Toon posts:

Wat houdt ons tegen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het valt mij op dat als het gaat om privacy de gemoederen snel verhit raken en de 'eigen oplossing' fel verdedigd word en het alternatief geridiculiseerd.

Google gebruikers (incl. Android) verdedigen Google, Apple gebruikers verdedigen Apple en Microsoft gebruikers verdedigen Microsoft en collectief weten ze de bezwaren tegen open source op te sommen.

Waar Google algemeen nog wel als privacy-onvriendelijk word gezien, lijken Apple en Microsoft toch het voordeel van de twijfel te krijgen. Geheel onterecht mijn inziens.

Via een Tweakers post kwam ik uit op de filmpje van Arjen Kamphuis en schopte wel kont in mijn ogen.

Volgens Arjen Kamphuis en mijzelf zijn we in Europa erg kwetsbaar door onze afhankelijkheid van met name Amerikaanse software giganten en zou Europa er goed aan doen om in ieder geval te zorgen voor meer spreiding van platformen, waarbij open source ten zij, zoals die ook in de motie Vendrik werd beschreven.

16 jaar later zijn we volgens mij aardig wat zakken geld lichter en vele uren aan 'onderzoek' verricht, maar lijkt er niets te zijn veranderd.

Apple lijkt het vaakst als 'betrouwbaar' gezien te worden, omdat ze primair hardware zouden leveren. Mijn inziens is dat een misvatting en is het risico op een vendor lock juist het grootst bij Apple, immers hardware en OS zijn onafscheidelijk, maar ook de keus voor bepaalde applicaties ligt primair bij Apple en dito voor de beheersapplicaties.

Ook Microsoft doet steeds meer een duit in het zakje door behalve het OS ook steeds meer hardware aan te gaan bieden.

Wat staat toch de adaptatie van de alternatieven in de weg? Alternatieven als bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, Ubuntu en Mint zijn door iedere gebruiker te gebruiken, immers is het ook iedereen gelukt om na een Nokia 3310 een iPhone of Android toestel te gaan gebruiken. LibreOffice is een prima alternatief en daarnaast zijn steeds meer business applicaties online applicaties geworden die multi-platform te gebruiken zijn.

Wat houd ons nog tegen? Mijn gevoel is gewoontegedrag en angst voor het baantje. Veel IT-ers zijn natuurlijk gewend aan, getraind in en evt. gecertificeerd voor een bepaald ecosysteem en blokkeren doorgaans een transitie naar een alternatief. Ergens begrijpelijk, maar killing voor de vrijheid en privacy.

Wat als die gekke Trump de IT sector gaat gebruiken voor zijn handelsoorlog tegen Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:41:
Het valt mij op dat als het gaat om privacy de gemoederen snel verhit raken en de 'eigen oplossing' fel verdedigd word en het alternatief geridiculiseerd.

Google gebruikers (incl. Android) verdedigen Google, Apple gebruikers verdedigen Apple en Microsoft gebruikers verdedigen Microsoft en collectief weten ze de bezwaren tegen open source op te sommen.

Waar Google algemeen nog wel als privacy-onvriendelijk word gezien, lijken Apple en Microsoft toch het voordeel van de twijfel te krijgen. Geheel onterecht mijn inziens.

Via een Tweakers post kwam ik uit op de filmpje van Arjen Kamphuis en schopte wel kont in mijn ogen.

Volgens Arjen Kamphuis en mijzelf zijn we in Europa erg kwetsbaar door onze afhankelijkheid van met name Amerikaanse software giganten en zou Europa er goed aan doen om in ieder geval te zorgen voor meer spreiding van platformen, waarbij open source ten zij, zoals die ook in de motie Vendrik werd beschreven.

16 jaar later zijn we volgens mij aardig wat zakken geld lichter en vele uren aan 'onderzoek' verricht, maar lijkt er niets te zijn veranderd.

Apple lijkt het vaakst als 'betrouwbaar' gezien te worden, omdat ze primair hardware zouden leveren. Mijn inziens is dat een misvatting en is het risico op een vendor lock juist het grootst bij Apple, immers hardware en OS zijn onafscheidelijk, maar ook de keus voor bepaalde applicaties ligt primair bij Apple en dito voor de beheersapplicaties.

Ook Microsoft doet steeds meer een duit in het zakje door behalve het OS ook steeds meer hardware aan te gaan bieden.

Wat staat toch de adaptatie van de alternatieven in de weg? Alternatieven als bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, Ubuntu en Mint zijn door iedere gebruiker te gebruiken, immers is het ook iedereen gelukt om na een Nokia 3310 een iPhone of Android toestel te gaan gebruiken. LibreOffice is een prima alternatief en daarnaast zijn steeds meer business applicaties online applicaties geworden die multi-platform te gebruiken zijn.

Wat houd ons nog tegen? Mijn gevoel is gewoontegedrag en angst voor het baantje. Veel IT-ers zijn natuurlijk gewend aan, getraind in en evt. gecertificeerd voor een bepaald ecosysteem en blokkeren doorgaans een transitie naar een alternatief. Ergens begrijpelijk, maar killing voor de vrijheid en privacy.

Wat als die gekke Trump de IT sector gaat gebruiken voor zijn handelsoorlog tegen Europa?
Zolang er nog steeds veel software niet werkt op linux zal de adoptatie erg lang gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Even switchen van OS gebeurt niet zomaar, dat is voor het meerendeel van de gebruikers gewoon veel te moeilijk. Het gros zal niet eens weten hoe ze daar überhaupt aan moeten/kunnen beginnen.

Daarbij zullen veel mensen gebruikersgemak belangrijker vinden dan hun privacy, dus waarom zouden ze switchen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Niks houdt mij tegen.

Echter mis ik iets in je post.
De gewone mens die niets/weinig snapt van techniek koopt ook een computer, en die komt inclusief....

De IT afdeling moet dus iets ondersteunen wat de gewone mens snapt en gebruikt, en die kan Ctrl+C al niet vinden.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Spreiding van platformen gaat niet werken. Mensen zijn gewoontedieren en willen niet buiten de boot vallen door het gebruik van een of ander exotisch OS.

Apple is al jaaaaren actief in deze markt maar heeft ondanks een veiliger, betrouwbaarder en duurzamer OS nog steeds een relatief klein marktaandeel met hun Macs.
Consumenten zijn vaak bang voor de leercurve en bedrijven zijn bang voor de investering en het omzetten van softwarecertificaten.

Als Apple daar met hun MacOs al last van heeft zal het niet beter worden met iets als Ubuntu.

IBM is overigens wel overtuigd:
https://www.businessinsid.../?international=true&r=US

Het verzinnen van nieuwe systemen heeft totaal geen zin. Dan krijg je eenzelfde scenario zoals bij Windows Phone waarbij ontwikkelaars eigenlijk helemaal geen zin hebben om nog een derde platform te ondersteunen.

Ik ben zelf overtuigd van Apple aangezien ik van dichtbij heb mogen meemaken hoe bijna paranoïde ze daar intern omgaan met de privacy van zowel gebruikers als van collega’s.
Daarbij vind ik het integreren van hun T2-chip ook erg boeiend.

[ Voor 11% gewijzigd door Wootism op 09-09-2018 12:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je gooit een aantal zaken op een hoop, mogelijk ingegeven door jouw eigen politieke en/of sociaal-economische kijk op de wereld. Hierdoor lijken er aannames te worden gedaan die niet terecht zijn en hierdoor krijg je een kip-ei-verhaal in je statements.
Je weet dat de USA al ongeveer geen "technologische" zaken wil doen met ongeveer 20% van de wereldbevolking? Er is een constante strijd gaande dat bepaalde technologieeen, voornamelijk uit Azie, als "onveilig" worden bestempeld voor de Amerikaanse markt. Of dat waar is, dat laat ik in het midden.

Verder, maar dat wist je ook al; Microsoft (als voorbeeld) verzet zich heftig tegen de nationale regels omtrent privacy en backdoors die door de FBI/CIA en andere organisaties geprobeerd worden. Dit is precies de reden dat Microsoft al jaren door de Europese Unie als "enige veilige provider" wordt gezien voor alle data (inclusief bank- en inwonersdata). Huidige statement van Microsoft op https://www.microsoft.com/en-us/trustcenter/privacy/gdpr
Merken en software en hardware
Ook hier zitten een paar hiaten in je betoog; bijna elk merk heeft gewoon closed-source software. Niets meer, niets minder. Je geeft terecht aan dat het vooral om Amerikaanse bedrijven gaat maar hoeveel Duitse autofabrikanten ken je die open-source navigatie gebruiken en "niet" jouw data harvesten?

Maar wat is de reden voor closed-source software mee te leveren bij een bepaald stuk hardware? Inderdaad: inter-operability waardoor alle lagen van het OSI-model een optimale manier van werken / communiceren / presenteren hebben aan de eindgebruikers.

Andersom; er zijn ook voorbeelden te vinden dat "we" in Europa wel op open-source over willen maar dat het een uphill battle is geweest. Lichtend voorbeeld is de stad Munchen waar 14 jaar (!!!) een traject heeft gelopen om dus al vanaf Windows XP een transitie te maken naar "zo min mogelijk closed source" applicaties en OS'en. Resultaat? Bakken met geld en irritatie verder, zijn ze maar op Windows 10 overgestapt: https://www.techrepublic....rms-switch-to-windows-10/
Veel IT-ers zijn natuurlijk gewend aan, getraind in en evt. gecertificeerd voor een bepaald ecosysteem en blokkeren doorgaans een transitie naar een alternatief.
Kul... Je vergeet dat veel IT'ers helemaal geen tijd hebben om alternatieven te leren kennen en/of op te certificeren. En de gemiddelde (duurdere) ICT-professional heeft niet 4 petten tegelijk op in een organisatie. Waarom ook alweer? Oh ja, omdat organisaties hun IT-afdeling ook "gedeeltelijk" inrichten volgens het OSI-model...

