteindelijk draait het een tijdje en zakt je aandacht af, en dan beginnen de kleine dingetjes. Die lamp in de schuur gaat niet altijd aan, toch nog eens het algoritme aanpakken.
De sensor in de hal geeft geen temperatuur door, geen idee waarom, misschien is 'ie stuk?
De sensor in de kamer doet gek, blijft een firmware update voor te zijn, maar weer uitzoeken hoe je dat dan weer moet regelen.
De plug-inschakelaar voor de subwoofer verliest af en toe z'n verbinding, dan maar weer even van de stroom af en hij werkt weer een tijdje.
Oh, Harmony wordt niet meer uitgelezen, zal wel een update voor Domoticz zijn.
Crap, NMA bestaat niet meer, weer een nieuwe zoeken.
De Nest besluit ineens over verbinding te muiten, na wekenlang vlekkeloos. De ontvanger maar weer verplaatsen.
Tuinhuisje vervangen, buitensensor gesloopt. Een nieuwe uitzoeken gaat weer zoveel tijd kosten.
En zo kan ik nog wel even door gaan. :P

Het is allemaal zo mooi als het werkt en leuk om te doen als je wat tijd over hebt. Maar als je even geen tijd hebt dan gaan de dingen zich opstapelen en lijkt het wel een gebed zonder eind. Soms denk ik wel eens, ik kap gewoon met al die zooi. Ben ik gewoon niet geschikt voor een dergelijke hobby of moet ik minder knutselachtige componenten zoeken? Of ben ik gewoon een zeur? :+

Wie herkent dit? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Herken ik, ook op andere hobbyprojectjes. Ik heb 2 jaar gewacht op een Kickstart project voor een LoraWAN access point. Avonden lang zitten klussen om het zaakje goed ge"installeerd te krijgen en om een proof of concept met een client apparaatje voor elkaar te boksen. En nu is de access point overleden. Doet niks meer. Ik heb de energie niet meer om hier achteraan te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 23:49

Metalfreak

Hoije woh!

Dat klinkt precies als wat ik ervaar met computers in het algemeen. Soms wil ik gewooon een "domme gebruiker" zijn.

Maar zeker met domotica moet het gewoon altijd werken, dus knutseloplossingen zijn eigenlijk nooit goed. Heb bij een AV-bedrijf gewerkt waar we ook dergelijke automatiseringen doorvoerden voor o.a. vergaderzalen, maar geen van de betrokken monteurs of techneuten wilde zelf zo'n systeem thuis hebben. Allemaal gaven ze de voorkeur voor een ouderwetse lichtschakelaar die altijd werkt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
Ja. Ik heb inmiddels besloten nog zo min mogelijk met domotica te willen doen, maar juist zoveel mogelijk met hardware knoppen. Eventueel mogen die dan wel draadloos zijn (mits niet afhankelijk van wifi etc), zodat je ze op een zo praktisch mogelijke plaats kunt hangen.

Ik loop stiekem nog wel met het idee (al jaren) om mijn thermostaat eens te vervangen door een zelfgemaakte arduino/RPi implementatie. Dat lijkt me nog wel leuk, maar voorlopig heb ik nog genoeg andere projectjes die eerst komen. Een harde voorwaarde zou in ieder geval zijn dat
1) de temperatuur altijd, dmv hardware-knoppen te beïnvloeden is;
2) de regeling niet afhankelijk is van een netwerkverbinding;
en 3) makkelijk te vervangen is door een off-the-shelf product (dus de huidige termostaat moet terug te plaatsen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Herkenbaar, heb al geen zin meer om mijn nieuwe telefoon te koppelen aan een simpel hue systeem. Mijn vrouw wil sowieso gewoon de lichtschakelaars gebruiken en eerlijk gezegd werkt dat gewoon veel efficienter.

Zie het ook om me heen, iedereen wilde een toon of een nest zodat ze van alles konden inzien of schema’s aanpakken. Een paar maanden later gebruikt iedereen die apparaten alsof het een gewone ouderwetse thermostaat is, gewoon aanzetten als je het koud hebt etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Malt007 op 10-09-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Domotica is gewoon niet volwassen genoeg.

Dat wat relarief wel volwassen is (b.v. kNX) is zo loeiduur dat het daardoor niche dus loeiduur blijft. Nog los van gebruikersonvriendelijkheid in programmeren.

Verder concurrerende standaarden waardoor niets out of the box samenwerkt tussen componenten van verschillende leveranciers met een redelijke prijs.

Dus wachten op killerprodukten tegen lage prijs die dit kip en ei verhaal doorbreken.

Ook ik vind het bezopen als het meer dan 10,- gaat kosten om een wandschakelaar smart te maken. De toegevoegde waarde is veelal gewoon beperkt

[ Voor 5% gewijzigd door LittleTycoon op 10-09-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Herkenbaar... maar wel met het gehele verhaal in totaal. Shit moet gewoon werken en geen zin (en tijd meer) in geneuzel of uitzoekwerk.

Of te wel, je ziet het ondertussen niet meer als hobby. En dan heb je er geen zin meer in.
En domotica is toch echt nog erg hobby werk of ernstig duur als je dat wil overstijgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
Wat ik met name bij domotica ervaar, is dat het vaak een bij elkaar geraapt zooitje is (of is geworden of aan het worden is) doordat je verschillende fabrikanten gebruikt met verschillende protocollen. Wil je wat in je smart home, moet je dat ook haast wel. Want de ene fabrikant heeft het ene niet of werkt voor geen meter en de ander heeft z’n spullen zodanig dicht te timmert dat je zowat volledig dient over te stappen. En weer een ander heeft een manier gevonden om het ‘allemaal’ te integreren, maar dan is het schreeuwend duur... Gelukkig zijn het first world problems. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cyberpope schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:17:
Herkenbaar... maar wel met het gehele verhaal in totaal. Shit moet gewoon werken en geen zin (en tijd meer) in geneuzel of uitzoekwerk.

Of te wel, je ziet het ondertussen niet meer als hobby. En dan heb je er geen zin meer in.
En domotica is toch echt nog erg hobby werk of ernstig duur als je dat wil overstijgen.
Jij mept hier wel een spijker precies raak. Het voelt niet meer als leuk hobbyen maar begint op werk te lijken. Het is leuk als je af en toe wat extra kunt maken of uitbreiden/aanpassen, maar shit moet inderdaad wel gewoon werken.

Malle dingen als incompatibiliteit of prutsfouten in mijn eigen logica heb ik op gerekend met Domotica, maar dat sensoren van de ene op de andere dag ineens anders of helemaal niet meer werken kan ik vrij slecht tegen. En dan koop ik over het algemeen ook nog de betere merken waarbij je hoopt dergelijk geneuzel te minimaliseren.

Eigenlijk is het ook veel breder dan domotica, het is een beetje als wat @Metalfreak zegt: ik wil soms ook gewoon een domme gebruiker zijn. Maar ja, dan moet je de router weer goed instellen voor je netwerken, een back-upstrategie bepalen die je beschermt tegen crypto-ellende, heeft Netflix op je AppleTV een update gehad die het geluid vernaggelt, blijkt die Ziggobox weer ellendig te doen met surround vs. stereo. Eigenlijk wil je al die shit gewoon niet weten, het moet gewoon werken.

En toch zijn er een aantal zaken die al heel lang goed werken, dat maakt het leuk. Waarom kan de rest van m'n opstelling niet zo vlekkeloos blijven? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Ik merk zelf de laatste tijd dat ik een verwachtingspatroon heb bij een bepaalde prijsstelling van een product. Als een Xiaomi bewegingssensor van 8 euro niet altijd 100% feilloos werkt, dan heb ik daar minder problemen mee dan wanneer mijn Danfoss Popp automatische radiatorkranen van 60 euro het niet doen. Ook ben ik een paar jaar geleden heel klein begonnen en bouw ik het steeds een klein beetje verder uit. Daardoor blijven de kosten gespreid en kan ik gefaseerd het e.e.a. thuis invoeren. Ook dat tempert de verwachtingen heb ik gemerkt.

Wat ik tevens het laatste jaar op aan het focussen ben is het terugbrengen van de hoeveelheid ecosystemen die ik in mijn domotica heb hangen. Nu heb ik 433MHz, Zigbee, Z-Wave (plus) en bluetooth hangen. Daarmee heb ik al besloten dat eigenlijk 3 ecosystemen mijn max is, en ik graag van 433MHz z.s.m af wilt. Vooral vanwege de betrouwbaarheid. Maar ook dat ga ik gewoon rustig aan doet. Zolang het werkt, laat ik het gewoon hangen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Niet echt. Sinds 2 jaar werkt alles eigenlijk bijzonder prettig en heb ik er naast hobby geen extra tijd in hoeven steken. En dan gaat het van sensor, tot rolluik, tot alarm, lampen, routines, tot camera's, etc.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Nou, kom op, wat gebruik je? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
Precies de reden waarom ik me op KNX aan het oriënteren ben. Kost iets meer dan m'n huidige Raspberry, maar het moet gewoon werken. Ook voor de huisgenoten, die het al helemaal niet kunnen hebben als het even niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Ik heb zojuist 6 hue lampen aangeschaft. Lekker motiverend topic. :/

Aan de andere kant, het is ter vervangen voor een hobbyproject met een mbed LPC1768 met een 433 mhz zender die een zooitje drie-voor-een-tientje Action plug-in schakelaars bedient, op basis van de zonnetijden.
Dit heeft gedraaid sinds 2012. Af en toe één haperende schakelaar door een inherent probleem met deze goedkope meuk. Alleen de gloeilampen kosten nogal veel energie....

