Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-09 15:36
Hallo Forum,
Mijn devices maken sinds kort geen 5GHz verbinding meer met mijn nieuwe RT-AC88U.
Voordat ik een RMA start, graag de mening van experts, best mogeljik dat ik iets verkeerd doe!

2 weken geleden heb ik een nieuwe RT-AC88U gekocht (de oude had een probleem en wordt onder garantie gerepareerd). Deze heeft even normaal gefunctioneerd. Echter sinds een paar dagen kan ik geen 5GHz WiFi verbinding meer maken met het huisnetwerk of internet. De diverse applicaties vragen plots het WiFi wachtwoord in te voeren en geven daarna aan dat het wachtwoord verkeerd is.

Met Google in de hand heb ik de volgende stappen ondernomen:
- Zeker stellen dat het 5GHz wachtwoord correct is (zeg nooit nooit)
- Sterkte van het signaal is prima 'max 4 streepjes' en ~-51…58 dBm volgens inSIDDer.
- Proberen op iPhone5, iPad2, iPhone8, Windop10 laptop, Google Home, allen zonder succes.
- Op de iPhone5 : herstarten, 'forget network' en 'reset network'
- De andere access points in huis uitzetten
- Google Home Mini en Google Chromecast audio uit (deze kunnen zich als AP gedragen)
- RT-AC88U Router:
o laatste firmware (3.0.0.4.384_32738)
o reboot en power cycle
o wachtwoord opnieuw instellen
o 5GHz kanaal (control channel) variëren (normaal 'auto')
o specifiek non DFS kanaal 40 geprobeerd, zonder resultaat
o 'Channel bandwidth' op 20 MHz zetten (normaal 20/40/80)
o 'Radio Enable' een keer uit en weer aan
- Met insider (ik heb de 'free' versie, dus geen echte spectrum analyser) kijken (het is niet druk in de 5GHz band, mijn eigen signaal is hier ~-51..58 dBm en het eerstvolgende signaal is ~-90 dBm, geen zichtbare overlap)
- Ook heb ik in de router de 5 GHz beveiliging een keer uitgezet ('Authentication method' = 'open system' (normaal 'WPA2-personal')). Op de iPhone en inSSIDer zie ik dan dat het een open netwerk is, maar verbinden met het huis netwerk is nog steeds niet mogelijk ('no internet connection' en een IP adres uit de 169.x.x.x range (?))
[update n.a.v. antwoorden op de oorspronkelijk post]
- Factory reset ("Initialize" optie) gedaan
- De WiFi led voor 5GHz brandt ook
- (Tijdelijk) uitschakelen potentiele interferentie-bronnnen - alhowel deze niet in de 5GHz band opereren):magnetron, Zigbee (Philips Hue), DECT basis stations
- Een andere 5GHz router op dezelfde locatie bleek wel normaal te werken
[/update]

De opstelling hier is redelijk vrijstaand, twee andere dual band access points in huis, Zigbee systeem, DECT telefoons, slimme meter (GPRS toch?), etc. Maar volgens mij niets dat ook op 5GHz werkt.

Zie ik nu iets over het hoofd? Tips?
Bij voorbaat dank!

[ Voor 8% gewijzigd door LucasPI op 13-09-2018 09:03 . Reden: toevoegen nieuwe informatie (5) ]

Beste antwoord (via rens-br op 13-09-2018 09:42)

• LucasPI
Gisteren de AC88U met het 5GHz probleem besproken met de leverancier. Kort daarna met een nieuwe AC88U weer buiten (netjes van Mediamarkt). Conclusie is een hardware probleem met de 5GHz radio.
Met dank voor alle suggesties en tips van het forum. Ik heb de eerste post bijgewerkt.
Gaan we nu eens kijken naar AiMesh :-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik mis een Factory Reset (van de router) in de overweldigende lijst met dingen die je al geprobeerd hebt....