- hardware-beheerders
- netwerk-beheerders
- OS-beheerders
- applicatie-beheerders
- end-user beheerders

Ik zeg zeker niet dat jouw idee onmogelijk is dat een berg professionals wel kijkt naar alternatieven maar eigenlijk verwacht je dat allerlei zaken en technologieeen dus geconsolideerd moeten worden om de afhankelijkheden te verkleinen en de uitvoerende personen makkelijker op te leiden / laten doorstromen. Onmogelijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

(...)
Zou je dit kunnen onderbouwen? Wat is er ook al weer gebeurd met de Windows telefoons? Met Nokia? Ik zie af en toe een poging om een laptop/tablet hybride in de markt te zetten en een spelcomputer. Maar om nou te zeggen dat Microsoft met Apple kan gaan concurreren op gebied van hardware... nee.
Wat staat toch de adaptatie van de alternatieven in de weg? Alternatieven als bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, Ubuntu en Mint zijn door iedere gebruiker te gebruiken, immers is het ook iedereen gelukt om na een Nokia 3310 een iPhone of Android toestel te gaan gebruiken. LibreOffice is een prima alternatief en daarnaast zijn steeds meer business applicaties online applicaties geworden die multiplatform te gebruiken zijn.
Ik ken zat mensen die net aan kunnen bellen met hun telefoon en ver weg blijven van de camera, de spelletjes of de browser. Aan de andere kant werden telefoons voor het smartphone-tijdperk al steeds slimmer. Maar om dat nu te vergelijken met iemand uit z'n vertrouwde autootje te halen en achter het stuur van een bus te gooien is ook weer zo wat.
Aan je opmerking dat Libre Office een prima alternatief is voor Office lees ik af dat jij nooit echt met office werkt. Bovendien gooi ik even op dat niet zo heel lang geleden het prima alternatief Open Office heette. Leg jij even uit waarom het (net nieuwe) Libre Office een meer prima alternatief is dan het ook al prima Open Office dat we niet zo lang geleden moesten installeren toen we Office niet meer mochten gebruiken... (Of, in het algemeen, waarom ieder perfect pakket geregeld forkt naar twee of drie varianten).

Ik ben blij dat ik dat niet hoef uit te leggen of ondersteunen. Ik heb het druk genoeg met uitleggen waarom ons portaal er anders uitziet dan dat van onze concurrent

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Wat mij tegenhoudt:
1. Software. Het belangrijkste programma dat ik gebruik (lees: waar ik jaaaaaren werk en data in heb zitten) is er alleen voor Windows, het tweede belangrijke programma dat ik gebruik is er alleen voor Windows en Mac.
2. De gebruikservaring bij Linux. Elke keer als ik daarmee bezig ben krijg ik vlekken voor mijn ogen en denk ik dat ze nog een heel lange weg te gaan hebben :(

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 21:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Wootism schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:14:

Apple is al jaaaaren actief in deze markt maar heeft ondanks een veiliger, betrouwbaarder en duurzamer OS nog steeds een relatief klein marktaandeel met hun Macs.
Consumenten zijn vaak bang voor de leercurve en bedrijven zijn bang voor de investering en het omzetten van softwarecertificaten.

Als Apple daar met hun MacOs al last van heeft zal het niet beter worden met iets als Ubuntu.

IBM is overigens wel overtuigd:
https://www.businessinsid.../?international=true&r=US

Het verzinnen van nieuwe systemen heeft totaal geen zin. Dan krijg je eenzelfde scenario zoals bij Windows Phone waarbij ontwikkelaars eigenlijk helemaal geen zin hebben om nog een derde platform te ondersteunen.

Ik ben zelf overtuigd van Apple aangezien ik van dichtbij heb mogen meemaken hoe bijna paranoïde ze daar intern omgaan met de privacy van zowel gebruikers als van collega’s.
Daarbij vind ik het integreren van hun T2-chip ook erg boeiend.
Hoe komen mensen er toch altijd bij dat apple veiliger is ? https://www.cvedetails.com/top-50-vendors.php als je naar de vulnerabilities kijkt met het aantal producten is Apple vele male onveiliger dan Google en MS.

Daarnaast ik moet al genoeg technieken leren als ik daarmee een heel OS met stomme gebruikers vragen kan negeren dan graag.

[ Voor 4% gewijzigd door NLKornolio op 09-09-2018 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

Het microsoft ecosysteem is in hoofdlijnen dankzij jarenlange grote investeringen best goed. Als je iets soortgelijks over de hele breedte wil evenaren ben je grofweg dezelfde investeringen kwijt.

Dat zou ongeacht de kosten niet perse een verkeerde beslissing zijn. Maar laten we ook niet doen alsof het zo ontzettend makkelijk zou gaan en dat mensen gewoon niet moeten zeuren dat "libreoffice toevallig net wat anders dan ms office werkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:32
Support,
Default geinstalleerd,
Compabiliteit en eisen van bepaalde software (noem eens wat, Financiele en administratieve software-paketten),
Gewenning (een ander icoontje is al lastig, laat staan een ander OS + andere software....),
Gewenst door klanten en/of end-users,
Standaardisatie,
...
Je kan ontelbaar redenen verzinnen.

Tevens zie ik wel een redelijke verhouding wanneer het gaat om servers, dat lijkt redelijk 50-50 te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 09-09-2018 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Misschien is het trouwens haalbaarder om actief op een europese azure cloud in te zetten. Zoiets als t-systems in duitsland gedaan heeft. Dat lijkt iets van bescherming te bieden tegen het risico dat het hele platform voor europa geblokkeerd zou worden.. ongeveer zoals galileo en gps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Knip -- reactie ging niet over de topicstart en voegt niks toe.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2018 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:13:
Even switchen van OS gebeurt niet zomaar, dat is voor het meerendeel van de gebruikers gewoon veel te moeilijk. Het gros zal niet eens weten hoe ze daar überhaupt aan moeten/kunnen beginnen.

Daarbij zullen veel mensen gebruikersgemak belangrijker vinden dan hun privacy, dus waarom zouden ze switchen?
Daar schreef ik al over:
.....immers is het ook iedereen gelukt om na een Nokia 3310 een iPhone of Android toestel te gaan gebruiken.
Het bedrijf waar ik voor werkt maar een applicatie dat zowel onder Windows, als MacOS, Rapsbian als onder Ubuntu werkt en het komt te vaak voor dat de afnemer (installatiebedrijven) vergeet het besturingssyteem mee te nemen als ze hardware bestellen bij leverancier X.

We adviseren om dan gebruik te maken van Ubuntu en eigenlijk kiest het gros ervoor om niet in een later stadium alsnog Windows te gaan gebruiken. De praktijk leert dat Ubuntu helemaal niet moeilijker is dan Windows. Sterker, veel W7 gebruikers vinden het plezieriger dan W8 of W10.

De perceptie dat gebruiksgemak belangrijker is dan privacy is iets waar de overheid een rol in zou moeten spelen. En gebruiksgemak staat privacy niet per se in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:38:
Europa is een kennis economie, waar vooral de tekstverwerker, de spreadsheet en het presentatieprogramma de belangrijkste tools zijn.
Dan is het geen kennis economie maar een oudbollig administratie kantoor.
Alle 3 zie je in mijn bedrijf alleen in een e-mailtje die de klant stuurt met als opmerking "hierbij heb je de tekst die ik graag in de website wil hebben".
En dan had die tekst net zo goed in Notepad kunnen worden getypt omdat nooit de juiste opmaak wordt gebruikt.
Men zegt gewoon "bold + 20pt" en nooit "kop 1, kop 2, etc.".
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:45:
Het bedrijf waar ik voor werkt maar een applicatie dat zowel onder Windows, als MacOS, Rapsbian als onder Ubuntu werkt.
Mij zal je nooit Ubuntu zien gebruiken. Lever je ook voor Arch, Slackware, Debian, OpenSuse, CentOS, RHEL en Fedora?

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 09-09-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DJMaze schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:14:
Niks houdt mij tegen.

Echter mis ik iets in je post.
De gewone mens die niets/weinig snapt van techniek koopt ook een computer, en die komt inclusief....

De IT afdeling moet dus iets ondersteunen wat de gewone mens snapt en gebruikt, en die kan Ctrl+C al niet vinden.
Het is mij een raadsel dat de gewone mens die niets snapt van techniek, toch nog steeds kiest voor een PC met Windows, terwijl ChromeOS veel makkelijker is en voor heel mensen alles doet wat ze er van verwachten.

De IT afdeling die iets moet ondersteunen zou met Ubuntu of Mint in dezelfde situatie zitten als met Windows, maar die IT afdeling is gewend, getraind en gecertficeerd door Microsoft en heeft dus geen enkel belang bij een transitie, want dan moet ie of omscholen of een andere baan zoeken.

Ik begrijp dat de transitie een moeilijk traject is, daarom moet je het ook niet willen uitstellen, maar gewoon beginnen. Over 5 jaar duurt de transitie waarschijnlijk niet korter.