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 10-09-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:50
Ik heb juist het tegenovergestelde, ik vind het leuk om techniek werkend te krijgen, om de handleiding om te spitten, naar nieuwe mogelijke opties wat je ook nog kunt doen met een apparaat. Door me hier in te verdiepen helpt het om nieuwe apparaten in te passen in "het systeem" , zonder mij hierin te verdiepen zou ik een digibeet zijn en een heleboel leuke dingen missen en nog erger, helemaal over mijn toeren raken als een nieuw gekocht apparaat het "niet doet". Verworven kennis voor het ene project geeft vaardigheden voor het volgende probleem en dit geeft eerder rust in plaats van stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kareltje21
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-04 10:23
Herkenbaar.... in het begin voelt het als knutselen, maar dan wil je op een gegeven moment dat het werkt.

Hetzelfde als met de eerste computer met een van de eerste versies van Linux, gewoon volhouden, maar als je weer eens productiefs moest doen zat er altijd iets in de weg, haperde het of was je een paar uur verder voor je kon beginnen, terwijl je wist dat je met windows het in 15 minuten gefixed had. Ik heb het heel veel kans gegeven, maar voor mijn werk toch windows teruggestapt

Hetzelfde met zelf een drone bouwen. In eerste instantie leuk om de electronica en het programmeerwerk te begrijpen, maar dan wil je ook wel eens vliegen... en dan begint de ellende.... altijd is er een probleem, en nooit krijg je het optimaal werkend.... Lang geprobeerd, maar vele uren bouwen en repareren, en een beperkt aantal vlieguren ligt de drone nu werkeloos naar mij te staren, en ik staar futloos terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:50
kareltje21 schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:27:
Herkenbaar.... in het begin voelt het als knutselen, maar dan wil je op een gegeven moment dat het werkt.

Hetzelfde als met de eerste computer met een van de eerste versies van Linux, gewoon volhouden, maar als je weer eens productiefs moest doen zat er altijd iets in de weg, haperde het of was je een paar uur verder voor je kon beginnen, terwijl je wist dat je met windows het in 15 minuten gefixed had. Ik heb het heel veel kans gegeven, maar voor mijn werk toch windows teruggestapt

Hetzelfde met zelf een drone bouwen. In eerste instantie leuk om de electronica en het programmeerwerk te begrijpen, maar dan wil je ook wel eens vliegen... en dan begint de ellende.... altijd is er een probleem, en nooit krijg je het optimaal werkend.... Lang geprobeerd, maar vele uren bouwen en repareren, en een beperkt aantal vlieguren ligt de drone nu werkeloos naar mij te staren, en ik staar futloos terug.
Ik heb eigenlijk in 15 jaar nog nooit iets gehad dat hapert in linux, als ik het werkend krijg dan blijft alles het gewoon doen. Probleem alleen is dat ik vaak een dag bezig ben om een kerstboom aan programmas, patches, bestanden, etcetera op te tuigen, maar als dat uiteindelijk gelukt is, blijft bij mij de bovenste piek branden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Het zal me in een domotica forum niet in dank afgenomen worden maar ik wil toch mijn skeptische mening over domotica delen.

Ik vertaal domoticamoeheid naar een bredere tech moeheid. Mensen komen om in de elektrische apparaten die uiteindelijk allemaal gemanaged moeten worden. In zijn algemeenheid kun je stellen dat zeer veel mensen heel erg veel, en waarschijnlijk teveel schermtijd op een dag hebben. We zouden juist moeten snoeien in die tijd, de onzin schrappen, en meer tijd vrijmaken zonder tech.

Specifiek in het geval van domotica vind ik de kosten en complexiteit niet in verhouding staan tot de vaak zeer twijfelachtige, speelse toegevoegde waarde. Met de nodige hoofdbrekens om het allemaal werkend te houden.

Zo heb ik over nagedacht over Hue. Toen kwam ik er achter dat er toch nogal wat voor nodig was om ook gewoon werkende lichtschakelaars te blijven houden (wens van vrouw). Om het goed in te richten ging het al snel richting 500+ euro en ik kon eigenlijk niet de vraag serieus beantwoorden wat nou het echte voordeel is. Die is er gewoon niet, het is een speeltje. Het licht is aan in de kamer waar we zijn, en je komt toch langs de lichtknop. Het is een oplossing zonder probleem.

Wat niet per se het geval is voor alle vormen van domotica, maar wel in veel gevallen. Security/beveiliging vind ik wel een nuttige toepassing, dus het kan verschillen.

Over de slimme speakers ben ik extra kritisch. Ik sta met mijn oren te klapperen wanneer mensen zonder blikken of blozen een Google microfoon in huis plaatsen, die alleen werkt wanneer je zoveel mogelijk deelt. Buiten het privacy bezwaar denk ik ook hier, het kan niets wat toch al niet kon met de smartphone die iedereen altijd binnen bereik heeft. Het is een handigheidje, maar geen substantiele verbetering van je leven. Het is een boel geld besteden, complexiteit in huis halen, met uiterst twijfelachtige voordelen.

Ik sluit af met duurzaamheid. Iedereen heeft er blijkbaar schijt aan, maar ik teken bezwaar aan tegen de trend om een gemiddeld huishouden nog voller te proppen met wegwerpelektronika. Je moet dat immers keer een miljard doen om te zien hoeveel troep en energie dit betreft. Iedereen leeft nog in de vooronderstelling dat alles oneindig is op deze planeet, maar zoals gezegd, ik teken protest aan. Het mag best allemaal een tandje minder.

Als dat je niet overtuigd, bedenk dan of je er echt gelukkiger van wordt: geld uitgeven, tijd besteden, complexiteit omarmen (mentale belasting) om vervolgens als volwassen kind trots te tonen wat je bereikt hebt: niets van enige betekenis of nut.

Ik misgun mensen hun hobby niet, ik geef gewoon wat tegengas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Anoniem: 457607 schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:00:
[...]
Zo heb ik over nagedacht over Hue. Toen kwam ik er achter dat er toch nogal wat voor nodig was om ook gewoon werkende lichtschakelaars te blijven houden (wens van vrouw). Om het goed in te richten ging het al snel richting 500+ euro en ik kon eigenlijk niet de vraag serieus beantwoorden wat nou het echte voordeel is. Die is er gewoon niet, het is een speeltje. Het licht is aan in de kamer waar we zijn, en je komt toch langs de lichtknop. Het is een oplossing zonder probleem.
Hue is nu juist wel een van de betrouwbaardere domoticasystemen. En het kan ook echt wat toevoegen voor je huis. Ik vind het fijn dat ik met 1 druk op de knop alle lampen in huis in een bepaalde stand kan zetten, bijvoorbeeld als ik een film ga kijken. Eerder moest je dan altijd 3x heen en weer lopen omdat er nog ergens een lamp op de overloop oid brandt. Of als ik ga slapen, met 1 druk alle lampen uit.

Ook vind ik het fijn dat ik door te spelen met kleuren, verschillende moods kan creeren in de kamer. Ik gebruik het niet vaak, meestal wil je gewoon licht, maar ik vind het wel fijn dat het kan. En ik ben blij met het inbraakpreventie-effect, alle lampen in de kamer aan is een stuk effectiever dan een enkel pitje dat elke dag op precies dezelfde tijd aan gaat. O ja ik heb ook sensoren in de hal, wc, overloop zodat ik ook 's nachts gewoon door m'n huis kan wandelen zonder in het donker van de trap te donderen.

Dus, met Hue ben ik wel erg blij, al was het inderdaad wel een flinke investering.

Dat allemaal gezegd hebbende, ja het moet natuurlijk wel werken. Als je bij een computer een keer een foutmelding krijgt of opnieuw moet opstarten dan is dat vervelend, maar dat het licht in de wc niet aan gaat omdat de batterij van de sensor leeg is en je dus in het donker zit te schijten, dat wil je gewoon echt niet. Dus ja, aan domotica worden hogere eisen gesteld m.b.t. de betrouwbaarheid. Het moet altijd werken, zonder gedoe. En dat mankeert er nog wel eens aan als je verschillende systemen door elkaar gebruikt, of veel sensoren op batterijen hebt.

