Waterontharder & Stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-12 00:07
Hey allemaal,

Ik had het in een topic gesteld maar volgens mij is het best wel de moeite waard om te zien wat mogelijk is voor het onthardden van water in onze nieuwbouwwoning. Vooral omdat het in de toekomst allemaal gasloos gaat worden.

Even korte uitleg:
Wij krijgen een waterontharder in onze nieuwbouwwoning met stadsverwarming. Ik ken de tegens en voors, maar wij willen hem echt graag.

Omdat wij stadsverwarming krijgen wordt volgens mij alleen koud aangesloten, als ik de technische beschrijving zo lees maar ik vraag me dus af of ik gelijk heb en misschien wel belangrijker: als ik gelijk heb: is het nog wel zo boeiend om het te hebben als het alleen koud betreft? Want; douchen doe je bijvoorbeeld warm...., dus niet ontkalkt. Ik begin ineens een vermoeden te krijgen dat het wel veel meerwaarde gaat wegnemen. Het ging ons ook vooral om de badkamer eigenlijk.

Hierbij de technische omschrijving:

https://www.bwcwaterontharders.nl/assortiment/omega-jb-400

BWC waterontharder:
Onder de trap wordt een BWC Omega waterontharder geplaatst. Type: JB 400. Deze optie is inclusief een bypass (koudwater), een afvoer en een enkele wandcontactdoos, zodat de waterontharder na oplevering door BWC geïnstalleerd kan worden.

Wij gaan er in de bouw 2708 euro voor betalen, best een smak geld als het dus geen handige oplossing is.

Ik ben ook erg benieuwd naar eventuele alternatieven in combinaties met stadsverwarming.

Op het internet lees je dat het afhangt van of je water collectief wordt aangevoerd of niet. Dit zou je kunnen testen dat warm water doorvloeit terwijl de hoofdkraan dicht zit. Omdat het echter een woning in aanbouw betreft kan ik dit niet testen.

[ Voor 1% gewijzigd door Remko.me op 08-09-2018 19:17 . Reden: verkeerde prijs ]

Bekijk mijn site: Remko.me

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Als je stadsverwarming hebt, wordt het warme water verwarmd via een warmtewisselaar. De warmte komt dus uit het warmtenet, maar het water komt uit de (koud) waterleiding.
Dus als je de ontharder plaatst vóórdat de waterleiding wordt afgetakt naar de warmtewisselaar, dan werkt de ontharder voor zowel het koude als warme tapwater.

[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 08-09-2018 19:44 . Reden: Typo ]

• Remko.me
Out.of.Control schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:43:
Als je stadsverwarming hebt, wordt het warme water verwarmd via een warmtewisselaar. De warmte komt dus uit het warmtenet, maar het water komt uit de (koud) waterleiding.
Dus als je de ontharder plaatst vóórdat de waterleiding wordt afgetakt naar de warmtewisselaar, dan werkt de ontharder voor zowel het koude als warme tapwater.
Oei dat snap ik niet helemaal hoe dat werkt, moet ik even over zoeken hoe zoiets werkt. Ik dacht:
je hebt een warm waterleiding en koud waterleiding. Dat het water warm binnenkomt, tenslotte betaal je toch voor warm water. Maar ik moet eerlijk zeggen, het ontbreekt hier bij mij aan kennis hierover.

Hieronder de beschrijving van onze contactpersoon, wellicht maakt dat duidelijk of hij voor of na de aftakking komt.

Wij kunnen een BWC waterontharder aanbieden, model Omega, uitvoering JB 400 (geschikt voor 1-7 personen)
Conform de website van BWC kost deze ontharder € 2.084,- incl. voor een jaar zout.
Grote voordeel van deze ontharder is dat het water eerst gezuiverd wordt en dan pas langs de bewegende delen gaat. Daardoor heb je géén onderhoud aan het apparaat.
Zie bijgevoegde flyer.
Er zijn inderdaad goedkopers ontharders, maar wij hebben gekozen voor deze omdat dit écht een goed product is. Er wordt dan ook 15 jaar garantie gegeven en hij is volledig onderhoudsvrij.

