Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mijn broer wil binnenkort een huis gaan huren, omdat hij niet wil kopen.

Nu eist de verhuurmakelaar borg en een garantstelling.

De borg zal ik betalen, maar ik kan niet garant staan, omdat ik een ondernemer ben in een risicovolle groep.
Mijn moeder heeft een uitkering en kan dus ook niet garant staan.

Het inkomen van mijn broer is ongeveer 4,5 keer de huurprijs, hij heeft een vast contract bij de overheid (geen beëdigd ambtenaar).

Zijn er dan nog andere manieren om dit op te lossen? Als ik het google, kom ik alleen op de eindeloos zelfde artikelen over dat ouders garant moeten staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ik https://www.interveste.nl...ling_huurovereenkomst.pdf download, staat er absoluuuut niks over dat een ouder garant moet staan.

Andersom; als je ondernemer bent in een risicovolle groep, hoe heb je dan zelf je onderkomen geregeld? Neem toch aan dat er enige vorm van fiscale rechten/plichten op jou rust en dat je op basis daarvan ook garant kan staan (want je hebt een bewijsbaar inkomen)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Toen ik mijn huis kocht 10 jaar geleden, waren ze minder streng. (Dit was nog voor de crisis).
Mijn inkomen is hoog genoeg, dat is het probleem niet, maar de verhuurder heeft deze eisen gesteld.

Interveste is trouwens een partij voor korte tijd verhuur (anti kraak etc), dus het kan inderdaad zijn dat ze andere eisen hebben.
n.b.: men vraagt hier om een loonstrook, als eigenaar van een eenmanszaak kan ik mezelf geen loonstrook geven.

Hier in Den Haag werken de bemiddelaars voor zover ik ze allemaal heb doorgelezen ongeveer hetzelfde.
De borg ligt tussen de 3 en 5 keer de huurprijs en over de garantstelling zijn ze erg vaag. Is vooral ter beoordeling van de bemiddelaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Zomaar iemand op 09-09-2018 23:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Borg en garantstelling, is dat niet een beetje dubbelop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Misschien wel, maar helaas niet ongebruikelijk.

Dit heeft vooral met het huurrecht te maken. Het is nml erg moeilijk om een huurder op straat te zetten.

Ik ga dinsdag overleggen of ik de bord niet kan verhogen naar 6 keer de huurprijs, dan moeten ze toch genoeg zekerheid hebben lijkt mij.

[ Voor 31% gewijzigd door Zomaar iemand op 09-09-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Zomaar iemand als je inkomen en bankrekening genoeg is, overleg met de verhuurder voor een escrow-constructie?

Besides, klinkt alsof je broer boven zijn stand wil huren; hij voldoet bijna aan de officiele koop-eisen en een verhuurder wil dus iets van 6K aan "standby geld" zien, just in case?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Escrow-constructie ken ik niet, ga ik even op googlen.
Bedoel je dit? Wikipedia: Escrow-overeenkomst

Hoe bedoel boven zijn stand huren? De huurpijs is 850 euro. Voor minder ga je in Den Haag niet iets normaals kunnen vinden. En met een salaris van ruim 4000, is dat toch niet te hoog gegrepen.
Dan heb je 3150 euro per maand om uit te geven aan de rest. Dat is een hele hoop meer dan wat ik per maand uit geef.

[ Voor 13% gewijzigd door Zomaar iemand op 09-09-2018 23:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:03
Wat ik mij afvraag als hij zo veel verdient waarom jij de borg moet betalen? Heeft hij hele hoge vaste lasten of schulden waardoor er zulke strenge eisen gesteld worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
In dit geval omdat hij om prive redenen snel moet verhuizen en ook een compleet nieuwe inboedel moet kopen. Maar dat is verder ook niet van belang mbt mijn vraag.

Hij heeft voor zover ik weet geen schulden of extreem hoge lasten.
Maar dit is wel een goed punt, ik ga morgen meteen even samen met hem de registratie bekijken, misschien staat daar iets raars in.

[ Voor 22% gewijzigd door Zomaar iemand op 10-09-2018 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Zomaar iemand schreef op maandag 10 september 2018 @ 02:06:
In dit geval omdat hij om prive redenen snel moet verhuizen en ook een compleet nieuwe inboedel moet kopen. Maar dat is verder ook niet van belang mbt mijn vraag.

Hij heeft voor zover ik weet geen schulden of extreem hoge lasten.
Maar dit is wel een goed punt, ik ga morgen meteen even samen met hem de registratie bekijken, misschien staat daar iets raars in.
Privé is privé.