Ik heb zelfs rules aangemaakt in Domoticz dat ik een melding krijg als er meer dan een uur geen update is geweest van de temperatuur/vochtsensoren. Beter dat dan je afvragen waarom die ventilator toch steeds niet aan gaat terwijl het water in de douche bij de muren langs loopt. En als er 1 sensor leeg is, dan vervang ik de batterijen van alle sensoren, anders blijf je bezig...
[...]Ik sluit af met duurzaamheid. Iedereen heeft er blijkbaar schijt aan, maar ik teken bezwaar aan tegen de trend om een gemiddeld huishouden nog voller te proppen met wegwerpelektronika. Je moet dat immers keer een miljard doen om te zien hoeveel troep en energie dit betreft. Iedereen leeft nog in de vooronderstelling dat alles oneindig is op deze planeet, maar zoals gezegd, ik teken protest aan. Het mag best allemaal een tandje minder.
Dit is ook wel een goed punt. Al die apparaten gebruiken stroom en het kost energie om ze te produceren en weer af te voeren. Vooral het stroomverbruik is nog wel een dingetje, zo'n slimme lamp gebruikt misschien maar 0,9 watt als ie uit is, maar 20 lampen is dan toch weer 36 euro per jaar aan stroom. Keer een paar miljard huishoudens, dat zijn dan toch weer een paar extra kolen- of kerncentrales die moeten draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:08
Is
LittleTycoon schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:10:
Dat wat relarief wel volwassen is (b.v. kNX)
niet gewoon direct strijdig met
gebruikersonvriendelijkheid in programmeren.
:+

Ik moet zeggen dat ik het inderdaad, zoals @Metalfreak ook al zegt, met IT dingen ook al merk. Heb een flinke NAS thuis draaien die intussen al weetikveelhoeveel versies achterloopt. Gewoon geen zin om te updaten. Een paar maanden geleden zat ik nog allerlei leuke dingen te bedenken voor ons nieuwe huis, maar ik denk dat ik daar toch maar voor relatief simpele schakelaars ga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Miyamoto schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:48:
Precies de reden waarom ik me op KNX aan het oriënteren ben. Kost iets meer dan m'n huidige Raspberry, maar het moet gewoon werken. Ook voor de huisgenoten, die het al helemaal niet kunnen hebben als het even niet werkt.
Duur spul is ook geen garantie dat het altijd werkt hoor. Heb ervaring met spul van Crestron, AMX en Extron, maar ook dat heeft soms z'n eigenaardigheden en ook wel eens een reboot nodig.
PhilipsFan schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:55:
[...]
Hue is nu juist wel een van de betrouwbaardere domoticasystemen. En het kan ook echt wat toevoegen voor je huis. Ik vind het fijn dat ik met 1 druk op de knop alle lampen in huis in een bepaalde stand kan zetten, bijvoorbeeld als ik een film ga kijken. Eerder moest je dan altijd 3x heen en weer lopen omdat er nog ergens een lamp op de overloop oid brandt. Of als ik ga slapen, met 1 druk alle lampen uit.
Tja, maar wat voor toegvoegde waarde heeft het nu écht? Met 1 druk alle lampen uit is leuk, maar dan komen de uitzonderingen. Jij wil gaan slapen, maar je vrouw zit nog beneden TV te kijken. Jij drukt op "slapen" en je vrouw zit in het donker. De ene dag is het buiten donkerder en wil je je standaard setting toch weer netiets bijstellen. En je kunt je gewoon ook aanwennen om je lichten achter je kont uit te doen, dat werkt overal, waar dan ook ter wereld. Ook hierbij kan het dan weer voorkomen dat jij een film wil gaan kijken en je vrouw moet even op de overloop zijn. Hele setting weer overhoop gehaald.
Ook vind ik het fijn dat ik door te spelen met kleuren, verschillende moods kan creeren in de kamer. Ik gebruik het niet vaak, meestal wil je gewoon licht, maar ik vind het wel fijn dat het kan. En ik ben blij met het inbraakpreventie-effect, alle lampen in de kamer aan is een stuk effectiever dan een enkel pitje dat elke dag op precies dezelfde tijd aan gaat. O ja ik heb ook sensoren in de hal, wc, overloop zodat ik ook 's nachts gewoon door m'n huis kan wandelen zonder in het donker van de trap te donderen.
Tja, mijn vriendin vindt het prettig om dan het licht aan te doen, ik heb er een hekel aan als ik 's nachts dat vol licht in mijn gezicht heb. Hoe ga je daar weer onderscheid in maken? En die moods, dan moet je dus eerst gaan nadenken over welke mood je wil, nadat je nagedacht hebt wat je wilde gaan eten, nadat je nagedacht hebt welke film je gaat kijken enz enz. Soms is minder keuze hebben gewoon beter en heb je gewoon echt geen zin in dat gebeuren.
Ik heb zelfs rules aangemaakt in Domoticz dat ik een melding krijg als er meer dan een uur geen update is geweest van de temperatuur/vochtsensoren. Beter dat dan je afvragen waarom die ventilator toch steeds niet aan gaat terwijl het water in de douche bij de muren langs loopt. En als er 1 sensor leeg is, dan vervang ik de batterijen van alle sensoren, anders blijf je bezig...
En dus kun je belaagd worden met mailtjes die natuurlijk vooral komen op momenten dat je daar echt geen zin in hebt. Dat was bij mij ook altijd het geval, wil je even een filmpje kijken, eindig je met een hele troubleshootsessie op kerstavond. Altijd op het moment dat het het minste uitkomt gaat het fout. Daar heb ik gewoon geen zin meer in. Op een gegeven moment denk je dan echt: rot op met je sensors.
anboni schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 00:43:

...]

:+

Ik moet zeggen dat ik het inderdaad, zoals @Metalfreak ook al zegt, met IT dingen ook al merk. Heb een flinke NAS thuis draaien die intussen al weetikveelhoeveel versies achterloopt. Gewoon geen zin om te updaten. Een paar maanden geleden zat ik nog allerlei leuke dingen te bedenken voor ons nieuwe huis, maar ik denk dat ik daar toch maar voor relatief simpele schakelaars ga...
Check, nadat een update van FreeNAS al een paar keer het systeem in de soep heeft laten lopen, was ik klaar met die updates. Ik krijg het dan wel weer gefixt, maar dat kost me weer een paar uurtjes werk dan. Op een gegeven moment denk je dan echt wel, fuck it met je updates, het werkt. Ik ben al 8 uur per dag op het werk bezig met systeembeheer, daar heb ik dan thuis écht geen zin meer in.

Daarnaast krijg ik het mijn vriendin niet uitgelegd hoe die domotica werkt. En zeker niet als ik al begin "als dat niet werkt, dan moet je even......". En dat begrijp ik heel goed, het moet gewoon simpel werken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dat is wel erg pessimistisch @Metalfreak, van alles wat ik thuis heb draaien, werkt Hue het meest stabiel. Geen vastlopers, reageert altijd, automatiseringen werken goed, zoals lux < niveau, dan lampen aan. En wil ik de lampen eerder aan, druk ik de schakelaar in die alle lampen aan zet.

Daarnaast heb ik ook Domoticz (wat ook prima draait) en Homebridge (wat afgelopen tijd best wat tijd heeft gekost om fatsoenlijk en stabiel te laten draaien, maar draait nu toch al weer 2 maanden stabiel). Homebridge is dan meer het knutsel project. Desalniettemin ben ik het wel eens: het moet gewoon werken, en niet om de haverklap uren spenderen om het weer aan de gang te krijgen.

Edit: Mocht iemand hier thuis toch graag een film kijken als de rest de lampen uit heeft, blèr je wat tegen Siri op de HomePod en dat doet ze dan (meestal :+)

[ Voor 10% gewijzigd door Rgerr op 11-09-2018 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Rgerr schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:46:
Dat is wel erg pessimistisch @Metalfreak, van alles wat ik thuis heb draaien, werkt Hue het meest stabiel. Geen vastlopers, reageert altijd, automatiseringen werken goed, zoals lux < niveau, dan lampen aan. En wil ik de lampen eerder aan, druk ik de schakelaar in die alle lampen aan zet.

Daarnaast heb ik ook Domoticz (wat ook prima draait) en Homebridge (wat afgelopen tijd best wat tijd heeft gekost om fatsoenlijk en stabiel te laten draaien, maar draait nu toch al weer 2 maanden stabiel). Homebridge is dan meer het knutsel project. Desalniettemin ben ik het wel eens: het moet gewoon werken, en niet om de haverklap uren spenderen om het weer aan de gang te krijgen.
Ik heb ook Domoticz draaien, maar gebruik het eigenlijk alleen voor de rolluiken. Dat werkt ook erg betrouwbaar en faalt eigenlijk nooit, maar ik heb genoeg ervaring met andere IT-gerelateerde zaken die me zoveel frustratie hebben opgeleverd dat ik er helemaal klaar mee ben. Daarom ben ik wel heel huiverig om andere zaken toe te voegen aan Domoticz. Simpel is meestal beter bij dergelijke systemen.
Edit: Mocht iemand hier thuis toch graag een film kijken als de rest de lampen uit heeft, blèr je wat tegen Siri op de HomePod en dat doet ze dan (meestal :+)
Praten tegen zo'n systeem vind ik eigenlijk echt iets debiels. Ik zie daar dus echt geen toegevoegde waarde in. Ik ben sneller naar een lichtschakelaar gelopen dan dat ik een spraakcommando verstuur naar een systeem dat vast geen Limburgs verstaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Metalfreak op 11-09-2018 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Herkenbaar idd. Dingen moeten gewoon werken en je zal precies zien dat op het moment supreme er ergens iets weer omgevallen is. Het knutselen op zich is leuk, en als je na twee avonden programmeren trots aan je vrouw kan laten zien dat de ventilatie aan gaat automatisch na het douchen, dan ben je wel aardig voldaan. Maar dat gevoel ebt ook snel weg. Volgens mij is het ook het knutselen zelf wat leuk is, niet per se het uiteindelijke doel. Dus dat kan ook een gulden middenweg zijn.

Daarom werkt mijn WiFi lamp weer gewoon met de voetschakelaar, werkt de thermostaat weer stand alone, en de ventilatie bedien ik met een KAKU afstandsbediening die op de muur geplakt is (batterij kan daar nog leeg van gaan, maar dat is een minor issue). Raspberry Pi afgekoppeld en de Ziggo router doet nu gewoon weer DHCP en DNS. Alles weer lekker op default.

