Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies gevraagd: nieuwe camera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jvdw89
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 05:34
Beste Tweakers,

Mijn vriendin en ik gaan begin oktober een weekje naar New York en zouden voor die tijd graag nog een nieuwe camera aanschaffen. Echter zijn we beide helemaal niet thuis in alles wat daarbij komt kijken. Belangrijk is dat het ongeveer een zakformaat toestel moet worden, die wel significant betere foto's maakt dan mijn Samsung Galaxy S9+, eenvoudig te bedienen is voor beginners zoals wij en ongeveer rond de €300,- mag kosten :) Onze voorkeur gaat uit naar merken als Nikon, Cannon en Sony.

Dus..

Harde eisen:
- goede foto's bij zowel dag als nacht
- enige zoom zonder kwaliteitsverlies
- klein en plat model
- geen losse lenzen

Wenselijk:

- draaibaar scherm, zodat er ook een selfie of een foto boven het hoofd gemaakt kan worden
- wifi
- 4K filmen

Mochten we voor 100-200 euro een aanzienlijk beter toestel kunnen kopen dan zit er wel wat speling in het budget ;)

Alvast dank voor jullie hulp!

Alle reacties

• tennis
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11-09 09:52
Ik zou zelf kijken naar een camera met 30x zoom of meer.

Ben zelf niet zo op de hoogte van compact camera's, had een mail gehad van Canon dat de SX740 is uitgekomen.
Dit zijn oa. de specificaties

40x zoom, 80x met zoomplus.
4k
draaibaar scherm
wifi
gps via mobiel

https://www.kamera-expres...sx740-hs-zwart-travel-kit

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Heb je [Aankoopadvies] Premium compactcamera's al doorgekeken?

Gezien de beschreven behoeften zou ik bijvoorbeeld wat modellen als pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 Zwart & varianten, pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart of pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX15 Zwart of pricewatch: Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart gaan bekijken.

begintmeta wijzigde deze reactie 10-09-2018 02:08 (9%)

• Tout
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06-11 21:59
Ik zou even gaan kijken naar de Sony RX100 III of IV. Compact en ook een zoeker om doorheen te kijken als het licht te vel is voor een lcd scherm. Ook een lens die veel licht door kan laten dat helpt om bij wat minder licht ook nog foto's te kunnen nemen.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
quote:
jvdw89 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:25:
[...]
Harde eisen:
- goede foto's bij zowel dag als nacht
- enige zoom zonder kwaliteitsverlies
- klein en plat model
- geen losse lenzen

Wenselijk:

- draaibaar scherm, zodat er ook een selfie of een foto boven het hoofd gemaakt kan worden
- wifi
- 4K filmen
Hoe klein en plat moet het zijn? Ik denk dat dit het moeilijkste deel van je eisenpakket gaat zien. De hierboven genoemde camera's zijn zeker de best-presterende voor hun prijs en zijn redelijk klein en plat, maar natuurlijk niet te vergelijken met een mobiele telefoon qua formaat.

Mocht je kleiner/platter willen, dan zul je een camera met een kleinere sensor moeten gaan zoeken en dat heeft natuurlijk direct invloed op de kwaliteit van de foto's. Een grotere sensor is vrijwel altijd beter; over het algemeen in deze volgorde: mobieltje -> compactste camera's -> 1" -> MFT -> APS-C -> Full-frame. Maar aan de andere kant heeft een grotere sensor dus ook weer een grotere lens nodig, waardoor de camera's automatisch een stuk(je) dikker worden.

De genoemde Lumix LX15 bijvoorbeeld ziet er dan zo uit:

De Sony RX100 zo:

De Canon G7 II zo:

Garyu wijzigde deze reactie 10-09-2018 09:27 (27%)

• jvdw89
quote:
Hoe klein en plat moet het zijn?
Alle bovengenoemde toestellen op de foto's vind ik klein genoeg :)

Inmiddels ben ik er ook achter dat ik inderdaad minimaal 20-30x zoom wil hebben voor als ik volgend jaar op safari ga in Afrika. Een ingebouwde zoeker is wenselijk, maar geen harde eis. Ik blijf dan toch liever rond een prijs van 300 euro.

