Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 15:16

Plainside

I browse when I'm at work

Topicstarter
Dag Tweakers, ik loop tegen een beetje uniek probleem aan.
Recent heb ik een zeer leuke vakantie gehad in Ierland waarvan ik echt één foto graag wil laten uit printen op canvas.
Nu zijn hier meerdere sites voor en heb ik zelfs al een idee voor het formaat van de canvas (90hoogx200breed cm).
Het probleem zijnde de Panorama is massief met 7152 x 2512 pixels, nu wil ik graag de details bewaren die worden vast gelegd (bootje wordt wss weg geshopt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ePkmIzd3383GGrZXAniPI30c/medium.jpg

En zijn hier mensen die ervaring hebben met het laten printen op canvas, dat het prijzig wordt is niet te ontkomen helaas (had ik me op voorbereid).
Enig tips voor waar ik het het beste kan laten doen zijn ook welkom.

Maar de kern vraag is toch echt hoe ga/kan ik dit zo resizen dat kwaliteit niet verloren gaat?

Excuus als in verkeerd forum zou niet weten waar anders :/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor een canvas van 90x200cm is 7152x2512 pixels toch niet bepaald "massief"? Afgezien dat de verhoudingen tussen 7152x2512 niet overeenkomt met 200x90cm heb je die pixels wel nodig om een beetje scherpe afdruk te krijgen op dat formaat volgens mij.

Maar de meeste aanbieders hebben gewoon een service waar je de foto kunt laten checken of ze geschikt zijn voor de afdruk die je voor ogen hebt. Ik zou beginnen met eens te oriënteren bij een aanbieder die je voor ogen hebt.

Ik geef je topic trouwens even een zetje richting Foto & Video Workflow .
AZ -> FVW

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 10-09-2018 14:25 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier de link naar de grote versie: https://tweakers.net/ext/f/ePkmIzd3383GGrZXAniPI30c/full.jpg

De aspectratio van de 200x90cm is 2,22, dus de foto die je hebt is nu iets te breed. Hij kan met de huidige hoogte 5526 pixels breed zijn. Daarmee verlies je aardig wat van de zijkanten, zoals de trap rechts.
Je kunt er ook voor kiezen om extra wit boven en onder de foto toe te voegen. De foto krijgt dan een extra breed effect. Kan best mooi zijn.

Ik vraag me af hoe (en of) je de boot weg wilt shoppen, want dan moet je ook de golven die hij maakt weghalen. Dat is veel werk en ik denk zelf dat het bootje juist wel wat toevoegt. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 10-09-2018 14:16 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:14:
Voor een canvas van 90x200cm is 7152x2512 pixels toch niet bepaald "massief"? Afgezien dat de verhoudingen tussen 7152x2512 niet overeenkomt met 200x90cm heb je die pixels wel nodig om een beetje scherpe afdruk te krijgen op dat formaat volgens mij.

Maar de meeste aanbieders hebben gewoon een service waar je de foto kunt laten checken of ze geschikt zijn voor de afdruk die je voor ogen hebt. Ik zou beginnen met eens te oriënteren bij een aanbieder die je voor ogen hebt.
Idd een goeie tip! Zal ik mij vanavond even verder in gaan verdiepen.

Had wel een paar sites gevonden waar je eerst moest bestellen en (en betalen) daarna de foto aanleveren.
Maar vond dat zelf een beetje verdacht klinken.
Room42 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:15:
Hier de link naar de grote versie: https://tweakers.net/ext/f/ePkmIzd3383GGrZXAniPI30c/full.jpg

De aspectratio van de 200x90cm is 2,22, dus de foto die je hebt is nu iets te breed. Hij kan met de huidige hoogte 5526 pixels breed zijn. Daarmee verlies je aardig wat van de zijkanten, zoals de trap rechts.
Je kunt er ook voor kiezen om extra wit boven en onder de foto toe te voegen. De foto krijgt dan een extra breed effect. Kan best mooi zijn.

Ik vraag me af hoe (en of) je de boot weg wilt shoppen, want dan moet je ook de golven die hij maakt weghalen. Dat is veel werk en ik denk zelf dat het bootje juist wel wat toevoegt. :)
Wil juist het gehele breedte effect behouden die je ziet. En zal eens kijken of extra wit toevoegen wat is.
Ben alleen bang dat het weg neemt van het effect van de wolken (die ik vooral awesome vind).