Oh ja, en ik heb een iPad gekocht en een Android tablet weggedaan. iPad werkt tenminste ook altijd :+ Ik hoef niet meer te customizen, ik schaar me wel bij de groep 'gewone gebruikers'. Al die tijd hadden ze het toch wel aardig bij het rechte eind :>

[ Voor 26% gewijzigd door maarud op 11-09-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 13:04
Ik herken het ook inderdaad. Vanochtend bleek mijn RPI gechrasht waardoor de wekkerradio het niet meer deed (die streamt muziek vanaf de PI) en de zelfgemaakte wake-up-light niet aan ging. Ook heb ik soms dat er niks meer gebeurt als ik bepaalde knoppen op afstandsbedieningen indruk. Even rebooten (van home assistant of node-red) en het werkt weer.

Qua code/logica van de automatiseringen zit het wel snor. Het probleem zit hem dus vooral in de stabiliteit. Zo draaide ik eerst ook Sabnzbd of Pi-hole op diezelfde Pi, maar die zorgden er regelmatig voor dat het systeem onstabiel of onbereikbaar werd.

[ Voor 22% gewijzigd door DeadMetal op 11-09-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Metalfreak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:48:
[...]

Ik heb ook Domoticz draaien, maar gebruik het eigenlijk alleen voor de rolluiken. Dat werkt ook erg betrouwbaar en faalt eigenlijk nooit, maar ik heb genoeg ervaring met andere IT-gerelateerde zaken die me zoveel frustratie hebben opgeleverd dat ik er helemaal klaar mee ben. Daarom ben ik wel heel huiverig om andere zaken toe te voegen aan Domoticz. Simpel is meestal beter bij dergelijke systemen.

[...]

Praten tegen zo'n systeem vind ik eigenlijk echt iets debiels. Ik zie daar dus echt geen toegevoegde waarde in. Ik ben sneller naar een lichtschakelaar gelopen dan dat ik een spraakcommando verstuur naar een systeem dat vast geen Limburgs verstaat.
Ben met Domoticz begonnen voor de rolluiken icm Fibaro, tzt wat andere dingen toegevoegd maar weinig bijzonders. Rolluiken reageren dan ook altijd, net als bij jou, goed. Zoals je zegt: simpel is beter. :) Verder is het even wennen met Siri in huis, maar vind het toch wel prettig. Vind ik dat de sproeiers aan moeten: Siri, zet de sproeiers aan. Wat doet het weer vandaag: Siri, wat is de weersvoorspelling. Heb ik de deur wel op slot gedaan? Siri, is de deur op slot? Enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:08
Het is hier inderdaad niet alleen domotica-moeheid... maar meer tech-moeheid.

Zo had ik ooit een NAS die volledig geautomatiseerd was. auto-subtitles, films automatisch downlaoden, series, automatisch uitpakken, automatisch hernoemen. De hele shizzle. En toen kwam er een nieuwe major release voor de NAS en alles was kaduuk. Precies daar heb ik geen zin meer in.

Idem met PLEX. Over het algemeen heel tevreden mee. Maar dan heb je weer dat de video niet door wil gaan waar je gebleven was. Blijft de Chromecast hangen. OF werkt de build-in chromecast(s) niet met iOS devices maar met de gewone Chromecasts wel.

Heb je dat gezeur gehad (nou ja, Miss Waah uitgelegd dat ze haar eigen Chromecast heeft), blijkt je tv opeens geen beeld te hebben. HDMI kabel defect, na wat troubleshooting van de Harmony Hub (want die zal wel weer iets niet goed geschakeld hebben, as usual). Om te testen moest wel de PC-monitor van de muur, want geen andere HDMI displays om te testen. Helaas ligt die HDMI kabel door de kruipruimte omdat ik geen kabels in het zicht wilde... waarom ook alweer niet?

Na 2 weken komt het issue weer terug, natuurlijk. Wel in mindere mate (wat artifacting). Ik gok op de receiver. Die wilde ik toch vervangen, want HDR/4K, maar wéér iets om in te stellen, daarna toe te voegen aan de Harmony Remote en de activiteiten weer instellen.

En dan de Google Home nog. Werkt op zich grappig. Maar na een update herkent die het "hey google" commando niet goed meer. Enkel als je de woorden "hey" en "google" duidelijk los zegt. Dus een pauze. En de antwoorden zijn opeens anders, waardoor die continue voor elke harmony-actie opeens zegt: Let's get harmony for that". Why!? dat was nooit zo!

Als het werkt is het fantastisch. Maar ik durf niet bij te houden hoeveel tijd ik niet kwijt ben met troubleshooting, nieuwe apparatuur instellen en "domotica" werkend te houden.....
Misschien maar eens een activiteit instellen in Domoticz waarmee ik de tijd kan bijhouden die ik kwijt ben aan dit soort dingetjes. Het liefst met een camera die automatisch herkent dat ik bezig ben met het fixen/troubleshooten van problemen... misschien op basis van of devices gereboot worden? O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 11-09-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Denk eigenlijk dat je op een gegeven moment te veel hebt, domotica is nog niet volwassen genoeg om 'zichzelf' te onderhouden. Althans niet alle verschillende protocollen en systemen samen in 1 huis. Simpel is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:29
Leuk topic, mijn mening is dat je snel de weg kwijt bent omdat de mogelijkheden eindeloos zijn. Ga eens bij je zelf na, welke domotica oplossing helpt mij echt? De lampen met de app bedienen is leuk, of via duizenden rules. Maar wat als de oppas een avondje in huis zit?

Hier draai ik Domoticz op een Pi2 icm een Samsung kaartje, ding draait al jaren stabiel. Daar schakel ik de afzuiging mee aan/uit als wij wel of niet thuis zijn. Werkt stabiel en geen omkijken naar.
Net zoals het lampje bij mijn pc, wat aan gaat als ik thuis ben & de pc aan staat. Werkt altijd zonder omkijken.
Ga ik al mijn verlichting schakelen? Nee, want daar is mijn leven te variabel voor, en dan niet te denken aan vrouw/kinderen etc.

Verder lees ik hier wat over plex icm chromecast. De Chromecast is een leuk ding voor netflix/youtube, maar voor eigen media is het een onding.Het is maar net wat voor apparaat je hebt en waarvoor je het wil gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Dacuuu op 11-09-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:07

de Peer

under peer review

Ja ik herken het wel, maar ik handel er ook naar door mijn domoticasysteem zo robuust mogelijk te maken. Zo min mogelijk verschillende systemen en alleen iets toevoegen als het echt toegevoegde waarde heeft, en dat dan eerst goed testen. Niet op zondagavond een nieuwe versie van Domoticz installeren..

Momenteel ben ik vooral bezig om mijn raspberry+domoticz crash-proof te krijgen. Dus dat het systeem bij een crash van Domoticz of de RPi, gewoon uit zichzelf opnieuw opstart en door kan. Ik ben ook aan het nadenken om van alles een duplicaat te hebben liggen (raspberry, rfxcom, router) zodat het nooit voor gaat komen dat we echt uren zonder het systeen komen te zitten want eerlijk is eerlijk: we zijn afhankelijk geworden aangezien we bijvoorbeeld geen lichtknoppen meer hebben.

Ik heb me destijds afgevraagd: ga ik de lichtknoppen en andere 'analoge' alternatieven in stand houden naast mijn domotica systeem of gaan we vol voor het domoticasysteem. Het is het laatste geworden, op voorwaarde dat we het dan zo fool-proof mogelijk gaan maken.

Verder moet ik zeggen dat er weinig ergernissen zijn. Alles werkt gewoon goed en telkens als er zich iets voor doet, timmer ik dat dicht of krijgen we daar voortaan meldingen van. Daardoor begint het nu wel echt betrouwbaar te worden.

Maar het is zeker waar dat, out of the box, domotica echt nog niet volwassen is. Ofwel je bent zeer beperkt in de mogelijkheden, of je hebt een systeem waarin je alle vrijheid hebt maar dat ook crashgevoelig is en niet gebruiksvriendelijk.

Waar ik me wel eens zorgen over maak is of Domoticz lang zal blijven bestaan of dat er ooit een moment komt dat ik niet door kan met al mijn scripts etc. Het heeft zoveel energie gekost....
Dacuuu schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:17:
De lampen met de app bedienen is leuk, of via duizenden rules. Maar wat als de oppas een avondje in huis zit?
Dat soort dingen zou ik persoonlijk nooit implementeren, inderdaad om de redenen die je noemt. Het huis moet ook nog gewoon normaal functioneren als er gasten zijn en je zelf niet aanwezig bent. Het is net welke eisen je zelf aan het systeem stelt. Ik zie mensen soms aanwezigheidsdetectie inbouwen op basis van telefoon-detectie. Ik begrijp dat niet, want hoe gaat dat dan met gasten of de schoonmaakster..

Zelf doe ik het meeste op basis van PIR sensoren, die dus bij iedereen werken. En daarnaast een tablet voor bediening van warmtepompen, ventilatie, etc.. voor als je handmatig wilt ingrijpen, want alles gaat natuurlijk in principe automatisch ;-)
Anoniem: 457607 schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:00:

Als dat je niet overtuigd, bedenk dan of je er echt gelukkiger van wordt: geld uitgeven, tijd besteden, complexiteit omarmen (mentale belasting) om vervolgens als volwassen kind trots te tonen wat je bereikt hebt: niets van enige betekenis of nut.