Als je kijkt naar complexe bedrijfssoftware (SAP, MS Dynamics, Exact, etc.) dan worden er wel transities doorgvoerd en wisselen mensen wel van werkgever en daarmee van bedrijfssoftware. De omschakeling van OS of Office pakket is een stuk eenvoudiger dan de overstap van bedrijfssoftware.

Denk dat een belang verschil is, dat FOSS niet aan de deur komt om het product aan te bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:38:
[...]

Europa is een kennis economie, waar vooral de tekstverwerker, de spreadsheet en het presentatieprogramma de belangrijkste tools zijn.
Really? Europa heeft enige kennis nodig voor de produkten die we maken maar daarmee zijn we nog geen kennis-economie. 41 van de 50 best-verdienende bedrijven met een hoofdkantoor in de EU (inclusief Engeland), verkopen geen kennis. Ze verkopen olie, auto's, levensmiddelen en geld. Dat daar tegenwoordig een PC handig voor is, dat ontken ik maar 50 jaar geleden deden ze het ook al zonder PC en waren ze koploper in hun vakgebied.

Dat gezegd: je topicstart begon nog redelijk interessant en belicht van meerdere kanten en je eerste inhoudelijke replies gaan alleen maar over "applicaties en OS'en"; volgens mij wil je graag een discussie voeren maar ineens lijkt het erop dat je de "feeling" met je eigen topicstart verloren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:53:
De omschakeling van OS of Office pakket is een stuk eenvoudiger dan de overstap van bedrijfssoftware.
Valt mee. Ik ontwikkel Windows OS software en die draait prima via Wine op elke GNU/Linux distro.
Het probleem is/blijft SMB/CIFS maar daar heb ik ook oplossingen voor gevonden.

Echter kost het tijd/geld om iets uit te zoeken als je de kennis niet hebt.
Waarom denk je dat de Ziggo helpdesk geen GNU/Linux en OSX en andere modems/routers/PVRs ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:53:
[...]

Het is mij een raadsel dat de gewone mens die niets snapt van techniek, toch nog steeds kiest voor een PC met Windows, terwijl ChromeOS veel makkelijker is en voor heel mensen alles doet wat ze er van verwachten.

De IT afdeling die iets moet ondersteunen zou met Ubuntu of Mint in dezelfde situatie zitten als met Windows, maar die IT afdeling is gewend, getraind en gecertficeerd door Microsoft en heeft dus geen enkel belang bij een transitie, want dan moet ie of omscholen of een andere baan zoeken.

Ik begrijp dat de transitie een moeilijk traject is, daarom moet je het ook niet willen uitstellen, maar gewoon beginnen. Over 5 jaar duurt de transitie waarschijnlijk niet korter.

Als je kijkt naar complexe bedrijfssoftware (SAP, MS Dynamics, Exact, etc.) dan worden er wel transities doorgvoerd en wisselen mensen wel van werkgever en daarmee van bedrijfssoftware. De omschakeling van OS of Office pakket is een stuk eenvoudiger dan de overstap van bedrijfssoftware.

Denk dat een belang verschil is, dat FOSS niet aan de deur komt om het product aan te bieden.
Je vergeet dat hele infra stukken op Windows draaien mijn exchange server, sharepoint, Skype, AD etc. Is daar een volwaardig alternatief voor? en werk dat dan allemaal met de 100+ Linux distro"s?

Leuk om office te vervangen voor libreoffice maar kan ik daarmee ook zonder extra features al mijn office documenten in openen en bewerken, en naar al onze klanten sturen zonder handleiding?

Volgens mij is het antwoord momenteel nog nee voor een 100% overgave. Wil je echt van microsoft af dan moet er nog heel wat gebeuren de komende decenia.

Daarnaast hebben de meeste mensen al moeite om een Windows systeem te bedienen of hun eigen smartphone. Mensen willen niet veranderen want dat is eng.

Ik heb 6 jaar geleden een Windows XP naar Windows 7 Migratie + Office 2003 naar 2010 gedaan en ik heb huilende mensen op de afdeling gezien in alle leeftijden omdat ze het niet meer snapte. Het knopje zat ergens anders, de functie in word zat op een andere plek. Iedere gebruiker kon E-learning volgen in de baas zijn tijd en 1 uur onsite support + onbeperkt helpdesk support per gemigreerde user maar het maakt allemaal niks uit.

[ Voor 16% gewijzigd door HKLM_ op 09-09-2018 17:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar hoeveel applicaties heb je draaien op je 3310?
Daarbij zit je dat iOS en Android geen echte voorloper hadden. Vroeger had je geen smartphones, op die oude dingen kon je amper apps installeren als het überhaupt al kon. Die paar PDA's die draaiden op Windows CE of PalmOS waren nou niet dermate verspreid dat die acceptatei van moderne mobiele OSen in de weg stond.

Bij een desktop is dat wel anders. Mensen werken al jaren lang met Windows, alle software die ze hebben draait erop, dus dan is het vervangen niet zo heel makkelijk meer, mensen maken al gebruik van een ecosysteem. En waarom zou ik een OS switchen als dat niet hoeft? Ik heb genoeg met andere dingen gewerkt dan Windows, maar niets geeft mij de manier van werken als dat Windows doet. Alle software die ik wil draaien is er voor Windows, en ik hoef niet alles meer opnieuw te leren (of er na maanden achter te komen dat dingen niet mogelijk zijn).

Als ik op m'n werk zie hoe moeizaam het is voor mensen die altijd op Windows hebben gewerkt op OSX te moeten gaan werken snap ik dondersgoed dat mensen niet overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
DJMaze schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:58:
[...]
...
Waarom denk je dat de Ziggo helpdesk geen GNU/Linux en OSX en andere modems/routers/PVRs ondersteunt?
Omdat het buiten de scope van een ISP valt?...
Een vriend van mij werkt er, mensen bellen zelfs op om support te vragen om Exchange server te installeren...
Ziggo levert internet en (helaas) ook een router, waarom zouden ze dan Linux, OSX en Windows desktops/laptops/telefoons/mediaplayers/servers/auto's/vliegtuigen ondersteunen ;)
Dat heeft niks met een complot tegen Linux te maken, of een voorkeur voor Windows maar gewoon omdat het niets met Ziggo te maken heeft. Zo ondersteunen ze ook eigenlijk de kabel van de muur naar je tv niet (hoewel ze er wel mee willen helpen meestal) en je netwerkbekabeling is ook je eigen verantwoordelijkheid.
Dat is geen commentaar op Ziggo, het valt gewoon (ver) buiten hun verantwoordelijkheden.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b]MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:16
Je weet dat de USA al ongeveer geen "technologische" zaken wil doen met ongeveer 20% van de wereldbevolking? Er is een constante strijd gaande dat bepaalde technologieeen, voornamelijk uit Azie, als "onveilig" worden bestempeld voor de Amerikaanse markt. Of dat waar is, dat laat ik in het midden.
Je weet ook dat, bijvoorbeeld Noord-Korea dan ook een eigen fork heeft van Ubuntu? Kortom, Europa hoeft helemaal niet afhankelijk te zijn van Amerika aangaande software.
Verder, maar dat wist je ook al; Microsoft (als voorbeeld) verzet zich heftig tegen de nationale regels omtrent privacy en backdoors die door de FBI/CIA en andere organisaties geprobeerd worden. Dit is precies de reden dat Microsoft al jaren door de Europese Unie als "enige veilige provider" wordt gezien voor alle data (inclusief bank- en inwonersdata). Huidige statement van Microsoft op https://www.microsoft.com/en-us/trustcenter/privacy/gdpr
Die verklaringen zeggen mij niets. Te vaak is gebleken dat dergelijke bedrijven vanalles verklaren die later onwaar blijken of die in de toekomst stilletjes gewijzigd zijn. Amerikaanse bedrijven hebben zich aan de amerikaanse wet tehouden en op korte termijn komt hier een wijziging in die nog nadeliger is voor niet-Amerikanen. Amerikaanse bedrijven zich gewoon aan de wet te houden en voorlopig zijn er wel europese BVs, van de grote Amerikaanse bedrijven, maar geen zelfstandige Europese entiteiten van die bedrijven en blijven ze onder het Amerikaanse regime vallen.

Dit is ook wel het lezen waard. https://observatory.mappi...s-order-what-does-that-me
Ook hier zitten een paar hiaten in je betoog; bijna elk merk heeft gewoon closed-source software. Niets meer, niets minder. Je geeft terecht aan dat het vooral om Amerikaanse bedrijven gaat maar hoeveel Duitse autofabrikanten ken je die open-source navigatie gebruiken en "niet" jouw data harvesten?