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen onderstaande modellen waar ik echt iets van ga merken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon PowerShot SX730 HS Zwart€ 263,99€ 263,99
1Canon PowerShot SX740 HS Zwart€ 399,-€ 399,-
1Sony Cyber-shot RX100 III Zwart€ 499,-€ 499,-
1Sony Cyber-shot RX100 Zwart€ 324,99€ 324,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.486,98

• begintmeta
  • Niet online
Als 20-30x zoo een harde eis is, vallen de Sony-modellen in iedergeval af. In hoeverre je iets van verschillen zal merken, is natuurlijk lastig te zeggen, qua specs heb je vast wel wat opvallende verschillen hebben opgemerkt. Misschien is het opzoeken van reviews van die modellen nog interessant.

Als de hoeveelheid mogelijke zoom van het grootste belang is, is dit misschien wel een filtersuggestie voor de pricewatch: categorie: Compactcamera's

• Garyu
  • Nu online
quote:
jvdw89 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:46:
[...]

Inmiddels ben ik er ook achter dat ik inderdaad minimaal 20-30x zoom wil hebben voor als ik volgend jaar op safari ga in Afrika. Een ingebouwde zoeker is wenselijk, maar geen harde eis. Ik blijf dan toch liever rond een prijs van 300 euro.

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen onderstaande modellen waar ik echt iets van ga merken?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.486,98
Het grote verschil is gewoon het sensorformaat. De sensor van de RX100 is ongeveer 4x zo groot als de sensor van de genoemde Canon (1/2.3"), zie dit plaatje:

Of anders zo:

Het blauwe vakje is de sensor van de Canon, het groene vakje is de sensor van de Canon.

Dat zorgt voor betere gevoeligheid bij weinig licht en mooiere "achtergrondonscherpte" (dunnere scherptediepte) bij portretten en dergelijke.

Aan de andere kant lever je dus in op de hoeveelheid zoom.

Garyu wijzigde deze reactie 10-09-2018 11:12 (8%)

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Garyu schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:10:
... Het grote verschil is gewoon het sensorformaat. ...
De vraag is gaan @jvdw89 en zijn vriendin dat merken? Wat meer info over wat ze willen gaan fotograferen of eventueel filmen en hoe ze die opnamen willen gebruiken (waar & hoe bekijken, afdrukken...) is dan denk ik wel van toegevoegde waarde.

• Garyu
  • Nu online
quote:
begintmeta schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:16:
[...]

De vraag is gaan @jvdw89 en zijn vriendin dat merken? Wat meer info over wat ze willen gaan fotograferen of eventueel filmen en hoe ze die opnamen willen gebruiken (waar & hoe bekijken, afdrukken...) is dan denk ik wel van toegevoegde waarde.
Misschien ben ik biased, maar ik zou nooit meer een camera met een kleinere sensor dan 1" nemen. Dan kan ik net zo goed mijn telefooncamera gebruiken en de meerwaarde van een extra camera meeslepen is gewoon te klein. Hét grote voordeel van alle genoemde camera is dat de beeldkwaliteit gewoon zo veel beter is.

Maar de meningen zijn verdeeld, natuurlijk, zoals je zegt, afhankelijk van je use case. Zie bijvoorbeeld hier een video juist weer in het voordeel van de Canon http://marlonvlogger.co.u...t-camera-for-travel-2018/.

Hier ook ietwat vergelijkbare video. Andere camera's trouwens, maar het gaat even om het verschil in sensor. Let vooral ook op het verschil in dynamic range. Aan de rechterkant is de lucht gewoon wit, terwijl links nog textuur te herkennen is. Hier gaat het om video performance trouwens, maar voor foto's geldt in principe dezelfde basis.

