Telefoondraden verbinden voor verplaatsen modem & telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1037499

Topicstarter
Een beetje een speciale vraagje,maar ik woon in een ouder huis waar in elke kamer een telefoon aansluiting zit. (4 draads)
Alleen zijn die door de vorige eigenaar van elkaar losgemaakt.

Kan ik die gewoon met een wagoklem verbinden ?
Of moet daar een speciaal bakje van de provider tussen?

Momenteel zit de modem en telefoon in het technisch lokaaltje (niet echt handig)

Beste antwoord (via Anoniem: 1037499 op 09-09-2018 23:41)

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:18

painkill

Pain(k)(ill)

Wago klemmen zijn juist perfect geschikt hiervoor, zeker de versies bedoeld voor flexibele kabel, deze werken al vanaf 0,2mm2. Juist bij kroonstenen beschadig je de aders. Of je de aders zo door kunt verbinden ligt een beetje aan de situatie, maar het is niet ongebruikelijk dat er 1 kabel vanaf de provider komt en dat deze daarna gesplitst wordt naar alle kamers.

Mijn SNES verzameling!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een wagoklem is een beetje lomp voor de dunne draadjes van je telefoonkabel.
Ik zou twee kroonsteentjes gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:18

painkill

Pain(k)(ill)

Wago klemmen zijn juist perfect geschikt hiervoor, zeker de versies bedoeld voor flexibele kabel, deze werken al vanaf 0,2mm2. Juist bij kroonstenen beschadig je de aders. Of je de aders zo door kunt verbinden ligt een beetje aan de situatie, maar het is niet ongebruikelijk dat er 1 kabel vanaf de provider komt en dat deze daarna gesplitst wordt naar alle kamers.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over die klemmen had ik het.
Of je de aders zo door kunt verbinden ligt een beetje aan de situatie,
Wat bedoel je hier mee ? 8)7

Moet ik dan ergens extra aandacht aan besteden bij het verbinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1037499 op 09-09-2018 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Reptile209

- gers -

Elke verbinding die je maakt zal wat kwaliteitsverlies op de lijn opleveren. In het ergste geval wordt je verbinding wat trager, instabiel, of werkt hij helemaal niet meer. Kwestie van proberen. Bij problemen zal je provider altijd vragen om direct op de hoofdaansluiting aan te sluiten.
En check even of er niet stiekem allerlei zijverbindingen in je aansluiting komen te zitten, ook dat zal mogelijk storingen geven.

En ja; er zijn vast allerlei specifieke thuissituaties "waar het er vanaf hangt". Dus maak in geval van twijfel even een schets van hoe het nu zit en wat je wil maken, of probeer het gewoon uit. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de regel wil je (ongeacht of het nu om koperpaar, coax of wat dan ook gaat) de modem zo dicht mogelijk bij het punt houden waar de kabel het huis binnenkomt. Dieper het huis in kan zoals gezegd stabiliteit en performance nadelig beinvloeren.

Concreet voorbeeld: zo'n 10 jaar terug had ik een ADSL-lijn als backup voor als m'n kabelinternet problemen zou geven. Ik had toen een woning waar de coaxkabel in de hoek van de woonkamer binnen kwam, maar het ISRA-punt (overnamepunt voor telefonie) zat in de meterkast, hemelsbreed misschien 5 meter verderop, met zeker 10 meter untwisted telefoniekabel ertussen. Aangezien m'n kabelinternet primair was en ik m'n router en wat ander spul in een kast daar kwijt kon, wilde ik de backup daar ook hebben. Dat kon, maar het effect was dat ik 1/3 van m'n snelheid kwijt raakte - in de meterkast deed de DSL-modem 16Mbps, in de woonkamer 11Mbps. Voor een backuplijntje geen probleem, maar als dat m'n primaire internetverbinding geweest zou zijn: aanzienlijk minder.

Keerzijde: aan de LAN (binnenhuis)zijde van de modem kun je zonder stabiliteits- of performanceverlies tot 100m UTP kabel gebruiken voor zowel Ethernet als telefonie. Best practice is dus ook om modem bij de eerste aansluitpunt te laten staan en dmv UTP apparaten elders in huis daarop aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 17:27
Normaal worden scotch klemmen gebruikt voor telefoonkabel.
Een wago is wat groot maar moet in principe ook gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt iedereen, zeer waardevolle informatie ! _/-\o_

De performance kijk ik dus zeker na.

Dit topic mag gesloten worden, alle antwoorden zijn gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor telefoonkabels zijn er ook speciale aansluitdoosjes met 4 paren schroefklemmetjes zoals je die ook vind in de KPN-stopcontacten. Ik vond dat voor me zelf eerlijk gezegd de fraaiste oplossing. mochten de kabels van de ene naar de volgende lopen, dan zijn de klemmetjes in de stopcontacten hier gewoon zelf geschikt voor.

Inderdaad bestaat een telefoondraad uit 4 aders, maar daarvan worden er normaliter maar twee gebruikt, bij officiële kabel de rode en blauwe ader. In tegenstelling tot vroeger kun je namelijk een extra bel gewoon parallel zetten. Vroeger moest deze in serie staan met de interne bel en daarvoor had je een derde ader nodig.

Mocht je meerdere telefoon. bellen etc. toestellen daadwerkelijk aansluiten, dan dien je te letten op dat dit er niet onbeperkt veel kunnen zijn. Zie het begrip aansluitfactor.
Pagina: 1