Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Hallo allemaal,

Graag zou ik wat advies van jullie willen.
Sinds enige tijd ben ik aan het rondkijken om zonnepanelen te laten plaatsen.
Onze woning staat met de achterzijde op het zuid/zuidwest, voorzien van 2 dakramen en een RVS schoorsteen. Naar mijn idee dus ideaal om wat panelen te laten plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9rqee8436.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fraf8jckkv.png
Lay out dak
Afmetingen

Nu heb ik onderstaande aanbiedingen gehad;
Zonnepanelen Omvormer Kosten ex btw Verwacht kWh
12x AxitecPremium Solar 300WP Mono Solax X1 3.3 T-Boost €3800 3270* 3105
12x AxitecPremium Solar 300WP Mono SE3500 HD Wave + 12x P370 €4550 3415 3180
12x AxitecPremium Solar 300WP Mono SMA SunnyBoy 3.6 €4150 3270*
12x BenQ 300WP SE3500 HD Wave + 12x P370 €4855 3704

Zelf ben ik niet bekend met Solax. Online wel opgezocht en lijkt er goed uit te zien
SolarEdge voelt meer als de veilige keuze, maar ook een klein beetje overbodig omdat ik zelf denk dat de schoorsteen (qua schaduw) niet veel invloed heeft op de zonnepanelen.

Wat is jullie idee hierover?
  • Wat zijn jullie ervaringen met de Solax X1 3.3 Boost
  • Ivm mogelijk aftoppen, zou het verstandig zijn om naar de 3.6 boost te gaan?
  • Voegen optimizers wat toe in mijn situatie?
  • Wat zijn nog meer punten waarbij ik op moet letten bij de aanschaf van zonnepanelen?
Alvast bedankt voor alle feedback :)

*Schatting zonder schaduw van de boom

[ Voor 15% gewijzigd door Treur op 12-09-2018 12:23 ]

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gezien het merk van de panelen vermoed ik dat het twee offertes zijn, van dezelfde aanbieder.
Ik zou nog minstens 4 andere partijen vragen.

Wat is je verbruik? Hoe kom je bij 12 panelen?

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2018 16:18 ]

• Treur
  • Nu online
ThinkPadd schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:18:
Gezien het merk van de panelen vermoed ik dat het twee offertes zijn, van dezelfde aanbieder.
Ik zou nog minstens 4 andere partijen vragen.

Wat is je verbruik? Hoe kom je bij 12 panelen?
Klopt, het is nu inderdaad van 1 aanbieder. Op dit moment ook nog bij 3 andere partijen iets uitstaan, maar hier heb ik nog niets van ontvangen.

Ons verbruik zit nu rond de 2700kWh. We hebben de ruimte op het dak en in de toekomst zouden we evt ook een warmtepomp willen dus dan is het beetje extra ook welkom.

[ Voor 13% gewijzigd door Treur op 10-09-2018 16:32 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Treur
Heb je ook nog de afmetingen links, rechts, onder en boven en tussen de dakramen?
Ik heb onlangs 14 panasonic Hit Kuro gelegd, dat zijn 325 Wp panelen van 58 Vmpp (de gewone zijn 32 Vmpp)
Die kan je dan verdelen over 2 strings en 2 ingangen en een stringomvormer nemen met schaduwmanagement (SMA of Goodwe)
Zit 25 jaar garantie op en japanse kwaliteit.. Wel wat duurder dan axitec.
(ik had franse senersun en die is binnen 5 jaar failliet gegaan, ter info)

Die zou je misschien in landscape kunnen leggen? Maat is 1590 x 1053.
Foto 1
Foto 2
Foto 3 (tussen schoorsteen en dakkapel

Heb je 3-fase in huis (of plannen daartoe?)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2018 18:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Treur Ik heb twee vragen - waarmee heb je het legplan getekend en waarmee heb je de panelen perspectivisch op de foto gezet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Treur
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:28:
@Treur
Heb je ook nog de afmetingen links, rechts, onder en boven en tussen de dakramen?
Ik heb onlangs 14 panasonic Hit Kuro gelegd, dat zijn 325 Wp panelen van 58 Vmpp (de gewone zijn 32 Vmpp)
Die kan je dan verdelen over 2 strings en 2 ingangen en een stringomvormer nemen met schaduwmanagement (SMA of Goodwe)
Zit 25 jaar garantie op en japanse kwaliteit.. Wel wat duurder dan axitec.
(ik had franse senersun en die is binnen 5 jaar failliet gegaan, ter info)

