Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Ik heb sinds kort een huis gekocht met WTW installatie :*) Tijdens het klussen hebben we even de stroom van een aantal groepen gehaald. Echter daarna is de WTW, een J.E. StorkAir WHR91R, in storing geschoten..Hij geeft een E1 / E2 error. Heb even de spanning op de voeding gemeten maar deze was nul en de fan stond ook stil. Dus denk dat de voeding is overleden..Dit schijnt een bekend probleem te zijn en daarom is er een kit voor dubbele voeding.

Nu kan ik er een nieuwe voeding inzetten. Het is een bekend probleem en de fabrikant heeft ook een kit voor een dubbele voeding. Maar de installatie is 15 jaar oud en waarschijnlijk zijn de kanalen in het huis nooit gereinigd. Dus er moet sowieso een keer monteur komen om alle kanalen te reinigen. Daarnaast rookten de vorige eigenaren in huis. Dus ik vermoed dat de unit dus ook wel smerig is van binnen. Het zou een beetje jammer zijn als de ventilatoren bijvoorbeeld na een jaar er ook mee ophouden. Toen hij nog wel werkte maakte hij ook al aardig wat lawaai. Maar weet niet wat normaal is.

Ik zou er:Wat is wijsheid? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Kickje
Wat is ongeveer de levensduur van zo'n wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Vervangen voor de whr 930.
Dan is je unit nieuw en kan je weer jaren er mee vooruit .

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-10 19:02
De kanalen kun je heel goed zelf reinigen, bijv. met iets als dit: https://www.woehler.nl/sh...ding-flexibele-as-5m.html

De unit is lastiger: 75 euro voor een jaar of 2 extra is eigenlijk een goede deal. Maar als de unit lawaai maakt moeten waarschijnlijk ook wat kogellagers vervangen worden. Alles bij elkaar kan dit behoorlijk wat werk zijn, en je zou kunnen overwegen een modernere unit te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30
Nieuwe unit zal qua stroomverbruik ook wel zuiniger zijn. Ik durf geen waarden te noemen, maar gezien hij 24/7 draait kon het vanwege verbruik ook wel de moeite waard zijn.

Ik zou dan ook de kanalen (laten) reinigen, de ventielen laten inregelen op de juiste debieten en de unit CO2-gestuurd maken. Met dat laatste heb je er geen omkijken meer naar en altijd genoeg ventilatie.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

En ook vochtmeting in de badkamer is een uitkomst ;) nooit meer knoppen draaien na het douchen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Mr_gadget Hier kost de Zehnder WHR930 Basis L (350m3) nieuw maar 840 euro.
http://wtwventilatietechn...er-WHR930-Basis-L-(350m3)

[ Voor 18% gewijzigd door BenEco op 18-09-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 20:02

The Wizard

Moderator Mobile
Mr_gadget schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:03:
Kickje
Wat is ongeveer de levensduur van zo'n wtw?
De omlijsting gaat niet kapot, het is voornamelijk de voeding en de ventilatoren die kapot gaan. Ik heb op Marktplaats een 2e hands gekocht voor 100 euro, heb nu reserve ventilatoren, voeding, sensoren, warmtewisselaar, filterhouders, etc.

Elk jaar het interne gedeelte (warmtewisselaar, ventilatoren) schoonmaken met een stofzuiger en de filters regelmatig verschonen dan moet ie nog vele jaren meegaan, die van mij is nu 18 jaar oud, doet het nog uitstekend, heb wel een filter abbo genomen, krijg je elk kwartaal een nieuwe set, hoef je daar niet aan te denken.
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:17:
Nieuwe unit zal qua stroomverbruik ook wel zuiniger zijn. Ik durf geen waarden te noemen, maar gezien hij 24/7 draait kon het vanwege verbruik ook wel de moeite waard zijn.

Ik zou dan ook de kanalen (laten) reinigen, de ventielen laten inregelen op de juiste debieten en de unit CO2-gestuurd maken. Met dat laatste heb je er geen omkijken meer naar en altijd genoeg ventilatie.
Stroomverbruik zit 4 watt verschil in tussen de 930 en 90, is 245 kWh per jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door The Wizard op 18-09-2018 20:13 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bezuiniger schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 06:14:

De unit is lastiger: 75 euro voor een jaar of 2 extra is eigenlijk een goede deal. Maar als de unit lawaai maakt moeten waarschijnlijk ook wat kogellagers vervangen worden. Alles bij elkaar kan dit behoorlijk wat werk zijn, en je zou kunnen overwegen een modernere unit te kopen.
De lagers vervangen is mij enorm meegevallen, je moet een borgrintangetje hebben van een paar euro, een setje lagers van een paar euro en een grote platte schroevedraaier. Check wel even of dit de juiste lagers zijn, het typenr staat op de zijkant.

Op YouTube staan genoeg filmpjes die het uitleggen.

En oja, de WTW is weer heerlijk stil zonder dat gepiep van verrotte lagers 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
The Wizard schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:04:
[...]
Stroomverbruik zit 4 watt verschil in tussen de 930 en 90, is 245 kWh per jaar.
Is er in 15 jaar tijd dan maar zo weinig winst geboekt? Ik heb mijn mechanische ventilatiebox vervangen en dat maakte wel serieus verschil.

Op de laagstand doet die 3W vs 16W. Hoogstand is net zo veel als de oude op laag (17W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Alsnog dank voor alle reacties :)
We hadden inmiddels de knoop al doorgehakt en hebben een nieuwe in bestelling staan. Het is een ComfoAir E300 R RF geworden. Met voorlopig alleen een remote maar er kunnen ook CO2 sensoren op. Maar dat werd een beetje duur om een aantal ruimtes te voorzien van een sensor. Te zijner tijd maar even kijken of ik ook een commando vanaf een RPi kan sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als knutselen met een Pi e.d. een optie is dan zou je ook zelf een CO2-sensor kunnen bouwen.
Heb ik zelf ook gedaan en werkt prima. Een 'MH-Z19' sensor is erg betaalbaar (20 euro) en eenvoudig uit te lezen met een ESP8266.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 20:02

The Wizard

Moderator Mobile
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:21:
[...]

Is er in 15 jaar tijd dan maar zo weinig winst geboekt? Ik heb mijn mechanische ventilatiebox vervangen en dat maakte wel serieus verschil.

Op de laagstand doet die 3W vs 16W. Hoogstand is net zo veel als de oude op laag (17W).
Dan was de oude MV vast voorzien van een AC motor, voor zover ik weet hebben alle WTW’s DC motoren, zijn een stuk zuiniger.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1