Garyu wijzigde deze reactie 10-09-2018 11:39 (22%)

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Garyu schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:32:
[...]

Misschien ben ik biased, maar ik zou nooit meer een camera met een kleinere sensor dan 1" nemen. Dan kan ik net zo goed mijn telefooncamera gebruiken en de meerwaarde van een extra camera meeslepen is gewoon te klein. Hét grote voordeel van alle genoemde camera is dat de beeldkwaliteit gewoon zo veel beter is.
...
Zou ik ook zo zien, maar wat de TS wil en verwacht, is voor mij te onduidelijk.

begintmeta wijzigde deze reactie 10-09-2018 11:53 (4%)

• jvdw89
quote:
begintmeta schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:52:
[...]

Zou ik ook zo zien, maar wat de TS wil en verwacht, is voor mij te onduidelijk.
Onze verwachtingen:

Voornamelijk foto's maken, filmen zullen we er denk ik weinig mee doen. De camera wordt in eerste instantie gekocht voor vakanties. We gaan vaak 2x per jaar op citytrip en 1x per jaar maken we een langere verre reis. Dit jaar was dat Thailand en komend jaar waarschijnlijk Zuid-Afrika. Met oog op de safaritochten daar denk ik dat veel zoom een toegevoegde waarde kan zijn? Tijdens citytrips bezoeken we bepaalde locaties vaak bij dag en avond, dus vandaar dat ik ook mooie foto's wil kunnen maken zonder zonlicht.

Daarnaast zou ik de camera ook graag hier in NL vaker willen gebruiken voor natuurfoto's en de grotere congressen/beurzen die ik afga voor werk. Ik verwacht dat deze foto's over het algemeen alleen zullen worden gebruikt voor social media en fotoboeken, maar als ik een keer een mooie foto vergroot zou kunnen afdrukken zou dat een welkome bijkomstigheid zijn :)

Ik hoop dat jullie zo een beter beeld hebben om mij te adviseren? 8)

Edit: Oh ja, ik wil nogmaals benadrukken dat de kwaliteit van de foto's dus wel significant beter moeten zijn dan mijn Samsung Galaxy S9+! Anders is het de investering inderdaad niet waard...

jvdw89 wijzigde deze reactie 10-09-2018 13:41 (7%)

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-11 19:51
Het schijnt dat je in Zuid-Afrika wel dichten op de dieren kan komen dan in bv Oost Afrika. Op de Serengeti mag je niet van de wegen af bijvoorbeeld, en dan heb je wel erg veel zoom nodig. Verder is zoom maar relatief ten opzichte van het wijde bereik (wijd vs tele) van de camera zelf. Het kan best zijn dat een camera met 30x zoom verder kan inzoomen dan eentje met 40x.

Beter kijk je naar het equivalente full-frame mm's telebereik van de camera. Die specs staan er in de pricewatch ook bij en geven je een één op één vergelijking tussen camera's. Het wijde bereik geeft aan hoe wijd/breed de lens opnames kan maken, hoe lager hoe breder het zichtveld.

Volgens @RobertJRB is 600mm in Oost-Afrika nog steeds niet genoeg, maar voor Zuid-Afrika moet het meer dan genoeg zijn. De vraag is ook hoe goed je met een compact op zo'n zoombereik nog foto's kan schieten met zo'n kleine sensor. Een normale "DSLR" 600mm lensis een kanon van heb ik jou daar die je makkelijk op een zgn bonenzak kan leggen voor de nodige stabilisatie.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb het gevoel dat alles ">20x" zoom bij compacts meer marketingcijfertjes zijn dan dat ze daadwerkelijk bruikbaar zijn en goede foto's opleveren.

• Pap3rclip
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 22:39
quote:
jvdw89 schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:38:
[...]