Die zou je misschien in landscape kunnen leggen? Maat is 1590 x 1053.
Foto 1
Foto 2
Foto 3 (tussen schoorsteen en dakkapel

Heb je 3-fase in huis (of plannen daartoe?)
Afmetingen
Wat is precies het voordeel van de hogere spanning?
Heeft het bij ons wel nut om een omvormer met schaduwmanagement te nemen? Schoorsteen staat redelijk van de panelen af (foto) en in de aangeboden panelen zitten ook bypass diodes, die moeten de schaduw toch ook opvangen? Of is ook zonder schaduw op het dak altijd een omvormer met schaduwmanagement beter?

In landscape had ik ook gekeken, maar dan is er te weinig ruimte tussen de rand van het dak. En om dan ook 12 panelen kwijt te kunnen zou ik net 10cm op het dak van de buren moeten leggen. En denk niet dat ze daar heel blij van worden :>

Wat bedoel je precies te zeggen met dat die leverancier failliet is?

In huis hebben we nu 1x35A en het staat niet in de planning om over te gaan naar 3 fase.
dunklefaser schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:47:
@Treur Ik heb twee vragen - waarmee heb je het legplan getekend en waarmee heb je de panelen perspectivisch op de foto gezet?
De lay out en afmetingen heb ik met visio getekend. De luchtfoto met zonnepanelen ingetekend komt vanuit de offerte dus met welk programma dat is durf ik je niet te zeggen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het voordeel van de hogere spanning is afhankelijk van je situatie.
Voor een 3-fase omvormer is het makkelijker aan de juiste spanning te komen.
Voor schaduwsituaties is het makkelijker twee strings te maken, zodat inzakken van de spanning maar op 1 string gebeurt bij schaduw.

Maar ze passen niet op jouw dak (zoals ik het wilde), dus vergeet het...
12 (gewone) panelen kan prima op een 1-fase stringomvormer.
Ik zou toch een SMA of Goodwe nemen ivm schaduw.
Je eerste plaatje laat al schaduw van een boom zien. Ook de schoorsteen rijkt verder dan je denkt met wat lagerstaande zon.

Probeer op een zonnige dag wat fotos te maken van schaduw.
Nu is dat een goed moment, zon staat al stukken lager.

ik had een franse leverancier, of beter gezegd, een europese.
Die zijn uit de markt geduwd..... door de chinezen.
Dus is het verstandig een duits paneel te nemen? Ik laat het aan jouw over...

Kijk eens wat rond op https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/
Dan weet je wat er te krijgen is. (niet specifiek die website/leverancier. Maar er staat wel veel op. (met hier en daar niet kloppende fotos)

Wat ook perfect zou passen is Solar Frontier met 1257 x 977
Maar niet meer verkrijgbaar. Alleen op duistere plekken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2018 21:33 ]

Verwijderd

Het zou beter zijn om deze investering in je huis te stoppen. Maak je huis volledig electrische dan bespaar je meteen in je kosten . Die volgens mij het zelfde of zelf meer dan de opbrengsten en kosten van zonnepanelen. Je huis maak je electrische door te koken met inductie/lucht oven en doorstromboilers die je van warm water voorziet en infrarood die je van aangenaam warmte voorziet. Deze installaties zijn veel ingrijpend dan andere manieren om huis volledig electrische te maken. Mijn huis is volledig electrische en heb een electrische auto en scooter. Ik ben klaar voor de toekomst en hij dus niet als je zonnepanelen installeert. Dus eerst je huis electrische maken en dan pas aan zonnepanelen denken....denk ik

Verwijderd

Het zou beter zijn om deze investering in je huis te stoppen. Maak je huis volledig electrische dan bespaar je meteen in je kosten . Die volgens mij het zelfde of zelf meer dan de opbrengsten en kosten van zonnepanelen. Je huis maak je electrische door te koken met inductie/lucht oven en doorstromboilers die je van warm water voorziet en infrarood die je van aangenaam warmte voorziet. Deze installaties zijn veel minder ingrijpend dan andere manieren om huis volledig electrische te maken. Mijn huis is volledig electrische en heb een electrische auto en scooter. Ik ben klaar voor de toekomst en hij dus niet als je zonnepanelen installeert. Dus eerst je huis electrische maken en dan pas aan zonnepanelen denken....denk ik

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2018 07:49 ]

• Treur
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:23:
Het voordeel van de hogere spanning is afhankelijk van je situatie.
Voor een 3-fase omvormer is het makkelijker aan de juiste spanning te komen.
Voor schaduwsituaties is het makkelijker twee strings te maken, zodat inzakken van de spanning maar op 1 string gebeurt bij schaduw.