Maar wat is de reden voor closed-source software mee te leveren bij een bepaald stuk hardware? Inderdaad: inter-operability waardoor alle lagen van het OSI-model een optimale manier van werken / communiceren / presenteren hebben aan de eindgebruikers.
Ik heb niks tegen closed source software, maar ik heb wat tegen afhankelijkheid. 88,18% van de desktops gebruikt Windows als OS, dat vind ik een ongezonde situatie. Ideaal zou er geen aanbieder dominant moeten zijn.
Andersom; er zijn ook voorbeelden te vinden dat "we" in Europa wel op open-source over willen maar dat het een uphill battle is geweest. Lichtend voorbeeld is de stad Munchen waar 14 jaar (!!!) een traject heeft gelopen om dus al vanaf Windows XP een transitie te maken naar "zo min mogelijk closed source" applicaties en OS'en. Resultaat? Bakken met geld en irritatie verder, zijn ze maar op Windows 10 overgestapt: https://www.techrepublic....rms-switch-to-windows-10/
Uiteraard ken ik de situatie in München. Het heeft alleen helemaal niets te maken met de kwaliteit van open source, maar alles met de lobby van een te rijk en te machtig bedrijf die 'toevallig' en branchoffice in München hebben geopend en de juiste snaar hebben geraakt als het gaan om werkgelegenheid, etc.

https://www.agconnect.nl/...voor-munchen-duur-uitpakt
http://winfuture.de/news,83276.html
https://www.onlinekosten....n-open-source_150332.html
https://www.theguardian.c...ob-cuts-in-constituencies
Wikipedia: LiMux (helaas geen volledige tijdlijn, maar dat Steve Balmer met de burgemeester in gesprek ging is veelzeggend)
https://politik-digital.d...imux-zu-microsoft-151665/
Kul... Je vergeet dat veel IT'ers helemaal geen tijd hebben om alternatieven te leren kennen en/of op te certificeren. En de gemiddelde (duurdere) ICT-professional heeft niet 4 petten tegelijk op in een organisatie. Waarom ook alweer? Oh ja, omdat organisaties hun IT-afdeling ook "gedeeltelijk" inrichten volgens het OSI-model...

- hardware-beheerders
- netwerk-beheerders
- OS-beheerders
- applicatie-beheerders
- end-user beheerders

Ik zeg zeker niet dat jouw idee onmogelijk is dat een berg professionals wel kijkt naar alternatieven maar eigenlijk verwacht je dat allerlei zaken en technologieeen dus geconsolideerd moeten worden om de afhankelijkheden te verkleinen en de uitvoerende personen makkelijker op te leiden / laten doorstromen. Onmogelijk.
Onmogelijk? Zonder wil is er weinig tot niets mogelijk, maar waar de wil is, is er een weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jester-NL schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:39:
[...]

Zou je dit kunnen onderbouwen? Wat is er ook al weer gebeurd met de Windows telefoons? Met Nokia? Ik zie af en toe een poging om een laptop/tablet hybride in de markt te zetten en een spelcomputer. Maar om nou te zeggen dat Microsoft met Apple kan gaan concurreren op gebied van hardware... nee.

[...]
MS bied naar hun software steeds vaker hardware aan, aan hun business klanten. Voorheen incl. Windows Phones, tegenwoordig, slechs de Surface hardware.
Ik ken zat mensen die net aan kunnen bellen met hun telefoon en ver weg blijven van de camera, de spelletjes of de browser. Aan de andere kant werden telefoons voor het smartphone-tijdperk al steeds slimmer. Maar om dat nu te vergelijken met iemand uit z'n vertrouwde autootje te halen en achter het stuur van een bus te gooien is ook weer zo wat.
Aan je opmerking dat Libre Office een prima alternatief is voor Office lees ik af dat jij nooit echt met office werkt. Bovendien gooi ik even op dat niet zo heel lang geleden het prima alternatief Open Office heette. Leg jij even uit waarom het (net nieuwe) Libre Office een meer prima alternatief is dan het ook al prima Open Office dat we niet zo lang geleden moesten installeren toen we Office niet meer mochten gebruiken... (Of, in het algemeen, waarom ieder perfect pakket geregeld forkt naar twee of drie varianten).
Er zullen applicaties zijn die beter werken onder MS Office dan onder een FOSS alternatief. (De Open Office / LibreOffice is een topic op zich). Maar het gros van de gebruikers kunnen prima met Open Office of LibreOffice hun werk zonder beperkingen doen. De meeste zijn geen Excel-masters.
[...]
Ik ben blij dat ik dat niet hoef uit te leggen of ondersteunen. Ik heb het druk genoeg met uitleggen waarom ons portaal er anders uitziet dan dat van onze concurrent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:27:
[...]
MS bied naar hun software steeds vaker hardware aan, aan hun business klanten. Voorheen incl. Windows Phones, tegenwoordig, slechs de Surface hardware.
Volgens mij zijn die Surface machines een poging van Microsoft om een plekje te veroveren in het (duurdere segment) van de laptopmarkt. Het is niet zo dat je - bij aankoop van een Windows 10 Pro - een surface kado krijgt. Net als er geen servers meekomen bij de aanschaf van exchange. En het feit dat ze door het ijs zijn gezakt met Windows phone is eigenlijk het beste bewijs dat ze het op hardware niet redden.
[...]
Er zullen applicaties zijn die beter werken onder MS Office dan onder een FOSS alternatief. (De Open Office / LibreOffice is een topic op zich). Maar het gros van de gebruikers kunnen prima met Open Office of LibreOffice hun werk zonder beperkingen doen. De meeste zijn geen Excel-masters.
Over het algemeen heeft de gemiddelde Office-omgeving van een bedrijf best de nodige macro's in hun Word en Excel zitten... en Thunderbird is echt geen alternatief voor Outlook als je bedrijf wat groter wordt. Het gaat echt niet alleen om Excel-masters. Waarmee je (waarschijnlijk onbedoeld) mijn punt meer dan onderstreept.

En dat het verhaal OpenOffice / LibreOffice een topic op zich is... nee... niet echt. Ik denk dat het juist illustreert waarom niet iedereen overstapt. Die FOSS-wereld is niet duidelijk. Het is een gefragmenteerde bende, waar iedereen die het een keer oneens is (geweest) zijn eigen beste OS aanbiedt. En ieder alternatief is (naast (uiteraard) beter dan Windows /Mac) ook beter dan het OS waar ze twee versies geleden vandaan forkten. De FOSS wereld bestaat deels alleen maar omdat de helft van de ontwikkelaars de andere helft het liefste zou opknopen, en omdat dat niet mag, doen ze het in de comments van de sourcecode.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:22:

Onmogelijk? Zonder wil is er weinig tot niets mogelijk, maar waar de wil is, is er een weg.
.. en die wil is er niet. Vandaar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:57:
[...]

Dat gezegd: je topicstart begon nog redelijk interessant en belicht van meerdere kanten en je eerste inhoudelijke replies gaan alleen maar over "applicaties en OS'en"; volgens mij wil je graag een discussie voeren maar ineens lijkt het erop dat je de "feeling" met je eigen topicstart verloren bent.
@MAX3400 heeft gelijk. In mijn poging overal op te reageren, verloor ik een beetje de feeling met de topicstart. (ik zal deze topics ook even wegknippen)

Het is inderdaad niet de bedoeling om een discussie te voeren over gesloten vs open source software, maar over de mate van privacy die de huidige aanbieders bieden vs. of dit wenselijk is.

Behalve de zeer beperkte privacy die de huidige grootmachten (niet) bieden, is de afhankelijkheid in Europa te groot van een andere grootmacht (Amerika).

Even een stelling om de discussie een hernieuwde start te geven.

De privacy van Europese burgers zou meer gewaarborgd zijn, als hier een lokaal, Europees, alternatief voor zou zijn (Europe first!).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2018 19:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:27:
[...]
De privacy van Europese burgers zou meer gewaardborgd zijn, als hier een lokaal, Europees, alternatief voor zou zijn (Europe first!).
Ik mis de samenhang. Europese overheden zijn zeker niet heiliger dan de Amerikaanse. Het zou hooguit om geopolitieke redenen verstandig kunnen zijn.

In zekere zin zit je op een russische site misschien nog wel het beste. Waarschijnlijk komen de russen je niet lastigvallen, en de kans dat ze data met de NSA of onze eigen overheid uitwisselen is nihil :+

[ Voor 26% gewijzigd door Yucon op 09-09-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@EnGee Onderbouw nu eens bijv. je mening over Apple(incl iOS), ik zie alleen aannames namelijk.

Ik haal hier niet veel uit:

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:27:
[...]

Even een stelling om de discussie een hernieuwde start te geven.

De privacy van Europese burgers zou meer gewaardborgd zijn, als hier een lokaal, Europees, alternatief voor zou zijn (Europe first!).
+
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:22:
[...]

Je weet ook dat, bijvoorbeeld Noord-Korea dan ook een eigen fork heeft van Ubuntu? Kortom, Europa hoeft helemaal niet afhankelijk te zijn van Amerika aangaande software.
Is dit niet direct een enorme tegenstelling?

Noord-Korea heeft juist een fork gemaakt om de bevolking minder keuze/vrijheid te geven. Alles in eigen hand houden. Net zoals het zogenaamde "internet" wat je in Noord-Korea en in andere controlerende landen hebt; spullen worden dichtgegooid omdat de overheid het maar blieft.

Op het moment dat Europa een eigen OS zou bouwen en hiermee interoperability bevordert tussen alle lidstaten en alle burgers 1 platform geeft om mee te communiceren, durf ik wel te stellen dat hiermee de burger aan het kortste eind trekt. Gaat Europa dan beslissen welke CA's op mijn PC wel/niet vertrouwd zijn? Wat doet dit met mijn gegevens; vooralsnog ben ik een Nederlands staatsburger; mijn hele dossier hoeft niet "automatisch" raadpleegbaar te zijn door een nieuwsgierige ambtenaar in Polen, om welke reden dan ook (anders dan justitieel onderzoek).

