Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Simpele werklaptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lord Bean
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-12-2024
Gegroet Tweakers,

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd bij het lezen van dit topic.

Voor een vriendin ben ik even aan het kijken naar een mogelijke nieuwe laptop. Het hangt niet op het budget, maar aangezien haar wensen vrij beperkt zijn denk ik zelf aan de range 350-450 euro, maar misschien zet ik daarmee te laag in. Hoor graag wat jullie denken.

Wat ga je met je laptop doen?
Gaat om simpel gebruik voor werk en thuis. Eigenlijk met name Office programma's en webbrowsen. Alleen af en toe een spelletje als The Sims 4 zou eventueel wat zwaarder gebruik zijn. Mocht dat tot enorme verzwaring van de eisen leiden dan is dat ook niet noodzakelijk. In verband met bekendheid wel een voorkeur voor Windows als OS, dus Chromebooks vallen daarmee af.

Wat is je budget?
Gezien de eisen een vrij beperkt budget van ca. 400 euro. Dat kan echter uitgebreid worden als dat veel toevoegt qua gebruik.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Wat betreft meenemen is gewicht/accuduur geen absolute eis, maar lichter en langer is natuurlijk altijd beter. Formaat tussen de 14" en 15.6" leek mij ideaal qua draagbaarheid/werkgemak ratio.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik kwam zelf tot de volgende eisen lijst op basis van wensen en wat ik kan andere topics las:
- Full HD scherm, liefst IPS (zag in de BBG dat men daar veel waar aan hecht, voegt dat echt zo veel toe?)
- SSD, min. 128 GB (weet niet of HDD überhaupt nog wordt verkocht, maar aangezien SSD zo heerlijk snel start is dat een eis)
- 14" tot 15,6" scherm
- Windows OS
- Liefst 5 GHZ ondersteuning (niet noodzakelijk)

Daarnaast las ik elders dat Intel Celeron processoren wel echt heel traag zijn, dus die heb ik ook maar uitgesloten uit mijn zoektocht. Verder heb ik weinig kaas gegeten van processoren :+

Kwam zelf met wat zoeken op de volgende opties uit:

Asus VivoBook R414BA-FA180T
Asus VivoBook R540NA-DM224T
Asus VivoBook R414BA-FA145T
HP 14-bs010nd

Heb ze hier naast elkaar gezet ter vergelijking:
https://tweakers.net/pric...5;1233175;886961;1233169/

Ik neig nu naar de Asus VivoBook R540NA-DM224T omdat die 15,6" is, wat mij voor het werken toch prettiger lijkt, en 5 GHZ ondersteunt. Kan echter niet inschatten hoe die zich qua processor en videochip verhoudt tot de anderen.

Daarnaast waren er vroeger meen ik negatieve berichten over ASUS, maar ik geloof dat dat tegenwoordig achterhaald is?

Alle input is meer dan welkom, alvast dank _/-\o_ !

Alle reacties

Verwijderd

Misschien is dit nog een optie, Mediamarkt geeft 3 jaar garantie op Peaq:
pricewatch: Peaq PNB C2015-I2N1

• Lord Bean
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:21:
Misschien is dit nog een optie, Mediamarkt geeft 3 jaar garantie op Peaq:
pricewatch: Peaq PNB C2015-I2N1
Dankjewel voor de suggestie, ziet er inderdaad ook interessant uit. Het merk Peaq zegt mij niet direct iets? Na wat rondkijken maak ik op dat het het huismerk van Mediamarkt is wat door Medion wordt gebouwd? Zijn deze laptops een beetje betrouwbaar? Hoorde vroeger ook wel mindere verhalen over Medion.

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

ik heb hiervoor ook een Medion Erazer gehad en de hardware die daarin zat was rebranded MSI spul. Verwacht dat hetzelfde geldt voor Peaq.

[ Voor 17% gewijzigd door JohanKupers op 10-09-2018 17:30 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
@Lord Bean wat mij betreft leg je de prioriteit al op de juiste plek. Full HD is echt een must wat mij betreft, alles minder is wat mij betreft onwerkbaar zonder externe monitor.