Maar ze passen niet op jouw dak (zoals ik het wilde), dus vergeet het...
12 (gewone) panelen kan prima op een 1-fase stringomvormer.
Ik zou toch een SMA of Goodwe nemen ivm schaduw.
Je eerste plaatje laat al schaduw van een boom zien. Ook de schoorsteen rijkt verder dan je denkt met wat lagerstaande zon.

Probeer op een zonnige dag wat fotos te maken van schaduw.
Nu is dat een goed moment, zon staat al stukken lager.

ik had een franse leverancier, of beter gezegd, een europese.
Die zijn uit de markt geduwd..... door de chinezen.
Dus is het verstandig een duits paneel te nemen? Ik laat het aan jouw over...

Kijk eens wat rond op https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/
Dan weet je wat er te krijgen is. (niet specifiek die website/leverancier. Maar er staat wel veel op. (met hier en daar niet kloppende fotos)

Wat ook perfect zou passen is Solar Frontier met 1257 x 977
Maar niet meer verkrijgbaar. Alleen op duistere plekken ;)
Zal aankomend weekend proberen wat foto's te maken.
De boom bij de buren is gelukkig weg dus van die schaduw (en blad) hebben we geen last meer.

Vanavond komt er een partij langs, zal dan ook even horen wat deze kunnen betekenen met een chinees paneel en een SMA bijv.
Klopt het dat als je optimizers op elk paneel zet dat je hierdoor bij een mogelijk defect paneel ook een ander type/merk paneel ertussen kan leggen? Dat zou dan wel een groot voordeel zijn om voor de SolarEdge te kiezen. En dan zou ik nu bij wijze van een europees paneel kunnen neerleggen.

Bedankt voor de site. Zal daar eens wat gaan rondneuzen.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 07:39:
Het zou beter zijn om deze investering in je huis te stoppen. Maak je huis volledig electrische dan bespaar je meteen in je kosten . Die volgens mij het zelfde of zelf meer dan de opbrengsten en kosten van zonnepanelen. Je huis maak je electrische door te koken met inductie/lucht oven en doorstromboilers die je van warm water voorziet en infrarood die je van aangenaam warmte voorziet. Deze installaties zijn veel ingrijpend dan andere manieren om huis volledig electrische te maken. Mijn huis is volledig electrische en heb een electrische auto en scooter. Ik ben klaar voor de toekomst en hij dus niet als je zonnepanelen installeert. Dus eerst je huis electrische maken en dan pas aan zonnepanelen denken....denk ik
Investeren in zonnepanelen zie ik ook als een investering in ons huis. Full electric is zeker mooi, maar weet niet of dat in ons huis (bouwjaar '71) ook volledig haalbaar zou zijn. Voor nu eerst de zonnepanelen en wie weet wat er nog volgt ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Wij werken al geruime tijd met de Solax omvormers en zijn prettige apparaten om mee te werken. Ook al voorbereid in de software op accupaketten etc. 3.3 lijkt me prima voor deze set van 12.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• betwetor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-11 11:31
Electrificeren is maar deels een oplossing. Al 1 op de paar honderd huishoudens dat gaat doen, is er geen probleem. En is het ook wel wat goedkoper op de langere termijn. Wanneer 1 op de 10 huishoudens dit gaat doen, dan gaat de infrastructuur al problemen geven.
Een normaal gezin in een standaard woning stoken en koken op gas verbruikt 10kWh per dag.
Wanneer dat stoken op stroom gaat (met een warmtepomp met een rendement van 200%) wordt dit tesamen 30kWh.
Nu neemt dit gezin een Tesla waarmee 30k km per jaar wordt gereden. En ze verbruiken nu 45kWh per dag.
Daar is de capaciteit simpelweg niet voor. En dan nog niet te spreken over waar die stroom vandaan komt (spoiler 95% niet duurzaam)
Ingewikkelde materie.
So far de negativiteit. Wat ik wel kan adviseren is te kijken of er plaats is naast de zonnepanelen voor zonnecollectoren.
Die worden in Nederland niet gepushed omdat de energieboeren daar helemaal geen baat bij hebben. En de overheid de energieboeren de vrijheid geeft om het energieprobleem op te lossen.
Het is wat gecompliceerder maar niet duurder. En in tegenstelling tot stroom, is warmte relatief goed op te slaan. 8 maanden van het jaar heeft ons huis /boerderij (400m2 met 2 huishoudens) warmte en warm water van 20m2 collectoren en een 12W pompje. ( de andere 4 maanden geholpen door een 20kW houtkachel met boiler. Onze oliekraan is afgesloten).
Pm voor meer info. Er zitten wel wat haken en ogen aan. Vooral omdat in NL de expertise mist.

