Hoe fix ik deze horizontale jaloezie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De vorige bewoners van ons appartement hebben het koord van de luxaflex er uitgehaald. Ik dacht die zet ik zo even terug, maar ik kom er niet echt uit.

De luxaflex in kwestie:
Luxaflex

Close up (het stukje linksonder kan open en dichtgevouwen worden):
Luxaflex close up

Hoe krijg ik het koord hier weer door zodat deze weer werkt? Ik heb al heel wat geprutst maar zie de logica er nog niet in. Het raam zit bovendien op een moeilijk bereikbare plek, dus moet de hele tijd boven mijn macht werken ondanks het gebruik van een trap, dat helpt niet mee :)

Alvast bedankt voor de tips.

[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 09-09-2018 20:12 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Kan je hem er niet afhalen zodat je er gewoon normaal aan kan werken?

Kan je er meteen even een doekje overheen halen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De Rikster schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:12:
Kan je hem er niet afhalen zodat je er gewoon normaal aan kan werken?

Kan je er meteen even een doekje overheen halen :X
Doekje zou inderdaad niet verkeerd zijn :P kom er verdraaid lastig bij. Hij is ook best breed en ik kom dus eeen paar handen tekort om hem tegelijkertijd aan de andere kant los te maken. Bovendien zitten er van die dunne plastic draadjes (soort vislijn) aan waarvan ik niet weet hoe ik ze los maak zonder te knippen en volgens mij houd die het hele zaakje bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
In het U vormige bovenste profiel ziet misschien een sticker van de fabrikant. Dus eraf halen, kijken en Googelen naar een pdf handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
pennywiser schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:16:
In het U vormige bovenste profiel ziet misschien een sticker van de fabrikant. Dus eraf halen, kijken en Googelen naar een pdf handleiding.
Helaas, ik heb geen sticker/merk gezien. Zou maar zo een goedkoop onbekend merk kunnen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:12
Volgens mij zit er normaal helemaal geen los koord in de jaloezieën.
Het koord wat er normaal aan hangt loop helemaal door tot aan de onderrand.
Dat betekend dus dat het koord er niet netjes af gehaald is, maar waarschijnlijk domweg doorgeknipt.
Het stuk plastic aan de zijkant is enkel bedoelt als geleiding en eventueel voor het vastzetten op een bepaalde positie.
Een nieuwe koord er aan zetten gaat niet zomaar lukken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
brambo123 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:22:
Volgens mij zit er normaal helemaal geen los koord in de jaloezieën.
Het koord wat er normaal aan hangt loop helemaal door tot aan de onderrand.
Dat betekend dus dat het koord er niet netjes af gehaald is, maar waarschijnlijk domweg doorgeknipt.
Het stuk plastic aan de zijkant is enkel bedoelt als geleiding en eventueel voor het vastzetten op een bepaalde positie.
Een nieuwe koord er aan zetten gaat niet zomaar lukken ben ik bang.
Ai. Dat dunne plastic draad bedoel je dan lijkt me, dat wat van een vislijn wegheeft? Ja die hangt inderdaad op half zeven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:12
LankHoar schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:24:
[...]

Ai. Dat dunne plastic draad bedoel je dan lijkt me, dat wat van een vislijn wegheeft? Ja die hangt inderdaad op half zeven..
Dat is het enige wat bij elk type jaloezie weer anders is :P
Mogelijke is het inderdaad dat plastic draad, waarschijnlijk heb je die aan beide zijden zitten.
Die zullen dan vervangen moeten worden, eentje zal dan helemaal van links naar rechts door het frame heen moet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het hele mechanisme ziet er (IMHO) niet echt uit als "Luxaflex" (wat een mérk is en geen naam voor blindering / jaloezieën ansich). Hoe groot is 't oppervlak waarover die blindering nú valt en wat kost een "No-Name Brand" verduistering van een grootgrutter als bijvoorbeeld de Ikea als vervanging?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-09-2018 20:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat vervanging sneller, goedkoper en mooier is. Zijn dit plastic jaloezieën? Die kosten al helemaal geen kont. Metalen ook niet echt meer. Alleen merk Luxaflex is duur.

Maar als je het echt wilt fixen: ga even langs een lokale Roobol of interieur inrichter met je foto's. Die kunnen het waarschijnlijk zo zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@wimmel_1 Het is inderdaad geen Luxflex, maar in mijn hoofd zijn "blindering" en "luxaflex" hetzelfde :) Ik vind bij IKEA zo geen blindering? Zoekopdracht levert niets op, en zie het ook nergens tussen de verschillende gordijnachtige producten. Rolluiken zat, maar dan word het zo'n vreemde eend in de bijt (alle ramen hebben momenteel hetzelfde). Weet je zeker dat ze dat daar hebben?

@The Eagle het gaat om metalen blindering. Denk dat vervangen dan wellicht makkelijker is dan fixen, ook getuige wat @brambo123 zegt.

Bedankt allen!

[ Voor 12% gewijzigd door LankHoar op 09-09-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Titelfixje

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05

Theo

moederbord

LankHoar schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:04:
@wimmel_1 Het is inderdaad geen Luxflex, maar in mijn hoofd zijn "blindering" en "luxaflex" hetzelfde :) Ik vind bij IKEA zo geen blindering? Zoekopdracht levert niets op, en zie het ook nergens tussen de verschillende gordijnachtige producten. Rolluiken zat, maar dan word het zo'n vreemde eend in de bijt (alle ramen hebben momenteel hetzelfde). Weet je zeker dat ze dat daar hebben?

@The Eagle het gaat om metalen blindering. Denk dat vervangen dan wellicht makkelijker is dan fixen, ook getuige wat @brambo123 zegt.

Bedankt allen!
Kijk anders bij de bouwmarkt; keuze zat. (Hornbach/Gamma)

Zo'n touwtje vervangen is trouwens echt een rotklus die ik alleen aanraad aan personen aan wie ik echt een hekel heb :+

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
wimmel_1 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:30:
Het hele mechanisme ziet er (IMHO) niet echt uit als "Luxaflex" (wat een mérk is en geen naam voor blindering / jaloezieën ansich). Hoe groot is 't oppervlak waarover die blindering nú valt en wat kost een "No-Name Brand" verduistering van een grootgrutter als bijvoorbeeld de Ikea als vervanging?
http://www.vandale.nl/merknamen

Het is al jaren een geaccepteerde soortnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik ben blij dat ik niet de enige ben :+

Pagina: 1