Andersom; stel dat we morgen een OS en een "office suite" en "browser" en "smartphone" en andere zooi uit Brussel krijgen. Wat dan? Dan hebben we een groep mensen, minder dan 8% van de wereldbevolking, wat allerlei coole eigen dingen kan doen zonder 1-op-1 mogelijkheid naar het machtige Google, Apple, Microsoft, IBM etc. En stel nou dat Microsoft vindt dat Europa niet veilig genoeg communiceert; worden onze CA's niet vertrouwd door de rest van de wereld; zitten we mooi op ons eilandje met onze "Europese identiteit".

Ongetwijfeld een andere discussie maar persoonlijk zie ik het bastion Europa afbrokkelen. Engeland stopt ermee, het oostelijk deel verzet zich al jaren tegen enige vorm van controle (corruptie), medewerking (vrij verkeer en asielzoekers). Het westelijker deel moet ondertussen lootjes trekken waar welke asielzoeker heengaat; leningen verstrekken aan het zuiden en als je heeeel goed kijkt, zijn Duitsland en Frankrijk de enigen die voldoende zeggen en opleggen om Europa draaiend te houden.

Wat nou als Europa over 20 jaar stopt met bestaan als eenheid; wat doen we dan met "ons OS"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yucon schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:36:
[...]

Ik mis de samenhang. Europese overheden zijn zeker niet heiliger dan de Amerikaanse. Het zou hooguit om geopolitieke redenen verstandig kunnen zijn.

In zekere zin zit je op een russische site misschien nog wel het beste. Waarschijnlijk komen de russen je niet lastigvallen, en de kans dat ze data met de NSA of onze eigen overheid uitwisselen is nihil :+
Inderdaad om geopolitieke redenen.

Vwb de russen. Ik denk dat EU data relevant voor ze is als ze daarmaa chaos en verdeling kunnen creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:42:
@EnGee Onderbouw nu eens bijv. je mening over Apple(incl iOS), ik zie alleen aannames namelijk.

Ik haal hier niet veel uit:

Welke aannames zie je?

Volgens mij is het een feit dat als je MacOs (legaal) wil gebruiken, Apple hardware moet gebruiken. Volgens mij is het ook een feit dat Apple bepaalt welke apps je op je iPhone kan installeren en in tegenstelling to andere mobiele OS is er ook geen alternatief app store beschikbaar. Maw. Apple bepaalt te veel variabelen waardoor je er een grotere afhankelijkheid is, dan bij andere OS die op verschillende hardware te gebruiken is en er een vrijer aanbod software is (in ieder geval voor iOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:31:
[...]

Welke aannames zie je?

Volgens mij is het een feit dat als je MacOs (legaal) wil gebruiken, Apple hardware moet gebruiken. Volgens mij is het ook een feit dat Apple bepaalt welke apps je op je iPhone kan installeren en in tegenstelling to andere mobiele OS is er ook geen alternatief app store beschikbaar. Maw. Apple bepaalt te veel variabelen waardoor je er een grotere afhankelijkheid is, dan bij andere OS die op verschillende hardware te gebruiken is en er een vrijer aanbod software is (in ieder geval voor iOS).
Wat is er mis mee, men kiest toch zelf voor dit. Je schets dat Apple niet betrouwbaar is in een topic over beveiliging.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:49:
[...]

+

[...]

Is dit niet direct een enorme tegenstelling?

Noord-Korea heeft juist een fork gemaakt om de bevolking minder keuze/vrijheid te geven. Alles in eigen hand houden. Net zoals het zogenaamde "internet" wat je in Noord-Korea en in andere controlerende landen hebt; spullen worden dichtgegooid omdat de overheid het maar blieft.

Op het moment dat Europa een eigen OS zou bouwen en hiermee interoperability bevordert tussen alle lidstaten en alle burgers 1 platform geeft om mee te communiceren, durf ik wel te stellen dat hiermee de burger aan het kortste eind trekt. Gaat Europa dan beslissen welke CA's op mijn PC wel/niet vertrouwd zijn? Wat doet dit met mijn gegevens; vooralsnog ben ik een Nederlands staatsburger; mijn hele dossier hoeft niet "automatisch" raadpleegbaar te zijn door een nieuwsgierige ambtenaar in Polen, om welke reden dan ook (anders dan justitieel onderzoek).

Andersom; stel dat we morgen een OS en een "office suite" en "browser" en "smartphone" en andere zooi uit Brussel krijgen. Wat dan? Dan hebben we een groep mensen, minder dan 8% van de wereldbevolking, wat allerlei coole eigen dingen kan doen zonder 1-op-1 mogelijkheid naar het machtige Google, Apple, Microsoft, IBM etc. En stel nou dat Microsoft vindt dat Europa niet veilig genoeg communiceert; worden onze CA's niet vertrouwd door de rest van de wereld; zitten we mooi op ons eilandje met onze "Europese identiteit".

Ongetwijfeld een andere discussie maar persoonlijk zie ik het bastion Europa afbrokkelen. Engeland stopt ermee, het oostelijk deel verzet zich al jaren tegen enige vorm van controle (corruptie), medewerking (vrij verkeer en asielzoekers). Het westelijker deel moet ondertussen lootjes trekken waar welke asielzoeker heengaat; leningen verstrekken aan het zuiden en als je heeeel goed kijkt, zijn Duitsland en Frankrijk de enigen die voldoende zeggen en opleggen om Europa draaiend te houden.

Wat nou als Europa over 20 jaar stopt met bestaan als eenheid; wat doen we dan met "ons OS"?
Zwak voorbeeld en je kopte in, wat ik verwachtte.
Het gaat alleen niet om het regime in Noord Korea, maar een voorbeeld dat er een alternatief is.

Ik ben uiteraard niet voor een OS dat vanuit Brussel ontwikkeld en opgelegd zal worden.

De kern die ik mee wil geven is dat er meer gekeken word naar privacy in software. Geen vendor lock in het geval de privacy verzwakt, zoals dit bijvoobeeld nu bij W10 sterk aan de orde is en er keuze is en een gezondere balans.

Daarnaast ben ik van mening dat het ongezond is om in Europa afhankelijk te zijn van de buitenlandse tech bedrijven.

Europa zou bedrijven in Europa moeten stimuleren tot het ontwikkelen van alternatieven die kunnen wedijveren met de Amerikaase aanbieders en haar burgers stimuleren deze te gebruiken.

Secundair zou het mijn voorkeur hebben dat deze software open source is, omdat je dan niet afhankelijk bent van 1 bedrijf en niet in de laatste plaats omdat deze software met openbaar geld is gefinancierd en dus, mijn inziens, ook openbaar zou moeten zjin. Open source heeft als extra voordeel dat de bron code inzichtelijk is en eventuele privacy kwesties snel inzichtelijk en oplosbaar zijn.

Dat gezegd hebbende, open source is geen doel op zich, slechts een hulpmiddel in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:35:
[...]

Wat is er mis mee, men kiest toch zelf voor dit. Je schets dat Apple niet betrouwbaar is in een topic over beveiliging.
Het topic gaat over privacy, niet direct over beveiliging.

De betrouwbaarheid waar ik op doel is de vendor lock.
Ik vind een partij die mij bind aan haar hard en software onbetrouwbaar en geeft ze macht om op elk moment, als mijn afhankelijkheid het grootst is, elke prijs te vragen die ze maar willen, omdat ik geen keus meer heb en geen weg meer terug. Veel mensen zullen dit herkennen met OS updates, dat de perfomance van de hardware dusdanig werd, dat er een nieuw prodcut werd aangeschaft.

Cybersecurity technisch maakt Apple best een aardig product, al kent ook MacOS haar kwetsbaarheden, maar is daarmee niet anders, dan andere OS. Door het bizarre marktaandeel is Windows momenteel het meest kwetsbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:45:
[...]

Het topic gaat over privacy, niet direct over beveiliging.

De betrouwbaarheid waar ik op doel is de vendor lock.
Ik vind een partij die mij bind aan haar hard en software onbetrouwbaar en geeft ze macht om op elk moment, als mijn afhankelijkheid het grootst is, elke prijs te vragen die ze maar willen, omdat ik geen keus meer heb en geen weg meer terug. Veel mensen zullen dit herkennen met OS updates, dat de perfomance van de hardware dusdanig werd, dat er een nieuw prodcut werd aangeschaft.

Cybersecurity technisch maakt Apple best een aardig product, al kent ook MacOS haar kwetsbaarheden, maar is daarmee niet anders, dan andere OS. Door het bizarre marktaandeel is Windows momenteel het meest kwetsbaar.
Lol, laten we maar niet gaan vergelijken met de ladingen Bootloop toestellen en problemen van oa een S7 met android 8. en zo kan ik wel verder gaan. de iPhone 5s uit het tijdperk Samsung Galaxy S4 gaat nu nog mee naar iOS12 en is een stuk sneller geworden. ( Ja heb een 5s nog liggen en die heb ik op Beta 12 draaien ook een SE en een 7) Dus wat wil je nu bewijzen, dat er vele Apps zijn geweest van Android waar allerlei troep in zit ? Dat bewijst nog niets tov je bewering die je ergens in de media hebt vernomen.

Vergeet niet dat Apple een goede concurrent is van Android en nog steeds veel gebruikers heeft.
alle andere merken draaien 90% op android en oa Samsung en LG zijn meer dan smartphone leverancier.
Apple onderscheidt zich ook in de PC wereld door een eigen OS goed werkend te hebben tov het 'machtige' Microsoft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:54:
[...]