Verwijderd

Het kan in elke woon situatie. Mijn huis is van 1921.
Je moet je af vragen waar doe je het voor. Voor het milieu of de centen of anders.Bij een volledig electrische huis heb je meteen Bijde voordeel en meer bij zonnepanelen alleen dan moet je als nog investeren. Je hoeft je eigenlijk geen zorgen te maken over zonnepanelen. Stroom zal in de toekomst toch van zonnige landen komen en zal steeds goedkoper worden. Dit is volgens mij niet de beste volgorde. Maar je kan er niet omheen, het wordt overal gepromoot...zonnepanelen ...waterpompsysteem...echt. Waarneer denk je huis volledig electrische te maken. Dus we moeten van het gas af. Je hebt nu het geld . zonnepanelen geven alleen het gevoel dat je goed bezig bent...maar je opbrengst zal zeker in Nederland minder zijn dan wat je zou verwachten . Komt ook nog hoe wordt het verrekend met je energie leverancier. De gemeente en de regering veranderen regelmatig de regels. Ik zou er goed over na denken . Als je meer wilt weten over de mogelijk om volledig electrische te gaan check thuisbaas of urgenda of amsata electrische huis.en trouwens ik bedoelde te schrijven dat het MINDER ingrijpend is om met infrarood en doorstroom boilers je huis volledig electrische te maken.

