Toon posts:

is er onderling kwaliteitsverschil...

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
...tussen de verschillende CAT5 / CAT5e kabels??
Ik heb nu nl. vrij goedkoop spul (van Kok, in Leiden, iemand ervaring??) en de snelheden zijn nou niet echt fantastisch, ondanks het feit dat er overal 3com spul inzit.
met netcps zo'n 4MB/s, soms erger, maar de 5 raakt ie iig nooit.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43
Ik denk dat de manier hoe je het aanlegt een groter verschil kan opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
ah jah, ik heb hier in dezelfde kame reen gare laptop stan die niet meer dan 1,5MB/s trekt, toch hangen de kabels daar allemaal losjes, zitten hier en daar door een oversized gat gedouwt, geen probleem dus.
Maar de PC waar ik die 4MB/s naartoe haal staat heel ergens anders, en vanaf hub naar die PC:
1. hub
2. Cat5e
3. koppelstukje
4. CAT5, hier en daar een schuertje in [het plastic wat de draadjes bij elkaar houdt], maar dat zit dichtgeplkt :7
deze draad loopt door een leiding en zit daarna nog door een te klein gaartje in de muur gepropt
5. zo'n stopkontaktje waar je de draadjes zelf in moet schroeven
6. klein stukje CAT5

ik denk dat punt 4 en 5 dan de bottleneck zijn...

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat punt 3,4 en 5 een probleem kunnen vormen....

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 12:42 schreef teigetjuh het volgende:
Ik denk dat punt 3,4 en 5 een probleem kunnen vormen....
dat koppelstukje is best netjes hoor, gewoon klein doosje met 2 RJ45 gaten erin

edit: moet ik eigenlijk niet blij dat dit nog werkt?? :? :)

Verwijderd

in punt 5 :)

Verwijderd

Topicstarter
ff fotootjuh van punt 5 hoor: :)
Afbeeldingslocatie: http://www.zaaijernet3.myweb.nl/tweakers/netwerk_stopkontakt.jpg

Verwijderd

Topicstarter
maar als die dingen niet goed werken met 100mbps ethernet, waar zijnze dan voor??
ISDN??
En hoe moet je dan eens topkontakkie maken voor ethernet, stopkontakkie kopen waa ook een RJ45 aan de binnenkant zit??

Verwijderd

Topicstarter
kannut ook nog uitmaken in welk PCI slot de 3com NIC zit??
hier zit het zo:
ASUS CUSL2-C: PCI2
Abit BE6-II: PCI2
PIC PA-2007: PCI3 (socket 7 bordje voor server :) )

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe goed of slecht de kabels zijn maakt niet echt uit, zolang het aantal errors van je ethernet-kaart maar op 0 blijft (Bij linux kan je dat zien met ifconfig en bij windows vaak met de tool van je netwerk-kaart. (iig bij de 3com tool))

Als de kabel te brak is voor 100Mbit, krijg je errors op ethernet niveau.
Blijft het aantal errors op 0, maar haal je geen ~ 8Mbyte/s dan zit het probleem ergens anders. (Een pcmcia nic kan bv gewoon niet harder)

BTW: KOK rulez ! Ik heb exact die zelfde kastjes met 2x rj45 en ook kabel van kok. Haal vanaf mijn 3com superstack 1100 foutloos 100Mbit met 25 meter kabel er tussen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 20 juli 2001 02:24 schreef little_soundman het volgende:
Hoe goed of slecht de kabels zijn maakt niet echt uit, zolang het aantal errors van je ethernet-kaart maar op 0 blijft (Bij linux kan je dat zien met ifconfig en bij windows vaak met de tool van je netwerk-kaart. (iig bij de 3com tool))

Als de kabel te brak is voor 100Mbit, krijg je errors op ethernet niveau.
Blijft het aantal errors op 0, maar haal je geen ~ 8Mbyte/s dan zit het probleem ergens anders. (Een pcmcia nic kan bv gewoon niet harder)

BTW: KOK rulez ! Ik heb exact die zelfde kastjes met 2x rj45 en ook kabel van kok. Haal vanaf mijn 3com superstack 1100 foutloos 100Mbit met 25 meter kabel er tussen.
hey! jij ook hier, ik ben dezelfde belegen kaas als in c.telecom :)
maargoed, ff ontopic:
dan zit het allemaal niet zobest bij mij, check dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
eth0    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:01:03:2E:A7:53
        inet addr:192.168.1.1  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
        UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
        RX packets:1901037 errors:10 dropped:0 overruns:0 frame:13
        TX packets:2338699 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:55
        collisions:236353 txqueuelen:100
        Interrupt:11 Base address:0x6800

:'(
dit is dan met een uptime van 9 dagen, dus opzich ook al ernstig...
end ie dubbele kastjes heb ik ook :) voor isdn/netwerk combo's :P
maar zijn er ook appraatjes om je kabels te testen, dingetjes die je aan beide kanten op de kabel prikt en dat dat apparaatje dan aangeeft hoeveel storing erin zit?? (misschien te huur bij KOK :) )

edit: oooh, jij was er al eerder 8er gekomen dat ik hier ook rondzwerf, in een draadje of er ook een netcps voor linux is!!!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

ik denk dat punt 5 je grootste probleem is

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmz... enge afmontage doos is dat....