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
hp-got schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:02:
Ik mis een Factory Reset (van de router) in de overweldigende lijst met dingen die je al geprobeerd hebt....
Precies dit. Of probeer nog eens het wachtwoord te veranderen naar iets nieuws, dat werkte bij mij een keer, daarna weer veranderd naar het oude en bleef goed. En dat terwijl ik open-system, zonder wachtwoord dus, ook al had geprobeerd. Dit exacte probleem had ik overigens op een ac68u. Nooit meer problemen mee gehad (wel merlin firmware)

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 09-09-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Je hebt gelijk!
Deels bewust vergeten omdat ik dan vermoedelijk een ander WAN IP adres krijg en da's weer gedoe met mijn DNS, maar, ik ga het direct proberen!
Tot zo! :)

Update1:
De router toont na 'Initialize' zijn default WiFi (open) SSIDs, waaronder ASUS-50_5G. (5GHz) Deze geeft geen verbinding op de iPhone5. Dit in tegenstelling tot ASUS_50_2G (2.4 GHz) waarmee wel een verbinding met het huisnetwerk gemaakt kan worden.
Nu de settings file weer terug zetten.

Update2:
Settings file weer terug, WAN IP onveranderd. Moest alleen DDNS (en Let's Encryptr cert) weer aanzetten. toegevoegde plaatjes van devices zijn weg (geen punt). Alles is letterlijk weer bij het oude: Geen 5GHz verbinding mogelijk :-(
Maar, een Factory Reset had idd niet in het lijstje mogen ontbereken!

[ Voor 71% gewijzigd door LucasPI op 09-09-2018 12:54 . Reden: updates en edits ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Stel in ieder geval een non DFS kanaal vast in icm een kanaalbreedte van 40MHz (of 80MHz).

offtopic:
Complimenten voor je uitgebreide TS!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

LucasPI schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:59:[...]
Deze heeft even normaal gefunctioneerd. Echter sinds een paar dagen kan ik geen 5GHz WiFi verbinding meer maken met het huisnetwerk of internet.
[...]
Ik denk dat je intussen de meeste opties wel uitgesloten hebt.

Heb je enig idee wat er gebeurde tussen "even normaal gefunctioneerd" en "geen 5GHz WiFi verbinding meer"?
Was er een gebeurtenis / veranderde instelling / aanleiding / .....??

Er zeurt nog iets vaags in mijn hoofd, en dat is NVRAM.
Heb je er wellicht een alternatief besturingssysteem op gehad?
Merlin ? Open WRT / ..... ?
Als dat zo zou zijn kan er nog wat in NVRAM staan dat bij ASUS WRT anders is.
In dat geval NVRAM geheel wissen: inloggen via SSH / Telnet en de juiste opdracht geven. Wat die opdracht is voor een RT-AC88U weet ik niet, maar dat weten ze op SNB forums ongetwijfeld wel.

Als dit allemaal tot niets leidt zou ik een RMA aanvragen, en de vraag is dan hoe het komt dat er bij jou in korte tijd twee kapot gaan.....

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Ik wist dat 5GHz AP's zich aan allerlei regels moeten houden bv dynamisch aanpassen van vermogen etc. Dank 'Lier' voor de tip, Google is your friend: "non DFS" kanalen zijn dus kanalen waar die beperking niet geldt. Voor Nederland zijn dat 36-48. Correct?
Eerder had ik al alle 5GHz kanalen uitgeprobeerd en merkte niet zoveel verschil. Ik gebruik de default 'auto' (meestal kwam de router zelf uit op kanaal 100) nu tijdelijk vervangen door kanaal 40. Echter zonder verbetering.
Merk op dat ik (helaas) niet de beschikking heb over inSSIDer office met externe ontvanger, e.g. ik heb geen mogelijkheid echt te kijken of er interferentie met andere signalen is. Iemand met een spectrum analyzer in de buurt toevallig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