Onze verwachtingen:

Edit: Oh ja, ik wil nogmaals benadrukken dat de kwaliteit van de foto's dus wel significant beter moeten zijn dan mijn Samsung Galaxy S9+! Anders is het de investering inderdaad niet waard...
Ik vrees dat je met een 200 euro compact camera dan aardig teleurgesteld gaat zijn.
En zoals @GENETX hierboven aangeeft, verwacht zeker geen foto's à la National Geographic-kwaliteit zonder duizenden euro's aan materiaal én duizenden uren aan ervaring.

• jvdw89
quote:
Pap3rclip schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:54:
[...]

Ik vrees dat je met een 200 euro compact camera dan aardig teleurgesteld gaat zijn.
En zoals @GENETX hierboven aangeeft, verwacht zeker geen foto's à la National Geographic-kwaliteit zonder duizenden euro's aan materiaal én duizenden uren aan ervaring.
Dat snap ik ;) Bovendien ligt ons budget ergens tussen de 300-500 euro.

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14-11 15:17
quote:
GENETX schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:57:
Het schijnt dat je in Zuid-Afrika wel dichten op de dieren kan komen dan in bv Oost Afrika. Op de Serengeti mag je niet van de wegen af bijvoorbeeld, en dan heb je wel erg veel zoom nodig. Verder is zoom maar relatief ten opzichte van het wijde bereik (wijd vs tele) van de camera zelf. Het kan best zijn dat een camera met 30x zoom verder kan inzoomen dan eentje met 40x.

Beter kijk je naar het equivalente full-frame mm's telebereik van de camera. Die specs staan er in de pricewatch ook bij en geven je een één op één vergelijking tussen camera's. Het wijde bereik geeft aan hoe wijd/breed de lens opnames kan maken, hoe lager hoe breder het zichtveld.

Volgens @RobertJRB is 600mm in Oost-Afrika nog steeds niet genoeg, maar voor Zuid-Afrika moet het meer dan genoeg zijn. De vraag is ook hoe goed je met een compact op zo'n zoombereik nog foto's kan schieten met zo'n kleine sensor. Een normale "DSLR" 600mm lensis een kanon van heb ik jou daar die je makkelijk op een zgn bonenzak kan leggen voor de nodige stabilisatie.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb het gevoel dat alles ">20x" zoom bij compacts meer marketingcijfertjes zijn dan dat ze daadwerkelijk bruikbaar zijn en goede foto's opleveren.
In aanvulling hierop,

Een andere reiziger had een Sony Cybershot DSC-HX90V mee en heeft daar erg aardige foto's mee kunnen maken. Die heeft een vergelijkbaar bereik van 24 tot 720mm.
Voordeel is dat je in een auto zit dus eigenlijk altijd de camera ergens op kunt laten steunen. 720mm uit de hand met een compact lijkt me ook niets.
Daarnaast is er meer dan genoeg zon overdag dus heb je niet eens zoveel last van de kleine lensopening.

Resultaten zijn niet te vergelijken met het gebruik van een grote prime, maar ik vond het wel verbazingwekkend wat ze met dat kleine cameraatje kon.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 14-11 14:01
quote:
jvdw89 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:46:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.486,98
(specifiek voor de safari) Met dat budget koop je beter een leuke verrekijker en neem je met je telefoon een selfie. Focus blijft dan op de vakantie en de omgeving opnemen. Zelden dat je van die foto's die je met zo'n 300€ compactje gaat nemen op 20x 30x achteraf nog terug gaat bekijken en zeggen, damn das een vette foto. Dat kan ik je nu al garanderen. Kan je beter de Planet Earth nog eens afspelen.

(voor New York) als ik terug kijk naar m'n foto's van die reis dan zijn de meeste eerder wide angle dan tele, toen de meeste zelfs met m'n 30mm prime op APS-C format, maar das omdat ik die ook gewoon het liefst gebruikte.... Das is misschien persoonlijke voorkeur, maar alles is er zo groots dat het gewoon meer sense maakte voor mij. Ik ben zelf niet zo'n shooter van kleine details waar je dan actheraf niet eens van kan zeggen waar het genomen is.

