Dakkapel - tuimelramen - serre - suggesties en mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:18

Wish

ingwell

Topicstarter
Woonachtig aan een singel in Utrecht heb ik een huis dat origineel stamt uit 1875 (waarom dat relevant is kom ik zo op). Daarvan heb ik de woonverdieping volledig gestript en opnieuw opgebouwd. Die verdieping beschouw ik maar als af :) .

De verdieping daarboven heb ik nog een kamer die ik op dit moment uithoer bij Airbnb. Deze is best ruim, maar zit wel direct onder het schuine dak. Dit is niet heel ruimtevriendelijk en wat donkerder dan mogelijk.

Ik zit al een tijdje te spelen met het idee om dit aan te pakken (of aan te laten pakken, ik takel zelf geen dakkapel naar boven gok ik), maar ik ben een beetje op zoek naar suggesties en ideeën.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1859/44545851622_32a8d01361_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1874/44545851392_f2b09d4031_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1877/44545851282_4e17e48947_c.jpg

Op de foto's zie je twee tuimelramen, links boven het bed en rechts iets verder in de ruimte. Beide ramen zijn de Velux GGL606 (binnenmaat 108x111cm). Beide ramen worden gescheiden door een steunbalk die daar het dak ondersteunt. Ik heb nog geen constructie gezien waarbij die steunbalk verwijderd zou kunnen worden.

Inmiddels heb ik twee partijen laten komen om een offerte op te maken voor een dakkappel. Beide partijen geven aan dat het niet mogelijk lijkt om een dakkapel over de gehele breedte van de ruimte te maken. Dit heeft te maken met zowel de steunbalk en het vermoeden dat ik hier van de gemeente Utrecht geen vergunning voor zal krijgen (kijk - ik zei al dat ik erop zou terugkomen - dat heeft te maken met de locatie en het aanzicht van de woning blijkbaar :) ).

Ze hebben beiden een offerte gemaakt voor een dakkapel van ongeveer 2 meter breed (buitenmaat), die dus in plaats van het rechterraam zou komen. Kosten zijn zo rond de 4200€ inclusief plaatsing, vergunningaanvraag shizzle en bepaalde eisen aan de afwerking. Dat zou eventueel wel wat goedkoper kunnen, als ik van wat opties afzie.

Nou zie ik dat het linkerraam echter begint te lekken, dus daar moet ik ook wat mee. De meest eenvoudige oplossing is het plaatsen van een nieuw tuimelraam (maar dan van kunststof) in de bestaande sponning. Kosten daarvan zijn ongeveer €1000 (inclusief levering en montage).

Maar... nu kwam ik bij het Googelen ook andere opties tegen onder de noemer dakserre. Dit geeft wel een bak licht en kan waarschijnlijk vergunningsvrij worden geplaatst, maar levert minder ruimte op, omdat de uitsparing niet in een hoek van 90 graden wordt geplaatst ten opzichte van de vloer. En... ook dit lijkt niet goedkoop (offerte is in aanvraag).

Afbeeldingslocatie: https://luxbox.nl/wp-content/uploads/2016/02/Dakserre_Kwartet_Binnenzijde_Afgewerkt-1500x430.jpg

Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen en waarom? Welke mogelijkheden zijn er die ik nog niet bedacht heb? Goede slechte ervaringen?

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Die dakserre moeten ze verbieden. Het is een gruwel, zo'n stuk caravan op je huis.

Maar heb je niet te maken met monumenteisen, gezien het bouwjaar? Sowieso lijken de ramen laag te zitten. Ook maken ze tegenwoordig de bovenkant parallel aan de vloer. Scheelt je ook weer een rand en heel veel daglicht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Is een Velux Cabrio niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:55:
Die dakserre moeten ze verbieden. Het is een gruwel, zo'n stuk caravan op je huis.
Goed, je hebt in ieder geval een mening :)
Maar heb je niet te maken met monumenteisen, gezien het bouwjaar?
Nee - het is geen (rijks-)monument.
Sowieso lijken de ramen laag te zitten.
Wat is laag? De rand van het huidige raam zit op ongeveer 1, 1.20 van de grond.
Ook maken ze tegenwoordig de bovenkant parallel aan de vloer. Scheelt je ook weer een rand en heel veel daglicht.
Wat je hier zegt snap ik niet zo heel goed. Je bedoelt dat bij een dakkapel het dak van die kapel parallel loopt met de vloer? Dat klopt. Maar wat ik van de dakkapelboeren snap is dat er maar een bepaalde hoogte mag zijn. Wat ze nu aanbieden is de hoogte van de vensterbank op 90cm en de hoogte van het plafond komt dan op 210 cm.
Wat blijkbaar niet mogelijk is om van de vloer tot stahoogte een kapel aan te bieden.
Heb ik ook naar zitten kijken, maar het nadeel is dat je alleen de extra ruimte krijgt op het moment dat je het balkon opensmijt. In de regen zit je nog steeds met een beperkte woonruimte.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wish schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:51:
[...]

