HDD games overzetten naar nieuwe, grotere HDD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:39
Hallo,

De volgende schijven zitten in mijn Windows PC:

C: Samsung 960 SSD
D: Seagate HDD
E: Samsung 860 SSD

Het gaat hier om de D schijf. Dit is de Seagate ST2000DM001 (2TB). Hier staat een groot deel van mijn Steam games op, en wat games van andere clients. Deze HDD is nu 75% vol en ik zou graag een nieuwe 4TB HDD in de plaats van de huidige 2TB willen plaatsen.

Mijn vraag:
Kan ik de hele huidige 2TB schijf met alle Steam/Origin/Bethesda/Battlenet/etc files op een of andere manier, zonder problemen, overzetten naar de nieuwe 4TB? Of is dit niet aan te raden, net als dat men aanraad Windows overnieuw te installeren i.p.v. klonen. Ik vraag me af of Steam dan nog het pad naar de games kan vinden en dat alles goed blijft werken.. Of is het toch beter om alles overnieuw te installeren? Dat zou minder zijn want er staan ook heel veel kleine programma's op. Ik houd er uiteraard rekening mee dat de schijf dan ook de D: schijf blijft.

B.v.d. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
staan de clientinstallaties van bv steam enzo op je C schijf en staan de downloadlocaties/bibilotheken op die D schijf?

ik heb een soort gelijk iets gedaan namelijk:
ik heb, volgens mij met EaseUS Partition Master, de partitie gekloond toen.
D schijf gewoon in PC laten, nieuwe disk in een USB HDD dock
vervolgens een clone actie uitvoeren in EaseUS, daarna pc uit en disk wisselen, opstarten, eventuele errors negeren van steam/origin als ze hun download locatie niet kunnen vinden.
schijf letter corrigeren naar D: en windows nogmaals rebooten..
vervolgens was ik van 2 naar 4TB gegaan

ik kan mij ook een situatie herinneren dat de nieuwe disk direct als D: schijf gezien werd omdat ik hem aansloot op dezelfde sata kabel als de oude disk, hierdoor vond windows kennelijk dat het ook D: moest worden.

echter dat laatste durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen; Wat jij wilt kan prima in iedergeval.

[ Voor 24% gewijzigd door mschol op 09-09-2018 02:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Toevallig heb ik dit net gedaan.
Ik wilde eigenlijk klonen maar Macrium Reflect kon het niet omdat mijn oude schijf 512b per sector heeft en de nieuwe 4096.

Wat ik gedaan heb:
Punt van aandacht: Geen pagefile op D: (Had ik niet, maar wel gecontroleerd.)

- Nieuwe drive gemount, T.
- Alle services en apps die D: gebruiken uitgezet.
- Alles gekopieerd
- Drive waar D op stond offline gehaald met diskmanager in windows
- T: driveletter heroemd naar D: klaar.

Op mijn D: heb ik voornamelijk DATA en wat apps die als services draaien.
Als er een copy actie mislukt heb je waarschijnlijk nog iets open of draait er iets dat je nog moet stoppen met quit, servicemanager of killen met taskmanager.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
https://www.macrium.com/reflectfree
Is een goed tool om het op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:20
Een tool waar ik goeie ervaring mee heb is de live cd(USB) van clonezilla. Hier is een officiële guid voor een disk tot disk clone naar een grotere schijf: https://clonezilla.org/sh...doc/03_Disk_to_disk_clone

Omdat de 2 disks daarna identiek zijn, zul je vervolgens 1 in een ander systeem moeten zetten, of volledig moeten wissen (nieuw partitie tabel). Anders weet Windows her verschil niet goes tussen beide disks.

[ Voor 30% gewijzigd door NESFreak op 09-09-2018 02:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-08 01:28
Als het een secondary schijf is met alleen bestanden er op kunt gewoon alles overkopiëren en dan vervolgens de drive letter veranderen.

Alleen als u een bootloader op die 2de schijf heeft staan (Of iets anders dat op een specifieke manier gepetitioneerd moet zijn) zult u de schijf moeten clonen.

Het is misschien wel verstandig op de PC even in safe mode te booten terwijl u dit doet, voor het geval dat er iets op die schijf staat dat begint te draaien op boot. Is wel slim om te doen maar hoeft niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Vanuit steam kan je toch gewoon je games naar een nieuwe library verplaatsen ?

