Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugovantriet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-11-2021
Hallo hardwaredeskundigen,

Ik heb een vraag over mijn GTX 1060 3GB.
Af en toe een spelletje spelen vind ik erg leuk om te doen, dat is ook de reden dat ik een GTX 1060 heb geinstalleerd in mijn pc. Er is echter een probleem, ik speelde altijd games zoals GTA V op hoge settings en op 60 FPS. Toen kwam ik op het idee om mijn grafische kaart te gaan overclocken. In het programma MSI afterburner heb ik mijn power limit tot 116% verhoogd (maximum), en de maximale temperatuur ook naar 92 graden verhoogd (ook maximum). Toen ik dat had gedaan heb ik de core frequentie met 200 Mhz verhoogd, net als de geheugensnelheid. Maar er gebeurde het tegenovergestelde van wat ik had verwacht. De prestaties holden snel achteruit. Ik speelde constant op 60 FPS, maar de frames dropten heel regelmatig naar rond de 30 FPS. Toen heb ik geprobeerd om alle instellingen te resetten van de GPU, dus alles weer standaard instellen. Maar helaas blijft dit probleem aanhouden. Heeft misschien iemand van jullie een idee wat ik kan gaan doen? Ik heb alles al geprobeerd, van het opnieuw installeren van de game tot het updaten van drivers.

Ik zie graag jullie reactie tegemoet!
mvg, Hugo

mijn systeem:
intel i5 7600
16 gb ram (weet zo niet welk merk)
gigabyte b250m-d2v
512 samsung evo ssd

[ Voor 4% gewijzigd door hugovantriet op 10-09-2018 11:02 . Reden: specificaties ]

Beste antwoord (via hugovantriet op 29-01-2019 19:42)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Ik lees hier allemaal domme aannames, dat de kaart niet gemaakt is om te overclocken, dat er throttle issues zijn, dat de kaart nu stuk is door te hoge voltages. Kom op heren, niets wijst op een van deze problemen.

Allereerst, je kaart kan prima overclocken, echter is 200mhz flink teveel. Begin eerst eens met +50, daarna +75 enz enz. In de tussentijd test je elke stap 3x met een 3d Mark run. In de gaten blijven houden of je scores er op vooruit gaan.

Pas als je uitgezocht hebt hoe de coreclocks reageren op je OC, dan ga je pas met geheugen aan de slag. Overclock maar 1 ding tegelijk, dan kan je pinpointen waar het probleem zit. Kortom.. je bent veel te ongeduldig.

Daarnaast, GTA V zou nooit op max settings op een GTX 1060 3gb 60fps kunnen halen, kan het zijn dat je je in eerdere instellingen vergist hebt?

Als laatst, deel eens wat temperaturen en clocks die afterburner rapporteert, hoeven we geen onzinnige 'raad maar raak' antwoorden te lezen.

**Overclock onderwerpen horen uiteraard onder het kopje Overclocking & Tweaking

[ Voor 13% gewijzigd door millman op 10-09-2018 12:16 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Lijkt mij dat je tegen throtling issues aanloopt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@hugovantriet ten 1e ontbreekt je hele systeem.
ten 2e is (deze) videokaart niet gemaakt om te overclocken. je kunt geen wonderen vervangen van een middelmatige videokaart.

oa deze heeft wel een (veilige) mogelijkheid https://www.asus.com/us/Graphics-Cards/DUAL-GTX1060-O3G/

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 10-09-2018 10:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugovantriet
is het misschien slim om afterburner te verwijderen?
los je daarmee het probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-05 10:05
Na de overclock is je kaart waarschijnlijk (veel) te warm geworden en daardoor gaan throttlen om de warmte binnen de perken te houden. Hij gaat dan de snelheid verlagen, met als resultaat dat je FPS in elkaar zakken.

Ik hoop dat je het in kleine stapjes hebt verhoogd, en niet van de standaard waardes ineens naar deze waardes bent overgestapt. Het is namelijk best mogelijk dat je met een te grote overclock je kaart de vernieling in helpt door er bijv ineens een veel hogere spanning doorheen te sturen. Daarnaast zal je kaart dus aan het throttlen zijn geweest, en is dus de temperatuur ook veel te hoog geweest.

Afterburner sowieso verwijderen. Schone installatie van de drivers en dan hopen dat je kaart weer zijn oude FPS haalt. Zo niet, denk ik dat de hardware een knal heeft gehad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik lees hier allemaal domme aannames, dat de kaart niet gemaakt is om te overclocken, dat er throttle issues zijn, dat de kaart nu stuk is door te hoge voltages. Kom op heren, niets wijst op een van deze problemen.

Allereerst, je kaart kan prima overclocken, echter is 200mhz flink teveel. Begin eerst eens met +50, daarna +75 enz enz. In de tussentijd test je elke stap 3x met een 3d Mark run. In de gaten blijven houden of je scores er op vooruit gaan.

Pas als je uitgezocht hebt hoe de coreclocks reageren op je OC, dan ga je pas met geheugen aan de slag. Overclock maar 1 ding tegelijk, dan kan je pinpointen waar het probleem zit. Kortom.. je bent veel te ongeduldig.

Daarnaast, GTA V zou nooit op max settings op een GTX 1060 3gb 60fps kunnen halen, kan het zijn dat je je in eerdere instellingen vergist hebt?