Ik misgun mensen hun hobby niet, ik geef gewoon wat tegengas.
Oef dat is wel erg zwaar hoor. Ik vind dat Domotica ook veel last weg neemt, en het kan natuurlijk energie besparen. Ventilatie staat altijd op de laagste mogelijke stand (minder herrie en energieverbruik), Warmtepompboiler warmt niet meer op dan nodig, Airco/warmtepomp geoptimaliseerd op basis van aanwezigheid en buitentemperatuur zodat je hoge COP hebt, grootverbruikers met name aanzetten als de zonnepanelen aan het opwekken zijn. Grasrobot rijdt alleen uit als het gras droog is, zodat dat ding niet schoongemaakt hoeft te worden en messen mogelijk langer mee gaan. Alleen tuin sproeien als grond echt droog is. Signaaltje van de wasmachine als hij klaar is zodat je die niet vergeet te legen. idem vaatwasser. Niet naar de brievenbus buiten hoeven lopen als daar geen post in zit. Nooit verlichting schakelen want alles gaat vanzelf.

Zolang je nog voldoening uit dit soort zaken haalt, vind ik dat het zeer veel oplevert. Het wordt pas een probleem als je niet genoeg energie hebt om er initieel in te steken. Je moet het leuk (blijven) vinden...

[ Voor 41% gewijzigd door de Peer op 11-09-2018 09:56 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23
Dat heb ik ook wel een beetje en dan ben ik net begonnen.
De kamer van mijn dochter die net van de kleine naar de grote is gegaan heeft nu een Fibaro dimmer zodat de led-lamp kan dimmen met een pulse-drukker. Deze aangepast in domoticz middels de Aeon stick zodat hij niet tot 1% kan dimmen zodat hij niet gaat pulseren.
Verder ben ik eigenlijk nog niet gekomen. Heb de Hue led-strips gekoppeld aan het systeem zodat ik deze later met de Harmony kan doen. Maar op dit moment gaan we per kamer de spullen vervangen.
Mijn vrouw heeft net zoals iedere vrouw waarschijnlijk de eis dat alles met de schakelaar te schakelen is.
Op zolder wil ik nog een dimbaar led-paneel hangen met een dubbele schakelaar zodat ik die aan kan zetten, maar ook de led-strip onder de balk bij mijn pc kan schakelen. Had dit gewild via de pc tijdens het opstarten, maar dat scriptje doet helemaal niets tijdens het opstarten. Dus daar uiteindelijk maar mee gestopt. Dus uiteindelijk middels het programma screenbloom wel dat de led-verlichting mee gaat met het beeld op de pc wel iets geregeld, maar goed.

Uiteindelijk wil je dat inderdaad alles gewoon blijft werken.

Mocht ik stoppen met domoticz, dan heb ik de Fibaro dimmers die gewoon los eigen functies hebben en dus niet geheel nutteloos zijn zonder serversoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 15:25

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Verder lees ik hier wat over plex icm chromecast. De Chromecast is een leuk ding voor netflix/youtube, maar voor eigen media is het een onding.Het is maar net wat voor apparaat je hebt en waarvoor je het wil gebruiken.
Toch moet ik hier wat op zeggen, chromecast draait default gewoon goed, hoef je niks aan te doen. En het feit is dat domotica toch nog redelijk onvolwassen/hobby matig is maar achter plex zit een goed devteam en draait hier al jaren zonder enige moeite of onstabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Plex is eigenlijk een eigen Youtube hè. Heb een server die het kan transcoderen. Maar plex lijkt juist daar problemen mee te hebben.

Niet enkel met de Chromecast trouwens. Maar ook met de plex client op de Shield werkt niet lekker bij het verder gaan met kijken. Dus eerder een plex issue.

Daarbij werkt de Chromecast hier dus niet lekker met iOS en NLZiet. Ook weer zo'n typisch probleem. Bijzonder, omdat Chromecast an sich niet zo ingewikkeld is....

Het zijn die kleine ergernissen die op een gegeven moment irritant worden. En daar wordt je op een gegeven moment wel moe van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-06 13:35
Deel herkenbaar. Om de "wife acceptance factor" hoog te houden, zijn er naast alle 'slimme' oplossingen (Google Home, Hue, Harmony, WeMo) ook nog de 'domme' mogelijkheden beschikbaar.

Weigert bijvoorbeeld Google via Harmony de televisie aan te zetten (na een update), pak je de afstandsbediening en het oplossen van het probleem komt wel een keer. Geen moeheid, hooguit teleurstelling, omdat het meestal gebeurt als er net gasten zijn "nou nou, handig hoor, die domotica".

Willen de Hue lampen niet op routine aan, ook daar werkt de schakelaar nog prima, hooguit wat feller licht dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Tja je hebt domotica....en domotica. Ik beschouw veel zaken wat sommigen onder domotica beschouwen toch niet echt als heel serieus, en wilde toch iets stabielers hebben dan al die draadloze systemen. Dit topic beschrijft dus inderdaad waar ik bang voor was, je investeert veel moeite om zaken aan de gang te houden en ik heb daar ook geen zin in. Het moet gewoon werken.

Ik heb daarom ook gekozen voor het professionelere Loxone, je moet flink wat investeren, maar dan heb je ook wat. En het draait superstabiel, geen enkel issue gehad tot nu, configuratie is niet al te moeilijk, en je hebt toch een ziljoen aan mogelijkheden om later mee te experimenteren/uit te breiden. En omdat het bekabeld is, heb ik altijd een goede verbinding. En ik heb geen fancy schakelaars, maar gewoon standaard Gira (puls) materiaal wat ook al niet stuk kan gaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
psy schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:20:
En het draait superstabiel, geen enkel issue gehad tot nu, configuratie is niet al te moeilijk, en je hebt toch een ziljoen aan mogelijkheden om later mee te experimenteren/uit te breiden.
Daar zit hem nu net de crux, zo begint het altijd. In het begin is het leuk en gaat alles goed. Uiteindelijk ga je echter meer mogelijkheden benutten, uitbreiden en experimenteren en dan gaat het een keer mis.
Uiteindelijk ga jij ook gewoon tegen shit aan lopen, maak je borst maar alvast nat. :P

Overigens is draadloos zelden het probleem bij domotica, zeker bij protocollen als z-wave is de communicatie gewoon betrouwbaar. De issues zitten in de producten zelf of de software.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Ik heb de topictitel iets verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 14:30
Zeer herkenbaar allemaal, vooral de algemene gedachte dat techniek gewoon moet werken. Zelfs een tweaker wil al eens languit in de zetel liggen en gewoon een film kunnen kijken met het verstand op nul. Ik ben allang blij dat mijn keten modem-router-switch-access point-chromecast-tv doorgaans vlekkeloos Netflix streamt.

En ja, dan beslis je voor domotica te gaan. Ik heb er wel echt goed over nagedacht. Grote verbouwingen in huis, dus ik kon het ineens ook goed aanpakken. Qua systemen stonden uiteindelijk Loxone en KNX nog op de shortlist. Uiteindelijk is het die laatste geworden, met 3 redenen:
- decentraal systeem, geen SPoF (buiten de voeding, maar die kun je spare aankopen of is makkelijk redundant uit te voeren)
- fabrikantonafhankelijk systeem: als 1 fabrikant stopt met KNX spul te maken, who cares, er zijn er nog tientallen anderen
- het systeem is niet nieuw, heeft zich al bewezen en is zowat de standaard voor het automatiseren van kantoorgebouwen, hotels ed

Wat KNX mist is een betaalbare oplossing voor visualisatie en 'hogere' logica. Met de ingebouwde functionaliteit in de KNX-componenten zelf kom je meestal niet heel erg ver, dus je hebt in de meeste gevallen (tenminste als je je thuis echt 'smart' wil maken) toch wat meer nodig. Hetzelfde als je nog andere systemen wil koppelen. Daarom dat er vaak naar bv Loxone wordt gegrepen als visualisatie/logica 'bovenop' KNX. Zelf heb ik gekozen voor OpenHab.

Het voordeel dat ik nu heb, is dat ik niet snel zonder verlichting zal vallen. Als OpenHab er om de een of andere reden uit ligt, dan kan ik nog steeds alle verlichting en screens bedienen, want het KNX systeem doet het nog gewoon. Al zal ik wel snel de extra's missen, want op den duur vertrouw je daar ook wel op. Dus ik ga uiteindelijk mijn RPI nog vervangen door een duurdere maar betrouwbaardere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Domotica is voor mij pas echt als je het niet meer door hebt. Dat is ook altijd mijn doel geweest bij het knutselen van subprojectjes.
Als ik het goed gemaakt heb dan draait het 100% vanzelf, je hoeft er niets aan te doen. Als ik die situatie niet kan bereiken dan breek ik het hele project af, dan ga ik voor geen automatisering. Het half automatiseren is namelijk de grootste ergernis bij jezelf maar met name andere gebruikers, en die wil ik koste wat kost voorkomen.

Daarom zijn sommige dingen geautomatiseerd, bijvoorbeeld:
• antinekbreeklicht op 10% op de overloop
• licht op het toilet, in de schuur en de voorraadkast.
• kachel op eco als de tuindeur open staat
• luchtbevochter schakelt op basis van gemeten luchtvochtigheid (en de tuindeur) en notificeert mij als hij leeg is
• licht bij het aanrecht had ik ook, maar moet ik na de nieuwe keuken weer opnieuw programmeren. :+

Daarnaast een aantal zaken bewust niet:
• verlichting in de woonkamer. Dat is gewoon Hue met een hangende dimmer switch en een tafellamp met fysieke dimmer.
• thermostaat, daar heb ik een Nest voor gekocht en die zoekt het zelf maar lekker uit. Zit je er met je tengels aan dan werkt dat gewoon.
• daarnaast zijn alle automatisch geschakelde lampen (overloop, schuur, toilet) óók te schakelen met de fysieke schakelaar.