De boot/golven zou makkelijk te verwerken moeten zijn met de Content Aware filter van Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Om te resizen (als je dit zelf wil doen) moet je eerst weten wat de kijkafstand wordt en op hoeveel DPI er wordt afgedrukt (dit zal bij canvas niet erg hoog zijn). Dan kun je uitrekenen hoe groot de foto moet zijn in pixels. Dan pak je een tool als Photoshop er bij en ga je resizen en eventueel wat sharpenen.

Om eerlijk te zijn gaan detail en canvas niet samen, het resizen zal dus niet heel veel uitmaken imho. Ik zou eerder voor Forex of Xpozer kiezen om het budget binnen de perken te houden of als het geld mag kosten alu-dibond (géén directdruk maar afdruk op fotopapier).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Topicstarter
Ventieldopje schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:36:
Om te resizen (als je dit zelf wil doen) moet je eerst weten wat de kijkafstand wordt en op hoeveel DPI er wordt afgedrukt (dit zal bij canvas niet erg hoog zijn). Dan kun je uitrekenen hoe groot de foto moet zijn in pixels. Dan pak je een tool als Photoshop er bij en ga je resizen en eventueel wat sharpenen.

Om eerlijk te zijn gaan detail en canvas niet samen, het resizen zal dus niet heel veel uitmaken imho. Ik zou eerder voor Forex of Xpozer kiezen om het budget binnen de perken te houden of als het geld mag kosten alu-dibond (géén directdruk maar afdruk op fotopapier).
Die alu-dibond is wel een goeie tip lijkt me heel mooi. Schijnt dat het formaat 210x70cm het best passend is.
Wordt er een klein reepje aan de onderkant weg gehaald en alles is goed in beeld.

Prijs verschil tussen Alu-dibond en Forex is idd groot.
Ik ga nu even kijken wat ik het liefst wil, Alu-dibond klinkt als een mooie optie om het ook een langere tijd mee te laten gaan weet alleen niet hoe het zit met het ophangen hiervan.
PosterXXXL levert een ophang systeem (nog eens €50,-) mee die nou... aardig lomp is.

Forex is zover ik begrijp een soort plastic/pvc/kunststof daar zou je nog een keer een schroefje (zonde van de print natuurlijk) in kunnen zetten of een soort plak ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Plainside schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:57:
[...]

Die alu-dibond is wel een goeie tip lijkt me heel mooi. Schijnt dat het formaat 210x70cm het best passend is.
Wordt er een klein reepje aan de onderkant weg gehaald en alles is goed in beeld.

Prijs verschil tussen Alu-dibond en Forex is idd groot.
Ik ga nu even kijken wat ik het liefst wil, Alu-dibond klinkt als een mooie optie om het ook een langere tijd mee te laten gaan weet alleen niet hoe het zit met het ophangen hiervan.
PosterXXXL levert een ophang systeem (nog eens €50,-) mee die nou... aardig lomp is.

Forex is zover ik begrijp een soort plastic/pvc/kunststof daar zou je nog een keer een schroefje (zonde van de print natuurlijk) in kunnen zetten of een soort plak ding...
Iedereen wil het op kunnen hangen dus er zijn voor elk materiaal gewoon bevestigingsmaterialen te krijgen. Vooral bij de wat duurdere labs (Whitewall o.a.) krijg je gewoon goed materiaal bijgeleverd :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Je resolutie is verre van "massief" en komt bij dit formaat neer op zo'n 90 dpi. Volgens mij is dat net genoeg voor grote prints waarbij canvas inderdaad stuk minder kritisch is.

Ik ben helemaal van de canvas af. Je verliest zoveel detail en kleur. Zelfs bij de betere canvas-boeren. Ik ben groot fan van XPozer wat een redelijk betaalbaar alternatief is voor canvas maar zo veel mooier!

Dibond en HD Metal zijn nog mooier maar gelijk ook stuk duurder.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Topicstarter
Ventieldopje schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:59:
[...]

Iedereen wil het op kunnen hangen dus er zijn voor elk materiaal gewoon bevestigingsmaterialen te krijgen. Vooral bij de wat duurdere labs (Whitewall o.a.) krijg je gewoon goed materiaal bijgeleverd :)
Whitewall? tijd om die een bezoekje te geven denk ik. Maar begrijp al dat die duur zijn?
sys64738 schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:06:
Je resolutie is verre van "massief" en komt bij dit formaat neer op zo'n 90 dpi. Volgens mij is dat net genoeg voor grote prints waarbij canvas inderdaad stuk minder kritisch is.

