Het is maar een theoretische vraag, maar het houd mij wel bezig: zou een luchtwarmtepomp geplaatst in een glazen huisje een hoger rendement kunnen opleveren? Dan zou de koude afvoer rechtstreeks dat huisje uitgeleid moeten worden en intussen kan zon/daglicht voor een hogere temperatuur in het huisje zorgen waaraan de energie ontrokken wordt?
Vraag
Alle reacties
Nee. Je gaat er nu vanuit dat de luchtwarmtepomp in dat huisje opgewarmde lucht kan aanzuigen. Echter als dit continu gebeurt zal de lucht in het huisje zich dus de hele tijd verversen; er moet lucht van buiten het huisje in het huisje komen om het huisje niet vacuüm te trekken ;-)
Het effect van lucht opwarmen in het huisje wordt dus vrijwel teniet gedaan, omdat er bijna geen stilstaande lucht is.
Het effect van lucht opwarmen in het huisje wordt dus vrijwel teniet gedaan, omdat er bijna geen stilstaande lucht is.
De warmtepomp in dat huisje probeert, in het huisje zelf, warmte af te geven. Als hij dat probeert af te geven aan warme lucht gaat dat veel lastiger dan in koude lucht.Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 07:31:
Het is maar een theoretische vraag, maar het houd mij wel bezig: zou een luchtwarmtepomp geplaatst in een glazen huisje een hoger rendement kunnen opleveren? Dan zou de koude afvoer rechtstreeks dat huisje uitgeleid moeten worden en intussen kan zon/daglicht voor een hogere temperatuur in het huisje zorgen waaraan de energie ontrokken wordt?
Vergelijk het met een CPU koeler. Die werkt in de zomer ook minder goed dan in de winter.
Het effect zal dus exact het omgekeerde zijn van wat jij probeert te bereiken....
Het is een warmtepomp, geen luchtpomp..... Een warmtepomp blaast geen lucht van A naar B. De lucht die in het huisje door de warmtepomp gaat wordt niet elders uit geblazen, die gaat gewoon terug het huisje in....EddoH schreef op zondag 9 september 2018 @ 07:51:
Nee. Je gaat er nu vanuit dat de luchtwarmtepomp in dat huisje opgewarmde lucht kan aanzuigen. Echter als dit continu gebeurt zal de lucht in het huisje zich dus de hele tijd verversen; er moet lucht van buiten het huisje in het huisje komen om het huisje niet vacuüm te trekken ;-)
Je zou wel een grond ventilatiebuis toe kunnen passen, waarbij de een paar honderd meter buis ingraaft op 2m diep. Daar is de grond rond de 10 graden, en als het dan vriest krijgt de WTW toch iets warmere lucht, waardoor het rendement daarvan wel omhoog gaat.
http://www.grijsnaargroen...kken/grondbuis-ventilatie
http://www.grijsnaargroen...kken/grondbuis-ventilatie
[ Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 09-09-2018 08:22 ]
Ja je vermoeden is correct.
De (buiten) lucht die anders bijvoorbeeld 0 graden is, is dankzij de glazen kas (vermits de zon schijnt) in principe warmer, dus door de zon opgewarmde lucht in de glazen kas verbeterd het 'rendement' van een Lucht Water Warmte Pomp, maar die kas moet dan wel zeer groot zijn anders koel je de kas te veel af...
Onze atmosfeer is een mooie grote kas; wordt niet snel koud dankzij onze CO2 uitstoot
De (buiten) lucht die anders bijvoorbeeld 0 graden is, is dankzij de glazen kas (vermits de zon schijnt) in principe warmer, dus door de zon opgewarmde lucht in de glazen kas verbeterd het 'rendement' van een Lucht Water Warmte Pomp, maar die kas moet dan wel zeer groot zijn anders koel je de kas te veel af...
Onze atmosfeer is een mooie grote kas; wordt niet snel koud dankzij onze CO2 uitstoot
[ Voor 22% gewijzigd door frisianstar op 09-09-2018 08:37 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Met een warmtepomp maakt het vanaf 15 graden niet veel meer uit of het warmer is, er gaat dan al voldoende "warme" lucht doorheen om zijn capaciteit te halen. Het is geen eindeloos rendement.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@ Croga:
"De warmtepomp in dat huisje probeert, in het huisje zelf, warmte af te geven"
Nee, de WP (buitenunit) onttrekt juist warmte uit dat huisje...via een compressor, koelmiddel, warmte wisselaars en een pomp wordt er water verwarmd en naar elders getransporteerd (bijvoorbeeld een buffervat).