Inrage wijzigde deze reactie 10-09-2018 20:03 (7%)

• Tout
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06-11 21:59
quote:
Inrage schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:59:
[...]

Met dat budget koop je beter een leuke verrekijker en neem je met je telefoon een selfie. Focus blijft dan op de vakantie en de omgeving opnemen. Zelden dat je van die foto's die je met zo'n 300€ compactje gaat nemen op 20x 30x achteraf nog terug gaat bekijken en zeggen, damn das een vette foto. Dat kan ik je nu al garanderen. Kan je beter de Planet Earth nog eens afspelen.
Ik was bezig een soortgelijke reactie te schrijven. Ben het hier erg mee eens. Als je een zoom gaat kopen voor dit bedrag, dan is het voor de foto's die je thuis kunt laten zien: kijk hier was dat en dat. Maar mooie foto's qua safari lijkt me erg lastig. Heb zelf een HX400V gehad en daarmee in optimale omstandigheden krijg je daar een leuke foto mee die je van een afstandje kunt waarderen. Denk dat een verrekijker voor die prijs veel meer plezier geeft.

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:04
Ook ik zat aan verrekijkers te denken.

Mijn advies:
Rek je budget nog iets op en koop bijvoorbeeld de LX15: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX15 Zwart

Perfect voor een citytrip en doet het ook nog aardig in het donker. Tegen de tijd dat de safari is koop je gewoon 2 verrekijkers voor het kijken naar de dieren, dat is echt veel leuker dan fotograferen! Voor foto's kan je prima die LX15 gebruiken dan (want ook in Zuid-Afrika wordt het donker).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:02
quote:
Inrage schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:59:
[...]

(specifiek voor de safari) Met dat budget koop je beter een leuke verrekijker en neem je met je telefoon een selfie. Focus blijft dan op de vakantie en de omgeving opnemen. Zelden dat je van die foto's die je met zo'n 300€ compactje gaat nemen op 20x 30x achteraf nog terug gaat bekijken en zeggen, damn das een vette foto. Dat kan ik je nu al garanderen. Kan je beter de Planet Earth nog eens afspelen.
Ik ben het wel met je eens, maar anderzijds; een kleine camera met 30x zoom kan je toch nog wel een paar leuke vakantiekiekjes mee maken van wat dieren terwijl dat met je mobiele telefoon compleet kansloos is. Voor een citytrip zie ik een stuk minder meerwaarde van een goedkope compact camera boven een (high-end) mobiel. Zoom zal je nauwelijks nodig hebben, en qua beeldkwaliteit zal het beide toch net echt je van het zijn (zeker met weinig licht).

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:04
In Zuid-Afrika zijn de parken relatief klein, waardoor je situaties als dit krijgt:

En je vanuit je auto met een 3x zoom camera ook zulke foto's kan maken:

Ik zie dan ook weinig heil in een 30x zoom camera met een kleine sensor. Ja je kan er dieren dichterbij mee halen maar de resulterende foto is niet mooi genoeg om te printen. Hooguit voor wat Facebook of instagram plaatjes. Kies je voor een 1" sensor met sterke lens zoals de RX100M3, Canon G7X Mark 2 of LX15 dan heb je een compacte camera die het in veel meer situaties goed doet en betere resultaten levert voor print. Overigens heb je met de Panasonic TZ100 ook een compromis die een grote sensor en aardig wat zoom biedt, al boet je dan wel weer in op lichtsterkte van de lens...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Universal Creations
  • Nu online
quote:
jvdw89 schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:38:
Dan stop maar met zoeken...
Alle camera's met een 1/2.3" sensor gaan niets beter qua beeldkwaliteit zijn dan je S9+. Simpel. Ze bieden enkel meer zoom. De enige camera die dat nog een beetje fatsoenlijk doet is de FZ300, maar is niet plat.