Lol, laten we maar niet gaan vergelijken met de ladingen Bootloop toestellen en problemen van oa een S7 met android 8. en zo kan ik wel verder gaan. de iPhone 5s uit het tijdperk Samsung Galaxy S4 gaat nu nog mee naar iOS12 en is een stuk sneller geworden. ( Ja heb een 5s nog liggen en die heb ik op Beta 12 draaien ook een SE en een 7) Dus wat wil je nu bewijzen, dat er vele Apps zijn geweest van Android waar allerlei troep in zit ? Dat bewijst nog niets tov je bewering die je ergens in de media hebt vernomen.

Vergeet niet dat Apple een goede concurrent is van Android en nog steeds veel gebruikers heeft.
alle andere merken draaien 90% op android en oa Samsung en LG zijn meer dan smartphone leverancier.
Apple onderscheidt zich ook in de PC wereld door een eigen OS goed werkend te hebben tov het 'machtige' Microsoft
Ik wil en ga pertinent geen discussie starten over welk OS het beste OS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:38:
[...]

Zwak voorbeeld en je kopte in, wat ik verwachtte.
Het gaat alleen niet om het regime in Noord Korea, maar een voorbeeld dat er een alternatief is.
Dus omdat je een voorbeeld geeft van een alternatief dus haaks staat op privacy, mag ik 'm niet inkoppen? Dat is dan wel een stukje discussieren van een kant; het is EnGee's kant of niet?

We staan hier al op onze achterste benen als het woordje "sleepwet" langskomt op het 8 uur journaal en dan verwacht je dat een "Europees operating system" volledig netneutraal is en weinig/niets opslaat ten nadele van de gebruiker?
zoals dit bijvoobeeld nu bij W10 sterk aan de orde is en er keuze is en een gezondere balans.
Ik blijf het jammer vinden dat je Microsoft continu al grote boosdoener typeert in meerdere posts; dan zeg je ook nog eens dat GDPR-verklaringen je absoluut niks zeggen (oftewel, je schuift ze opzij alleen maar om geen weerwoord van Microsoft of een andere partij te krijgen). Zo ken ik er nog wel een paar, eerlijk gezegd. Wat niet weet, wat niet deert en ondertussen maar blijven roepen dat iets "broken" is?
Daarnaast ben ik van mening dat het ongezond is om in Europa afhankelijk te zijn van de buitenlandse tech bedrijven.
Oke, maar stimuleren door de EU is 1, het daadwerkelijk financieren (middels overheid of private funding) is 2. Alleen al de stap om een Europese desktop-CPU te maken, als tegenhanger van een Intel i5 bijvoorbeeld; kost je rustig 30 miljard aan initiele investering. Ter vergelijk: dat is 3 jaar opeen de netto winst van Volkswagen wereldwijd.

De investeringen door Amerikaanse bedrijven, puur en alleen een nieuwe releases af te krijgen en hun markt-aandeel te behouden? Ik denk jaarlijks meer dan 100 miljard voor de bekende tech-sector. Dat is ongeveer de helft van wat de hele EU jaarlijks binnenkrijgt en uitgeeft op alle lidstaten? Ik denk, puur op cijfertjes gebaseerd, dat je die slag niet meer gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:17:
[...]

Dus omdat je een voorbeeld geeft van een alternatief dus haaks staat op privacy, mag ik 'm niet inkoppen? Dat is dan wel een stukje discussieren van een kant; het is EnGee's kant of niet?
Zo bedoelde ik het niet. Je kopte hem volkomen terecht in.
We staan hier al op onze achterste benen als het woordje "sleepwet" langskomt op het 8 uur journaal en dan verwacht je dat een "Europees operating system" volledig netneutraal is en weinig/niets opslaat ten nadele van de gebruiker?
Ik dacht dat hier duidelijk in was, maar blijkbaar niet.

Ik zou een in Europa ontwikkeld OS willen zien, zodat de dominantie van de amerikanen doorbroken word.

Die zijn er al (oa OpenSuse) maar zouden geschikt gemaakt moeten worden voor de massa en gebruikt door de massa. De EU heeft een rol om dit te stimuleren.
[...]

Ik blijf het jammer vinden dat je Microsoft continu al grote boosdoener typeert in meerdere posts; dan zeg je ook nog eens dat GDPR-verklaringen je absoluut niks zeggen (oftewel, je schuift ze opzij alleen maar om geen weerwoord van Microsoft of een andere partij te krijgen). Zo ken ik er nog wel een paar, eerlijk gezegd. Wat niet weet, wat niet deert en ondertussen maar blijven roepen dat iets "broken" is?
Ik geloof in de intenties van Microsoft / Apple aangaande gdpr, maar de patriot act en het aanstaande privacy shield kan Microsoft in een spagaat brengen.

Daarnaast wordt er meer data gedeeld met Microsoft sinds W10. Ook Microsoft heeft de waarde van data ontdekt.
[...]

Oke, maar stimuleren door de EU is 1, het daadwerkelijk financieren (middels overheid of private funding) is 2. Alleen al de stap om een Europese desktop-CPU te maken, als tegenhanger van een Intel i5 bijvoorbeeld; kost je rustig 30 miljard aan initiele investering. Ter vergelijk: dat is 3 jaar opeen de netto winst van Volkswagen wereldwijd.

De investeringen door Amerikaanse bedrijven, puur en alleen een nieuwe releases af te krijgen en hun markt-aandeel te behouden? Ik denk jaarlijks meer dan 100 miljard voor de bekende tech-sector. Dat is ongeveer de helft van wat de hele EU jaarlijks binnenkrijgt en uitgeeft op alle lidstaten? Ik denk, puur op cijfertjes gebaseerd, dat je die slag niet meer gaat redden.
Dat denk ik ook niet.

Ik heb het nooit over hardware gehad.
Ik kan er ook niks zinnigs over zeggen hoeveel dit zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33

kodak

FP ProMod
Als privacy slechts een excuus is om het over een onderwerp van afhankelijkheid en eigen software eerst te gaan hebben dan kan dit draadje beter verhuizen naar het onderwerp non windows operatingsystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kodak schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:47:
Als privacy slechts een excuus is om het over een onderwerp van afhankelijkheid en eigen software eerst te gaan hebben dan kan dit draadje beter verhuizen naar het onderwerp non windows operatingsystems.
Het gaat niet alleen over het OS, maar over meer software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:38:
Zou je dan Ubuntu ook aan je lijstje van OS'en met privacy vraagtekens willen toevoegen?
Is afrikaans en je weet dat zij ook rare dingen hebben geflikt in het verleden qua privacy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gros van de mensen interesseert een computer en alles wat er bij komt kijken helemaal geen biet. Als het ding Windows draait dan is het goed, dat hebben we op school en in hebt bedrijfsleven geleerd. De meeste mensen weten niet eens waar hun eigen computer toe in staat is, wat ze er allemaal mee kunnen doen.

En dan wil jij ook nog eens dat ze andere software gaan gebruiken omdat die beter is voor de privacy van deze mensen? Gaat niet werken, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 22:29
Buitengewoon interessante discussie hier en waarvan ik zou willen dat Arjen Kamphuis hier zelf op had kunnen reageren. Hij is echter nu al 3 weken vermist in Noorwegen. Hoe en waardoor.... de waarheid ligt ergens tussen een hiking ongeluk en de meest vreselijke complot theorieën.

Ik heb een paar van zijn sessies mogen bijwonen. En het kwam er heel grofweg op neer dat alle grote tech bedrijven van nu en die in het verleden een belangrijke rol gespeeld hebben niet zuiver op de graad zijn voor wat betreft privacy en dat open source eigenlijk de oplossing is. Probleem ligt niet alleen in wat er thuis draait maar ook de hard-, en software aan de andere kant van het internetkabeltje. Overheden en semi-overheden moeten allemaal over op open-source en dan nog het liefst iets nieuws wat geheel in Europa ontwikkeld is, is ook zijn stelling. (@Arjan, please correct me if I'm wrong (dan hebben we ook nog eens een levensteken van je))

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:13:
Het gros van de mensen interesseert een computer en alles wat er bij komt kijken helemaal geen biet. Als het ding Windows draait dan is het goed, dat hebben we op school en in hebt bedrijfsleven geleerd. De meeste mensen weten niet eens waar hun eigen computer toe in staat is, wat ze er allemaal mee kunnen doen.

En dan wil jij ook nog eens dat ze andere software gaan gebruiken omdat die beter is voor de privacy van deze mensen? Gaat niet werken, helaas.
Dus we hebben een probleem, maar de oplossing is complex, dus laten we er maar niets aan doen?

De EU zou ook ander computer gebruik kunnen stimuleren op scholen en zorgen dat IT een onderdeel gaat worden van het lesprogramma, zodat computer behalve bediend, ook begrepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rudi Vader schreef op maandag 10 september 2018 @ 00:19:
Buitengewoon interessante discussie hier en waarvan ik zou willen dat Arjen Kamphuis hier zelf op had kunnen reageren. Hij is echter nu al 3 weken vermist in Noorwegen. Hoe en waardoor.... de waarheid ligt ergens tussen een hiking ongeluk en de meest vreselijke complot theorieën.

Ik heb een paar van zijn sessies mogen bijwonen. En het kwam er heel grofweg op neer dat alle grote tech bedrijven van nu en die in het verleden een belangrijke rol gespeeld hebben niet zuiver op de graad zijn voor wat betreft privacy en dat open source eigenlijk de oplossing is. Probleem ligt niet alleen in wat er thuis draait maar ook de hard-, en software aan de andere kant van het internetkabeltje. Overheden en semi-overheden moeten allemaal over op open-source en dan nog het liefst iets nieuws wat geheel in Europa ontwikkeld is, is ook zijn stelling. (@Arjan, please correct me if I'm wrong (dan hebben we ook nog eens een levensteken van je))
Virtueel kan je wel luisteren naar wat Arjen Kamphuis er van te zeggen heeft.
Gisterenavond keek ik deze presentatie, die exact weergeeft waar dit topic over zou moeten gaan.