• Treur
  • Nu online
No Hands schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:25:
Wij werken al geruime tijd met de Solax omvormers en zijn prettige apparaten om mee te werken. Ook al voorbereid in de software op accupaketten etc. 3.3 lijkt me prima voor deze set van 12.
Denk je niet dat in de volle zon het vermogen afgetopt wordt? Gevoelsmatig voorkom je dat met een 3.6
Misschien ook ervaring met service bij het defect raken / garantie afhandelen met een partij als Solax?
betwetor schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:36:
Electrificeren is maar deels een oplossing. Al 1 op de paar honderd huishoudens dat gaat doen, is er geen probleem. En is het ook wel wat goedkoper op de langere termijn. Wanneer 1 op de 10 huishoudens dit gaat doen, dan gaat de infrastructuur al problemen geven.
Een normaal gezin in een standaard woning stoken en koken op gas verbruikt 10kWh per dag.
Wanneer dat stoken op stroom gaat (met een warmtepomp met een rendement van 200%) wordt dit tesamen 30kWh.
Nu neemt dit gezin een Tesla waarmee 30k km per jaar wordt gereden. En ze verbruiken nu 45kWh per dag.
Daar is de capaciteit simpelweg niet voor. En dan nog niet te spreken over waar die stroom vandaan komt (spoiler 95% niet duurzaam)
Ingewikkelde materie.
So far de negativiteit. Wat ik wel kan adviseren is te kijken of er plaats is naast de zonnepanelen voor zonnecollectoren.
Die worden in Nederland niet gepushed omdat de energieboeren daar helemaal geen baat bij hebben. En de overheid de energieboeren de vrijheid geeft om het energieprobleem op te lossen.
Het is wat gecompliceerder maar niet duurder. En in tegenstelling tot stroom, is warmte relatief goed op te slaan. 8 maanden van het jaar heeft ons huis /boerderij (400m2 met 2 huishoudens) warmte en warm water van 20m2 collectoren en een 12W pompje. ( de andere 4 maanden geholpen door een 20kW houtkachel met boiler. Onze oliekraan is afgesloten).
Pm voor meer info. Er zitten wel wat haken en ogen aan. Vooral omdat in NL de expertise mist.
Je hebt helemaal gelijk dat als we met z'n allen massaal overgaan dat de netbeheerder een leuke uitdaging gaat krijgen. Zonneboiler/collector staat ook nog wel op de wensenlijst, maar dat zal pas komen als de CV vervangen gaat worden. Collectoren zouden we dan eventueel op de uitbouw kunnen plaatsen.
Voor nu helpt de houtkachel ons ook al een groot deel gas te besparen en het huis lekker warm te krijgen.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:08:
Het kan in elke woon situatie. Mijn huis is van 1921.
Je moet je af vragen waar doe je het voor. Voor het milieu of de centen of anders.Bij een volledig electrische huis heb je meteen Bijde voordeel en meer bij zonnepanelen alleen dan moet je als nog investeren. Je hoeft je eigenlijk geen zorgen te maken over zonnepanelen. Stroom zal in de toekomst toch van zonnige landen komen en zal steeds goedkoper worden. Dit is volgens mij niet de beste volgorde. Maar je kan er niet omheen, het wordt overal gepromoot...zonnepanelen ...waterpompsysteem...echt. Waarneer denk je huis volledig electrische te maken. Dus we moeten van het gas af. Je hebt nu het geld . zonnepanelen geven alleen het gevoel dat je goed bezig bent...maar je opbrengst zal zeker in Nederland minder zijn dan wat je zou verwachten . Komt ook nog hoe wordt het verrekend met je energie leverancier. De gemeente en de regering veranderen regelmatig de regels. Ik zou er goed over na denken . Als je meer wilt weten over de mogelijk om volledig electrische te gaan check thuisbaas of urgenda of amsata electrische huis.en trouwens ik bedoelde te schrijven dat het MINDER ingrijpend is om met infrarood en doorstroom boilers je huis volledig electrische te maken.
Beide is voor ons reden dat we graag zonnepanelen zouden willen. Voor de rest, alles stap voor stap. We zitten nog niet zolang in onze woning dus er zijn nog veel meer wensen en het geld kan maar 1x uitgegeven worden ;) Bedankt voor je input, het is zeker food for thought.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waar je met een zwaardere omvormer ook rekening mee moet houden is dat het opstartvoltage soms hoger ligt. Ik denk dat dat belangrijker is dan af-en-toe aftoppen. Sowieso gebeurt dat maar zelden in dit soort marges, of je omvormer moet echt flink onderbemeten zijn.

Klopt dus niet, bedankt AUijtdehaag voor het corrigeren :)

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2018 16:56 ]

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Dat dus (maar je kan uitrekenen hoeveel er ongeveer afgetopt wordt), bovendien zou ik never nooit een zonneboiler aan iemand adviseren. Die dingen werken niet goed als je ze het meeste nodig hebt (winter), dus plaats zo veel mogelijk PV en ga dan verwarmen met een warmtepomp. Ben je ook veel flexibeler mee.

• AUijtdehaag
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:46:
Waar je met een zwaardere omvormer ook rekening mee moet houden is dat het opstartvoltage soms hoger ligt. Ik denk dat dat belangrijker is dan af-en-toe aftoppen. Sowieso gebeurt dat maar zelden in dit soort marges, of je omvormer moet echt flink onderbemeten zijn.
Sorry, maar dat is echt klinklare onzin... (en een verkooppraatje)
een 3.0 of 3.6 maakt geen ene moer uit qua opstartvoltage.
Je hebt zowiezo met 12 panelen 384 V bij leveren. (Vmpp) En bij starten zelfs hoger (Voc)
Ruim voldoende, voor een 1-fase omvormer (die 350 Vmpp wil, voor het hoogste rendement)

Waar wel een (maar dan echt een) minimaal verschil in kan zitten is het rendement bij donkergrijs weer.
Dan verlies je een paar % in de eerste wattjes. Maar ook echt niet iets om wakker van te liggen.

@Treur
Het is al vaker gezegd en ik geef het nog eens aan... (en niet om SE te bashen)
SE zonder schaduw, doet het niet beter als een reguliere stringomvormer.

Sterker nog. Bij donkerder weer verliest SE het zelfs van de stringomvormer.
Die optimizers verbruiken zelf ook wat stroom.