LucasPI schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:02:
Merk op dat ik (helaas) niet de beschikking heb over inSSIDer office met externe ontvanger, e.g. ik heb geen mogelijkheid echt te kijken of er interferentie met andere signalen is. Iemand met een spectrum analyzer in de buurt toevallig O-)
Als je een Windows 10 apparaat hebt zou je app "WiFi Tool" kunnen proberen, die kan o.a. het spectrum laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
HP-Got, dank voor beide reacties!
- wat is er tussentijds gebeurt: logische vraag. Het is me opgevallen dat ik in de periode voorafgaand een paar keer mijn hele network was uitgevallen. Router opnieuw opstarten hielp. Kan dus ook een andere oorzaak hebben. Google Home en Chromecast audio zijn ook zeer recent. Lijkt mij niet zo relevant, maar...
- alternatief besturringssystem: nee, deze is 2 weken oud en bevat de laatste firmware van Asus. Het was geen refurbished apparaat, althans hij zat in folie en werd niet als refurbished verkocht
- het feit dat er net eerder een kapot is gegaan vind ik ook afwijkend. De eerste had een 2.4 GHz probleem (helemaal geen WiFi signaal) en de leverancier bevestigde recent dat hij gerepareerd moet worden. Ik ben in afwachting van de gerepareerde.
- Wndows 10 WiFi tool: ga ik proberen, wie weet. Maar, voor zover ik het begrijp, is de wireless module de beperkende factor: die snapt alleen "WiFi" signalen en andere signalen worden meestal niet herkend. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

LucasPI schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:34:
- Wndows 10 WiFi tool: ga ik proberen, wie weet. Maar, voor zover ik het begrijp, is de wireless module de beperkende factor: die snapt alleen "WiFi" signalen en andere signalen worden meestal niet herkend. Correct?
Klopt.
Denk je aan interferentie van magnetrons o.i.d.?
Die zitten voor zover ik weet niet op 5 GHz, maar je weet natuurlijk nooit wat je aantreft.
In dat geval heb je een echte spectrum analyzer nodig, of als alternatief "even" een router lenen van een van de buren / vrienden / .... en proberen of het daarmee wel lukt. Als dat zou lukken heb je interferentie uit de omgeving min of meer uitgesloten. Tenzij je nou net de router van de buurman leent die bij jou staat te storen :+

edit:
Wilde gedachte over uitsluiten van interferentie.....
5 GHz dringt niet zo ver door.
Je zou je router kunnen verplaatsen (tuin / kelder / zolder / .....) en kijken of je dan aan kan melden op 5 GHz. Daar heb je geen internet voor nodig, dus je hoeft verder geen kabels te trekken. Als inloggen dan lukt weet je een heel klein beetje meer.
En niet toevallig vervelende jongetjes in de buurt die met aircrack o.i.d. aan het spelen zijn? :o

[ Voor 21% gewijzigd door hp-got op 09-09-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Ik heb zelf ook deze router, inmiddels mijn 2e.
Bij de 1e had ik ook het probleem met de 2Ghz band, bleek dat de chip defect was, bij mij viel het onder garantie, deze is dan ook vervangen en nu geen problemen meer.
Je kan nog proberen om merlin asus wrt erop te zetten en kijken of dat helpt.
Werkt het dan nog niet, heb je gewoon pech gehad en moet je het terug sturen.
Als je zoekt naar deze router zie je dat er meer mensen zijn met dit probleem.
Brand het ledje van de 5Ghz wel voorop de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
- Hp-got: Geen (actieve) magnetron (die zitten rond de 2.450 Ghz). Het lukt prima een 5GHz verbinding te maken met de twee andere AP's in huis, moet er natuurlijk wel voldoende dicht bij zijn.
- Respect: 5 GHz ledje brand, de andere RT-AC88U wordt onder garantie gerepareerd

Het Windows WiFi 10 tool heb ik gekocht (toevallig in de aanbieding :*) ). Ik zie geen 'vreemde' zaken, maar ben geen expert. Lijkt mij vergelijkbaar met inSSIDer. Beiden laten alleen 'WiFi' signalen zien zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

LucasPI schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:51:
Het lukt prima een 5GHz verbinding te maken met de twee andere AP's in huis, moet er natuurlijk wel voldoende dicht bij zijn.
Dat zegt iets over de client (telefoon, tablet, ....) en het AP, maar niets over de Asus AC68U.