Ik ben helemaal van de canvas af. Je verliest zoveel detail en kleur. Zelfs bij de betere canvas-boeren. Ik ben groot fan van XPozer wat een redelijk betaalbaar alternatief is voor canvas maar zo veel mooier!

Dibond en HD Metal zijn nog mooier maar gelijk ook stuk duurder.
Zit nu idd te twijfelen tussen Forex en Alu-dibond, XPozer nog niet ergens kunnen vinden maar ook nog niet echt naar gezocht.
En 92 DPI om precies te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

[b]Plainside schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:10:
Zit nu idd te twijfelen tussen Forex en Alu-dibond, XPozer nog niet ergens kunnen vinden maar ook nog niet echt naar gezocht.
En 92 DPI om precies te zijn :)
https://xpozer.com/nl/ :+

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op het [Ervaringen] Digitale fotoalbum ontwikkelen topic vind je nog extra input rond print bedrijven :^)

• Plainside

Plainside

Topicstarter
Nog even een vraagje voor de mensen die verstand hebben van dit soort dingen.
Ik heb contact met een site die geeft inderdaad aan dat de pano goed is maar dat die nog een sRGB profiel nodig is.
Deze heeft die volgens mij al wel, want wanneer ik hem open in GIMP geeft die dit ook aan.
Alleen zie je bij de properties>details dit niet terug, hoe krijg ik dit voor elkaar?

p.s. moet kleurprofiel toekennen maar hoe?

[ Voor 5% gewijzigd door Plainside op 12-09-2018 16:03 ]

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Als je de kleuren al goed vindt, dan moet je converteren naar srgb. In photoshop kan ik je helpen, met gimp niet.

Forex is overigens heel veel lichter dan alu. Mocht je het letterlijk aan een spijkertje willen ophangen.

• Plainside

Plainside

Topicstarter
PageFault schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:40:
Als je de kleuren al goed vindt, dan moet je converteren naar srgb. In photoshop kan ik je helpen, met gimp niet.

Forex is overigens heel veel lichter dan alu. Mocht je het letterlijk aan een spijkertje willen ophangen.
Heb nu trial van PS CC geinstalleerd aan mijn kant, had geprobeerd te expoteren en kleurprofiel in te sluiten, helaas zie ik het nog niet terug onder Eigenschappen>Details.
Enige tips zijn welkom :D

p.s. de detail waar de webshop om vraagt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OGeGt3s.png

[ Voor 8% gewijzigd door Plainside op 13-09-2018 14:34 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Al van een zoekmachien gehoord }:O ? Eerste 2 links in mijn geval...

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Bij edit kun je assign profile kiezen of convert.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 22:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Vraag de mannen en vrouwen van Xpozer.com eens? Zij helpen altijd heel goed. Kun je meteen kijken of je Xpozer niet mooier vindt dan een canvasdoek ;)
Ik heb 2 jaar geleden 2 Xpozers gekocht en ik ben er echt ontzettend tevreden mee. Zeer goeie kwaliteit, verkleurt niet, geen spiegeling...en Canvasdoek...tja...you gotta love it...Ik vind Xpozer dus echt zeer professioneel uitzien, omdat het ook een soort van schaduw creeert omdat het net ff wat van de muur afstaat zonder dat je randen of een frame ziet.

[ Voor 54% gewijzigd door Deathchant op 20-09-2018 17:41 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Plainside

Plainside

Topicstarter
Deathchant schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:40:
Vraag de mannen en vrouwen van Xpozer.com eens? Zij helpen altijd heel goed. Kun je meteen kijken of je Xpozer niet mooier vindt dan een canvasdoek ;)
Ik heb 2 jaar geleden 2 Xpozers gekocht en ik ben er echt ontzettend tevreden mee. Zeer goeie kwaliteit, verkleurt niet, geen spiegeling...en Canvasdoek...tja...you gotta love it...Ik vind Xpozer dus echt zeer professioneel uitzien, omdat het ook een soort van schaduw creeert omdat het net ff wat van de muur afstaat zonder dat je randen of een frame ziet.
Excuus heb inmiddels besteld Whoo!
formaat verkleint naar 180x60, en een van de tweakers was zo lief om de artifacten van de panorama recht te trekken (de horizon) en het kleur profiel vast te zetten.
Ook de DPI verhoogd blijkbaar, wacht nu op de levering.
Pagina: 1