Uitzonderingen heb je altijd, dus die bouw ik zo in dat ik ze wel snap en waar m'n vriendin die er niets om geeft gewoon niet eens vanaf weet:
• de Hue dimmer geeft andere scenes als je vaker op 'aan' drukt
• de Harmony kan verlichting tegenover de TV uitschakelen met twee lampknopjes.

Het kiezen van de realistische scenario's om te automatiseren en andere bewust niet te doen heeft mij en m'n huisgenoten wel een hoop frustratie gescheeld. Toch word ik er nog steeds moe van. :+
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:44:
[mbr]Ik heb de topictitel iets verduidelijkt[/mbr]
Dekt niet helemaal de lading waar ik op doel, want uitgekeken is het zeker niet. Je word er echter wel moe van af en toe. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 11-09-2018 10:51 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:32
Ja en nee.
Ik merk als ik teveel tegelijk wil, in elke technische situatie, dat dit een probleem vormt. Zo ook bij Domotica. Ik ga dan te snel over de mogelijkheden heen en kom ik een status waarbij de helft af is.

Dit heb ik opgelost door heel gefaseerd Domotica aan te schaffen. Al vanaf dag 1. Dus begonnen met 3 tussenstekkers en ondertussen loopt er steeds meer automatisch. Laatste leuke klus was de verlichting in de keuken laten schakelen op basis van licht in de woonkamer, lichtsterkte in de keuken (het is daar lichter) en beweging. Het keukenlicht gaat op 30% branden en als je de keuken inloopt gaat hij naar 80%. En na een aantal minuten geen beweging gaat het weer terug naar 30%.

Ik pak dus telkens 1 uitdaging aan en los dat op. Het is inderdaad geen probleem wat je oplost, een simpele schakelaar werkt ook. Maar de uitdaging dat zoveel mogelijk vanzelf gaat. Licht aan en uit, zonneschermen automatisch indraaien, thermostaten die open en dicht gaan op basis van de lokatie, etc. etc.
Maar bijvoorbeeld het zonnescherm automatisch uitdraaien doe ik niet. Dat doe ik via de Domoticz app met vastgestelde standen of simpelweg via de schakelaar op de muur. Het scherm hoeft niet uitgedraaid als ik er niet ben, dus waarom zou ik dat automatiseren?

Een beetje 'pick your battles' principe. En langzaam bij beetje wordt het beter. Ik zit nu te broeden op of vervangen van Domoticz (wil een dedicated apparaat) of alle rookmelders vervangen in huis. Al ben ik nog niet uit over het tweede, alle systemen lopen wel eens vast en ik wil 100% zekerheid dat de rookmelders daar geen last van hebben. Dus dat wordt lezen, lezen, lezen en nog eens lezen. Als ik tijd heb, volgende maand ofzo :D

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:25

ericplan

5180 Wp PV

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:44:
[mbr]Ik heb de topictitel iets verduidelijkt[/mbr]
Maar de spatie is taaltechnisch onjuist. Een deelstreepje mag wel, dit is gewoon fout.

[ Voor 1% gewijzigd door ericplan op 11-09-2018 11:44 . Reden: Fout is verbeterd ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Laatst online: 04-06 10:28

Ursamajor

Astrofotograaf

Vroeger toen ik op mijzelf woonde en vrijgezel was, had ik voor zulke dingen meer tijd en zin dan nu als veertiger met gezin.
De "wife-acceptance factor" vind ik een mooie en die houdt me ook wel met beide benen op de grond. Dingen moeten het gewoon doen en makkelijk te bedienen zijn.
Voor de woonkamer heb ik alleen Hue en de rest bedien ik met de gewone lichtknoppen.
Heb een slimme thermostaat, maar eigenlijk bedienen we die alleen handmatig.

Klooien met films/muziek downloaden en beheren in Plex en afspelen via een mediaspeler ben ik ook mee gestopt, omdat er nu ook prima alternatieven zijn die prettig werken.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Gonadan schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:33:
Het is allemaal zo mooi als het werkt en leuk om te doen als je wat tijd over hebt. Maar als je even geen tijd hebt dan gaan de dingen zich opstapelen en lijkt het wel een gebed zonder eind. Soms denk ik wel eens, ik kap gewoon met al die zooi. Ben ik gewoon niet geschikt voor een dergelijke hobby of moet ik minder knutselachtige componenten zoeken? Of ben ik gewoon een zeur? :+

Wie herkent dit? :)
Nee, herken ik niet... Al heb ik heus wel eens een avond in frustratie gezeten omdat het niet werkte en ik dus zat te sleutelen terwijl ik eigenlijk wat anders wilde doen... Maar dat was enkel de opstart fase.

Ik heb mijn gehele domotica zoveel mogelijk modulair opgezet en met de nodige handmatige triggers (die ik via spraak opdracht kan aansturen) die bepaald gedrag kunnen overrulen. Daardoor kan het eigenlijk nauwelijks grootschalig fout gaan. Zelf al zou het systeem volledig de weg kwijt raken, dan kan ik alsnog tegen het systeem zeggen dat alle lampen aan moeten en dan gebeurt dat gewoon... Ik voeg nu geleidelijk aan af en toe een nieuw dingetje toe, vooral niet teveel ineens. Een volgende nieuwe toevoeging komt pas op zijn vroegst als alles in mijn domotica weer volledig werkt én ik dit ook zeker weet (dus uitgebreid getest heb en een periode in de praktijk gebruikt heb)! Juist om die opstapeling van problemen te voorkomen. Mijn domotica heb ik dus altijd benaderd als een volwaardig software ontwikkeling traject. En dan gaat er zelden wat mis en is er geen frustratie.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:25
Hangt ook af wat je gebruikt, zelf gebruik ik enkel Fibaro producten en geen Aliexpress goedkope z-wave meuk icm Domoticz. Nooit problemen mee gehad, er waren wel wat software issues met bepaalde firmware versies maar dat kan je makkelijk ontwijken door niet altijd de laatste versie direct te willen draaien. En Fibaro kan ook alle componenten qua firmware bijwerken van afstand, dat is zover ik weet de enige die dat kan met z-wave.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 20:16
Ik herken ook een groot gedeelte van bovenstaande. Dingen moeten gewoon werken.

Zo heb ik hier een HP microserver Gen7 staan waar ik heel enthousiast Xpenology op draaide. Inmiddels loopt ie 3 major releases achter en staat eigenlijk alleen nog aan als ik er data van nodig heb. Ik denk eraan om een echte Synology te kopen om van dit gedonder af te zijn.

Ik had ooit (i.c.m. met bovenstaande NAS, in de tijd dat downloaden en diesels nog maatschappelijk geaccepteerd waren) het perfecte Kodi-systeem lopen. Maar na een majorupdate van Kodi ook de gehele library naar de knoppen. Geen zin meer om tijd in te steken.

Qua domotica heb ik nog zoveel spectaculairs; 6 Philips Hue lampen die in principe gewoon doen wat ze moeten doen en een Honeywell slimme thermostaat i.v.m. grote onregelmatigheid. Daar ben ik op zich wel tevreden over maar zijn allebei ook best wel 'set and forget' met een grote support vanuit de fabrikanten.

Dus het uitzoeken en knutselen ook wel een beetje gehad eigenlijk. Maar toch ben ik wel altijd enthousiast te maken over iets nieuws... Maar de lol lijkt er vrij snel af.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

TheIbex schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:19:

Dus het uitzoeken en knutselen ook wel een beetje gehad eigenlijk. Maar toch ben ik wel altijd enthousiast te maken over iets nieuws... Maar de lol lijkt er vrij snel af.
Dit ja, ik merk aan mezelf dat de frustratie nogal snel de overhand begint te nemen in plaats van de interesse in het foutloos maken van die nieuwe dingen. Vroeger kon ik daar helemaal in duiken. Nu denk ik veel eerder "fuck it, dan maar op de ouderwetse manier"...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Waah
O-) Misschien moeten we het topic hernoemen naar: "We worden oud en hebben geen zin/tijd in bullshit" O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 14:22
Gonadan schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:50:

Domotica is voor mij pas echt als je het niet meer door hebt. Dat is ook altijd mijn doel geweest bij het knutselen van subprojectjes.
Als ik het goed gemaakt heb dan draait het 100% vanzelf, je hoeft er niets aan te doen. Als ik die situatie niet kan bereiken dan breek ik het hele project af, dan ga ik voor geen automatisering. Het half automatiseren is namelijk de grootste ergernis bij jezelf maar met name andere gebruikers, en die wil ik koste wat kost voorkomen.

....
Precies dit dus, en dat is de reden waarom ik zelf niet voor "geknutsel" heb gekozen maar alles bij 1 systeem, in dit geval Loxone heb draaien, alleen de echte extensies ( behalve 2 DMX dimmers ) en alles draait volledig autonoom ( rolluiken, zonnescherm, temperatuurregeling, vloerverwarming, buitenverlichting, deurbel/camera ) en ik heb er geen omkijken naar, het enige wat ik er nog mee doe zijn de updates en af en toe als mijn bankrekening het toelaat nog een toevoeging, zo blijft de lol er voor mij nog wel in.

Het thuisfront ( 2 kleine kinderen en vrouwlief ) hebben het ondertussen niet meer door, alles is conventioneel te schakelen en de rest werkt volledig autonoom ( alsof het niet anders is geweest ). En daarmee heb ik het systeem alleen maar om het leven gemakkelijker te maken.