Enig voordeel wat ik kan bedenken is logging per paneel.
(en iets veiliger voor de installateur, wegens DC beveiliging)
Maar je hebt dan ook 12x meer kans op een defect aan een optimizer tov een stringomvormer zonder optimizers

Mijn advies is dan ook...
Geef meer geld uit aan een kwalitatief goed paneel. Panasonic hit kuro 325 Wp.
12x 325 = 3900 Wp. En knal dat op een SMA 4.0 of 5.0 (bij uitbreiding nog 6 aan de andere kant) met 2x mppt.
Kwalitatief goed paneel heb je meer aan, dan SE met optimizers zonder schaduw.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2018 16:41 ]

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-11 13:02
Treur schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:13:
[...]

[...]

Investeren in zonnepanelen zie ik ook als een investering in ons huis. Full electric is zeker mooi, maar weet niet of dat in ons huis (bouwjaar '71) ook volledig haalbaar zou zijn. Voor nu eerst de zonnepanelen en wie weet wat er nog volgt ;)
Nou het duurste is gas. Dus als je daar met koken veel van weet te bezuinigen scheelt dit veel. Enigste wat nodig. Dat is een dubbele groep en een speciale stekker aansluiting. en een inductie plaat van de bekende zweed of iets dergelijks. Mijn huis 1920 heeft dit ook. En het is een flinke kostenbesparing :)

How are you doing?

• Treur
  • Nu online
Gister is de eerste partij op bezoek geweest. Duidelijke uitleg gehad wat nu de verschillen zijn tussen de verschillende merken omvormers. Even op al hun portals rond gekeken en nogmaals gekeken wat schaduw op ons dak doet.

Foto's van verschillende systemen laten wel schaduw van de schoorsteen zien, maar in geen van de gevallen kwam die op 1 vd geplaatste panelen. Doordat ook de boom een paar meter lager is, geeft deze geen schaduw meer op het dak. Dit haalt in ieder geval de 'noodzaak' weg van extra optimizers.
Echter als ik het systeem zo zag met alle grafiekjes en metingen die je zelf kan doen >:) _/-\o_
Ook was de opbrengst beduidend meer met een SE (na een herberekening met het programma), maar de andere systemen rekende waarschijnlijk nog wel met de schaduw van de boom (die er dus niet meer is).. Dus dat geeft even een vertekend beeld voor de offerte. In de praktijk is het vermoeden dat het minder uit elkaar ligt.

Paar kleine puntjes worden vandaag uitgewerkt in een nieuwe offerte voor een Solax, SolarEgde en SMA systeem. Inmiddels ook al een offerte van een andere partij binnen dus die zal ik zo ook ff updaten in de beginpost
Steyn_E schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:10:
Dat dus (maar je kan uitrekenen hoeveel er ongeveer afgetopt wordt), bovendien zou ik never nooit een zonneboiler aan iemand adviseren. Die dingen werken niet goed als je ze het meeste nodig hebt (winter), dus plaats zo veel mogelijk PV en ga dan verwarmen met een warmtepomp. Ben je ook veel flexibeler mee.
Of het wel/niet werkt heb ik nu echt te weinig kaas van gegeten. Voor nu is in ieder geval het plan het dak zo vol mogelijk te leggen. :)
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:31:
[...]

Sorry, maar dat is echt klinklare onzin... (en een verkooppraatje)
een 3.0 of 3.6 maakt geen ene moer uit qua opstartvoltage.
Je hebt zowiezo met 12 panelen 384 V bij leveren. (Vmpp) En bij starten zelfs hoger (Voc)
Ruim voldoende, voor een 1-fase omvormer (die 350 Vmpp wil, voor het hoogste rendement)

Waar wel een (maar dan echt een) minimaal verschil in kan zitten is het rendement bij donkergrijs weer.
Dan verlies je een paar % in de eerste wattjes. Maar ook echt niet iets om wakker van te liggen.

@Treur
Het is al vaker gezegd en ik geef het nog eens aan... (en niet om SE te bashen)
SE zonder schaduw, doet het niet beter als een reguliere stringomvormer.

Sterker nog. Bij donkerder weer verliest SE het zelfs van de stringomvormer.
Die optimizers verbruiken zelf ook wat stroom.

