NAS schijf gecrasht, hoe nu verder

Pagina: 1
Acties:

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 11:06
Hallo

Ik heb hier een 2 bay qnap nas staan, en deze was bezet met 2x 3tb seagate harde schijven. Deze schijven zijn zon jaar gebruikt, maar nu is er 1 schijf gecrasht en afgesloten door de NAS.

Ik heb beide schijven in raid staan zodat data verdeeld over beide schijven staan. Als ik nu een andere schijf wil plaatsen, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? De host schijf is als het goed is gecrasht.

kan ik gewoon de kapotte schijf er uit halen, en een andere schijf plaatsen, en word de data dan door de nas zelf weer terug gezet, of moet ik zelf eerst nog van alles doen? Eigenlijk wel belangrijk dat de data in tact blijft dus wil geen fouten maken :P

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:12
Welke raid gebruik je? Als je mirror hebt kan je gewoon de disk vervangen en fixt je nas dat zelf weer.

[ Voor 64% gewijzigd door HKLM_ op 09-09-2018 10:49 ]

Cloud ☁️

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Data verdeeld over beide schijven? Dat kan zowel RAID0 als RAID1 zijn.

In eerste geval: alles kwijt op je NAS, in tweede geval kan je disk vervangen en klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• huntedjohan
ben ik aan het uitzoeken. komt eraan :P

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alles wat je vraagt staat ongetwijfeld in de handleiding van je qnap nas, of is wel op hun forum terug te vinden.
Daarnaast kan je ook gewoon Google gebruiken: https://www.qnap.com/nl-n...jven-als-een-raid-crasht/

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MAX3400

MAX3400

huntedjohan schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:49:
[...]

ben ik aan het uitzoeken. komt eraan :P
:? Volgens mij kon dat gewoon als basic info in je startpost. Net als "welk type NAS" en "wat stond er in je handleiding"?

• huntedjohan
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:50:
[...]

:? Volgens mij kon dat gewoon als basic info in je startpost. Net als "welk type NAS" en "wat stond er in je handleiding"?
ben net wakker en weet totaal niet meer welke raid ik toen gebruikt heb, maar het is raid 1. de 2e schijf is ook gewoon nog zichtbaar en benaderbaar. Heb geen handleiding bij de nas, en vind de info die ik hier vaak krijg duidelijker in zinvoller dan google.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:12
huntedjohan schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:53:
[...]

ben net wakker en weet totaal niet meer welke raid ik toen gebruikt heb, maar het is raid 1. de 2e schijf is ook gewoon nog zichtbaar en benaderbaar. Heb geen handleiding bij de nas, en vind de info die ik hier vaak krijg duidelijker in zinvoller dan google.
Mooi nieuwe 3TB disk halen en erin doen en opgelost

Cloud ☁️

• huntedjohan
HKLM_ schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:54:
[...]

top. bedankt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

HKLM_ schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:54:
[...]
Dat kan, maar zit een klein risico aan vast. Ik lees uit de reacties van TS dat het om voor hem/haar belangrijke data gaat. Hoe groter de afzonderlijke harde schijfen hoe groter dat er iets fout gaat, bij bijvoorbeeld een rebuild van een RAID set. Dit risico neemt vanaf zeg 2TB steeds meer toe. Er hoeft maar een klein foutje te onstaan die normaalgesproken wordt gecorrigeerd wat tijdens een rebuild ervoor kan zorgen dat de controller de gehele set afkeurd en dan ben je mogelijk alle data kwijt.

Met andere woorden, als de data belangrijk is dan neem ik aan dat TS de data ook elders heeft staan en dat op de NAS een copy dan wel backup is?

*RAID is namelijk geen backup en alleen bedoeld om hardware fallen op te vangen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• huntedjohan
_Dune_ schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:06:
[...]

Dat kan, maar zit een klein risico aan vast. Ik lees uit de reacties van TS dat het om voor hem/haar belangrijke data gaat. Hoe groter de afzonderlijke harde schijfen hoe groter dat er iets fout gaat, bij bijvoorbeeld een rebuild van een RAID set. Dit risico neemt vanaf zeg 2TB steeds meer toe. Er hoeft maar een klein foutje te onstaan die normaalgesproken wordt gecorrigeerd wat tijdens een rebuild ervoor kan zorgen dat de controller de gehele set afkeurd en dan ben je mogelijk alle data kwijt.