Ik heb vorige week een laptop uitgezocht voor iemand met vergelijkbare eisen (iets meer wens qua processor en kwam uit op:
pricewatch: Medion Akoya S6425-i5-256F8 (NL, QWERTY)

Full HD IPS
8Gb Ram
8th gen I5
256gb SSD

Voor €550 heel mooie specs, wel boven het genoemde budget. Persoonlijk zie ik 8gb ram wel een beetje als minimum (toekomstbestendig) en dan reduceert de keuze aardig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 19:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Lord Bean
De vivo books die je hebt gekozen zijn het allemaal "net niet", de AMD varianten gebruiken allebei een oude FX-gebaseerde chip, kort gezegd dus veel warmte voor weinig performance. Kwa GPU zijn ze beter dan de intels, en ongeveer vergelijkbaar met de HD520-HD620 modellen in de duurdere intel chips.
De intel vivo books hebben allebei een Atom achtige CPU, zowel CPU als GPU is aardig zwak, hoewel de warmte ontwikkeling/stroomverbruik beter zal zijn dan de AMDs. Op multithreaded workloads zullen de Intels de AMDs ver achter zich laten.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Verwijderd

Lord Bean schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:12:
[...]

Dankjewel voor de suggestie, ziet er inderdaad ook interessant uit. Het merk Peaq zegt mij niet direct iets? Na wat rondkijken maak ik op dat het het huismerk van Mediamarkt is wat door Medion wordt gebouwd? Zijn deze laptops een beetje betrouwbaar? Hoorde vroeger ook wel mindere verhalen over Medion.
Ik heb zelf een paar maanden geleden een Peaq gekocht (15.6 full hd, 1 tb, pentium 3825u = i3 waardig, 6gb ram voor 289.- bij de MM) en een prima werklaptop. Daarvoor een N3050 en een N3060 gehad van Medion en HP, maar dat is afzien qua prestaties. Je kan natuurlijk de btw dagen afwachten of even kijken wat er in de winkel te koop is. Winkel zou ik sowieso doen, want ik heb een aantal dode pixels die ik ooit nog via de 3 jarige garantie moet gaan claimen.

Verwijderd

@Lord Bean ik zou aanraden toch iets boven het budget van € 400 te gaan.
Met specificaties in de buurt van wat assje aangaf zit je goed.
Het loont echt wel om een beetje extra extra geld uit te geven.

Concreet voorbeeld:
ik heb begin 2015 een MSI CR61 3M 024NL - AMD E1-2100 gekocht. (1 Ghz)
Amper €250 voor betaald.
Het enige wat ik er wou mee doen was getallen in calc (de excel van Libre office)
Intussen is alles Windows 10, ik heb de upgrade ook gedaan maar hij doet er te lang over alvorens ik deftig kan werken. Intussen is mijn telefoon sneller en wordt de laptop amper nog gebruikt.

• Lord Bean
Allen hartelijk dank voor het goede advies!

Ik was nu de Peaq en de Medion aan het vergelijken, ik zie de volgende meerwaarde voor de medion tegen € 150 extra:

- 8 GB RAM i.p.v. 6 GB
- Intel Core i5-8250U i.p.v. Intel Pentium 4405U (Is dit een groot verschil voor dit type gebruik?)
- 128 GB SSD meer, maar geen 1,5 TB HDD (overigens geen van beiden echt nodig denk ik, en de extra harde schijf zal het gewicht niet ten goede komen)
- Intel UHD Graphics 620 i.p.v. Intel HD Graphics (Veel verschil?)
- Ca. 400g lichter

Lijkt mij dus dat de Medion de 150 euro extra wel meer dan waard is.

Twee vragen echter nog;

- Ik kan nergens vinden dat het scherm daadwerkelijk IPS is?
- Deze is zo te zien niet meer bij grote verkopers te koop. Dat hoeft geen probleem te zijn, online bestellen is immers makkelijk. Maar het liefst zou ik haar laten kopen bij bijv. een mediamarkt of coolblue, zodat als er iets is ze daar makkelijk(er) terecht kan. Ik was aan het kijken naar vergelijkbare laptops die ze daar wel hebben, maar kwam er niet zo goed uit. Hebben jullie nog suggesties?