YouTube: Privacy & online freedom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Om eerlijk te zijn vind ik dit een zeer vreemd topic. Je wilt het hebben over privacy, maar reeds van in de openingspost gaat het meer over vendor lock-in en het vastzitten aan platformen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi Vader
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:34:
[...]

Virtueel kan je wel luisteren naar wat Arjen Kamphuis er van te zeggen heeft.
Gisterenavond keek ik deze presentatie, die exact weergeeft waar dit topic over zou moeten gaan.

YouTube: Privacy & online freedom
Hier nog een presentatie van Bill Binney die op uitnodiging van Kamphuis en zijn werkgever naar Nederland is gehaald. Hij wordt bevraagd door Ancilla vd Leest.

Als we in Nederland het IT onderwijs goed aanpakken en dat desnoods vanaf de basis school. En dan alle systemen naast elkaar. Geen Maurice de Hond iPad scholen, geen alleen Windows onderwijs maar ook niet uitsluitend Linux.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:41:
Om eerlijk te zijn vind ik dit een zeer vreemd topic. Je wilt het hebben over privacy, maar reeds van in de openingspost gaat het meer over vendor lock-in en het vastzitten aan platformen.
Misschien omdat privacy, vendorlocking en voorgeschreven platformen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn?

Voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rudi Vader schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:02:
[...]

Hier nog een presentatie van Bill Binney die op uitnodiging van Kamphuis en zijn werkgever naar Nederland is gehaald. Hij wordt bevraagd door Ancilla vd Leest.

Als we in Nederland het IT onderwijs goed aanpakken en dat desnoods vanaf de basis school. En dan alle systemen naast elkaar. Geen Maurice de Hond iPad scholen, geen alleen Windows onderwijs maar ook niet uitsluitend Linux.
Bedankt voor het delen. De FB link kan ik niet bekijken, want geen FB, maar ik ga de documentaire zeker kijken. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi Vader
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:49:
[...]

Bedankt voor het delen. De FB link kan ik niet bekijken, want geen FB, maar ik ga de documentaire zeker kijken. d:)b
Betere link: YouTube: Deel 1 Bill Binney, ex director NSA, spreekt over cyber security en ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:02

Croga

The Unreasonable Man

Wat de adaptatie in de weg staat is het feit dat alternatieven niet gebouwd zijn, en daardoor niet geschikt zijn voor consumenten gebruik.

Al jaren probeer ik eens in de zoveel tijd over te stappen van Windows naar Linux. En iedere keer (ja, ook vorige week weer) is de conclusie: Niet geschikt voor normaal consumenten gebruik.
Zoals gezegd; vorige week weer geprobeerd en als je Linux wilt gebruiken (ik probeer altijd degene die eigenlijk bedoelt is als vervanger van Windows: Ubuntu) moet je snappen hoe de command line werkt; iets wat de gemiddelde gebruiker 20 jaar geleden al vergeten is. Daarnaast werkt de meeste software simpelweg niet.
- LibreOffice is grappig maar biedt mij niet de mogelijkheden die MS Office mij wel bied én de bestanden zijn niet uitwisselbaar (ja, LibreOffice kan .xlsx lezen maar geavanceerde formules worden niet ondersteund. andersom hetzelfde)
- Gaming is een non-optie (Ik speel World of Warcraft. Al jaren doet men hard hun best om dat via playonlinux en/of wine aan de gang te krijgen en ook dit keer heb ik het na 2 uur fröbelen opgegeven)
- Configuratie vereist editen van text files en hopen dat het goed gaat (weliswaar is zo'n 95% in mooie instellingen vensters geregeld maar dan nog moet je voor de overige 5% gaan grasduinen; ondersteuning is versnippert en moeilijk te vinden)

Ofwel: Linux is geen alternatief voor Windows. ChromeOS geldt hetzelfde voor; ook daar is een groot deel van wat de gebruiker wil doen simpelweg niet beschikbaar.
En mischien ben ik een fossiel. Mischien bevatten deze twee opties voor anderen wel alles wat ze nodig hebben. Maar ik ben niet uniek; die illusie heb ik al lang laten varen. Nog sterker; ik zit eerder aan de nerd kant dan aan de "gemiddelde gebruiker" kant. Dus als ik het al niet aan de gang krijg, is dat een teken aan de wand.

Overstappen van een Nokia 3310 naar Windows Mobile, iOS en Android was eenvoudig; er kwamen alleen maar opties bij, op een eenvoudigere manier. Dat is met een overstap van Windows naar <wat dan ook> een ander verhaal. En dus blijven we lekker met z'n allen op Windows zitten.

Overigens, als we het over privacy hebben is Windows van al deze zaken de minste van onze zorgen.... Een overstap naar ChromeOS zou zeker geen verbetering inhouden en de verbetering door een overstap naar Ubuntu is twijfelachtig met alles wat Ubuntu de laatste jaren aan het integreren is geweest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Croga ligt er aan wat je doet. voor normale gebruiker is Ubuntu zeer geschikt. geavanceerde formules die je als voorbeeld geeft zal een normale PC gebruiker niet gebruiken. Ook niet in MS-Office. oa surfen en Youtube bekijken gaat prima. Ook bankzaken etc, dus dat geheel gaat niet op. Ook Chrome is prima. Mijn kids gebruiken voor school beide een ChromeBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:02

Croga

The Unreasonable Man

Hackus schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:04:
@Croga ligt er aan wat je doet. voor normale gebruiker is Ubuntu zeer geschikt. geavanceerde formules die je als voorbeeld geeft zal een normale PC gebruiker niet gebruiken. Ook niet in MS-Office. oa surfen en Youtube bekijken gaat prima. Ook bankzaken etc, dus dat geheel gaat niet op. Ook Chrome is prima. Mijn kids gebruiken voor school beide een ChromeBook.
Geavanceerde formules zijn slechts een voorbeeld wat nooit zal gaan werken. Maar als je een beetje opmaak in je Word document hebt zitten heb je exact hetzelfde probleem.
Daarnaast hebben minstens 12 miljoen World of Warcraft spelers en minstens het tienvoudige aan spelers van andere computerspellen ook dit probleem.

Ofwel: De enigen voor wie de overstap wél een optie is zijn degenen die nauwelijks Office gebruiken en helemaal geen spellen spelen. Daarmee heb je nagenoeg de volledige kantoor populatie dus al uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Croga schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:12:
[...]

Geavanceerde formules zijn slechts een voorbeeld wat nooit zal gaan werken. Maar als je een beetje opmaak in je Word document hebt zitten heb je exact hetzelfde probleem.
Daarnaast hebben minstens 12 miljoen World of Warcraft spelers en minstens het tienvoudige aan spelers van andere computerspellen ook dit probleem.

Ofwel: De enigen voor wie de overstap wél een optie is zijn degenen die nauwelijks Office gebruiken en helemaal geen spellen spelen. Daarmee heb je nagenoeg de volledige kantoor populatie dus al uitgesloten.
Klopt, wil je gamen zit je aan een Windows PC verbonden. Maar veel mensen hebben geen desktop meer. en laptops worden veel met Chrome verkocht (zeker scholieren) Ook vaak Apple en Windows zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ons bedrijf is overgegaan op Chromebook. Want dat zou ideaal zijn
Alles in de cloud, en iedereen op google office.
Alles zou daar op werken, of er zou een oplossing voor zijn.

Dit werd echt hard gepushed, en uitzonderingen waren eigenlijk niet toegestaan
En eerlijk is eerlijk. voor de meeste mensen op de werkvloer werkt het behoorlijk.

Maar zo'n beetje elke kantoor afdeling is uiteindelijk weer terug naar een (virtuele) windows oplossing.
De redenen varieren van webapplicaties die door chrome niet onderstuend (OA silverlight is een boosdoener), applicaties die toch niet te vervangen waren, Services die niet overweg konden met de beperkte hardware in de chromebooks, of omdat ze met andere windows services moesten communiceren. Of chromeos varianten van programmas die mijlen achter lopen op de windows versie.

Heel onze adminstratie gebruikt nu bijvoorbeeld weer een windows client van amazon voor office, omdat google sheets niet overweg kan met xlsx met een paswoord daarop. of bepaalde indelingen van een xls document, die office wel slikt.

Ook voor zoiets doms als een rdp sessie naar een server openen, kan niet op mijn chromebook.
Not to mention dat de helft van de plugins voor de meest lullige dingen toegang vragen tot de complete weergave van de browser. wat weer problemen geeft met de nieuwe privacy AGV

Dus overstappen is nog niet zo simpele no-brainer...

En ander voorbeeld, ik had bij mijn vader open office staan. Die is weer terug gegaan, omdat die niet overweg kon met de wedstrijd inschrijf excelsheet van zijn visclub.

Persoonlijk game ik veel, en dat is allemaal geschreven voor windows.
Daarnaast mis ik nog steeds waarom ik over zou moeten ?