En k#t voor je broer dat hij ineens moet verhuizen.

Maar helaas is het wel relevant waarom hij niet op een sinaasappel kratje kan gaan zitten in plaats van de borg betalen.

Als verhuurder zou ik dit ook vreemd vinden. (Al neem ik aan dat de verhuurder niet weet dat jij de borg betaald)

Voor wat voor bedrag wil de verhuurder überhaupt dat je garant staat?

Ik denk andere verhuurder zoeken

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Zomaar iemand schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:23:
Hoe bedoel boven zijn stand huren? De huurpijs is 850 euro. Voor minder ga je in Den Haag niet iets normaals kunnen vinden. En met een salaris van ruim 4000, is dat toch niet te hoog gegrepen.
Dan heb je 3150 euro per maand om uit te geven aan de rest. Dat is een hele hoop meer dan wat ik per maand uit geef.
Begin dit jaar heb ik in Leidschendam gehuurd. In feite ook Den Haag. Omdat ik zelfstandig ondernemer ben werd 3 maanden borg gevraagd in plaats van de normale 2. Over garantstelling is nooit gesproken.
Dus ook in Den Haag is zo'n hoge borg en garantstelling niet normaal.

Ik zou naar een andere verhuurder zoeken. Dergelijke eisen zijn niet normaal, ook niet in Den Haag. Er is meer dan genoeg woonruimte te vinden.

Als alternatief kan hij ook kijken naar gemeubileerd huren. Dat is wat duurder maar zorgt er voor dat hij niet meteen zo'n enorme investering hoeft te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 20:32
Heb je al gesproken over een bankgarantie? Een hoge borg vind men eng omdat mensen die wietplantages opzetten ook een hoge borg kunnen betalen en ze dat geen zekerheid geeft.

Die krijgen dat in de regel niet geregeld via een bankgarantie dus als je dat kan biede heb je vaak een heel klein streepje voor.

Maar ik weet hoe lastig het is in de huidige markt. Er zijn huurders genoeg dus ze zoeken wel een ander die aan de eisen voldoet. Zelf heb ik het uiteindelijk opgegeven en ben ik tijdelijk gaan huren. Ben nu bezig een krot te verbouwen tot iets leefbaars. Met een beetje geluk kan ik hier 24 maanden zitten.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Zomaar iemand schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:23:
Escrow-constructie ken ik niet, ga ik even op googlen.
Bedoel je dit? Wikipedia: Escrow-overeenkomst

Is die 4k netto? Dan heeft hij wel een heel goed betaalde baan en dan snap ik zeker niet dat jij zn borg moet betalen en de verhuurder ook nog een garantstelling wil. Lijkt me dat het bruto is, dan hou je netto 2700 ongeveer over. Huurprijs eraf, 1850 per maand over. Lijkt me nog steeds meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Borg is toch de garantstelling? Waarom willen ze én/én in dit geval? Sorry, maar deze eisen zijn absurd, zeker met het (bruto) inkomen en zeker met de druk op de woningmarkt. Ze hebben zo een nieuwe huurder.

Gezien de financiële insteek, tikje WVB > PFSL.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Een bruto inkomen van 4,5 keer de huurprijs met een vast contract en de verhuurder loopt niet te watertanden?
Hoeveel is de borg precies? 3 tot 5 keer de huurprijs lijkt mij al erg hoog, maar misschien ben ik ouderwets.

Welk risico ziet de verhuurder dat wij niet weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:12:
Borg is toch de garantstelling? Waarom willen ze én/én in dit geval? Sorry, maar deze eisen zijn absurd, zeker met het (bruto) inkomen en zeker met de druk op de woningmarkt. Ze hebben zo een nieuwe huurder.

[mbr]Gezien de financiële insteek, tikje WVB > PFSL.[/]
Er zit toch verschil in Borg en garantstelling. Borg heeft meer te maken hoe je de woning achterlaat. Garantstelling wil de verhuurder zekerheid indien huurder geen huur kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zomaar iemand schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:01:
De borg zal ik betalen, maar ik kan niet garant staan, omdat ik een ondernemer ben in een risicovolle groep.
Wat zijn de eisen aan degene die garant moet staan?