Normaal gesproken worden die dingen niet geschroeft, maar erin gepatched. (ook wel doggen genoemd) dan blijft het grootste gedeelte van de kabel netjes twisted.

Aannames zijn fataal.

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 17:47
Jah niet iedereen heeft thuis LSA+ stroken hangen he :)

Trouwuz, is het niet verstandiger om tussen de hub en de contactdoos 1 kabel te leggen ipv 2 met een koppeldoosje :?

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Heb hiero:
- FiIT.com switching hub-ding, doet alles auto, buffertje erin, backbone erin, leert en onthoudt, full duplex.. (switch dus)
- Paar x 3com dingen 905C
- Paar SMC Etherpower II's
- 3Com Pcmcia in lappie

Haal van lappie af naar mijn pc (IDe Raid met 80Gb) +/- 8Mb/s (pieken 10Mb/s) grote file 5-6Mb/s kleine files. Van me servertje haal ik 2Mb/s (scsi2) en van me andere pc rond de 4-8Mb/s.

Als er wel eens mensen zijn met 7200rpm snelle hd's en ik copieer daar vanaf dan haal ik meestal op een grote file rond de 10-12Mb/s en dan is er nog uploadruimte :)

Heb hier een mix van goedkoop Cat5 Utp, duur Cat5 STP en nog wat soneradraad (cat5, stug als een bezemsteel) liggen. Werkt als een trein. Meestal is 1 van de pc's bottleneck, of je netwerk is rot. Kijk eens overal wat je normale max troughput is en benchmakr je netwerk met sysoft naar verschillende pc's. Naar nieuwe pc's met 100mbit nieuwe netwerkkaart moet je altijd wel 8 a 9 Mb halen (buffers) ik haal altijd >10/11Mb/s met die bench. Alleen mijn P90 servertje blijft rond de 4-6Mb hangen.. wil dus niet harder ofzo..

Succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 20 juli 2001 12:30 schreef eddepet het volgende:
Jah niet iedereen heeft thuis LSA+ stroken hangen he :)

Trouwuz, is het niet verstandiger om tussen de hub en de contactdoos 1 kabel te leggen ipv 2 met een koppeldoosje :?
da's t*ring veel werk, die kabel gaat vanuit de kamer waar de serveer & hub staat samen met 3 andere kabels door een 10mm gat naar de kruipruimte, zowat onmogelijk om die dingen erin te stoppen/eruit te halen.
en vanaf daar de meterkast in, nie zo'n probleem, daarz it het koppeldoosje, en vanaf daar gaat ie zo'n mooie leiding in die onmogelijk te trekken is, samen met een andere netwerkkabel en isdn en analoog (2x), dan gaat ie door de muur en komt ie uit in punt 5.
dus ff snel kabeltje vervangen is dr nie bij :'(
helaas...
kzou het wel graag willen, als we die leidingen nog es anders gaan doen doe ik het wel nog es beter denk k

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
da's t*ring veel werk, die kabel gaat vanuit de kamer waar de serveer & hub staat samen met 3 andere kabels door een 10mm gat naar de kruipruimte, zowat onmogelijk om die dingen erin te stoppen/eruit te halen.
en vanaf daar de meterkast in, nie zo'n probleem, daarz it het koppeldoosje, en vanaf daar gaat ie zo'n mooie leiding in die onmogelijk te trekken is, samen met een andere netwerkkabel en isdn en analoog (2x), dan gaat ie door de muur en komt ie uit in punt 5.
dus ff snel kabeltje vervangen is dr nie bij :'(
helaas...
kzou het wel graag willen, als we die leidingen nog es anders gaan doen doe ik het wel nog es beter denk k
Tip: je moet de ruimte hebben in je leidingen, maar een kabel trekken door een gat waar al een kabel inligt is een eitje: knup/plak/tape/(whatever) de nieuwe kabel vast aan het uiteind van de oude, oude er aan de andere kant uit trekken (wel oppassen dat je de nieuwe onderweg niet kwijtwordt) en als je oude d'r uit is, zit je nieuwe d'r in. Als je dan aan het eind van die leiding begint, naar de meterkast toe, daar de nieuwe kabel vastknuppen/tapen/etc aan het 2e stuk oude, en nogmaals trekken maar!! Moet kunnen volgens mij :9

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
En dan nog iets: is ISND geen bussysteem!? En UTP een stersysteem?! Hoe kun je dan dezelfde doossies gebruiken voor isdn en utp?! Ja ok, van een ISDNdoossie in de muur een stekkertje naar een volgend doossie in de muur. Maar toch niet om de bus door te leggen!? :?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op vrijdag 20 juli 2001 11:33 schreef Belegen_Kaas het volgende:

[..]