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 10-09-2018 14:36 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@heuveltje Wat heeft dat met mijn berichten te maken ?
(of te wel je quote mij voor niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

"Voor de normale gebruiker"... dat hoor ik zo vaak in deze en soortgelijke discussies. Maar wie is dat nu precies?
De gewone gebruiker werkt in ieder geval niet op een kantoor, want (nogmaals) daar heb je te vaak te maken met macro's of huisstijlen die niet in Google Docs of Open/Libre Office ondersteund worden. En dan hebben we het nog niet over specifiekere software. En de gewone gebruiker blijft verre van Excel. Ondanks dagelijks meerdere vragen over hoe iets moet in Excel in Software Algemeen (en nooit hoe hetzelfde te doen in Open/LibreOffice)
De gewone gebruiker is geen gamer. Of speelt in ieder geval games die niet in de categorie "Hot op Steam" vallen.
En zo zijn er zat voorbeelden te noemen.

Eigenlijk is 'de gewone gebruiker' iemand die zijn computer gebruikt voor hetzelfde als zijn telefoon. Beetje Youtuben, Facebooken, surfen en misschien een briefje tikken. De opmaak daarvan is net zo belangrijk als in een mailtje (waarvoor een webinterface voldoende is) dus in feite is een kladblok voldoende.
Daarbij is 'de gewone gebruiker' helemaal niet geintresseerd in zijn of haar privacy. Die doet gewoon mee met like&win op Facebook, en flikkert dat vervolgens op Instagram en Twitter. Dus dat dat allemaal op een Chromebook gebeurd... who cares.

me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 06:59
Ik mis heel weinig dingen op mijn Linux computers. Ik werk nu zo'n twee jaar met mijn huidige computer en toen er bewust voor gekozen om alleen Linux te installeren. Daar voor werkte ik al wel met een dual boot systeem. En ik gebruikte al veel langer OpenOffice/ LibreOffice vanwege de kosten voor het Office pakket van MS. Denk dat dat de transitie voor ons wat gemakkelijker gemaakt heeft. Er zullen altijd dingen zijn die onder het ene OS beter werken dan onder het andere zeker zolang fabrikanten zoals Logitech geen drivers leveren voor hun hardware om bijvoorbeeld de extra muisknoppen in te stellen of accu status uit te lezen van draadloze apparatuur. Of een Dropbox die alle Linux alle andere filesystems dan EXT4 laat vallen vanaf november.

Er zijn ook wat voordelen: Even een repo toevoegen en software wordt automatisch bijgewerkt door de ingebouwde packagemanager. Het updaten werkt soepeler dan onder Windows mijn desktop hoef ik niet opnieuw op te starten om updates te installeren. Hooguit dat er een melding kom dat om de update te kunnen gebruiken er even afgemeld moet worden. Enige uitzondering is als de Videokaart drivers geüpdatet zijn dan is wel een soort van nodig doe ik dat niet krijg ik zodra de scherm beveiliging intreed een error. Waarvan de oplossing op het scherm staat zodat je je open programma's kan opslaan. Vaak is het ook voldoende om alleen even af te melden en opnieuw aan te melden waardoor je sneller weer verder kan.

Voor mij persoonlijk zijn de voordelen van Linux groter dan de nadelen maar iedere situatie is anders. Ik speel weinig games en wat ik speel draaien ofwel native onder Linux via Steam of dankzij Wine en voor de overige software zijn er vaak wel alternatieven te vinden.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees veel reacties waarom we vooral niets hoeven doen, maar als deze redenen overbrugt zijn, zou het niet goed zijn om de afhankelijkheid van de Amerikaanse tech-bedrijven in te perken en te kiezen voor 'Europe First' (let wel; ik schrijf bewust niet 'Europe Only'?

Denk even in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Iemand trouwens de presentaties van Arjen Kamphuis gekeken die gedeeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Croga schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:52:
[...]

Wat de adaptatie in de weg staat is het feit dat alternatieven niet gebouwd zijn, en daardoor niet geschikt zijn voor consumenten gebruik.

Al jaren probeer ik eens in de zoveel tijd over te stappen van Windows naar Linux. En iedere keer (ja, ook vorige week weer) is de conclusie: Niet geschikt voor normaal consumenten gebruik.
Zoals gezegd; vorige week weer geprobeerd en als je Linux wilt gebruiken (ik probeer altijd degene die eigenlijk bedoelt is als vervanger van Windows: Ubuntu) moet je snappen hoe de command line werkt; iets wat de gemiddelde gebruiker 20 jaar geleden al vergeten is. Daarnaast werkt de meeste software simpelweg niet.
- LibreOffice is grappig maar biedt mij niet de mogelijkheden die MS Office mij wel bied én de bestanden zijn niet uitwisselbaar (ja, LibreOffice kan .xlsx lezen maar geavanceerde formules worden niet ondersteund. andersom hetzelfde)
- Gaming is een non-optie (Ik speel World of Warcraft. Al jaren doet men hard hun best om dat via playonlinux en/of wine aan de gang te krijgen en ook dit keer heb ik het na 2 uur fröbelen opgegeven)
- Configuratie vereist editen van text files en hopen dat het goed gaat (weliswaar is zo'n 95% in mooie instellingen vensters geregeld maar dan nog moet je voor de overige 5% gaan grasduinen; ondersteuning is versnippert en moeilijk te vinden)

Ofwel: Linux is geen alternatief voor Windows. ChromeOS geldt hetzelfde voor; ook daar is een groot deel van wat de gebruiker wil doen simpelweg niet beschikbaar.
En mischien ben ik een fossiel. Mischien bevatten deze twee opties voor anderen wel alles wat ze nodig hebben. Maar ik ben niet uniek; die illusie heb ik al lang laten varen. Nog sterker; ik zit eerder aan de nerd kant dan aan de "gemiddelde gebruiker" kant. Dus als ik het al niet aan de gang krijg, is dat een teken aan de wand.

Overstappen van een Nokia 3310 naar Windows Mobile, iOS en Android was eenvoudig; er kwamen alleen maar opties bij, op een eenvoudigere manier. Dat is met een overstap van Windows naar <wat dan ook> een ander verhaal. En dus blijven we lekker met z'n allen op Windows zitten.

Overigens, als we het over privacy hebben is Windows van al deze zaken de minste van onze zorgen.... Een overstap naar ChromeOS zou zeker geen verbetering inhouden en de verbetering door een overstap naar Ubuntu is twijfelachtig met alles wat Ubuntu de laatste jaren aan het integreren is geweest.....
Dat ik ook niet op een normale manier een citrix scherm via pulse secure kon openen was voor mijzelf de druppel om bij de vorige soortgelijke poging linux weer aan de kant te schuiven. Het lijkt me toch vrij basale functionaliteit die ik gewoon perse nodig heb voor m'n werk. Misschien zijn er obscure manieren om het toch voor elkaar te krijgen, maar op een normale manier lukte het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:08:
Ik lees veel reacties waarom we vooral niets hoeven doen, maar als deze redenen overbrugt zijn, zou het niet goed zijn om de afhankelijkheid van de Amerikaanse tech-bedrijven in te perken en te kiezen voor 'Europe First' (let wel; ik schrijf bewust niet 'Europe Only'?

Denk even in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Iemand trouwens de presentaties van Arjen Kamphuis gekeken die gedeeld zijn?
ALS die redenen overbrugt zijn.
Want dat was de afgelopen 10 jaar al het probleem.
Nu we steeds meer naar web-interfaces gaan word dat probleem wel iets minder.

Maar dan word het een afweging voordeel tov nadelen.

Kosten voor omscholen personeel, en opnieuw inrichten compleet ict tak word is een groot nadel.

Dus dan zul je nog steeds een flinke verkooppraat moeten hebben naar je management over waarom dit zou moeten. En wat zijn dan de selling points die ik kan geven ?
Onafhankelijkheid van MS/VS word maar door weinig bedrijven als een (groot) nadeel gezien.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:27:
[...]
Kosten voor omscholen personeel, en opnieuw inrichten compleet ict tak word is een groot nadel.
Wat zouden de kosten voor espionage zijn?
Wat zouden de kosten zijn van afhankelijkheid?

Dominante softwareleveranciers binnen de Nederlandse gemeenten misbruiken hun posities en kunnen op een zeker moment vragen wat ze willen. Lees DIT even. Open standaarden en open source zouden deze hegemonie kunnen doorbreken. In geval dat open source niet mogelijk is, zou er in ieder geval een open standaard geëist moeten worden, zodat je de data kan migreren naar een ander platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:42:
[...]In geval dat open source niet mogelijk is, zou er in ieder geval een open standaard geëist moeten worden, zodat je de data kan migreren naar een ander platform.
Ik ben bang dat dit studeerkamerwijsheid is.

Het programma waar ik eerder in deze discussie aan refereerde, een DAM waar ik jaaaaren werk in heb zitten om mijn beeldcollectie fatsoenlijk te beheren en op allerlei manieren benaderbaar en doorzoekbaar te maken, is open in zoverre dat het een eitje is om alle data te exporteren in wat voor formaat dan ook.

Het probleem is dat er geen applicatie op een ander platform bestaat dat qua functionaliteit ook maar in de buurt komt van wat ik nodig heb.

Exporteren van data kan, maar dat is maar de helft van het verhaal.
Zolang er voor die open besturingssystemen geen applicaties zijn die alle functionaliteit bieden die een gebruiker nodig heeft zal zie ik het nooit wat worden.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Relevant voor dit topic is mogelijk de volgende journalistieke registratie;

YouTube: Microsoft-Software: Safe for Europe? (Full Documentary, 2018)
Pagina: 1