Op zoek naar een gaming-monitor voor de PS4!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flygrizzle
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-12-2023
Hey guys!

Ik speel al sinds ik mijn PS4 heb op een normale HD TV van Samsung, maar zou nou toch wel eens over willen schakelen naar een wat kleinere monitor, in principe een die bedoeld is voor het gamen.

Nou heb ik van alles langs zien komen, van refreshrates tot TN en IPS (?) en freesync. Allen waar ik weinig tot geen verstand van heb.

Even een breakdown van mijn situatie:

Ik speel nu voornamelijk COD, GTA en soms Fortnite. Ik ben van plan voornamelijk BO4 en Blackout op de monitor te spelen.

Ik gebruik een reguliere PS4, volgens mij het eerste model. Ik had gelezen dat 144hz dus niks uitmaakt aangezien de PS4 maar tot max 60fps gaat. Wel wil ik natuurlijk liever niet dat het spel er minder op word. (Logisch)

De main reason zou eigenlijk voor mij zijn, dat de monitor op mijn bureau kan i.p.v. op een TV meubel, en ik zou graag de kleuren van het spel wat zien verbeteren. Ik kijk vaak streams via Twitch of Youtube, en vraag me altijd af waarom het spel er daar veel kleurrijker uitziet dan bij mij. :)

Nou heb ik zelf ook al wat rondgekeken natuurlijk, en was mijn oog gevallen op de Acer KG22/24/271bmixx serie

(https://www.bol.com/nl/p/...16387/?s2a=#product_title)

Ook omdat de prijs natuurlijk erg aanspreekt, alleen niet wetende of je ook echt bang voor je buck krijgt.

Alle hulp en advies is welkom, uit de tekst lijkt me duidelijk dat ik een kersverse newbie ben op dit gebied!

Fijn weekend allemaal!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-uniQ
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-03 12:05
Voor een PS4 voldoet elke monitor met een TN paneel, 60 hz en 1ms reactie tijd.
Zelf gebruik ik nu al 4 jaar lang deze monitor voor mijn ps4 en ps4 pro. pricewatch: Asus VX248H Zwart

Het scherm wat je heb gekozen is volgens mij een prima keuze, nu zou ik alleen wel even kijken naar het formaat van het scherm. Ik zelf raad 24 inch aan. Als je dicht op je scherm zit dan kan het lastiger zijn met een 27 inch dan een 24 inch om alles waar te nemen.

Verder is IPS handig als je foto en video bewerking doet en graag films kijkt. Met IPS heb je veel betere kijkhoeken dan met een TN scherm, IPS heeft vaak 5ms reactie en TN vind je al snel met 1ms.

Ik zou zeggen ga naar de pricewatch op tweakers en zet de filters aan die je nodig hebt zoals 1 ms reactie, 60hz, 1080p, TN. En dan eventueel kijken of de monitor goede reviews heeft.

Hoop dat ik heb kunnen helpen. In ieder geval succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
-> CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flygrizzle
@Grotman

Wat bedoel je met CAA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flygrizzle
@G-uniQ

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg!

Ik had idd al wat gelezen over het voordeel van kijkhoeken en kleurwaarnemening.

Nou maakt mij de kijkhoek niks uit, aangezien ik er toch 99% van de tijd recht voor zit (of klinkt dit nou heel dom).

Het grootste punt was dat ik me afvroeg over de kleurwaarneming.

Ik ben zoals ik zij met name van plan Black Ops 4 te spelen, nou is dit natuurlijk een game met vrij vibrante kleuren.

Is dit verschil nou echt zo groot tussen IPS en TN? En weet je toevallig ook of TN kwa kleuren al een groot verschil zal maken op mijn doodgewone HDTV van Samsung?

Aangezien een TN beeldscherm vaak wat goedkoper is dan IPS neig ik inderdaad toch meer naar een goedkoper instap model!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-uniQ
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-03 12:05
Als je recht voor een TN scherm zit dan heb je inderdaad geen last van kijkhoeken of verkleuringen. In mijn setup heb ik een 1080p tn scherm en een 4k ips scherm. Het ips paneel is van alle kijkhoeken gewoon goed. Bij mijn tn scherm verkleurt het een beetje en krijg ik een soort van gele waas te zien. Voor mij hebben beide schermen goede kleuren. Alleen op TN krijg ik al snel te maken met color banding, een soort van artifacts die zich vertonen wanneer het beeld te donker wordt (denk aan horror games, waarbij de omgeving vaak donker is). Mijn ips scherm vertoont wat meer natuurlijke kleuren en dat is handig voor foto en video bewerking.

Wat betreft het verschil tussen een hdtv en een gaming monitor is, is voornamelijk het overzicht wat je krijgt op een monitor, snelle reactie tijd en weinig input lag. Ik kwam zelf van een samsung hd tv, naar een asus gaming monitor en ja ik deed het ineens stukken beter in spellen als battlefield en call of duty. Wat betreft kleuren was dat het minste verschil. Zowel hdtv als monitor vertonen mooie kleuren. Nu ligt het er natuurlijk wel aan welke hdtv je hebt.

Verder denk ik gewoon dat jouw keuze goed is. Hieronder een aantal suggesties.

pricewatch: Asus VX248H Zwart
De kleuren van dit scherm vind ik zelf erg mooi.
YouTube: Best Budget Gaming Monitor Under $150 for PS4 Xbox One PC 2017

Eventueel een update van dit scherm, deze is van 2018 en heeft een matte afwerking inplaats van glans.
https://www.bol.com/nl/p/...utm_term=9200000096580782

https://www.bol.com/nl/p/...monitor/9200000080110812/
Een Benq scherm welke ook een optie kan zijn. Benq heeft een goede naam in de gaming wereld. Benq en Asus worden vaak gebruikt op E-sports toernooien.

https://www.bol.com/nl/p/...53692/?s2a=#product_title
120 euro is een mooie prijs zou ik zeggen. En de reviews zijn overigens goed.

of https://maxict.nl/acer-kg...m=cpc&utm_source=tweakers

Is iets goedkoper maar dan moet je iets langer wachten.

Ik zelf heb overigens geen ervaring met het merk Acer. Ik heb 2 Asus schermen en een LG.

Ik denk dat je hoe dan ook wel tevreden zal zijn met het scherm.

Overigens weet ik eigenlijk ook nog niet wat precies je budget is.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Hoop dat je een keuze kan maken en anders wil nog wel even kijken of er nog andere goede opties zijn. Ik heb de post ook iets langer gemaakt dan de bedoeling was ghehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dit topic is voor aankoopadvies en daar hebben we een apart subforum voor. Ik heb je topic verplaatst van het subforum Spielerij naar het subforum Componenten aankoopadvies :)
Pagina: 1