SSD in combinatie met Swap partition

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Nu ik in zowel mijn laptop en desktop een SSD heb, vraag ik me af als het nog wel verstandig een een swap partition te maken (heb het dus ook niet gedaan bij herinstallatie, alleen 1 ext4 partitie) omdat je veel leest dat dat niet goed is voor SSD's. Waar kiezen de Tweakers hier voor? Wel of niet swap op een SSD?
...

Laptop (8GB RAM) met Fedora 28
Desktop (4GB RAM) met Xubuntu 16.04.6
Beide met SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:53
Altijd wel, er kan altijd een proces uit het geheugen lopen en dan ben je instaat het nog te fixen. Sommige installers laten je ook niet verder gaan zonder swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Linux is een redelijk goed OS wat duidelijk kan rapporteren "hoeveel" er geswapt wordt. Allicht kan je dat in de gaten houden en dan bedenken of dat binnen de specificaties van je SSD ligt?

De meeste SSD's hebben een TBW-waarde gedurende de garantie-termijn; dan is het niet lastig uit te rekenen hoeveel written bytes / dag je mag genereren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij elke installer kan je verder als je geen swap hebt, je krijgt alleen een melding. Stopt de installer, dan moet je gewoon naar een andere distro gaan want het is absurd om zoiets te eisen.

Deze vraag is overigens niet nieuw hier. Wat er uit de vorige delen naar voren kwam is dat de levensduur van een SSD dermate lang is, dat je eerder een nieuwe computer koopt met nieuwe SSD, dan dat je huidige ten einde is door een swap partitie te hebben. Zeker als er helemaal geen gebruik van wordt gemaakt door het systeem omdat je al voldoende RAM hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Dank voor de reacties. Dan lijkt het me inderdaad beter om toch een swap partitie te gaan gebruiken. Kan deze na de installatie nog aangemaakt worden door te resizen met gParted, of is het beter om een herinstallatie te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:46
Resizen zal best wel kunnen, maar je kunt net zo goed een file ervoor aanmaken, sinds 2.6 is er geen eigenlijk geen verschil in snelheid tussen een file en een aparte partitie. Mocht je erachter komen dat er toch eigenlijk nooit iets wordt geswapt dan kun je hem altijd weer verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
hcQd schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:36:
Resizen zal best wel kunnen, maar je kunt net zo goed een file ervoor aanmaken, sinds 2.6 is er geen eigenlijk geen verschil in snelheid tussen een file en een aparte partitie. Mocht je erachter komen dat er toch eigenlijk nooit iets wordt geswapt dan kun je hem altijd weer verwijderen.
Dan lijkt me dit alsnog beter voor een SSD toch? Op deze manier lijkt het ook in Ubuntu 18.04 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:45

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ubuntu 18.04 doet inderdaad een swapfile ipv partitie. Voordeel is dat je die veel makkelijker weg kan gooien als je de ruimte nodig hebt dan aan partitie.

Voor een laptop/desktop is swap vrij nutteloos als je hem elke dag uitzet. Als je hem hybernate dan zou ik er 500mb swap aan toevoegen. Op machines met een hogere uptime dan een dag zet ik standaard 500mb swap, meer heb ik niet nodig.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Heb zonet op mijn desktop de ext4 partitie wat verkleind, en een swap partitie aangemaakt. Daarna geactiveerd met sudo swapon --all en nu wordt de partitie herkend. Op mijn laptop ga ik dit ook doen. Wat @Hero of Time hierboven vertelde zal in de meeste gevallen juist zijn, ik koop eerder een nieuwe laptop dan dat mijn SSD kapot gaat door het gebrek aan de swap partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Kees, wil je zeggen dat als je hibernate, een swap van 500 MB voldoende is? Ik zeg van niet. Meestal heb je een browser met meerdere tabs open en zit je al snel >500 MB geheugen in gebruik. Dat gaat dan niet in je swap passen en weigert het systeem de procedure te starten of het breekt de poging af.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1