Hallo Forum,
Mijn devices maken sinds kort geen 5GHz verbinding meer met mijn nieuwe RT-AC88U.
Voordat ik een RMA start, graag de mening van experts, best mogeljik dat ik iets verkeerd doe!
2 weken geleden heb ik een nieuwe RT-AC88U gekocht (de oude had een probleem en wordt onder garantie gerepareerd). Deze heeft even normaal gefunctioneerd. Echter sinds een paar dagen kan ik geen 5GHz WiFi verbinding meer maken met het huisnetwerk of internet. De diverse applicaties vragen plots het WiFi wachtwoord in te voeren en geven daarna aan dat het wachtwoord verkeerd is.
Met Google in de hand heb ik de volgende stappen ondernomen:
- Zeker stellen dat het 5GHz wachtwoord correct is (zeg nooit nooit)
- Sterkte van het signaal is prima 'max 4 streepjes' en ~-51…58 dBm volgens inSIDDer.
- Proberen op iPhone5, iPad2, iPhone8, Windop10 laptop, Google Home, allen zonder succes.
- Op de iPhone5 : herstarten, 'forget network' en 'reset network'
- De andere access points in huis uitzetten
- Google Home Mini en Google Chromecast audio uit (deze kunnen zich als AP gedragen)
- RT-AC88U Router:
o laatste firmware (3.0.0.4.384_32738)
o reboot en power cycle
o wachtwoord opnieuw instellen
o 5GHz kanaal (control channel) variëren (normaal 'auto')
o specifiek non DFS kanaal 40 geprobeerd, zonder resultaat
o 'Channel bandwidth' op 20 MHz zetten (normaal 20/40/80)
o 'Radio Enable' een keer uit en weer aan
- Met insider (ik heb de 'free' versie, dus geen echte spectrum analyser) kijken (het is niet druk in de 5GHz band, mijn eigen signaal is hier ~-51..58 dBm en het eerstvolgende signaal is ~-90 dBm, geen zichtbare overlap)
- Ook heb ik in de router de 5 GHz beveiliging een keer uitgezet ('Authentication method' = 'open system' (normaal 'WPA2-personal')). Op de iPhone en inSSIDer zie ik dan dat het een open netwerk is, maar verbinden met het huis netwerk is nog steeds niet mogelijk ('no internet connection' en een IP adres uit de 169.x.x.x range (?))
[update n.a.v. antwoorden op de oorspronkelijk post]
- Factory reset ("Initialize" optie) gedaan
- De WiFi led voor 5GHz brandt ook
- (Tijdelijk) uitschakelen potentiele interferentie-bronnnen - alhowel deze niet in de 5GHz band opereren):magnetron, Zigbee (Philips Hue), DECT basis stations
- Een andere 5GHz router op dezelfde locatie bleek wel normaal te werken
[/update]
De opstelling hier is redelijk vrijstaand, twee andere dual band access points in huis, Zigbee systeem, DECT telefoons, slimme meter (GPRS toch?), etc. Maar volgens mij niets dat ook op 5GHz werkt.
Zie ik nu iets over het hoofd? Tips?
Bij voorbaat dank!
Mijn devices maken sinds kort geen 5GHz verbinding meer met mijn nieuwe RT-AC88U.
Voordat ik een RMA start, graag de mening van experts, best mogeljik dat ik iets verkeerd doe!
2 weken geleden heb ik een nieuwe RT-AC88U gekocht (de oude had een probleem en wordt onder garantie gerepareerd). Deze heeft even normaal gefunctioneerd. Echter sinds een paar dagen kan ik geen 5GHz WiFi verbinding meer maken met het huisnetwerk of internet. De diverse applicaties vragen plots het WiFi wachtwoord in te voeren en geven daarna aan dat het wachtwoord verkeerd is.
Met Google in de hand heb ik de volgende stappen ondernomen:
- Zeker stellen dat het 5GHz wachtwoord correct is (zeg nooit nooit)
- Sterkte van het signaal is prima 'max 4 streepjes' en ~-51…58 dBm volgens inSIDDer.
- Proberen op iPhone5, iPad2, iPhone8, Windop10 laptop, Google Home, allen zonder succes.
- Op de iPhone5 : herstarten, 'forget network' en 'reset network'
- De andere access points in huis uitzetten
- Google Home Mini en Google Chromecast audio uit (deze kunnen zich als AP gedragen)
- RT-AC88U Router:
o laatste firmware (3.0.0.4.384_32738)
o reboot en power cycle
o wachtwoord opnieuw instellen
o 5GHz kanaal (control channel) variëren (normaal 'auto')
o specifiek non DFS kanaal 40 geprobeerd, zonder resultaat
o 'Channel bandwidth' op 20 MHz zetten (normaal 20/40/80)
o 'Radio Enable' een keer uit en weer aan
- Met insider (ik heb de 'free' versie, dus geen echte spectrum analyser) kijken (het is niet druk in de 5GHz band, mijn eigen signaal is hier ~-51..58 dBm en het eerstvolgende signaal is ~-90 dBm, geen zichtbare overlap)
- Ook heb ik in de router de 5 GHz beveiliging een keer uitgezet ('Authentication method' = 'open system' (normaal 'WPA2-personal')). Op de iPhone en inSSIDer zie ik dan dat het een open netwerk is, maar verbinden met het huis netwerk is nog steeds niet mogelijk ('no internet connection' en een IP adres uit de 169.x.x.x range (?))
[update n.a.v. antwoorden op de oorspronkelijk post]
- Factory reset ("Initialize" optie) gedaan
- De WiFi led voor 5GHz brandt ook
- (Tijdelijk) uitschakelen potentiele interferentie-bronnnen - alhowel deze niet in de 5GHz band opereren):magnetron, Zigbee (Philips Hue), DECT basis stations
- Een andere 5GHz router op dezelfde locatie bleek wel normaal te werken
[/update]
De opstelling hier is redelijk vrijstaand, twee andere dual band access points in huis, Zigbee systeem, DECT telefoons, slimme meter (GPRS toch?), etc. Maar volgens mij niets dat ook op 5GHz werkt.
Zie ik nu iets over het hoofd? Tips?
Bij voorbaat dank!
[ Voor 8% gewijzigd door LucasPI op 13-09-2018 09:03 . Reden: toevoegen nieuwe informatie (5) ]