Wil je betere kwaliteit en flinke zoom: FZ1000 is dan de goedkoopste optie, maar ook niet plat.
Wat jij wil kan simpelweg niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:24
De FZ1000 is inderdaad echt een hele fijne camera.

Maar ik zag op je shortlist de Canon SX730 en de Sony staan. Dan kun je eigenlijk beter voor het betere alternatief gaan, de Panasonic TZ90. Veel betere kwaliteit dan een smartphone camera. Hier wat meer informatie https://www.frankwandelt....omcamera-met-selfie-stand, met onderaan enkele quotes van sites die de camera hebben gereviewed (handig, hoef je niet al dit sites zelf te bezoeken).

Ik zou deze aanraden als travelzoom camera voor jouw budget. Hij kost momenteel €367. Wil je onder de 300 euro uitkomen, dan is de voorganger de TZ80 de aanrader.

• jvdw89
En zou de Sony Cyber-shot RX100 nog wat zijn of is die vele malen minder dan de RX100 III?

• GENETX
Tsja, 2 jaar aan ontwikkeling... Hier is wel een vergelijking te vinden:
https://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3

De Mark III zou wat beter moeten preseeren in low-light condities., Maar ikdenk dat het er vooral op neer komt of je toegevoegde waarde zit in de EVF (de kijker zoals op een DSLR, handig bij lichte omstandigheden) en het kantelbare scherm, waardoor je beter foto's van een uniek laag standpunt kan maken bijvoorbeeld.

• Eli3l
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-11 22:27
Begin even met dpreview door te spitten: www.dpreview.com

De Sony RX100 Mark I is al een oudje. Beter kijk je naar de nieuwere modellen. Echter heeft Sony nu een geduchte concurrent in de vorm van Panasonic.

Ik ben zelf van de RX100 I naar de Panasonic LX15 overgegaan. Helaas was mijn RX100 overleden na een valpartij.

dpreview heeft trouwens goede lijstjes voor verschillende behoeftes.

• Universal Creations
  • Nu online
guillaumemay schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:43:
De FZ1000 is inderdaad echt een hele fijne camera.

Maar ik zag op je shortlist de Canon SX730 en de Sony staan. Dan kun je eigenlijk beter voor het betere alternatief gaan, de Panasonic TZ90. Veel betere kwaliteit dan een smartphone camera. Hier wat meer informatie https://www.frankwandelt....omcamera-met-selfie-stand, met onderaan enkele quotes van sites die de camera hebben gereviewed (handig, hoef je niet al dit sites zelf te bezoeken).

Ik zou deze aanraden als travelzoom camera voor jouw budget. Hij kost momenteel €367. Wil je onder de 300 euro uitkomen, dan is de voorganger de TZ80 de aanrader.
Sorry, maar een TZ90 heeft ook gewoon een 1/2.3" sensor en is qua beeldkwaliteit geen haar beter dan een goede smartphone camera.

• guillaumemay
Maar een smartphone camera heeft geen 24mm tot 720mm bereik of een evf en bovengemiddelde goede 4k video. En in dat gehele bereik is de beeldkwaliteit minstens zo goed als een smartphone, lees de recensies er maar op na, bijv in de roundup van dpreview.
TS is op zoek naar een hele compacte camera met veel mogelijkheden voor een zeer beperkt budget. 4k filmen er ook nog bij. Van wat ik lees heeft hij nog weinig fotografie ervaring en zal hij de zwakke punten van een travelzoom camera niet als heel storend ervaren. Als hij er maar meer mee kan dan zn smartphone. Ik denk dat hij ook wel beseft dat hij geen spiegelreflexachtige kwaliteit mag verwachten met zo een wensenlijst en zo een budget.

Dan vind ik mijn advies voor de TZ90 beter aansluiten bij zijn wensen dan een verrekijker.

