Gebeld door Google voor maps api

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 18:27
Ben zojuist door iemand gebeld van Google. Deze vrouw (klinkt als een nigerian scammer) claimt dat het prijs model van Google voor het gebruik van maps is gewijzigd. (dat klopt ook)

Volgens haar zou ik straks rekeningen gaan krijgen als de grace-periode verstreken zou zijn. (halverwege september) Zij zou wel een deal kunnen sluiten. Na haar uitgemaakt te hebben voor scammer blijft zij mij bellen en claimen dat het niet zo is. Wilde het bewijzen door een webcam sessie op te starten en ook billingnummers te noemen die zouden moeten slaan op ons account. (en niemand zou kunnen weten)

Mijn vorige collega had het volledige webbeheer in zijn hand en ben nu dus aan het uitzoeken waar ik dit kan controleren en via welk account hij dit geregeld heeft.

Wat ik wel zie is dat op twee websites van ons bij de contact pagina een googlemaps plaatje staat met verwijzing naar ons kantoor. Daar wordt volgens mij een API key voor gebruikt. Ik kan alleen niet zien onder welk account hij dit heeft aangemaakt.

Mijn vragen:
Is er iemand wel eens door google gebeld?
Kan ik op een of andere manier terugzien onder welk account die api sleutel is aangemaakt?
In hoeverre kunnen wij in de problemen komen als het waar is wat zij claimt over een hoge rekening straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Google doet geen ongevraagde sales calls (staat ook in de bovenstaande link), lijkt me dus inderdaad een scammer.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:24

lasharor

7 december 2004

Waarom vraag je ze niet gewoon deze informatie te mailen? Ik denk niet dat google daar moeilijk over zal doen. Heb je gelijk alles digitaal én kan je controleren of het echt van google komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Kan ik het Google Maps-platform nog steeds gratis gebruiken?
Ja. Wanneer je vanaf 16 juli 2018 facturering inschakelt, ontvang je maandelijks voor $ 200 aan gratis gebruik van Maps, Routes of Places. Het merendeel van de miljoenen gebruikers van onze API's kan het Google Maps-platform gratis blijven gebruiken met dit tegoed.

Bron: https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/

Lijkt me sterk dat je met een contactpagina'tje aan die $ 200 dollar per maand komt. Ik zou me niet druk maken en nergens op ingaan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Wolfboy schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:02:
Google doet geen ongevraagde sales calls (staat ook in de bovenstaande link), lijkt me dus inderdaad een scammer.
Volgens mij staat er dat ze geen "automated" sales calls doen, aka je krijgt geen robot aan de lijn

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Het was ook geen robot. Een echte dame.

Die $200 krijg je alleen als je billing inschakelt. De accounts die bekend zijn bij mij hebben geen actieve billing. Of er moet nog een account zijn waar ik geen weet van heb. Daar probeer ik dus achter te komen.
En nee, we halen bij lange na niet het aantal clicks die zij claimt.

Ze zal morgen ongetwijfeld weer bellen. Vraag wel waar die clicks vandaan komen en aan welk account dit gekoppeld is. Moet zij weten dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 22:18

immetjes

HIER is BERN-E

Imnoa schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:03:
[...]

Volgens mij staat er dat ze geen "automated" sales calls doen, aka je krijgt geen robot aan de lijn
Dat betekent het niet, het betekent dat ze niet een systeem gebruiken wat automatisch nummers belt waarna als er opgenomen wordt de lijn wordt doorgeschakeld naar een persoon. (het kan ook een robocall zijn)

"However Google will never ask you for payment information over the phone or guarantee you favorable placement in our products."

"Zij zou wel een deal kunnen sluiten" valt onder dat laatste en dat doet Google dus niet zo

TS wordt dus gescammed.

[ Voor 24% gewijzigd door immetjes op 10-09-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 27-09 15:02
Wat houd je tegen om zelf naar google te bellen, jullie zijn klant dus hebben ook een contactnummer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ga van eerdere reacties uit dat het een scam is....
Ik ben dan benieuwd hoe ze aan deze telefoonnummers komen? Staan ze gewoon te zoeken naar Google Maps implementaties op websites, die nog de oude API gebruiken, en door Google worden gepushed om een betaal-account te activeren?

Een random nummer zullen ze vast niet bellen, want meerendeel hangt al op omdat ze het toch niet snappen.

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 10-09-2018 14:15 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Wannial schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:13:
Wat houd je tegen om zelf naar google te bellen, jullie zijn klant dus hebben ook een contactnummer lijkt me.
Nee dat zijn we dus niet. Volgens mij is google helemaal niet te bellen. Althans niet dat ik weet.
Mijn ex-collega heeft een maps dingetje aangemaakt voor onze contact pagina onder een account wat mij waarschijnlijk niet bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 27-09 15:02
@Akemi Heeft je collega hiervoor een account aangemaakt bij google en gegevens ingevuld?
Het kan zijn dat jullie in dat geval als lead in hun sales systeem omhoog zijn komen borrelen en ze je daarom bellen, dat zie je wel vaker gebeuren.

Als ze je nog eens bellen, zeg dan dat ze je mailen, als het van een @google.com adres mailen weet je dat het legit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Scammers.
Gewoon ophangen.
(In het ergste geval het je een paar dagen geen map op je contactpagina).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1