Opstarten als UEFI toont niet de Windows 10 installatie usb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 21:56
Hallo iedereen,

Ik krijg het niet voor elkaar om de Windows 10 pro installatie usb die ik heb gekocht te installeren in de UEFI modus. Ik heb momenteel 2 disks in mijn computer waarvan disk 2 als GPT is geformatteerd en disk 1 als MBR. Ik wil graag disk 1 formatteren als GPT en daarop dan Windows 10 installeren. Maar momenteel zie ik de officiële installatie usb niet meer als boot optie wanneer ik in de Asus bios de CSM instelling uitschakel en de pc opnieuw opstart. Ik heb het volgende al geprobeerd:
1. Gecontroleerd of de installie usb als FAT32 is geformatteerd en een /boot/bootx64.efi bestand bevat.
2. De Csm instelling ingeschakeld en op EUFI en Legacy modus gezet -> usb is zichtbaar maar ik kan Windows 10 niet op een GPT drive installeren omdat de bios niet in UEFI modus is opgestart.
3. De installatie USB in een USB 2.0 3.0 of 3.1 geplaatst

Weet er iemand of ik een bepaalde bios instelling misschien heb gemist of dat ik nog iets aan de MBR disk moet wijzigen/formatteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hoe heb je de USB gemaakt? Zelf download ik altijd direct de Windows 10 ISO (zie daarvoor tool in Downloads) en unzip/extract ik deze naar een USB geformatteerde FAT32. Deze dient overigens soms niet groter dan 8GB te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
HollowGamer schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:13:
Hoe heb je de USB gemaakt? Zelf download ik altijd direct de Windows 10 ISO (zie daarvoor tool in Downloads) en unzip/extract ik deze naar een USB geformatteerde FAT32. Deze dient overigens soms niet groter dan 8GB te zijn.
Ik heb de usb zelf niet gemaakt. Het is een officiele usb stick die bij de aanschaf van de Windows 10 pro licentie hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
Het probleem bleek dat de officiële Windows usb een MBR volume is. Maar om de bootable usb te kunnen lezen in de UEFI modus moet het een GPT volume zijn. Dus ik heb een usb van 8gb gepakt en deze geconverteerd naar GPT door middel van de diskpart utility in de cmd window. Daarna heb ik in de Disk Manager een partitie van het FAT32 type toegevoegd aan de usb met een groote van 8192GB en daarop de installatiebestanden van de officiële Windows usb gekopieerd. De rede dat ik niet de officiële Media Creation Tool van Microsoft heb gebruikt om een installatie usb te maken is dat die tool geen USB drives met GTP volume ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:24
Wezelkrozum schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:47:
Het probleem bleek dat de officiële Windows usb een MBR volume is. Maar om de bootable usb te kunnen lezen in de UEFI modus moet het een GPT volume zijn. Dus ik heb een usb van 8gb gepakt en deze geconverteerd naar GPT door middel van de diskpart utility in de cmd window. Daarna heb ik in de Disk Manager een partitie van het FAT32 type toegevoegd aan de usb met een groote van 8192GB en daarop de installatiebestanden van de officiële Windows usb gekopieerd. De rede dat ik niet de officiële Media Creation Tool van Microsoft heb gebruikt om een installatie usb te maken is dat die tool geen USB drives met GTP volume ondersteund.
Normaal kan je in het windows installatie scherm via (F5 ?) het CMD oproepen om de partitie aan te passen naar mbr, uefi en etc.

Valt me op dat dit sinds de komst van SSD regelmatig een pot ellende oplevert..