• Universal Creations
  • Nu online
Zodra je gaat inzoomen knijpt het diafragma en verlies je enorm veel scherpte door diffractie. Goede 4k heb je ook met een telefoon.
Ja, je hebt meer zoom en een zoeker, maar ik las toch echt duidelijk dat TS een betere kwaliteit wilde dan zijn S9+.
Ik weet hoe de TZ90 presteert, ik verkoop die dingen (en nog vele andere camera's) ;)

• guillaumemay
Optisch op 720mm en verlies van scherpte door diffractie is nog steeds beter dan een crop van de smartphone camera op 52mm. Deze camera biedt gewoon meer dan je smartphone:

"Zo is het lastig om meerdere foto's per seconde te maken en zijn er maar weinig smartphones met een fatsoenlijke zoom. Voor iedere fotograaf die niet op zijn smartphone wil vertrouwen komt Panasonic met de indrukwekkende TZ90.... Menno Visser concludeert dat Panasonic met de TZ90 goed laat zien dat er nog steeds een markt is voor compactcamera's. De mogelijkheid om tien foto's per seconde te maken en dit zelfs uit te breiden tot dertig is heel fijn voor alle vluchtige momenten en door het enorme bereik weet de camera zich nog goed te onderscheiden van smartphonecamera. Kortom, een aanrader voor iedere fotograaf die altijd een camera bij zich wel hebben." - Digifoto Pro

"‘Weg met de mobiel’, kopt Cees de Jonge van Zoom.nl brutaal boven zijn review van de Panasonic TZ90. Maar hij slaat wel de spijker op z’n kop. Camera’s als de Panasonic zijn nog (lang) niet te vervangen door de smartphone-camera, hoe goed die de laatste jaren ook geworden is. Tegenover het reusachtige optische zoombereik van de TZ90 staat je mobieltje toch echt met z’n spreekwoordelijke bek vol tanden. De TZ90 is een prima camera, aldus De Jonge, maar verwacht niet hele mooie foto’s boven 400 iso." - Zoom.nl

"“Tot die 400 iso zijn de beelden scherp, ruisvrij en mooi van kleur.” Nog zo’n enorme plus: 4K-video die de TZ90 aan boord heeft. Dit in combinatie met het 180 graden draaibare touchscreen maakt van de TZ90 “een ideale 4K-vlogcamera”, met voor alle features een aantrekkelijke prijs. Nog meer plussen ten opzichte van je mobiel: fotograferen in fel zonlicht dankzij z’n elektronische zoeker en veel, heel veel handmatige instelmogelijkheden." - Zoom.nl

Leuk dat je camera's verkoopt. Ik heb ook jarenlang bij Dixons (Maassluis en Rotterdam Lijnbaan en Koopgoot) (RIP ;w ) gewerkt als verkoopadviseur met een specialisme in camera's en computers (desktops / laptops). Leukste baan ooit *O* .

• GENETX
Mja, de vraag is of je wel 720mm FF equivalent nodig hebt... Ik loop ook niet zo snel rond met de 150-600mm op mijn Sony A6000... Simpelweg omdat ik het zoombereik echt niet nodig heb. In die zin zou ik ook eerder voor de 1" sensor van de RX100 met 70 of 100mm zoom gaan, omdat de meeste mensen echt niet meer nodig hebben. Eventueel crop je de foto nog wat naderhand, waardoor je toch snel aan 150+ mm equivalent zit. Dat gaat, ook voor safari in ZA in 95% van de gevallen wel genoeg zijn vermoed ik.

• guillaumemay
Dat is ook een goede optie ja. Dan heb je de betere sensor en de betere beeldkwaliteit.
TS moet voor zichzelf nagaan hoe vaak hij in dat tele gebied zal zitten en hoeveel waarde hij hecht aan meer bereik tegenover betere beeldkwaliteit.

• begintmeta
  • Niet online
Als binnenkort een nieuwe Ricoh GR komt is de GR II misschien ook voor een interessant bedrag te vinden. Is natuurlijk iets heel anders dan in eerste instantie gezocht, en het kan goed zijn dat het voor de reis van TS te laat zou zijn, maar toch best een leuke camera.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True