Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

FPS problemen bij verschillende games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• overdoseh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-11 19:02
Mijn vraag

Beste vrienden,

Ik heb in juni 2017 zelf een PC in elkaar gebouwd. En de samenstelling hiervan samen met hulp van mede-tweakers bepaald (ik had zelf nog nooit een PC gebouwd :-)). Echter, heb ik.. sinds einde 2017, last van FPS drops in vele games- waardoor ik de games bewust laat liggen. Een league of legends draait vlekkeloos. Een WoW draait verschrikkelijk slecht, <40-50 fps in sommige dungeons. Voornamelijk als ik in wat in de verte kan zien. Ook al zet ik view distance op 1, dan nog blijft het ondermaats. GPU en CPU zitten beide rond de 30/40%.
BF1 draait niet goed, op welke setting dan ook.. CPU zit constant op 100%. FPS drops vrijwel continu. Idem voor BF5. Geprobeerd op medium, maar ook dan voelt het verre van vloeiend aan.. in zowel BF1 als BF5 krijg ik continu het icontje van FPS problems rechts in beeld. Ik heb het gevoel dat er iets niet helemaal goed is met mijn pc. Alle drivers zijn up to date.. Heb zelfs Windows opnieuw geïnstalleerd. Hebben jullie nog tips, ideëen die mij verder helpen in mijn zoektocht? Heb het idee dat ik totaal niet het maximale uit mijn systeem haal. Of heb ik wellicht een CPU upgrade nodig..?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Beeldscherm: Predator Z301C (ultra wide: 2560x1080)
Intel Core i5 7600
MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
MSI B250 PC MATE
SSD Samsung 850 EVO 250GB
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 2400
Corsair CX550M
CRYORIG H7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- alle drivers updaten
- fresh Windows restall
- gespeeld met settings ingame van verschillende games, shadows, view distance etc verlaagd
- gespeeld met nvidea settings

Mochten jullie aditionele vragen hebben, stel ze gerust. Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
In WoW wordt waarschijnlijk 1core volledig belast en de andere 3 een klein beetje. Controleer dit met MSI Afterburner.
Van BF1 en 5 is bekend dat je beter een 4 core met HT of 6 core kunt gebruiken. Dus de cpu vervangen voor een i7-6700/7700 of upgraden naar een i5-8400/B360 of Ryzen 5 2600/B450.

• overdoseh
Het vervelende is, is dat mensen met veel mindere specs, of dezelfde - wel goede prestaties halen. Vandaar dat ik eerst naar mijn eigen apparatuur wilde kijken of hier iets niet goed in is.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Ga dan eerst met MSI Afterburner na wat de belasting van cpu, gpu en het geheugengebruik is. Doe dit ook met de temperatuur van de diverse onderdelen. Dat alles ingame welteverstaan.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:09
Kijk ook eens of je geheugen wel op de goede snelheden draaien. Die heb je sowieso in de eerste en derde slot voor dualchannel neem ik aan?

Sinds wanneer heb je die ultra wide monitor eigenlijk? Want mocht je van 1920x1080 naar 2560x1080 zijn gegaan de laatste X aantal maanden dan zou dat ook al veel verklaren namelijk

• overdoseh
Uszka schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:50:
Ga dan eerst met MSI Afterburner na wat de belasting van cpu, gpu en het geheugengebruik is. Doe dit ook met de temperatuur van de diverse onderdelen. Dat alles ingame welteverstaan.
Even BF5 gedaan en afterburner gedraaid. Dit zijn mijn resultaten. BF5 draait ingame op ongeveer 25% t/m 75%.

https://imgur.com/a/IVFnnqj

• overdoseh
Ik weet niet of iemand n.a.v. bovenstaande link kan kijken of hier iets afwijkends op te zien is? Heb daar zelf wat minder kaas van gegeten. Alvast bedankt!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
overdoseh schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:41:
Ik weet niet of iemand n.a.v. bovenstaande link kan kijken of hier iets afwijkends op te zien is? Heb daar zelf wat minder kaas van gegeten. Alvast bedankt!
Volgens mij vrij duidelijk te zien dat je i5 7600 continu erg hoog belast wordt en je GPU daardoor niet optimaal gaat. Die hoort namelijk een redelijke "strakke" lijn te laten zien en niet een schommelship zoals bij jouw. Wat ik hier mee bedoel is dat je GPU rond de 90-100% belast (de vrij strakke lijn) wordt en je CPU dus niet.

Zo zie ik met mijn al wat oudere setup (zie handtekening) dat me CPU tijdens de beta van BF5 niet boven de 60% is gekomen maar me GPU continu rond de 90-100% zat. Of te wel me videokaart is te traag om me CPU vol te benutten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
overdoseh schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:41:
Simpel gezegd, je videokaart is te snel voor je cpu. Zoals hierboven ook al beschreven is.

Een i7 7700 zou een mooie upgrade zijn. Overigens de bios draaien op de laatste versie? Al zou het waarschijnlijk niets uithalen...

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Begin even met een BIOS update.

De graphs kan ik niet veel mee omdat ik niet weet wat de recources op welk moment zijn.

Maar het lijkt erop dat je tijdens het gamen op je CPU zit ipv je GPU. Probeer dit even.

Anders dan dat is de kans inderdaad heel hoog dat jouw CPU je GPU f*cked.
Heel simpel gezegd, je CPU kan de informatie niet snel genoeg voeden aan je GPU waardoor de bottleneck ontstaat.

• overdoseh
Uzuhl schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:37:
Begin even met een BIOS update.

De graphs kan ik niet veel mee omdat ik niet weet wat de recources op welk moment zijn.

Maar het lijkt erop dat je tijdens het gamen op je CPU zit ipv je GPU. Probeer dit even.

Anders dan dat is de kans inderdaad heel hoog dat jouw CPU je GPU f*cked.
Heel simpel gezegd, je CPU kan de informatie niet snel genoeg voeden aan je GPU waardoor de bottleneck ontstaat.
Allereerst bedankt voor je info. Verdorie, de BIOS.. ik dacht dat ik die al geupdate had.. meteen even gedaan. Echter zie ik op je link bij het laatste plaatje, bij "2: Select the preferred graphics processor for this program.". Deze optie heb ik niet? Zie mijn screenshot: https://imgur.com/a/i1vJ7Mw

[ Voor 4% gewijzigd door overdoseh op 13-09-2018 21:03 ]

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

@overdoseh

Het kan bij jou ook onder Algemene Instellingen staan ipv Programma Instellingen ;)

Anders check je bios even voor Fixed / Dynamic graphics settings is misschien far fetched maar dunno, liever k*tten met je instelligen dan 200 weg gooien :)
Pagina: 1