Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 10:29
Enkele weken merk ik dat ik best wel slecht slaap, vaak word ik dan midden in de nacht wakker. Soms hoor ik dan nog net wat herrie waarvan ik dacht dat het een slecht afgesteld spoelblok van een toilet was bij een van de buren (ik woon in een appartementencomplex) en dat het via de waterleiding tot bij mij in de woning resoneerde.

Op een gegeven moment hoorde ik het meerdere keren per nacht! Tot ik er zelf een keer vroeg uit was en dat geluid weer begon. Ik gelijk gaan luisteren bij de waterleiding, maar daar zat het niet. Verder zoeken dus, kom ik bij de meterkast uit en daar was het geluid hard! Ik voelde aan de warmtewisselaar van de stadsverwarming en dat ding trilde gewoon. Tenminste voor een enkele seconde, want vlak daarna stopte de herrie en het trillen.

Wat ik toen heb gedaan, is een app op de telefoon gezet die direct audio opneemt wanneer er geluid is en heb ik de telefoon twee nachten in de meterkast gelegd. Resultaat: eens in de paar uur gaat dat ding herrie maken. Ik heb dit samengevat in een filmpje, herkennen jullie misschien dit geluid? Wat zou dit kunnen zijn?

Wat details: ik gebruik alleen de stadsverwarming voor warm tapwater. De hoofdkraan van de leiding naar de radiatoren is dicht, die zet ik alleen open als het binnen in de woning overdag te koud begint te worden.
Via Google heb ik niets gevonden hierover, daar vind ik vooral berichten terug over gefluit (waar ik ook al vaker last van heb gehad) dat je soms hoort wanneer je warm water verbruikt.

Het lijkt trouwens dat buren dit ook hebben, ik hoor namelijk ditzelfde geluid ook wel eens wat zachter.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou er geen tijd in steken. Het is stadsverwarming, je woont in een appartementencomplex: leg de klacht voor bij de eigenaar van het gebouw en/of stadswarmte en laat hem voor een oplossing zorgen. Lijkt me gewoon dat de warmtewisselaar of thermostaatkraan niet in orde is. Gaat het geluid weg als je de hoofdkraan op dat moment open draait?

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 09-09-2018 11:08 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het klinkt als een walvis.

Een thermostaatkraan op een radiator kan hoog gaan piepen op het moment dat de kraan bijna helemaal dicht wordt geknepen. Wellicht zit-ie deels verstopt?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:15
Het klinkt wel als water wat langs een punt met weerstand stroomt. Kan lucht/verstopping/klep half open zijn.
Voor de servomotor klinkt het wat te hard. Maar dit moet je gewoon melden bij je leverancier van stadswarmte, als het een oude ww is dan zetten ze er een compleet nieuw blok op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• yodeluxe
Microkid schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:47:
Gaat het geluid weg als je de hoofdkraan op dat moment open draait?
Omdat het nagenoeg alleen 's nachts lijkt voor te komen, ben ik eigenlijk altijd te laat hiervoor. Ik heb gisterenavond wel de hoofdkraan open gezet, maar helaas werd ik toch weer wakker toen die herrie begon. Op dat moment nog even geprobeerd om de thermostaatkraan van een van de radiatoren open te zetten, water ging wel stromen, maar geluid bleef vanuit de meterkast komen.
Jim423 schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:06:
Maar dit moet je gewoon melden bij je leverancier van stadswarmte, als het een oude ww is dan zetten ze er een compleet nieuw blok op.
Het ding is juist pas een jaar geleden geplaatst ter vervanging van blokverwarming. Ze zijn al een keer langs gekomen vanwege het harde doordringende gefluit als er warm water werd getapt. Dat hadden ze toen opgelost, maar begint af en toe toch weer terug te keren.

Omdat het afgelopen nacht dus weer een paar keer raak was en ik vanaf een uur of 2 wakker heb gelegen, heb ik nu voor morgenochtend een afspraak met een monteur van Eneco. Ik ben benieuwd of die wat kan vinden, ik hou in ieder geval wel de geluidsopnames bij de hand. Dan hoop ik dat het dezelfde dag opgelost kan worden, ben inmiddels aardig gebroken door zoveel verstoorde nachten.

• yodeluxe
Even een update, beetje laat alleen.De monteur is langs geweest, alleen kom ik er helaas niet zelf bij zijn. Wat ik te horen heb gekregen, is dat er een of ander pennetje droog stond, jammer genoeg weet ik niet meer dan dat. In elk geval werd dat vervangen. Ik heb nog een paar keer 's nachts die automatische audiorecorder app gebruikt, maar buiten de deur die ik 's avonds sluit en 's ochtends weer open is er niets meer te horen, dus opgelost.

En nu maar hopen dat dit over een jaar niet nog een keer terugkomt...

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
yodeluxe schreef op maandag 24 september 2018 @ 07:55:
En nu maar hopen dat dit over een jaar niet nog een keer terugkomt...
Je weet nu wat het is, dus dan is het zo opgelost.
Dingen slijten, dus je kan er donder op zeggen dat het weer terugkomt.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• yodeluxe
armageddon_2k1 schreef op maandag 24 september 2018 @ 07:59:
[...]

Je weet nu wat het is, dus dan is het zo opgelost.
Dingen slijten, dus je kan er donder op zeggen dat het weer terugkomt.
Natuurlijk slijt het, alleen had ik dat niet verwacht van iets wat nog maar net een jaar geleden nieuw geïnstalleerd is. In ieder geval hoeft iedereen die ook met dit te maken krijgt niet te wachten en uit te zoeken zoals ik heb gedaan, maar zoals hier ook al werd geadviseerd direct Eneco (of welke leverancier voor stadsverwarming dan ook) bellen.

Pagina: 1