Als laatst, deel eens wat temperaturen en clocks die afterburner rapporteert, hoeven we geen onzinnige 'raad maar raak' antwoorden te lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door millman op 10-09-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugovantriet
@millman
Ik heb niet bedoeld dat alles op max settings draaide, maar hoge settings. dus niet het beste, maar wat voor mij goed genoeg is. dit kon op 60 FPS goed draaien. ik heb deze instellingen ook laten doen door nvidia experience.

en ja, ik had inderdaad beter in kleine stapjes kunnen overclocken.

ik heb afterburner verwijderd en de drivers opnieuw geinstalleerd, en hiermee is het probleem inderdaad opgelost! Wat ik wel bijzonder vind, GTA draaide niet lekker op de overclock, maar fortnite daarintegen kreeg een boost van ongeveer 20 FPS. weet iemand van jullie hoe dit kan?

Echt enorm bedankt dat iedereen mij zo goed probeert te helpen!

Ik ben trouwens eerst begonnen met +100 mhz, dus dat is nog steeds iets te veel in een keer, maar het was niet in 1 keer.

Het is best goed mogenlijk dat de GPU is gaan throttelen, ik heb wel eens temperaturen gemeten van ongeveer 80 tot 90 graden. toen ik dat zag heb ik de game meteen afgesloten en ben ik gaan koelen

[ Voor 19% gewijzigd door hugovantriet op 10-09-2018 16:02 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als Fortniet minder zwaar is dan zal je GPU minder snel gaan throttlen, en daardoor op hogere clocks kunnen blijven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@millman Deze videokaart is niet geschikt om 200MHz hoger te klokken, Dat is geen domme aanname.
verderop in je antwoord nuanceer je het ook. Je mening kun je dus ook ander formuleren ipv iedereen kletst maar wat. Je kunt van deze videokaart geen wonderen verwachten.(ook niet van degene die ik heb gepost) btw: GTA V kun je op 1080 max wel 60fps halen. (mag aannemen dat hij een 1080 scherm heeft)
zie je trouwens ook oa hier terug. http://www.userbenchmark....3727/165268.0.Max.1080p.0

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 10-09-2018 19:48 . Reden: verkeerde link ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 11:17
Het is bekend bij de GTX 1080(ti) dat wanneer je teveel de memory overclocked de performance bij een bepaald punt negatief wordt beinvloed, waar dit mee te maken heeft is niet helemaal duidelijk (men gokt veel error corrections die gemaakt worden, waardoor automatisch de timings losser worden gezet). Sommige Ti's lijken ook amper een grens te hebben met memory overklokken, maar heeft dan enkel negatieve performance vanaf bepaald punt.

Het is dus zoeken naar de sweetspot, ik neem aan dat dit voor de GTX 1060 niet heel veel anders werkt.

http://www.tomshardware.c...locking-memory-clock.html
https://www.reddit.com/r/..._1080_memory_please_read/
https://www.tomshardware....-gaming-x-11g,5036-5.html

Vind dat je ook iets te guitig bent door in 1x de core +200 Mhz te zetten, dat lijkt voor de meeste wel de grens te zijn met ook voltage verhogingen, begin eerst maar eens met 125Mhz en ga in stappen van +10 verhogen met elke verhoging een benchmark te runnen.
https://www.overclock.net...ed-help-gtx-1060-3gb.html

[ Voor 8% gewijzigd door Turismo op 10-09-2018 16:57 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hackus schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:47:
@millman Deze videokaart is niet geschikt om 200MHz hoger te klokken, Dat is geen domme aanname.
verderop in je antwoord nuanceer je het ook. Je mening kun je dus ook ander formuleren ipv iedereen kletst maar wat. Je kunt van deze videokaart geen wonderen verwachten.(ook niet van degene die ik heb gepost) btw: GTA V kun je op 1080 max wel 60fps halen. (mag aannemen dat hij een 1080 scherm heeft)
zie je trouwens ook oa hier terug. http://gpu.userbenchmark.com/Nvidia-GTX-1060-3GB/Rating/3646
Hoe kom je erbij dat zijn kaart niet is gemaakt voor overclocken? En waarom zou dat zo zijn? Als de temperaturen goed zijn kan je overclocken en ligt het totaal aan de chiplottery en airflow, niet meer niet minder.

En nee, een gtx1060 3gb draait GTA V niet op de max met 60fps gemiddeld, kom zeg. Op very high: 35fps https://nl.hardware.info/...kte-1060-benchmarks-gta-v

*nee*

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 10-09-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@millman dan zou dit ook wel fake zijn zeker ?
https://nl.hardware.info/...ual-oc-3gb/testresultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Hackus waar verwijs je nu naar?, een algemene prestatie index zegt toch NIETS over performance in GTA V. Snap je dat wel?

Ik stuurde je een directe link op HWI naar resultaten van een gtx1060 3gb met op very high maar 35fps en daar gaan je aan voorbij? *nee*

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 10-09-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugovantriet
Het probleem is verholpen door alle drivers te verwijderen en opnieuw te installeren, bedankt voor het meedenken iedereen!

(Deze vreselijk late reactie omdat ik dacht dat ik alleen de drivers hoefde te updaten. Na het updaten gingen de prestaties heel iets vooruit, maar na een tijd zakte alles opnieuw weer in.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1138553

Een man naar mijn hart hier op tweakers! Zo moet het heer! Straight 2 the quest.
millman schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:38:

Pagina: 1