Hallo allemaal,
Graag zou ik wat advies van jullie willen.
Sinds enige tijd ben ik aan het rondkijken om zonnepanelen te laten plaatsen.
Onze woning staat met de achterzijde op het zuid/zuidwest, voorzien van 2 dakramen en een RVS schoorsteen. Naar mijn idee dus ideaal om wat panelen te laten plaatsen.

Lay out dak
Afmetingen
Nu heb ik onderstaande aanbiedingen gehad;
Zelf ben ik niet bekend met Solax. Online wel opgezocht en lijkt er goed uit te zien
SolarEdge voelt meer als de veilige keuze, maar ook een klein beetje overbodig omdat ik zelf denk dat de schoorsteen (qua schaduw) niet veel invloed heeft op de zonnepanelen.
Wat is jullie idee hierover?
*Schatting zonder schaduw van de boom
Graag zou ik wat advies van jullie willen.
Sinds enige tijd ben ik aan het rondkijken om zonnepanelen te laten plaatsen.
Onze woning staat met de achterzijde op het zuid/zuidwest, voorzien van 2 dakramen en een RVS schoorsteen. Naar mijn idee dus ideaal om wat panelen te laten plaatsen.

Lay out dak
Afmetingen
Nu heb ik onderstaande aanbiedingen gehad;
| Zonnepanelen | Omvormer | Kosten ex btw | Verwacht kWh |
|---|---|---|---|
| 12x AxitecPremium Solar 300WP Mono | Solax X1 3.3 T-Boost | €3800 | 3270* 3105 |
| 12x AxitecPremium Solar 300WP Mono | SE3500 HD Wave + 12x P370 | €4550 | 3415 3180 |
| 12x AxitecPremium Solar 300WP Mono | SMA SunnyBoy 3.6 | €4150 | 3270* |
| 12x BenQ 300WP | SE3500 HD Wave + 12x P370 | €4855 | 3704 |
Zelf ben ik niet bekend met Solax. Online wel opgezocht en lijkt er goed uit te zien
SolarEdge voelt meer als de veilige keuze, maar ook een klein beetje overbodig omdat ik zelf denk dat de schoorsteen (qua schaduw) niet veel invloed heeft op de zonnepanelen.
Wat is jullie idee hierover?
- Wat zijn jullie ervaringen met de Solax X1 3.3 Boost
- Ivm mogelijk aftoppen, zou het verstandig zijn om naar de 3.6 boost te gaan?
- Voegen optimizers wat toe in mijn situatie?
- Wat zijn nog meer punten waarbij ik op moet letten bij de aanschaf van zonnepanelen?
*Schatting zonder schaduw van de boom
[ Voor 15% gewijzigd door Treur op 12-09-2018 12:23 ]