Is zo'n garantstelling eisen uberhaupt redelijk en legaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:00
Van wie huur je? Van een particulier, of een instantie?
Probeer een gesprek hierover aan te knopen. Geef aan dat je bereid bent om zoveel mogelijk te doen, maar dat het puur een verhaaltje 'computer says no'-kwestie is. Het viel mij mee hoe goed er met instanties toch nog te overleggen is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Los van dat: houd er rekening mee dat garant staan sowieso risico's met zich meebrengt; als je het weet te regelen met een verhoogde borg: houd het lekker daarbij :P
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:11:
Borg en garantstelling, is dat niet een beetje dubbelop?
daan! schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:39:
Een bruto inkomen van 4,5 keer de huurprijs met een vast contract en de verhuurder loopt niet te watertanden?
Tja, het is nou eenmaal wel de belachelijke woningmarkt anno 2018. Het slaat écht nergens op. 5-6x de huurprijs is tegenwoordig niet ongebruikelijk, waarbij het tweede inkomen voor de helft telt, en je spaargeld zeer beperkt, blablabla. Woningen van >1000 euro per maand tegen dat soort voorwaarden bestaan én worden verhuurd. Binnen een paar weken of zelfs dagen.
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:19:
Besides, klinkt alsof je broer boven zijn stand wil huren
Niet persoonlijk bedoeld, maar ik word heel erg moe van dit soort opmerkingen. Het probleem is krapte op de woningmarkt waardoor verhuurders belachelijke eisen kunnen stellen - en dit ook doen. Anno 2018 is dit een normale gang van zaken.

[ Voor 49% gewijzigd door Richh op 10-09-2018 11:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
daan! schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:39:3 tot 5 keer de huurprijs lijkt mij al erg hoog, maar misschien ben ik ouderwets.
Ik zie tegenwoordig vooral 3,5-4x de huur als inkomenseis,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik heb dinsdag een afspraak met de verhuurmakelaar, zij staan tussen de verhuurder en de huurder. Dan ga ik eens kijken wat mogelijk is.
Dit topic was vooral bedoeld om beslagen te ijs het gesprek in te gaan.

Bankgarantie vind ik ook een mooie, eens kijken of hij die wel kan krijgen/

Er staat in de brief niet hoe hoog de garantie moest zijn. Ik ben er van uit gegaan dat die drie maanden zou moeten zijn, dat is wat ik op internet tegenkwam.

De verhuurder weet niet van wie de borg komt. Dat gaat hem ook niets aan. Die borg komt ook vanzelf terug , als hij helemaal verhuisd is en het huis ingericht is. Mij boeit het niet zoveel, rente krijg je tegenwoordig toch niet, dus dan beter iemand blij maken.

Het is niet zozeer dit huis, ik heb het ook bij andere verhuurmakelaars gezien. Ze verdienen allemaal een hoop geld aan inschrijfgeld, bezichtigingskosten en bemiddelingskosten.

Mocht dit allemaal niet lukken, dan zitten mijn vrouw en ik er aan te denken om een huis te kopen en dit te verhuren. Maar dat gaat een beetje tegen mijn principes in. Geen zakelijke deals met familie of vrienden.

We gaan sowieso ook nog een goed verder kijken, vooral naar aanleiding van jullie berichten, zo te lezen moeten er dus ook veel betere deals te vinden zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Zomaar iemand op 10-09-2018 11:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 13:46
Zomaar iemand schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:37:
Het is niet zozeer dit huis, ik heb het ook bij andere verhuurmakelaars gezien. Ze verdienen allemaal een hoop geld aan inschrijfgeld, bezichtigingskosten en bemiddelingskosten.
Bemiddelingskosten zijn overigens illegaal. Als je daarover gaat klagen terwijl je nog niet in het huis zit, kun je er uiteraard naar fluiten. Daarom braaf ja en amen zeggen, de bemiddelingskosten (vaak maand huur +21% BTW) betalen en als je er eenmaal zit een terugvorderingsprocedure starten. Google is uw vriend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Dank je wel, weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

hjkv schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:43:
[...]

Bemiddelingskosten zijn overigens illegaal. Als je daarover gaat klagen terwijl je nog niet in het huis zit, kun je er uiteraard naar fluiten. Daarom braaf ja en amen zeggen, de bemiddelingskosten (vaak maand huur +21% BTW) betalen en als je er eenmaal zit een terugvorderingsprocedure starten. Google is uw vriend
Illegaal is een groot woord, ik dacht dat het niet toegestaan is om bemiddelingskosten te rekenen als de makelaar niet specifiek ingehuurd is door de huurder om te bemiddelen. Uit het verhaal wordt mij dit niet duidelijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 13:46
True schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:50:
[...]