hey! jij ook hier, ik ben dezelfde belegen kaas als in c.telecom :)
Dezelde Coen als daar ja :)
RX packets:1901037 errors:10 dropped:0 overruns:0 frame:13
TX packets:2338699 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:55
collisions:236353 txqueuelen:100
Geen error-counts om bang van te worden. Eerder het aantal collisions. 10% !!! Staat er per ongeluk iets op full-duplex, of op niet werkende auto-detect ?
maar zijn er ook appraatjes om je kabels te testen, dingetjes die je aan beide kanten op de kabel prikt en dat dat apparaatje dan aangeeft hoeveel storing erin zit?? (misschien te huur bij KOK :) )
Er bestaan ontzettend mooie scopes om kabels te testen. Kan je precies of er storing in een kabel zit, en waar !! Kosten meer dan 25 mille :( Denk niet dat Kok die heeft. Misschien een installatie bedrijf, maar die gaan ze niet uitlenen denk ik.
edit: oooh, jij was er al eerder 8er gekomen dat ik hier ook rondzwerf, in een draadje of er ook een netcps voor linux is!!!
Dat tooltje dat ik daar beschreef is erg fijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 20 juli 2001 14:36 schreef bart1234 het volgende:

[..]

Tip: je moet de ruimte hebben in je leidingen, maar een kabel trekken door een gat waar al een kabel inligt is een eitje: knup/plak/tape/(whatever) de nieuwe kabel vast aan het uiteind van de oude, oude er aan de andere kant uit trekken (wel oppassen dat je de nieuwe onderweg niet kwijtwordt) en als je oude d'r uit is, zit je nieuwe d'r in. Als je dan aan het eind van die leiding begint, naar de meterkast toe, daar de nieuwe kabel vastknuppen/tapen/etc aan het 2e stuk oude, en nogmaals trekken maar!! Moet kunnen volgens mij :9
als die leidingen goed zouden liggen -> geen probleem, ik doe het ook vaak zonder problemen in andere huizen.
Maar hier spookt het een beetje met de leidingen, sommigen zijn met geen mogelijkheid te doorgronden met een trekveer, groene zeep, verschillende veren, tang erop en dan hamer ertegenaan, helpt allemaal niks.
Er liggen waarschijnlijk zulke idioot scherpe bochten in dat de leiding dicht is geknepen, dus allemaal een beetje trauma's enzow, niet zomaar ff snel leidinkje trekken is er dus nie bij :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 20 juli 2001 14:42 schreef bart1234 het volgende:
En dan nog iets: is ISND geen bussysteem!? En UTP een stersysteem?! Hoe kun je dan dezelfde doossies gebruiken voor isdn en utp?! Ja ok, van een ISDNdoossie in de muur een stekkertje naar een volgend doossie in de muur. Maar toch niet om de bus door te leggen!? :?
UTP is geen systeem, UTP is een type kabel.
En isdn door zo'n doossie is geen proibleem, gewoon 2 kabels erin schroeven...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 20 juli 2001 16:29 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Dezelde Coen als daar ja :)
ah, maar ik ben daar nu weg, heb net cistron opgezegd en ben aan demon dsl via versatel begonnen :)
[..]

Geen error-counts om bang van te worden. Eerder het aantal collisions. 10% !!! Staat er per ongeluk iets op full-duplex, of op niet werkende auto-detect ?
[..]
hoe kan je zien in welke mode een 3c905c onder linux staat??
Daar benk namelijk nog nooit achter gekomen, de rest vd pc's zit geloof k wel ok.
Er bestaan ontzettend mooie scopes om kabels te testen. Kan je precies of er storing in een kabel zit, en waar !! Kosten meer dan 25 mille :( Denk niet dat Kok die heeft. Misschien een installatie bedrijf, maar die gaan ze niet uitlenen denk ik.
[..]
hmmz, da's jammer, naja, misschien nog es een goeie "vriend" ergens zoeken :)
Dat tooltje dat ik daar beschreef is erg fijn.
dat was iptraf toch??
Die heb ik ook op me server staan, is mooi proggie jah :P

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op vrijdag 20 juli 2001 17:25 schreef Belegen_Kaas het volgende:

hoe kan je zien in welke mode een 3c905c onder linux staat??
Daar benk namelijk nog nooit achter gekomen, de rest vd pc's zit geloof k wel ok.
Bootable dos flop met de 3com tool :-(
dat was iptraf toch??
Die heb ik ook op me server staan, is mooi proggie jah :P
Bijna. Iperf:
http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

Van hetzelfde instituut wat ook Squid ontwikkelt heeft. Dit was de enige tool die ik heb kunnen vinden die Win32 en linux clients heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 20 juli 2001 19:58 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Bootable dos flop met de 3com tool :-(
ik heb net een proggie mii-diag gedownt, kan je alles mee zien wat in de NIC staat, kan je volgens mij ook instellen, is da nie wat??
Bijna. Iperf:
http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

Van hetzelfde instituut wat ook Squid ontwikkelt heeft. Dit was de enige tool die ik heb kunnen vinden die Win32 en linux clients heeft.
naja, t lijkt erop, we raken wel beetje OT nu :) maar toch mooie discussie dit
Pagina: 1