Met andere woorden, als de data belangrijk is dan neem ik aan dat TS de data ook elders heeft staan en dat op de NAS een copy dan wel backup is?

*RAID is namelijk geen backup en alleen bedoeld om hardware fallen op te vangen.
Ben bezig om te zorgen voor volledige backup. veel belangrijke spullen staan al wel op de pc, maar nadat ik mijn game pc verkocht heb (waar ik ook de opslag op had) juist de nas aangeschaft voor de gegevens te plaatsen en uitgegaan van raid1 voor de veilige backup.

• MAX3400

MAX3400

huntedjohan schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:19:
[...]

uitgegaan van raid1 voor de veilige backup.
Een enkele NAS is geen backup. Als een inbreker je PC en NAS jat, ben je klaar... Als er brandt uitbreekt, ben je klaar... Etc...

Ik zou je, nadat je NAS weer goed werkt, willen adviseren te kijken hoeveel data belangrijk is en gaan nadenken over een "tweede site" zoals een cloud-opslag of een NAS op een andere lokatie.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
_Dune_ schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:06:
Er hoeft maar een klein foutje te onstaan die normaalgesproken wordt gecorrigeerd wat tijdens een rebuild ervoor kan zorgen dat de controller de gehele set afkeurd en dan ben je mogelijk alle data kwijt.
Voor een mirror gaat dat gelukkig niet op, dat geld alleen met arrays waar parity een rol speelt.

• MAX3400

MAX3400

DukeBox schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:22:
[...]

Voor een mirror gaat dat gelukkig niet op, dat geld alleen met arrays waar parity een rol speelt.
Klopt niet geheel; een mirror schrijft een corrupt bestand op 2 disks tegelijk weg. Virus, crypto-malware, omgevallen bitje in een applicatie, power-loss, noem maar op.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:25:
[...]

Klopt niet geheel; een mirror schrijft een corrupt bestand op 2 disks tegelijk weg. Virus, crypto-malware, omgevallen bitje in een applicatie, power-loss, noem maar op.
Het ging over de verhoogde kans bij het rebuilden van de Raid-array. De kans dat er een bitje omgevallen is, geeft geen kans op corruptie van alle data, dat doet het bij een degraded Raid die je gaat herstellen wel.

Dat een Raid-set natuurlijk geen backup is, is duidelijk, inderdaad al door de door jou genoemde redenen.
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:49:
Had ook nog een jbod volume bestaand uit 2 schijven kunnen zijn (schijfruimte gewoon aan elkaar plakken). Stompzinnige vorm overigens, alsnog kans op verlies van bestanden en geen snelheidswinst (zoals bij Raid 0, al ben je daar alles kwijt als er een disk crasht). Enige voordeel is één volume, maar daar zijn andere, veiliger oplossingen voor (losse volumes in een folder mountrn bv).

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
[...]

Het ging over de verhoogde kans bij het rebuilden van de Raid-array. De kans dat er een bitje omgevallen is, geeft geen kans op corruptie van alle data, dat doet het bij een degraded Raid 5 die je gaat herstellen wel.

Dat een Raid-set natuurlijk geen backup is, is duidelijk, inderdaad al door de door jou genoemde redenen.
MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:49:
Had ook nog een jbod volume bestaand uit 2 schijven kunnen zijn (schijfruimte gewoon aan elkaar plakken). Stompzinnige vorm overigens, alsnog kans op verlies van bestanden en geen snelheidswinst (zoals bij Raid 0, al ben je daar alles kwijt als er een disk crasht). Enige voordeel is één volume, maar daar zijn andere, veiliger oplossingen voor (losse volumes in een folder mountrn bv).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
? Een array heeft geen invloed op de data die erop staat en vice versa. Al zijn alle bestanden corrupt en encrypt, desnoods al je partities weg of wat nog meer heeft dat geen invloed op het niet lukken van een rebuild van je array.
Pagina: 1