Mijn persoonlijk ervaring met het
omgevingsloket is dat daar je al vrij snel vergunningsaanvraag plichtig bent volgens de site. Het zetten van bijvoorbeeld een hondenhok van twee kubieke meter met een grond oppervlak van twee vierkante meter is vaak 't maximale wat er zónder vergunningsaanvraag gezet mag worden.
Als je van te voren (of daarna) op de site(s) van de Rijksoverheid gaat kijken dan krijg je al snel het idee dat je zónder vergunning zou mogen gaan (ver) bouwen, zeker nadat je het document [url="https://https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2018/07/01/vergunningvrij-bouwen-bijbehorend-bouwwerk"]"Vergunning Vrij Bouwen van een bijbehorend bouwwerk"[/url] hebt gelezen. Maar: Een vergunningsaanvraag is dus nog géén vergunning!!
Ik ben vorig jaar zo'n vergunningsaanvraag traject ingegaan vanwege het willen zetten van een nieuwe, volledig vrijstaande, garage op m'n eigen terrein waarbij ik ruim minder dan het maximaal te bebouwen achtererf in gebruik ging nemen en kwam alsnog op een vergunningsaanvraag uit. Vanwege die uitslag dus een tekening door een architect moeten laten maken inclusief materiaalspecificatie en sonderingsrapport en deze bij de aanvraag moeten aanleveren (zoek hiervoor dus even een goede architect welke met je meedenkt zodat de kosten van die tekeningen en rapporten een beetje binnen de perken blijven en je ook niet in een ping-pong spel met de gemeente terecht gaat komen. Sonderingsrapporten zijn vaak al (gratis) op te vragen bij de gemeente doordat die in het verleden al gemaakt zijn bij het bouwrijp maken van een wijk/locatie. Als je zomaar naar een willekeurig architectenbureau gaat dan betaal je vaak onnodig véél (te véél) voor die spullen én uren!!!).
8 weken later, inclusief de tijd waarin m'n bouwplannen publiekelijk bekend gemaakt waren middels een regeltje in de gemeenteberichten in het lokale huis aan huis krantje, kreeg ik bericht van de gemeente dat m'n aanvraag was afgehandeld en dat ik zonder vergunning m'n garage mocht gaan zetten volgens de aangeleverde specificaties en tekeningen.
Kortom: Het is initieel vaak niet meer dan de meldplicht waaraan je moet voldoen waarbij het dan uiteraard wel uitmaakt of je (ver)bouw werkzaamheden bij een welstandscommissie getoetst moeten gaan worden.
[
Voor 11% gewijzigd door
Will_M op 09-09-2018 15:54
]