"De warmtepomp in dat huisje probeert, in het huisje zelf, warmte af te geven"
Nee, de WP (buitenunit) onttrekt juist warmte uit dat huisje...via een compressor, koelmiddel, warmte wisselaars en een pomp wordt er water verwarmd en naar elders getransporteerd (bijvoorbeeld een buffervat).
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Hij had het over actief koude lucht het huisje afvoeren: dan zal er toch echt weer lucht het huisje in moeten...Croga schreef op zondag 9 september 2018 @ 07:58:
[...]
Het is een warmtepomp, geen luchtpomp..... Een warmtepomp blaast geen lucht van A naar B. De lucht die in het huisje door de warmtepomp gaat wordt niet elders uit geblazen, die gaat gewoon terug het huisje in....
Overigens blaast een warmtepomp wel degelijk lucht van A naar B. Waar denk je dat die gigantische ventilator voor is?
[ Voor 11% gewijzigd door EddoH op 09-09-2018 09:04 ]
In het glazen huisje zou je zomaar ijsbloemen kunnen aantreffen. Je voert sneller energie af dan dat de zon kan aanvoeren.
Waarom heeft iedereen het over dat de lucht weer ingeblazen/gecirculeerd wordt in de kas zelf? De TS geeft aan het actief de kas uit te willen voeren?
Ja.
Ts wilt als ik het goed begrijp niet het huisje opwarmen, maar puur de buitenunit plaatsen in het glazen huisje/hok.
Ik denk zelfs dat het meer zin heeft om de unit puur in het huisje te plaatsen, dan nog eens moeilijk te doen met de luchtafvoer naar buiten leiden. Als de zon op het huisje schijnt zal dat niet veel meer uitmaken.
Ts wilt als ik het goed begrijp niet het huisje opwarmen, maar puur de buitenunit plaatsen in het glazen huisje/hok.
Ik denk zelfs dat het meer zin heeft om de unit puur in het huisje te plaatsen, dan nog eens moeilijk te doen met de luchtafvoer naar buiten leiden. Als de zon op het huisje schijnt zal dat niet veel meer uitmaken.
Euh, nee hij wil de kas inderdaad niet opwarmen, hij wil gebruik maken van warme lucht die in de kas opgewarmd is door de zon en na de verdamper de gekoelde lucht uit de kas voeren zodat. Of dat nou met alleen een buitenunit kan of niet doet er niet toe.TereZz schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:42:
Ja.
Netto zal het mijn inziens niets uitmaken omdat de koude lucht die uit de kast gevoerd wordt wordt opgevuld met lucht van buiten de kas. Het rendement is dus hetzelfde als wanneer de unit in de buitenlucht zou staan.
Met een volgroeide kas en voldoende glasoppervlak kan het lukken

Kan je misschien nog wat groente oogsten ook.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je wilt dus een warmtepomp combineren met een zonneboiler.
Een beetje buitenunit van een warmtepomp verplaatst enkele duizenden kuubs aan lucht per uur. Ik ga nu even uit van 1800 m3 per uur (500 liter/sec). Stel je kas waar je WP in staat is een kubus van 8 kuub dan wordt de lucht die door je WP heen gaat maar 16 secondes opgewarmd de in de kas.
In de winter heb je het meest profijt van een hogere COP, maar juist dan is de energie uit de zon ook het zwakst. Kijkend naar de vele zonnepanelen die iedereen heeft (PVoutput) dan kan worden gesteld dat een wintermaand ongeveer 1/10e is van een zomermaand als het aankomt op zonne-energie.
Uit het hoofd geeft de zon ongeveer 1 KW per vierkante meter aan warmte in de zomer. In de winter is dit dus 100 W/vierkante meter. In je kas komt er dus ongeveer 400 watt aan warmte binnen.
Die 400 watt wordt gebruikt om 8 kuub lucht in 16 secondes te verwarmen. 1 kuub lucht 1 graad verwarmen kost ongeveer 2 KJ, ofwel 8 kuub 1 graad opwarmen kost 16 KJ. 8 kuub lucht kun je met (16 sec x 400 wat =) 6.4 KJ dus 0.4 graden opwarmen.