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

@assje meld dat het wel een IPS scherm is. Voor die 150 euro zou ik ook voor de Medion gaan. Processor is een grote stap vooruit (84% prestatie verschil), grotere SSD (de extra 1,5 TB van de Peaq is een 5400 rpm exemplaar, dus traag).

⛔ Trackers of betalen ⛔

• assje
Lord Bean schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:00:
- 128 GB SSD meer, maar geen 1,5 TB HDD (overigens geen van beiden echt nodig denk ik, en de extra harde schijf zal het gewicht niet ten goede komen)
Persoonlijk zie ik een conventionele harde schijf in een laptop juist als nadeel, met name als de bedoeling is de laptop regelmatig te vervoeren.
- Ik kan nergens vinden dat het scherm daadwerkelijk IPS is?
https://nl.hardware.info/...25-30024624/specificaties

Maar check het vooral even want zelf nog niet geverifieerd.

Itemnummer 30024624 klopt met specificatie op Tweakers, echter bij Medion zelf niet te vinden (vreemd).

Servicedocumentatie dan weer wel: https://www.medion.com/nl...ct.php?msn=30024624&gid=1

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 11-09-2018 13:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Verwijderd

Ik zou eens kijken naar deze:

pricewatch: BTO U-Book 14CL824

Hier komt evt. nog een Windows licentie bij (meerprijs € 89,00, maar is ook wel goedkoper te vinden), maar je zou ook er ook prima Linux Mint of Ubuntu op kunnen draaien.

Het voordeel van deze laptops is dat je eenvoudig RAM kan upgraden, mocht toekomstig gebruik die vereisen. 4 GB lijkt voor nu voldoende. 8 GB kost je € 40,00 extra.

Het IPS 1080p paneel is voor mij minder belangrijk. Ik gebruik meerdere devices door elkaar, waaronder een 1366x768 TN paneel en voor binnenshuis en mijn applicaties voldoet dat prima en geeft je best wel wat extra keus voor je budget. IPS is wel fijner in lichte omstandigheden.

Overigens is mijn standaard advies voor een dergelijk budget een refurbished business laptops. Hier zijn vele aanbieders van en leveren bijna allemaal keurige garantie die je bij Asus, Acer, Medion Peaq,etc niet gaat krijgen. Ik heb goede ervaringen met Asbas uit Utrecht.

• assje
@Lord Bean al een keuze gemaakt?

Zie de nieuwe review op Tweakers over de Medion:
reviews: Medion S6425-laptop

Ik snap niet hoe het komt dat ik de I3 uitvoering niet eerder gezien heb, die is nog iets goedkoper (had voor mij waarschijnlijk ook volstaan).

• Lord Bean
@assje
Keuze is wel gemaakt, maar nog niet aangeschaft aangezien de persoon voor wie hij is op vakantie is. Ik ga haar voorstellen de Medion Akoya S6425-i5-256F8 te kopen. De i3-uitvoering die je nog noemt zie ik nergens te koop, en lijkt ook niet heel veel goedkoper, dus ik blijf denk ik bij de i5-uitvoering.

@EnGee
Dank voor de suggestie, maar aangezien deze laptop voor een vriendin is ga ik voor een meer 'off the shelf'-laptop. Is misschien niet nodig, maar vind ik prettiger als ik iemand iets aanraad.

• assje
Lord Bean schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:49:
@assje
Keuze is wel gemaakt, maar nog niet aangeschaft aangezien de persoon voor wie hij is op vakantie is. Ik ga haar voorstellen de Medion Akoya S6425-i5-256F8 te kopen. De i3-uitvoering die je nog noemt zie ik nergens te koop, en lijkt ook niet heel veel goedkoper, dus ik blijf denk ik bij de i5-uitvoering.
Ik zie het inderdaad, toen ik het bericht plaatste vond ik hem nog voor €500,- o.a. bij Alternate.

Maar goed, beide varianten zijn volgens mij een solide keuze. Het is lastig om andermans budget voor te schrijven (ik had dezelfde uitdaging) maar persoonlijk kies ik altijd prijs-kwaliteit boven laagste prijs.

Succes!

Pagina: 1