Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Frubelaar
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-11 14:31
Systeem:
Geheugen: 8GB
Videokaart: GeoForce GT 710
Moederbord socket: 1151
CPU: Pentium 4400
Kodi: Krypton
Verdere toepassingen: Geen. Dus geen gaming, download server of wat dan ook.

De meeste content speelt perfect af..Bij, denk ik 4k, gaat het afspelien niet meer vloeiend of soms zeer slecht..
De CPU load is dan constant boven de 95%

Ik zie 2 mogelijke oplossingen:
De videkaart upgraden maar een GT 1030 (passief, low profile)
Snellere CPU

Een snellere videokaart heeft uiteraard geen enkel nut als het decoden door de CPU gebeurt..
Waarom is dat? Foute drivers? Beperking van de videokaart? Beperking van Kodi?

Een snellere CPU is ook een optie.. Bv de G4400 upgraden naar G5600.4GHz Beide dual cores.
Maakt Kodi gebruik van meerdere cores voor decoden van een videobestandG
Als ik de G5600 vergelijk met de veel duurdere i3's,, i5's en zelfs i7's *** scoort die heel goed per core.
2 cores leggen het uiteraard wel af tegen 4 en 6 cores. Maar als Kodi die niet gebruikt heeft dat weinig nut.

***=De verouderde socket 1151 versies uiteraard.

Samnenvattend:
a] Gebruikt Kodi 4 of meer core voor decoden?
b] Hoe kan ik (een deel van) de decoding load door de videokaart laten doen?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Speel je x264 of x265 content af? Die laatste kan je videokaart niet handlen dus die wordt dan door de CPU opgepakt.

Als je een videobestand afspeeld kan je in kodi een usage overlay krijgen waarin je kan zien welke codec je gebruikt en wat de load op je hardware is, zie:
https://kodi.wiki/view/Codecinfo

Verder is kodi multithreaded

• Frubelaar
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-11 14:31
Inderdaad veel x264 content. Het probleem speelt bij hoge resoluties (meer werk voor CPU).

Die usage overlay geeft dus aan dat de CPU op 95-100% draait.
Het rare is wel dat de Pentium G4400 2 cores heeft, maar in de overlay staat de load van die cores niet apart aangegeven zoals in jouw linkje.
Ik zou heel graag zien of beide cores op bijna 100% load staan.

Ok, Kodi is multithreaded. En het decoderen van de x264?
Als het decoden slechts 1 core gebruikt voegt een 6-core ipv 2-core CPU bar weinig toe.

Ik wil de hardware in mijn HTPC redelijk minimaal houden. Deels vanwege de kosten maar vooral vanwege koeling/geluid.
Ik lees her en der dat de GT 1030 wel 264/265 kan decoden. Is dat juist? Of zit er toch een addertje onder het gras? Bv resolutie en/of fps.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True