Ik heb destijds gekeken naar alternatieven, goedkopere oplossingen ( lees: ook houtje touwtje ) maar ik was bang voor zoals jij het noemt "domotica moeheid", dat bij de simpelste problemen je simpelweg niet meer de puf hebt om er iets mee/aan te doen, omdat het destijds zo veel moeite heeft gekost om het werkend te krijgen.

Oftewel, ik snap je helemaal, en ik ben dan persoonlijk heel blij dat ik het bij 1 overall systeem heb gehouden ( en dat is waarom de KNX merksystemen ook zich bewezen hebben ).

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 00:07

de Peer

under peer review

Ik denk dat men over het algemeen onderschat wat het betekent om echt een goed en stabiel systeem aan te leggen. Als je niet goed weet waar je aan begint, zul je ook eerder afhaken. en juist al die kant en klare pakketen die er liggen, hebben vaak beperkingen, wat ook de kans groot maakt dat het niet aan de verwachtigen voldoet.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hari-Bo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:13:
Hangt ook af wat je gebruikt, zelf gebruik ik enkel Fibaro producten en geen Aliexpress goedkope z-wave meuk icm Domoticz. Nooit problemen mee gehad, er waren wel wat software issues met bepaalde firmware versies maar dat kan je makkelijk ontwijken door niet altijd de laatste versie direct te willen draaien. En Fibaro kan ook alle componenten qua firmware bijwerken van afstand, dat is zover ik weet de enige die dat kan met z-wave.
Ja jij zou nog altijd zo'n mooie homecenter voor weinig regelen voor me, weet je nog? O-)

Overigens heb ik het wel eens serieus overwogen om te kijken naar een homecenter. Ik heb het grootste deel Fibaro in huis en zou daarmee gemakkelijk naar één systeem kunnen stappen. De hoge kosten houden mij echter nog altijd tegen. AliExpressmeuk moet ik niet, maar alles van Fibaro is weer het andere uiterste. :P

M'n Aeon Labs sensor kan ik ook op afstand updaten, maar Domoticz kan dat dan weer niet. Dan moet ik het via windows doen en m'n stick dus in de laptop stoppen. Ik ben echter veel te bang dat ik iets vernaggel aan de bestaande opstelling als ik dat soort capriolen moet gaan uithalen dus ik durf niet. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

Herken het enigszins. Vaak verlies ik de interesse op termijn als ik iets wel beheers, waardoor ik vaak veel net-niet-af producten in gebruik heb. Maar in mijn geval bracht de zelfbouwdomotica wel mogelijkheden die ik anders niet had en is mijn Linux-kennis weer vergroot, al die kennis komt me bij andere zaken dan weer van pas.

En zelfs als je een rijke IT'er zou zijn die al het gedoe zou willen afkopen, dan heb je vaak nog niet eens het meeste gemak voor je geld, als ik zie hoe slecht commerciële concurrenten met elkaar integreren, terwijl je niet eens alles van 1 fabrikant zou kunnen afnemen. Dus met die realiteit rijker blijf ik er wel mee prutsen, maar heb met dat gepruts soms wel een haat-liefde-verhouding inderdaad, de tijd gaat zo snel waarbij je in het begin soms alleen met inlezen en het nog maar half snappen je avond al weer kwijt bent.

Vroeger was ik op Windows Mobile en later Android altijd bezig met custom roms, terwijl ik nu al een tijdje een telefoon gewoon stock heb, wat opzich ook wel prima werkt. Daarnaast kom ik bij veel producten zoals ze bedoeld zijn al heel gauw aan de edge-cases wat er precies weer niet mee kan, waardoor ik van nature structureel uitkom bij het 'hacken' van apparatuur. Zo wilde ik in eerste instantie ook alleen maar rooten om bepaalde app-data op te kunnen slaan, wat je standaard niet altijd mag op Android.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 11-09-2018 13:45 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 08:58
Erg herkenbaar allemaal. Het begint als een hobby, het bijvoorbeeld automatisch in en uitschakelen van je verlichting in de woonkamer als het donker is. Dit werkt dan een paar maanden vlekkeloos tot dat je na een dag hard werken thuis komt en de verlichting niet aan is gegaan. Vrouw boos, handmatig inschakelen kan alleen met een afstandsbediening en deze is net even zoek. Dan maar weer een paar uurtjes achter de laptop, via putty inloggen om je Raspbery Pi om uit te zoeken waarom de lampen niet automatisch zijn ingeschakeld vandaag. Ook het doen van updates geeft altijd weer de nodige spanning, om er zeker van te zijn dat alles nog werkt ben je gauw alweer een dag verder. Ondanks dit alles blijft het een van mijn favoriete hobby`s, het liefst maak ik alles zelf om zoveel mogelijk invloed te hebben op de stabiliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Hari-Bo Vanuit online updaten van Fibaro modules? Dat kan volgens mij niet zonder zo'n homecenter. Heb contact gehad met de leverancier in NL en die konden voor een klein bedrag wel dat ding een week aan me uitlenen om dingen te updaten.
Vind zelf de homecenter iig vrij prijzig om even aan te schaffen. Zou wel erg fijn zijn om zo'n ding gewoon te hebben liggen voor de updates zo nu en dan.
@Gonadan
Of net als die CPU voor het updaten van moederborden die de ronde gaat, zou zo'n homecenter ook wel een idee zijn. :D Gewoon borg neerleggen om hem naar je toe gestuurd te krijgen als veiligheid tegen slopen of mensen die hem dan toch jatten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik doe niets met domotica, maar ik ken het gevoel.

Ik heb een Philips Ambilight, daar was het een half uur prutsen voor 2 kleuren: de zelfde tint als de rest van de domme verlichting in de 'schemer' uitvoering, en de zelfde tint als de rest van de verlichting in een 'felle' stand.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik zie wel een kern van waarheid in jullie verhalen. Zelfs met alleen Philips hue momenteel snap ik de frustraties. Ik zou graag uitbreiden en lees dus veel hier op Tweakers maar als ik dan kijk naar de hoeveelheid die "getweakt" moet worden ben ik huiverig om verdere projecten aan te pakken. Ja ik wil wel wat instellen, maar de W-A-F betekent dat het laagdrempelig en gebruiksvriendelijk moet zijn. Als er dan ook stabiliteit dingen om de hoek komen kijken is het enthousiasme al snel gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Laatst online: 05-06 16:00
Volgens mij wordt iedereen wel eens domotimoe, maar eens in de zoveel tijd pak ik alle problemen aan. Daarom ben ik weer met een nieuw projectje begonnen 8)7
Dit keer laat ik het 'versloffen'. Onder 'versloffen' versta ik het vervangen van zwave stekkerdozen door bekabelde PDU's ('sloffen') die met SNMP te schakelen zijn. Ik heb dit inmiddels werkend met Domoticz, en aangezien het bekabeld is werkt het altijd. Problemen hiermee zijn dus permanent (?) opgelost.

Nu de Hue bridge nog en dan ben ik er.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 07-05 10:36
Waah schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:02:

En dan de Google Home nog. Werkt op zich grappig. Maar na een update herkent die het "hey google" commando niet goed meer. Enkel als je de woorden "hey" en "google" duidelijk los zegt. Dus een pauze.
Serieus?? Ik erger mij hier scheel aan, maar dacht dat het door m'n eigen spraak kwam of plaatsing van het device. M'n vrouw heeft er dan (bijna) nooit last van.

Zal eens het commando met pauze aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Fore! schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:24:
[...]

Serieus?? Ik erger mij hier scheel aan, maar dacht dat het door m'n eigen spraak kwam of plaatsing van het device. M'n vrouw heeft er dan (bijna) nooit last van.

Zal eens het commando met pauze aangegeven.
Het is geen lange pauze.... Maar gewoon duidelijk de woorden los uitspreken.

De een spreekt nu eenmaal sneller dan de ander. En als je een commando vaak geeft ga je nu eenmaal sneller praten denk ik. Na het commando kan ik gewoon snel praten en weet Google daar prima mee overweg te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 07-05 10:36
Waah schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:31:
[...]

Het is geen lange pauze.... Maar gewoon duidelijk de woorden los uitspreken.

De een spreekt nu eenmaal sneller dan de ander. En als je een commando vaak geeft ga je nu eenmaal sneller praten denk ik. Na het commando kan ik gewoon snel praten en weet Google daar prima mee overweg te kunnen.
Ja daar herken ik mijzelf wel in :> .
Zal Google weer eens rustig aanspreken :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Dat wat relarief wel volwassen is (b.v. kNX) is zo loeiduur dat het daardoor niche dus loeiduur blijft. Nog los van gebruikersonvriendelijkheid in programmeren.
Ik heb geen ervaring met het programmeren van KNX. Maar zie menig collega, zonder ict achtergrond, toch vrij vlot een woning of bedrijfspand programmeren.
Dat zijn dan wel de betere E monteurs, maar absoluut geen Tweakers oid.

Is het programmeren van wat actors voor zonwering en verlichting echt zo lastig?
Duur is het wel, maar degelijk en stabiel. Voordeel is dat het dus domotica moeheid voorkomt ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Gebrukersonvriendelijk is natuurlijk relatief. Maar voor doorbraak massa moet koppelen componenten en flows (scenarios) via app mobiel gaan en altijd lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Laatst online: 04-06 09:02
...ben net begonnen, en denk ik nu al wel klaar mee..
Meet nu alleen temperatuur ergens buiten...
Ik heb wel een soortgelijke ervaring met een website met info... Was een uitdaging, leerzaam en is dan klaar. Dat moet je wel actueel houden en kost dan veel tijd, energie en zin. Dan moet je het zo maken dat het makkelijker kan... er daar heb je dan ook weer tijd , enz,enz,enz.....
Ik herken het wel.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Laatst online: 06-06 14:30
Oxellaar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:48:
[...]