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 09-09-2018 09:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Omega schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:41:
Als het is een secondary schijf is met alleen bestanden er op kunt gewoon alles overkopiëren en dan vervolgens de drive letter veranderen.

Alleen als u een bootloader op die 2de schijf heeft staan (Of iets anders dat op een specifieke manier gepetitioneerd moet zijn) zult u de schijf moeten clonen.

Het is misschien wel verstandig op de PC even in safe mode te booten terwijl u dit doet, voor het geval dat er iets op die schijf staat dat begint te draaien op boot. Is wel slim om te doen maar hoeft niet.
Dit inderdaad geen noodzaak om te clonen als het de D schijf is. Prik de nieuwe schijf ernaast, formateer deze. Sluitballes van steam en origin af. Kopieer alle content naar de nieuwe disk, zet de PC uit, haal de oude schijf eruit en start de machine weer op. Via disk management de drive letter D aan de nieuwe schijf toekennen en als zou weer moeten werken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:43:
Vanuit steam kan je toch gewoon je games naar een nieuwe library verplaatsen ?
Dit. Ik weet niet waarom de rest zo moeilijk aan het doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omega
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:57:
[...]

Dit. Ik weet niet waarom de rest zo moeilijk aan het doen is.
Omdat er meer op de schijf staat dan alleen Steam games. En OP wil weten of er iets speciaals moet worden gedaan om de data over te zetten. Een nieuwe Steam library folder maken en dan vervolgens dingen overkopieren en de drive letter veranderen zou alles in de soep kunnen draaien.

Ga gewoon naar de root van de drive 'CTRL + A' - 'CTRL + C' ga dan naar de root van de nieuwe drive en 'CTRL + V'. En dan vervolgens de drive letter veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Omega op 09-09-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:39
Bedankt mensen voor de snelle en duidelijke reacties! Ik weet genoeg denk ik zo ;)

Er staan inderdaad nog veel andere dingen op naast Steam games. Maar toch handig als Steam zo een functie heeft.

Erg fijn dat het gewoon met kopiëren/plakken en schijfletter veranderen, zou moeten werken. Ik was al bang dat ik elk klein programmaatje overnieuw moest installeren. Top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Omega schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:08:
[...]

Omdat er meer op de schijf staat dan alleen Steam games. En OP wil weten of er iets speciaals moet worden gedaan om de data over te zetten. Een nieuwe Steam library folder maken en dan vervolgens dingen overkopieren en de drive letter veranderen zou alles in de soep kunnen draaien.

Ga gewoon naar de root van de drive 'CTRL + A' - 'CTRL + C' ga dan naar de root van de nieuwe drive en 'CTRL + V'. En dan vervolgens de drive letter veranderen.
en vervolgens zijn er betanden ingebruik, want ja programmas draaien gewoon en ga je allerlei rare errors krijgen over missende bestanden.

Daarom klonen via een tool die de schijf "locked" zodat alles overgezet kan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien voor later; als je Windows 10 hebt, kan je ook Storage Spaces inzetten om meer dan 1 disk toe te voegen aan een "pool" waarbij je dan kan kiezen om binnen het OS er 1 grote disk van te maken, disks te repliceren of, in een iets andere term, er een RAID-set van te maken.

Hoef je dus niks te kopieren maar het OS doet het helemaal zelf :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega
mschol schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:27:
[...]

en vervolgens zijn er betanden ingebruik, want ja programmas draaien gewoon en ga je allerlei rare errors krijgen over missende bestanden.

Daarom klonen via een tool die de schijf "locked" zodat alles overgezet kan worden
Inderdaad. Dat is ook precies waarom ik in mijn voorgaande post aanraadde Windows in safe mode op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MAX3400 schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:35:
Misschien voor later; als je Windows 10 hebt, kan je ook Storage Spaces inzetten om meer dan 1 disk toe te voegen aan een "pool" waarbij je dan kan kiezen om binnen het OS er 1 grote disk van te maken, disks te repliceren of, in een iets andere term, er een RAID-set van te maken.

Hoef je dus niks te kopieren maar het OS doet het helemaal zelf :)
Nadeel daarvan is wel dat alle data dan eerst van beide disks af moet zijn
Pagina: 1