Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Gaming) Aankoop advies Moederbord + CPU + Geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 20:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik ben van plan mijn huidige PC te upgraden. Ik ben altijd een adviseur geweest van computer hardware, maar na 3 jaar ben ik er een beetje uitgegroeid en loop ik tegen wat zaken aan. :)

Allereerst mijn huidige specs:

Moederbord: ASUS SABERTOOTH P67
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Geheugen: 16GB DDR3 1600mhz
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1070
Voeding: (merk even onbekend) 750w
Schijven: Samsung 840 500GB SSD + 2x 3TB WD Red + 3 losse SSD's

Waar ben ik naar op zoek:
- Nieuwe Moederbord
- Nieuwe CPU
- Nieuw geheugen (nieuwe gen mobo's zijn DDR4)
- Eventueel een koeler indien niet meegeleverd.

Budget:
€500, €550 indien aanzienlijk beter

Waarvoor ga ik het gebruiken?
Vooral voor gaming. Soms draai ik ook een VM, maar dat is verwaarloosbaar.
Overclocken doe ik niet, en heb ik ook geen interesse's in. :)

Waarom upgraden?
Mijn huidige CPU trekt nu tot zijn max tijdens het gamen. Hierdoor lopen sommige games niet meer soepel. Daar in tegen wordt de videokaart meestal niet voor 100% benut, en dat is zonde.

Wat heb ik al gevonden?
Ik twijfel erg tussen 2 CPU's, omdat de prestaties ongeveer gelijk moeten zijn. Echter zou AMD op multicore sneller moeten zijn? Link: http://cpu.userbenchmark....-Ryzen-7-1700X/3941vs3915

Opzetje Intel:
pricewatch: Intel Core i5-8600K Tray
pricewatch: ASRock Z370 Pro4
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK

Opzetje AMD:
pricewatch: AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler
pricewatch: MSI X470 Gaming PRO CARBON
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK

Wie kan mij adviseren kwa prestaties tussen de AMD en Intel CPU?
Mocht je een betere CPU weten, tips zijn altijd welkom :)

Dankjewel alvast! _/-\o_

Beste antwoord (via Luchtbakker op 10-09-2018 18:32)

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:42

Appie

F1RST Racing

Ik heb bijna een jaar geleden dezelfde overweging gemaakt. Uiteindelijk voor de 8500k gegaan, aangezien ik 99% van de tijd mijn PC gebruik voor gamen, en niet andere onderdelen.Ik draai hem met een Asrock Z370 Fatality K6.

AMD is nog steeds een goede kandidaat, maar daar mijn doelstelling van mijn system puur voor het gamen is, was voor mij de Intel de beste keuze.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Alle reacties

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Het intel systeem zal niet werken. Hiervoor heb je een Z370 Chipset nodig. Als je wilt overklokken. Imo is een i7 8700 icm B360 of H370 de betere keuze. Deze loopt iets sneller dan een licht overgeklokte i5 8600K en heeft hyperthreating.

Waarom een 1800x? Kies dan bijvoorbeeld de pricewatch: AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed. Ook is sneller ram bij dit systeem aanbevolen.

Ik zou zelf voor de intel gaan, dit omdat je toch niet streamt en intel eigenlijk de beste cpu's voor alleen gamen maakt. Daarentegen, de am4 socket wordt langer ondersteund.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 19:16
Op welke fps en resolutie ga je gamen?
Neem dan geen K CPU als je niet gaat overklokken.
De 8400 heeft 6c6t, de 2700 heeft 8c16t. De threads zullen niet even gelijkwaardig zijn, maar je kan mss beter naar een 2600(X) kijken. Dat zijn ook hexacores (met 12 threads).

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
pjot1 schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:45:
Het intel systeem zal niet werken. Hiervoor heb je een Z370 Chipset nodig. Als je wilt overklokken. Imo is een i7 8700 icm B360 of H370 de betere keuze. Deze loopt iets sneller dan een licht overgeklokte i5 8600K en heeft hyperthreating.
Slim! inderdaad gelezen, maar een fout gemaakt tijdens het zoeken.
Dan zou dit denk ik een betere optie zijn?
pricewatch: ASRock Z370 Pro4
Waarom een 1800x? Kies dan bijvoorbeeld de pricewatch: AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed. Ook is sneller ram bij dit systeem aanbevolen.
Als ik ruwe benchmarks bekijk, zou de 2700 3% trager moeten zijn. Verwaarloosbaar, maar waarom zou deze dan sneller zijn? :)

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
SpeedQber schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:52:
Op welke fps en resolutie ga je gamen?
Neem dan geen K CPU als je niet gaat overklokken.
Ik game op 1080P, dus niet heel spannend. Mijn scherm is ook maar 60hz.
Echter merk ik (bijvoorbeeld met planet coaster) dat grote maps nauwelijks speelbaar zijn. De GPU is dan 30% belast, terwijl de CPU 100% staat te draaien met als resultaat; 3 hele frames per seconden. En zo zijn er nog een paar games die trager draaien dan de GPU aan zou kunnen, puur omdat de CPU achterloopt.
De 8400 heeft 6c6t, de 2700 heeft 8c16t. De threads zullen niet even gelijkwaardig zijn, maar je kan mss beter naar een 2600(X) kijken. Dat zijn ook hexacores (met 12 threads).
Ik zie op multi-core gebied dat AMD zeker voorloopt, maar ik weet niet of deze prestaties merkbaar zullen zijn.

Op single core niveau zijn bijvoorbeeld de 8600xk en 1800x even snel. Maar AMD is op mutli core ruim 50% sneller dan de intel CPU. Zelfde voor jouw 2600x.

Ga ik die multi core snelheid merken?

[ Voor 5% gewijzigd door Luchtbakker op 10-09-2018 16:58 ]

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
pjot1 schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:45:

Ik zou zelf voor de intel gaan, dit omdat je toch niet streamt en intel eigenlijk de beste cpu's voor alleen gamen maakt. Daarentegen, de am4 socket wordt langer ondersteund.
Ik denk dat mijn vraag beantwoord is met een test van onze concurrent:
https://nl.hardware.info/...este-gaming-cpu-anno-2018

Op prestatie gebied komt de intel CPU beter uit de bus dan AMD. Het verschil is niet erg groot overigens.
Wel

Als ik kijk naar het uitpakken van bijvoorbeeld zip files, dan is AMD door zijn multicore snelheid duidelijk sneller: YouTube: Intel i7 8700k vs i5 8600k vs i5 8400 vs Ryzen 1800x overclocked ben...
Maar gezien dat niet iets is wat ik wil gaan doen, zal intel denk ik nog steeds een betere keuze zijn.

Acties:
  • Beste antwoord

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:42

Appie

F1RST Racing

Ik heb bijna een jaar geleden dezelfde overweging gemaakt. Uiteindelijk voor de 8500k gegaan, aangezien ik 99% van de tijd mijn PC gebruik voor gamen, en niet andere onderdelen.Ik draai hem met een Asrock Z370 Fatality K6.

AMD is nog steeds een goede kandidaat, maar daar mijn doelstelling van mijn system puur voor het gamen is, was voor mij de Intel de beste keuze.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 19:16
Voor 60 fps gaming maakt het veel minder uit.
Bekijk liever benchmarks voor Planet Coaster, specifiek CPU benchmarks. Maar het kan ook zijn dat het RAM een belemmering vormt. Het schijnt een vrij zwaar spel te zijn.
Pagina: 1