Ik heb geen ervaring met het programmeren van KNX. Maar zie menig collega, zonder ict achtergrond, toch vrij vlot een woning of bedrijfspand programmeren.
Dat zijn dan wel de betere E monteurs, maar absoluut geen Tweakers oid.

Is het programmeren van wat actors voor zonwering en verlichting echt zo lastig?
Duur is het wel, maar degelijk en stabiel. Voordeel is dat het dus domotica moeheid voorkomt ;)
Neen eigenlijk is dit "programmeren" heel simpel. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk eerder configureren dan programmeren is. Een component heeft een applicatie, die je instelt naar jouw wensen en vervolgens deze applicatie+instellingen downloadt naar de component. Dit houdt ook in dat als de fabrikant bepaalde mogelijkheden niet voorziet in zijn applicatie, je deze dus ook niet zelf kunt programmeren ofzo (maar wel voor eenzelfde component van de concurrentie kunt kiezen die die mogelijkheden wel heeft).
LittleTycoon schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:35:
Gebrukersonvriendelijk is natuurlijk relatief. Maar voor doorbraak massa moet koppelen componenten en flows (scenarios) via app mobiel gaan en altijd lukken.
KNX is altijd installateur/integrator gericht geweest. Met KNX Inside is (eindelijk) de stap gezet dat de eindgebruiker ook wat parameters kan aanpassen. Voor de doe-het-zelver blijft de drempel groot en ik verwacht niet meteen dat de KNX org er een prioriteit van gaat maken om daar iets aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verder concurrerende standaarden waardoor niets out of the box samenwerkt tussen componenten van verschillende leveranciers met een redelijke prijs.

Dus wachten op killerprodukten tegen lage prijs die dit kip en ei verhaal doorbreken.

Ook ik vind het bezopen als het meer dan 10,- gaat kosten om een wandschakelaar smart te maken. De toegevoegde waarde is veelal gewoon beperkt
Eens! Ik vind het bizar wat voor bedragen er neergeteld moeten worden voor een domotica systeem dat dan in de praktijk maar matig werkt! Voor mij was geheel zelf bouwen dan ook het alternatief. En daarmee is de vervanging van een wandschakelaar daadwerkelijk minder dan 10 euro (tenzij ik het zelf nóg mooier wil maken, maar dat is dan een keuze!). Mijn domotica is geheel autonoom (en dat zijn de meeste complete paketten niet - die gaan uit van aansturing via bv. een app of Google Home oid). Ik hoef nooit iets te doen (maar kán als ik het wil via spraakopdrachten toch het 1 en ander aansturen). Ik draai alles met Xiaomi producten en stuur het aan via Domoticz. Werkt als een trein, maar met name omdat ik het gehele project opgezet heb als volwaardige Agile software ontwikkeling. Dus iteratief steeds verbeteren, dan eerst goed testen, in de praktijk een tijdje mee laten draaien. En pas dan beginnen aan de volgende iteratie waarin ik iets toevoeg of iets bestaands verbeter.

Op deze manier zit ik enkel te knutselen op momenten dat ik er tijd voor heb en zin in heb en heb ik nooit de frustratie dat dingen niet werken zoals ik wil! Hooguit dat bepaalde functionaliteit die ik in de toekomst nog wil er nóg niet is... Maar heb deze dan liever nog niet, dan dat ik noodgedwongen avonden zit te knutselen om gewoonweg het licht weer aan te krijgen!

Inmiddels is mijn gehele woonkamer en keuken geautomatiseerd qua verlichting, kan ik via de domotica al mijn multimedia besturen (en reageert verlichting daar weer op). Ik heb verder een alarm voor ongeautoriseerde bezoekers, verwelkoming als ik binnen kom, alarm op de koelkast deur (als die te lang open staat) en zelfs mijn terrarium is opgenomen in de domotica (schakelt verlichting gelijk in en uit met zonsop- en ondergang en schakelt verlichting tevens uit indien het te heet mocht worden in het terrarium. Kan via de interface ook precies zien hoe het temperatuurverloop en luchtvochtigheid verloop is over de tijd... Ideaal!

Volgende project is het balkon (verlichting aan op het balkon als ik naar buiten ga en licht binnen dan dimmen (= minder stroomverbruik en in de zomer minder aantrekkingskracht voor insecten).

Heb er nog altijd verschrikkelijk veel lol in en ik vind het heerlijk dat mijn huis op mij reageert en ik nooit meer hoef na te denken over licht aan/uit doen en me afvragen of ik 's ochtends de TV wel heb uitgezet etc...

Nb. wie het leuk vindt: ik hou een Tweakblog bij over mijn domotica waar ik onregelmatig wat post hierover.

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 12-09-2018 12:07 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik ben elektromonteur, ik laat nu een huis bouwen waar ik uiteraard zelf de installaties aanleg...
Maar GEEN domotica of KNX, niets van dat alles, alles wordt zo veel als mogelijk is analoog uitgevoerd met schakelaars of relais.
Ik zit te denken om authentiek ogende draaischakelaars toe te passen, je kan ze zelfs krijgen met wit porseleinen behuizing.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het komt mij ook wel herkenbaar over.

De complexiteit van je elektrische installatie neemt exponentieel toe in een smart home. Je hebt ten eerste al veel meer hardware- en software in je huis draaien die kapot kan gaan of ander onderhoud nodig heeft, zoals software-updates. Daarnaast is het ook nog niet zo makkelijk om een huis echt slim te maken. In de werkelijkheid kom je vaak cases tegen waarbij een simpele automatisering op basis van enkele condities een ongewenst resultaat oplevert.

Ik geloof dan ook maar beperkt in het nut van automatiseren door middel van flows. Complexe functionaliteit automatiseer je liever door middel van software- of hardwaremodules die zijn ontwikkeld voor een bepaalde toepassing (bijv. verwarming/koeling, lichtsturing, beveiliging). Je koppelt er inputs en outputs aan je kunt er wat eigenschappen of instellingen aan tweaken om het gedrag af te stemmen op de specifieke toepassing. KNX doet dat in hardwaremodules, Loxone in software en omdat ik eigenwijs ben en graag zelf dingen bouw ontwikkel ik het zelf als PHP-modules in IP-Symcon.

• Hari-Bo
  • Laatst online: 23:25
Arunia schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:35:
@Hari-Bo Vanuit online updaten van Fibaro modules? Dat kan volgens mij niet zonder zo'n homecenter. Heb contact gehad met de leverancier in NL en die konden voor een klein bedrag wel dat ding een week aan me uitlenen om dingen te updaten.
Vind zelf de homecenter iig vrij prijzig om even aan te schaffen. Zou wel erg fijn zijn om zo'n ding gewoon te hebben liggen voor de updates zo nu en dan.
Dat klopt je hebt de homecenter daarvoor inderdaad nodig, wel handig aangezien deze de firmware beheerd en distribueerd naar alle Fibaro devices. :) Dat is voor mij persoonlijk de rede dat ik voor Fibaro gekozen heb aangezien onderhoud een cruciaal onderdeel is.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

• Arunia
@Hari-Bo Enige nadeel is dat je het homecenter volgens mij niet naast iets als Domoticz kunt draaien. Dan moet je alles over zetten, maar wellicht kun je hem secundair device onder Domoticz instellen. Geen idee nog. Als alles in huis hangt, dan ga ik daar nog eens rustig naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Kecin schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:40:
Niet echt. Sinds 2 jaar werkt alles eigenlijk bijzonder prettig en heb ik er naast hobby geen extra tijd in hoeven steken. En dan gaat het van sensor, tot rolluik, tot alarm, lampen, routines, tot camera's, etc.
Met ^^

Ok, geen rolluik en alarm, maar wel heel veel andere zaken. De laatste grote update wel eerder dit jaar, in de kerstvakantie, van OpenHAB naar Home Assistant, maar sindsdien heb ik niet meer hoeven kloten.

Over het algemeen werkt alles retestabiel, ik moet enkel mijn server zo nu en dan rebooten, maar daar draait nog veel meer op. De enige andere "irritatie" is dat de verlichting misschien eens te vroeg of te laat aan gaat omdat de bewolking volgens buienradar niet klopt :+ . Al geef ik in 50% van de gevallen achteraf het domoticasysteem nog gelijk ook :o

Nee, ik zou niet meer zonder willen. Er zijn zoveel kleine dingen en vervelende taken die mijn systeem me uit handen neemt, of zaken die zoveel lekkerder werken, zoals thermostaat setpoints direct in mijn agenda! Maar ik integreer wel meer dan een aantal mensen hier zo te lezen. Waarom zou ik in hemelsnaam handmatig de "film" scene moeten starten. Kodi vertelt mijn domoticasysteem gewoon da tik een film ga afspelen, waarop de verlichting dimt, sub aangaat en versterer zn volume naar -30dB zet. Ik hoef zelf alleen maar de film uit te zoeken die ik wil kijken :*)

Anderzijds heb ik geen last van andere huisgenoten, dus dat zal wel wat helpen :z

[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 13-09-2018 12:22 ]

Pagina: 1