Goed, je hebt in ieder geval een mening :)

[...]

Nee - het is geen (rijks-)monument.

[...]
Waarschijnlijk is het beschermd stadsgezicht. Als er vanuit de straat zicht is op het dakraam moet het waarschijnlijk door een welstandscommissie worden goedgekeurd. Die letten op iedere mm is mijn ervaring.

Verder zou ik persoonlijk hardhout kozijnen ipv kunststof plaatsen, enigszins afhankelijk van de staat van je woning en of er eerder kunstof is gebruikt. Zo niet, kan het waardeverminderend zijn.

(persoonlijk vind ik dat ze kunststof in oude gebouwen moeten verbieden - gelukkig wordt die mening gedeeld door veel welstandscommissies tegenwoordig).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 10-09-2018 20:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Sport_Life schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:17:
[...]

Waarschijnlijk is het beschermd stadsgezicht. Als er vanuit de straat zicht is op het dakraam moet het waarschijnlijk door een welstandscommissie worden goedgekeurd. Die letten op iedere mm is mijn ervaring.
Tja, dat zou kunnen - als ik hier op de kaart kijk bevindt mijn woning zich in een "blauw" gebied. Volgens de legenda betekent dit: Rijksbeschermd gezicht nieuw. Wat dat precies betekent kan ik niet vinden :) .
Verder zou ik persoonlijk hardhout kozijnen ipv kunststof plaatsen, enigszins afhankelijk van de staat van je woning en of er eerder kunstof is gebruikt. Zo niet, kan het waardeverminderend zijn.

(persoonlijk vind ik dat ze kunststof in oude gebouwen moeten verbieden - gelukkig wordt die mening gedeeld door veel welstandscommissies tegenwoordig).
Tja - ik snap dat je dat zegt. Ik zou ook nooit gaan voor de gehele plastic-look. Maar er zijn ook kunstkozijnen die van binnen en van buiten op hout lijken en geen onderhoud vergen. Onderhoudsarm is voor mij wel een factor in ieder geval. Maar geloof me, als je de rest van mijn huis ziet, snap je wel dat er geen glad plastic of trespa bij komt kijken :)

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:27

Theo

moederbord

Het klinkt als een open deur die ik niet in wil trappen, maar zoek eerst even uit wat je mag uitbouwen. De gemeente is online hier redelijk vaag is, maar via de telefoon moet je een stuk verder kunnen komen bij de gemeente.

Mij lijkt stap 1 namelijk om na te gaan wat je mag plaatsen, om vervolgens te bepalen wat je wil plaatsen.

Als zo'n dakserre zonder vergunning geplaatst kan worden, en de gemeente geeft geen vergunning voor een dakkapel dan is de keuze vrij gemakkelijk. Maar mocht de gemeente toestaan om een dakkapel te plaatsen dan lijkt mij de keus vrij gemakkelijk. Immers krijg je met een dakkapel ook extra vierkante meters in je woning, en die zijn met een verkoop goud waard momenteel ongeveer 5-8K per vierkante meter waard.

Ik zou daarom aanraden om bij de gemeente na te gaan of je aan de voor en/of achterzijde een dakkapel mag plaatsen, en dan aan beide kanten een zo groot mogelijke kapel plaatsen, ipv van aannames doen dat het 'waarschijnlijk niet mag' en daarom al te zoeken naar alternatieven waarvan je denkt dat ze 'waarschijnlijk wel mogen'.

Contacteer dus de gemeente eerst.

7400 Wp op het dak

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:55:
Behalve dat ik niet de ruimte krijg die ik zou willen en ik ook ernstige (emotionele) aderlatingen zou ondergaan op het esthetische aspect... is het volgens de offerte ook nog eens 3500€ duurder dan een dakkapel. Zo kom ik ook wel tot keuzes :)

No drama

Pagina: 1