Illegaal is een groot woord, ik dacht dat het niet toegestaan is om bemiddelingskosten te rekenen als de makelaar niet specifiek ingehuurd is door de huurder om te bemiddelen. Uit het verhaal wordt mij dit niet duidelijk.
Niet per se. Om bemiddelingskosten legaal te maken, moet de makelaar een expliciete opdracht van de huurder hebben gekregen om een huurhuis te zoeken. Tegelijkertijd mag de makelaar geen opdracht van de verhuurder hebben om een huurder te vinden. ("Twee heren dienen mag niet")

In meeste gevallen heeft zo'n makelaar een aanbod op hun website staan met allerlei huizen. Voor die huizen hebben ze dus al een bemiddelingsopdracht van de verhuurder te pakken.

Soms proberen ze door de mazen in de wet te kruipen door te vereisen dat de woningzoekende zich bij hen aanmeldt oid, maar dat gaat dus niet op zolang ze een bemiddelingsopdracht van de verhuurder hebben.

Over dit onderwerp is veel geschreven en geprocedeerd. Zoek maar eens rond op het forum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@hjkv precies, dus iets genuanceerder dan je eerdere post ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Zomaar iemand schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:37:
Ook hier weer; begin dit jaar heb ik gehuurd in Den Haag. Ik heb inschrijfgeld betaald voor een bepaalde website. Dat was 2 tientjes. Daarnaast heb ik *NIETS* betaald.

- Bezichtigingskosten? Ur? Wut? Wasda? Nog nooit van gehoord!
- Bemiddelingskosten betaald de verhuurder, niet de huurder.

Ook hier dus weer: Andere makelaar zoeken! Je wordt getilt waar je bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Croga schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:58:
[...]

Ook hier weer; begin dit jaar heb ik gehuurd in Den Haag. Ik heb inschrijfgeld betaald voor een bepaalde website. Dat was 2 tientjes. Daarnaast heb ik *NIETS* betaald.

- Bezichtigingskosten? Ur? Wut? Wasda? Nog nooit van gehoord!
- Bemiddelingskosten betaald de verhuurder, niet de huurder.

Ook hier dus weer: Andere makelaar zoeken! Je wordt getilt waar je bij staat.
Heb je ook daadwerkelijk een woning gekregen via die site? En welke site was dat?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Apart verhaal dat een makelaar geen ambtenaar wil met 4.5x loon/huur.

Weet je zeker dat de makelaar geen spelletje speelt om extra geld af te troggelen voor "service"?
Of iemand anders heeft gevonden die dat wel betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Zelf een paar jaar geleden via een Haagse makelaar gehuurd in de vrije sector die appartementen verhuurd namens een pensioenfonds. Wilde het in mijn eentje huren en zat net tegen het randje van 4,5x prijs. Heb toen 3 maanden borg extra aan ze betaald als garantstelling (ze wilde 6 maanden, maar dat vond ik echt absurd). Ik wil niet dat mijn ouders of familie garant gaat staan voor mij en zou ook niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ardana schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:09:
Heb je ook daadwerkelijk een woning gekregen via die site? En welke site was dat?
Ik had eerst gezocht naar woningen, vervolgens was de enige manier om in contact te komen met de makelaar me voor de site inschrijven. Ingeschreven, makelaar aangeschreven, woning gekregen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet welke site dat was. Maar bij alle sites die ik kon vinden had ik niet het idee dat er "nep" sites tussen zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Zomaar iemand schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:01:
Mijn broer wil binnenkort een huis gaan huren, omdat hij niet wil kopen.

Nu eist de verhuurmakelaar borg en een garantstelling.

Het inkomen van mijn broer is ongeveer 4,5 keer de huurprijs, hij heeft een vast contract bij de overheid (geen beëdigd ambtenaar).

Zijn er dan nog andere manieren om dit op te lossen? Als ik het google, kom ik alleen op de eindeloos zelfde artikelen over dat ouders garant moeten staan.
Ben hier ook freelancer en mijn inkomen is ongeveer 4,5 keer de huurprijs. Bij mij heb ik het opgelost door 3 maanden huur vast te zetten op een rekening (wat ik via de Rabobank had geregeld, volgens mij heet het bankgarantie).

Bij dit geld kan ik dus niet, maar als ik mijn huur niet meer betaal kan de verhuurder het geld daar wegplukken. Wanneer ik verhuis kan ik het geld weer vrijzetten.

Bankgarantie

[ Voor 7% gewijzigd door ZpAz op 10-09-2018 16:35 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Pagina: 1