Afhankeklijk van je warmtepomp en de exacte buitentemperstuur zal je COP ongeveer 2% omhoog gaan door deze kas. Echter bevat een wintermaand van 864 uren ongeveer 130 zonuren. Ofwel in 15% van de tijd kun je 2% besparen.
Ofwel, het zal je uiteindelijk in de winter zo'n 0.3% aan stroom besparen voor je warmtepomp... Mijn inziens niet de moeite waard van de ruimte, kosten en tijd dat het kost om een glazen huis rondom je WP te plaatsen. Helemaal als je er ook rekening mee moet houden dat je in de zomer niet wil dat het binnen 50 graden wordt in je kas...
Voor hetzelfde geld kun je beter en extra zonnepaneel plaatsen. Gezien je de ruimte hebt voor een kas, en deze gunstig staat ten opzichte van de zon moet je deze gemakkelijk kunnen plaatsen (als dakje op je WP?)
In de winter heb je het meest profijt van een hogere COP, maar juist dan is de energie uit de zon ook het zwakst. Kijkend naar de vele zonnepanelen die iedereen heeft (PVoutput) dan kan worden gesteld dat een wintermaand ongeveer 1/10e is van een zomermaand als het aankomt op zonne-energie.
Uit het hoofd geeft de zon ongeveer 1 KW per vierkante meter aan warmte in de zomer. In de winter is dit dus 100 W/vierkante meter. In je kas komt er dus ongeveer 400 watt aan warmte binnen.
Die 400 watt wordt gebruikt om 8 kuub lucht in 16 secondes te verwarmen. 1 kuub lucht 1 graad verwarmen kost ongeveer 2 KJ, ofwel 8 kuub 1 graad opwarmen kost 16 KJ. 8 kuub lucht kun je met (16 sec x 400 wat =) 6.4 KJ dus 0.4 graden opwarmen.
Afhankeklijk van je warmtepomp en de exacte buitentemperstuur zal je COP ongeveer 2% omhoog gaan door deze kas. Echter bevat een wintermaand van 864 uren ongeveer 130 zonuren. Ofwel in 15% van de tijd kun je 2% besparen.
Ofwel, het zal je uiteindelijk in de winter zo'n 0.3% aan stroom besparen voor je warmtepomp... Mijn inziens niet de moeite waard van de ruimte, kosten en tijd dat het kost om een glazen huis rondom je WP te plaatsen. Helemaal als je er ook rekening mee moet houden dat je in de zomer niet wil dat het binnen 50 graden wordt in je kas...
Voor hetzelfde geld kun je beter en extra zonnepaneel plaatsen. Gezien je de ruimte hebt voor een kas, en deze gunstig staat ten opzichte van de zon moet je deze gemakkelijk kunnen plaatsen (als dakje op je WP?)
[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 09-09-2018 14:11 . Reden: Rekenfout hersteld ]
7400 Wp op het dak
8 kuub lucht in 16 seconden 4 graden opwarmen?Theo schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:00:
Die 400 watt wordt gebruikt om 8 kuub lucht in 16 secondes te verwarmen. 1 kuub lucht 1 graad verwarmen kost ongeveer 2 KJ, ofwel 8 kuub 1 graad opwarmen kost 16 KJ. 8 kuub lucht kun je met (16 sec x 400 wat =) 64 KJ dus 4 graden opwarmen.
Mijn gevoel zegt dat er ergens een rekenfout zit
Je hebt gelijk! 16 sec maal 400 Joules is 6.4 kJ, en geen 64 kJ!. Even hersteld.EddoH schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:33:
[...]
8 kuub lucht in 16 seconden 4 graden opwarmen?
Mijn gevoel zegt dat er ergens een rekenfout zit
7400 Wp op het dak
En dan lijkt het mij een pak efficiënter (zowel efficiënter om zonne-energie in warmte om te zetten als om geld in energiebesparing om te zetten) om een 'echte' zonneboiler te combineren met je verwarmingsinstallatie.RemcoDelft schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:59:
Je wilt dus een warmtepomp combineren met een zonneboiler.
Ik heb (nog) geen warmtepomp, maar 9m² vacuümbuizen in combinatie met een 500l opslagvat (IVT Latento) die (ook) gebruikt worden voor het CV-water. Als het in februari een beetje zonnig is, gebruik ik enkel 's morgens gas voor verwarming en neemt de zonneboiler het vanaf een uur of 11 volledig over (tot ik 's avonds de kinderen eventueel in bad zet, dan is 't in de winter wel weer op). Ten opzichte van een klassiek verwarmingssysteem zijn eigenlijk alleen een driewegklep en een koppel sensoren nodig om te voorkomen dat je als de zonneboiler leeg is je CV-systeem gebruikt om de zonneboiler te verwarmen (en een zonneboiler natuurlijk ook).
