Vermogen versterker voor zelfbouwspeakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanKM
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-07 15:28
Ik ben van plan van start te gaan met het bouwen van mijn eigen 2.1 speaker set.
Na een beetje oriënteren kwam ik uit op deze drivers:

Sub: https://www.soundimports.eu/nl/um10-22.html
Mid ; https://www.soundimports....ference-paper-woofer.html
Tweeter; https://www.soundimports....-tweeter-with-wavegu.html

Nu kwamen bij mij de volgende vragen:
1. Wat voor versterker heb ik nodig. een verkoper via de chat functie zei tegen me dat ik het ook af kon met een 2.1 amp. zoals deze: https://www.soundimports....class-d-21-amplifier.html
maar mij lijkt het dat deze toch veelste laag in vermogen is voor de sub.
2. Moet ik met vermogen ook rekening met de tweeters houden en mid en tweeters bij elkaar optellen voor het vermogen.
3. Ik zie heel veel verschillende soorten crossovers staan om te maken maar is er eigenlijk 1 standaard of 1 die in ieder geval wel simpel is en die goed zijn werk doet.

4. KAN IK NIET GEWOON BETER EEN SETJE KOPEN VAN BIJV. TEUFEL VOOR HET ZELFDE BEDRAG??? vraag me af of het geluid wel beter is dan bijv.
https://www.teufelaudio.n...gital-5.1-set-p15407.html
dit is dan wel een 5.1 set maar het gaat meer om het principe.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via StanKM op 13-09-2018 16:23)

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:23
StanKM schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:00:
Bedankt @Jag ik heb winisd op mijn computer staan en zou eens gaan kijken wat het resultaat is.
Ik hoorde dat speakers en sub los van elkaar versterken not done is of kan dat wel?
Over het algemeen (in de meeste gevallen) zal een subwoofer actief zijn. Kijk maar is naar de woofers van SVS/Klipsch/Jamo/Yamaha etc. etc. Nagenoeg allemaal actief.
In de car audio wereld zijn ze weer vaker passief. Je gebruikt dan vaak een aparte versterker voor je sub.

sommige huis/tuin/keuken setjes hebben wel een passieve subwoofer. Oftewel de versterker/receiver/alles-in-een ding geeft zowel het vermogen voor de gewone speakers als sub.
Echter zijn dit vaak niet eens echte subwoofers maar meer laag/midden toon speakers.

voorbeeldje:
pricewatch: Samsung HT-E5500

Dit is dus zo'n setje waarbij de SUB wordt gevoed door de speler.

Kijk je echter naar ECHTE systemen dan zal er een actieve subwoofer bij zijn. De versterker geeft wel het input signaal middels een RCA stekker, maar de versterker op de SUB zelf zorgt voor het vermogen.

voorbeeldje:
pricewatch: Teufel Ultima 20 Surround "5.1-Set" (Brons, Titanium, Zwart)

Hier moet je dus nog wel een losse versterker/receiver bij hebben.
Voorbeeldje:
pricewatch: Denon AVR-X1400H

Het versterker(tje) wat jij aangeeft is 2.1 waarbij de 1 (sub) actiefis. Oftewel de versterker geeft ook het vermogen voor een SUB. Maar gezien de grootte van die versterker vraag ik mij ten zeerste af of je hier een fatsoenlijke SUB mee kunt en wilt aansturen.

Mijn advies:

Koop een fatsoenlijke 2.1 set welke reeds op elkaar is afgestemd met een losse fatsoenlijke receiver.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28

Jag

Je kan zeker beter gewoon een setje kopen als je zonder gezeur goed geluid wilt hebben. Denk dat dat vaak ook goedkoper is.

Het is verder heel leuk om zelf wat te maken, maar het is nog niet zo makkelijk. Meer voor de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanKM
Het lijkt me dus ook leuk om te maken en je kunt alles precies maken zoals ik het zelf wil.
Daarom vroeg ik me af of iemand mij deze vragen zou kunnen beantwoorden zodat ik verder kan kijken of het wat word

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als het niet heel hard hoeft heb je aan een paar watt genoeg.

Let er bij het zelf bouwen van de luidsprekers op dat je ook een filter zal moeten ontwerpen. Dat is mogelijk om zelf te doen, maar het is niet echt laagdrempelig om het te leren. Het zelf bouwen van een subwoofer is een stuk beter te doen. Je zou dus ook de voorluidsprekers kunnen kopen en de subwoofer zelf kunnen bouwen. Het zelfbouwen doe je dan inderdaad voor de lol, het is niet goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 10-09-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanKM
Ja maar dan kom ik weer terug op de zelfde vraag als de titel.
Dan zit ik nogsteeds toch met een erg hoog vermogen voor mijn sub.
Voor speakers zijn zat versterkers te vinden rond dat vermogen maar voor de sub kan ik niet veel vinden.
Ik zoek naar een 2.1 versterker die 1.5 tot 2x het aantal rms vermogen geeft. (las dat dat nodig was voor een sub).
of zit ik nu heel verkeerd te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je zit verkeerd te denken. Het vermogen van de versterkers is een trivialiteit in het geheel. Ik denk @TBTL een heel mooi advies geeft. Het lastige is dat je nog niet kan weten wat je nog niet weet. Maar speakers ontwerpen is lastig; het kent een lange leercurve en vereist eigenlijk meet apparatuur en test ontwerpen.