Je zou die Asus heel ergens anders neer kunnen zetten en dan kijken of de client aan mag melden op 5 GHz.
Voor dat aanmelden heb je geen internetkabel nodig, gewoon Asus even op zolder / in de kelder / achter in de tuin / .... zetten en kijken of je aan kan melden of dat het password gedoe zich daar ook voordoet.

Lukt het daar ook niet dan is er waarschijnlijk iets mis met de Asus.

Lukt het daar wel dan op zoek naar bron van interferentie (buurjongetje / geblindeerd busje in de straat :? / slechte voedingsadapter in dezelfde contactdoos / .....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Prima idee om de AC88U eens in een andere omgeving te proberen. Ik hoop dat de gerepareerde AC88U snel arriveert en probeer ze eens om te wisselen.
Dank voor alle suggesties!
Update 10/9:
Een Linksys/Cisco E3200 (2013) op dezelfde locate als de AC88U aangesloten en 5GHz op de AC88U uitgeschakeld: 5GHz werkt OK via de E3200. +1 voor een defecte AC88U gok ik
Update 11/9:
Vandaag de gerepareerde AC88U ontvangen (hij is onder garantie vervangen door een nieuwe - goed werk Alternate). Op dezelfde plek opgehangen en de config file overgezet: 5GHz werkt normaal. De ander AC88U gereset (initialize) en met deze AC88U op een andere plek in huis geconstateerd dat ook daar 5GHz niet werkt. Voor deze dus ook een RMA via de leverancier.

[ Voor 68% gewijzigd door LucasPI op 12-09-2018 09:18 . Reden: updates toegevoegd ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
Gisteren de AC88U met het 5GHz probleem besproken met de leverancier. Kort daarna met een nieuwe AC88U weer buiten (netjes van Mediamarkt). Conclusie is een hardware probleem met de 5GHz radio.
Met dank voor alle suggesties en tips van het forum. Ik heb de eerste post bijgewerkt.
Gaan we nu eens kijken naar AiMesh :-)

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:54
@LucasPI,

Dat is goed om te lezen! Aimesh werkt bij mij uitstekend ;) ik ben benieuwd naar jouw ervaring!

• LucasPI
AiMesh opzetten bljkt redelijk recht-toe-recht-aan.
Een router wordt 'AiMesh Router' en vervult de gebruikelijk router taken en wordt het controle punt voor AiMesh. De andere router wordt de 'AiMesh Node'.
Beide routers van de laatste firmware voorzien, Download de config van de toekomstige 'AiMesh Router'. Je kunt de toekomstige Node, nu nog in de router mode, met zijn wan poort aan je network verbinden om de firmware update te doen. Nu de voorbestemde Node in het Administration / Operation Mode menu omzetten naar 'AiMesh node'. Deze router voert dan een reset uit.
Als je per ongeluk de verkeerde router reset naar AiMesh mode, dan kan je de opgeslagen config gebruiken om je fout weer te herstellen 8)7
Daarna op de Router in Network Map op AiMesh klikken, een Search en selecteer de gevonden Node. Ik heb de Node bedraad met het network verbonden. De Node krijgt een adres via DHCP. Noodzakelijk instellingen worden van de Router aan de Node doorgegeven.
Je kunt via het AiMesh Router controle punt zien hoeveel devices er aan de 'Node' verbonden zijn en eventueel het backchannel vast op 'wired' zetten.
Wanneer je browsed naar het IP adres van de Node krijg ik een foutmelding (Make sure AiMesh router is on / reboot AiMesh router). Heeft wellicht te maken met het feit dat ik lan-only https toegang voor de Router gebruik.
Het lijkt allemaal netjes te werken. Met inSSIDer zie je zoals verwacht Router en Node op het zelfde kanaal met hetzelfde SSID. Wanneer ik van boven (Node) naar beneden (Router) ga, blijft de iPhone een YouTube filmpje netjes afspelen. Da's natuurlijk geen echte test... Ik ga de post over AiMesh eens lezen.
Pagina: 1