Er is geen enkele reden waarom een warmtepomp niet door een vergelijkbaar systeem ondersteund kan worden, hoewel het waarschijnlijk rendementsgewijs interessanter is om die ruimte op je dak te gebruiken voor PV panelen (waar je in de zomer meer bruikbare opbrengst van hebt). De vacuümbuizen hier liggen er onder andere omdat die in 2012 in België ineens belachelijk goed gesubsidieerd waren (ik denk dat mijn IVT vacuümbuizen net niet of net wel gratis waren) terwijl de subsidies op PV panelen toen net afgeschaft waren.
Dank voor de vele antwoorden!
Het was idd de bedoeling om met de door de zon opgewarmde lucht een hoger rendement te verkrijgen (en de afgekoelde lucht buiten het huisje af te voeren).
Nu begrijp ik dat het huis wel een behoorlijke kas zou moeten zijn om dit te bereiken omdat de zonnewarmte die in een gemiddeld glazen huisje opgevangen wordt kleiner is dan de hoeveelheid energie die er aan onttrokken zal worden.
Het was idd de bedoeling om met de door de zon opgewarmde lucht een hoger rendement te verkrijgen (en de afgekoelde lucht buiten het huisje af te voeren).
Nu begrijp ik dat het huis wel een behoorlijke kas zou moeten zijn om dit te bereiken omdat de zonnewarmte die in een gemiddeld glazen huisje opgevangen wordt kleiner is dan de hoeveelheid energie die er aan onttrokken zal worden.
het is natuurlijk niet zo dat alle energie in de hierboven berekende paar seconden aan het huisje onttrokken is. De massa van de vloer e.d. bevatten nog energie en zullen nog een tijdje warmte blijven afgeven, maar het effect is idd beperkt.
Mij lijkt het zinvol om de warmte onder een pannendak of bij industrie-gebouwen achter de gevelbeplating weg te zuigen. Boor van binnenuit in je nok een paar gaten 100mm met een roostertje erin tegen de beesten, timmer er vanonder weer een isolatieplaat tegenaan en je hebt een luchtkanaal dat vanonder je pannen zuigt. Als je deze lucht door een WP heen trekt heeft dat denk ik wel effect. De pannen warmen lekker op en als je de WP aanzet heb je warme lucht beschikbaar van een hele grote collector.
'jammer genoeg' heb ik een plat dak.....
Mij lijkt het zinvol om de warmte onder een pannendak of bij industrie-gebouwen achter de gevelbeplating weg te zuigen. Boor van binnenuit in je nok een paar gaten 100mm met een roostertje erin tegen de beesten, timmer er vanonder weer een isolatieplaat tegenaan en je hebt een luchtkanaal dat vanonder je pannen zuigt. Als je deze lucht door een WP heen trekt heeft dat denk ik wel effect. De pannen warmen lekker op en als je de WP aanzet heb je warme lucht beschikbaar van een hele grote collector.
'jammer genoeg' heb ik een plat dak.....
@ rooiekool: Zou dat goedkoper zijn dan de oplossing van triplesolar (ook al werkt dat met vloeistof)?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2018 17:02 ]
ja, denk ik wel (ken de prijzen niet).
Een warmtewin-systeem staat of valt naar mijn mening bij de simpelheid. Triplesolar heeft te veel componenten en een specifieke warmtepomp met dus slang-aansluiting. Technisch niets mis mee, maar eenvoud gaat het altijd winnen. Aan het hierboven beschreven kanaal kan je namelijk zelf de warmtepomp hangen die je wilt, en over 10 jaar evt. weer een nieuwe volgens hetzelfde concept: energie uit lucht halen.
Een warmtewin-systeem staat of valt naar mijn mening bij de simpelheid. Triplesolar heeft te veel componenten en een specifieke warmtepomp met dus slang-aansluiting. Technisch niets mis mee, maar eenvoud gaat het altijd winnen. Aan het hierboven beschreven kanaal kan je namelijk zelf de warmtepomp hangen die je wilt, en over 10 jaar evt. weer een nieuwe volgens hetzelfde concept: energie uit lucht halen.
Pagina: 1