Ik zou beginnen met de sub, dat is goed te doen. Het is een mooie driver die je voorstelt. Om te weten hoeveel versterker vermogen je nodig hebt, is het nodig om een simulatie te doen. Dit kan het makkelijkst met winisd (de Alpha versie). Ik zou beginnen met een gesloten sub. Maar je kan ook bekijken hoe groot een bass reflex variant zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanKM
Bedankt @Jag ik heb winisd op mijn computer staan en zou eens gaan kijken wat het resultaat is.
Ik hoorde dat speakers en sub los van elkaar versterken not done is of kan dat wel?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:23
Over het algemeen (in de meeste gevallen) zal een subwoofer actief zijn. Kijk maar is naar de woofers van SVS/Klipsch/Jamo/Yamaha etc. etc. Nagenoeg allemaal actief.
In de car audio wereld zijn ze weer vaker passief. Je gebruikt dan vaak een aparte versterker voor je sub.

sommige huis/tuin/keuken setjes hebben wel een passieve subwoofer. Oftewel de versterker/receiver/alles-in-een ding geeft zowel het vermogen voor de gewone speakers als sub.
Echter zijn dit vaak niet eens echte subwoofers maar meer laag/midden toon speakers.

voorbeeldje:
pricewatch: Samsung HT-E5500

Dit is dus zo'n setje waarbij de SUB wordt gevoed door de speler.

Kijk je echter naar ECHTE systemen dan zal er een actieve subwoofer bij zijn. De versterker geeft wel het input signaal middels een RCA stekker, maar de versterker op de SUB zelf zorgt voor het vermogen.

voorbeeldje:
pricewatch: Teufel Ultima 20 Surround "5.1-Set" (Brons, Titanium, Zwart)

Hier moet je dus nog wel een losse versterker/receiver bij hebben.
Voorbeeldje:
pricewatch: Denon AVR-X1400H

Het versterker(tje) wat jij aangeeft is 2.1 waarbij de 1 (sub) actiefis. Oftewel de versterker geeft ook het vermogen voor een SUB. Maar gezien de grootte van die versterker vraag ik mij ten zeerste af of je hier een fatsoenlijke SUB mee kunt en wilt aansturen.

Mijn advies:

Koop een fatsoenlijke 2.1 set welke reeds op elkaar is afgestemd met een losse fatsoenlijke receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou mooi, dat is een goed begin. Speakers bouwen moet je echt uit hobby doen. Het is vaak duurder, en sowieso takke veel werk. Dat loont alleen als je het leuk vindt om te doen dus :). Je kan ook wel iets bijzonders maken. Ik heb bijvoorbeeld een zelfbouw set met passieve cardiode behuizing voor de woofer, zelfgemaakte waveguide van gips en een multisub opstelling met 4 subs. Dat is wel bijzonder. Maar ja, zelfs dat is te koop. Na ja, kortom, je moet het doen voor de hobby.

Subs worden eigenlijk altijd actief gefilterd. Dat omdat een passief wisselfilter bij 100Hz idioot grote componenten nodig heeft wat vervolgens ook enorm duur wordt. En de gevoeligheid is vaak ook laag van subs. Kortom, slecht idee. Een actief filter wil zeggen dat je filtert voor de versterkers. Eigenlijk betekent het letterlijk dat je met actieve electronica, tegenwoordig vaak met een DSP. MiniDSP biedt een heel assortiment DSPs aan voor de zelfbouwer die heel betaalbaar zijn.

Dit betekent dat je vervolgens dus dat je meerdere versterker(kanalen) nodig hebt: eentje voor de sub en eentje per speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

NL_Scratch schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:33:
[...]

Je haalt hier actief - passief en powered - non powered door elkaar. Die begrippen worden altijd (onterecht) door elkaar gebruikt. In feite lopen er zelfs 3 begrippen door elkaar

actief: filteren op lijn niveau met actieve electronica
passief: filteren met spoelen, weerstanden en condensatoren

powered: versterker ingebouwd in speaker
non - powered: versterker los

lijn niveau: filteren voor de versterkers
speaker niveau: filteren met het versterkte signaal

Alle combinaties zijn mogelijk, behalve dan actief filteren op speaker niveau, dat kan niet. De rest kan wel en komt ook voor.

Typische voorbeelden
Car audio sub met losse versterker: actief gefilterd op lijn niveau met de sub non-powered (niet ingebouwd).
Normale hifi speaker: passief gefilterd op speaker niveau, non powered
PA speaker: actief gefilterd op lijn niveau, non powered
Studio monitor: actief gefilterd op lijn niveau, powered

Maar je kan op lijn niveau passief filteren met ingebouwde versterker.
Wat StankKM voorstelt zou actief gefilterd zijn op lijn niveau, en dan is de sub non powered. Sja, patato - patato wellicht. Maar dan hebben we het tenminste over hetzelfde.
Pagina: 1