Enig voordeel wat ik kan bedenken is logging per paneel.
(en iets veiliger voor de installateur, wegens DC beveiliging)
Maar je hebt dan ook 12x meer kans op een defect aan een optimizer tov een stringomvormer zonder optimizers

Mijn advies is dan ook...
Geef meer geld uit aan een kwalitatief goed paneel. Panasonic hit kuro 325 Wp.
12x 325 = 3900 Wp. En knal dat op een SMA 4.0 of 5.0 (bij uitbreiding nog 6 aan de andere kant) met 2x mppt.
Kwalitatief goed paneel heb je meer aan, dan SE met optimizers zonder schaduw.
Bedankt voor je input. Gister precies het zelfde gesprek gehad met een installateur.
Door de afwezigheid van schaduw is SE niet nodig. Zijn advies was dan ook de Solax en op verzoek nu dus ook een offerte voor SMA.
In het offerte programma scheelde het trouwens toch een kleine 300kWh als wel voor de SE werd gekozen, En zoals ik al zei.. de grafiekjes (spreekt de techneut in mij erg aan) en bij een defect paneel een vreemde jongen er tussen kunnen leggen zonder vermogens verlies vond ik op zich nog valide redenen.

Ben erg benieuwd naar wat de nieuwe offerte brengt. Tevens vandaag even achter 2 andere partijen aanbellen of ze nog een offerte gaan uitgeven.
stftweaker schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:34:
[...]
Nou het duurste is gas. Dus als je daar met koken veel van weet te bezuinigen scheelt dit veel. Enigste wat nodig. Dat is een dubbele groep en een speciale stekker aansluiting. en een inductie plaat van de bekende zweed of iets dergelijks. Mijn huis 1920 heeft dit ook. En het is een flinke kostenbesparing :)
Ik ben me er van bewust dat stroom nog altijd een stuk goedkoper is als gas. En ook daar wil ik op gaan besparen. Jou aangedragen optie zal er zeker in komen bij het plaatsen van de nieuwe keuken :)
Afgelopen zomer ook overal HR++ glas laten plaatsen, rotte kozijnen vervangen en overal tochtstrips geplaatst. Hopelijk komende winter ook nog de vloer extra isoleren vanuit de kruipruimte. Daarmee hoop ik toch ook nog het nodige te kunnen besparen.

• Treur
  • Nu online
Inmiddels ook de offerte van de SMA binnen en moet zeggen dat die ook niet verkeerd is als ik het zo inschat. Alleen het ontbreken van een display vind ik hier weer jammer.
Is er een mogelijkheid toch een display (hetzij extern) aan te sluiten zodat je op de omvormer kan zien wat de (dag) opbrengst is?

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Ik heb ook een SMA regelaar en daarbij kocht ik een Sunny Beam.
Dat is een los "doosje" en staat op tafel. Kan je een knopje verdraaien en kan je een momentopname bekijken op elke tijd van de dag. Je kan hem aan de pc koppelen en de tabellen opslaan en evt in excel omzetten in een grafiek. Werkt hartstikke leuk. Koppel je hem aan de pc, heb je een life beeld van wat de panelen opwekken.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De nieuwere sma's hebben helaas geen display meer.
Maar wel een eigen webinterface (aan je netwerk via wifi en/of ethernet)
En via Sunny portal

En je kan hem ook zelf uitlezen met een pi en node-red/grafana/influxdb erop, via modbus tcp/ip
https://snapshot.raintank...2zgg1OcaBTG6AHNNCxkv5hHb4

En in domoticz met sbfspot. En naar pvoutput

Kan dat met solax ook? >:)

Edit: vraag wel om de 10 jaar garantie (rode stikker op de doos)
https://www.sma-benelux.com/summer-promotion.html

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2018 16:51 ]

• Treur
  • Nu online
Even een update; Begin januari zullen er 12 panelen met een SE systeem op het dak worden gelegd.

Reden dat we toch voor SE gaan heeft grotendeels te maken dat we bij een mogelijke schoorsteen brand (we stoken met de houtkachel) een veilige situatie willen kunnen maken voor de brandweer.
Daarnaast heeft het gadget gehalte om zelf per paneel grafiekjes te kunnen kijken ook wel een doorslag gegeven. En uiteindelijk was met een beetje korting de SE set nog maar 300€ duurder wat de keuze ook wel makkelijker heeft gemaakt. :+

Bedankt allemaal voor alle adviezen. _/-\o_
Pagina: 1