Naast de aanschaf komt dan nog de installatie voorbereiding erbij; wij moeten een by-pass maken zodat de waterontharder geïnstalleerd kan worden.
Tevens moet er een afvoer komen, vanwege het doorspoelen van het apparaat.
Ook moet er een extra stopcontact komen.
Daarna komt dan BWC zelf om de ontharder te installeren.
(plaatsing is dan in de trapkast)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18
Remko.me schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:51:
[...]
Oei dat snap ik niet helemaal hoe dat werkt, moet ik even over zoeken hoe zoiets werkt. Ik dacht:
je hebt een warm waterleiding en koud waterleiding. Dat het water warm binnenkomt, tenslotte betaal je toch voor warm water. Maar ik moet eerlijk zeggen, het ontbreekt hier bij mij aan kennis hierover.
Je krijgt geen warm water binnen, je krijgt warmte binnen. Die warmte gaat een warmtewisselaar in waarmee je koude leidingwater wordt opgewarmd voor gebruik in huis. Dus zoals hierboven al wordt gezegd, als de ontkalker voor die warmtewisselaar wordt geplaatst, komt het helemaal goed. (en een installateur die weet wat 'ie doet, zal 'm dus ook voor die warmtewisselaar plaatsen)

[ Voor 6% gewijzigd door anboni op 08-09-2018 19:56 ]

• Remko.me
anboni schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:55:
[...]

Je krijgt geen warm water binnen, je krijgt warmte binnen. Die warmte gaat een warmtewisselaar in waarmee je koude leidingwater wordt opgewarmd voor gebruik in huis. Dus zoals hierboven al wordt gezegd, als de ontkalker voor die warmtewisselaar wordt geplaatst, komt het helemaal goed. (en een installateur die weet wat 'ie doet, zal 'm dus ook voor die warmtewisselaar plaatsen)
Ik voel me echt een beetje dom, haha. Ik dacht dus letterlijk dat je warm water binnen krijg in je woning en dat gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://www.installatienet.nl/wp-content/uploads/2015/01/stadsverwarming.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Remko.me op 08-09-2018 21:37 . Reden: typo ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Remko.me schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:20:
[...]

Ik voel me echt een beetje dom, haha. Ik dacht dus letterlijk dat je warmwater binnen krijgt in je woning en dat gebruikt.

[afbeelding]
Wel, technisch heb je eigenlijk gelijk, bij stadsverwarming krijg je inderdaad warm water binnen voor de verwarming, alleen mag dat warme water om gezondheidsgerelateerde redenen niet ook voor het warme water worden gebruikt dat je zelf consumeert (met douches, koken, etc.). Om preciezer te zijn, zit in veel verwarmingen een hoop troep die je beter niet binnen krijgt (behalve als je graag erg ziek wordt ;) ).
Vandaar dat voor consumptie bedoeld warm water om een andere manier warm gemaakt moet worden, bv. door een warmtewisselaar, boiler, of CV-ketel, die dus je (koude) leidingwater opwarmen tot de gewenste temperatuur.

• Remko.me
Amphiebietje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:34:
[...]

Wel, technisch heb je eigenlijk gelijk, bij stadsverwarming krijg je inderdaad warm water binnen voor de verwarming, alleen mag dat warme water om gezondheidsgerelateerde redenen niet ook voor het warme water worden gebruikt dat je zelf consumeert (met douches, koken, etc.). Om preciezer te zijn, zit in veel verwarmingen een hoop troep die je beter niet binnen krijgt (behalve als je graag erg ziek wordt ;) ).
Vandaar dat voor consumptie bedoeld warm water om een andere manier warm gemaakt moet worden, bv. door een warmtewisselaar, boiler, of CV-ketel, die dus je (koude) leidingwater opwarmen tot de gewenste temperatuur.
Super bedankt voor jouw (jullie) antwoorden! Het is mij helemaal duidelijk!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Gebanned
  • Laatst online: 00:15
Toch even een kanttekening: er zijn in Nederland ook stadsverwarmingsnetten waar warm tapwater apart wordt aangevoerd. Dus zo raar is de gedachte van TS niet.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12 10:56

BTS

Gebanned schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:22:
Toch even een kanttekening: er zijn in Nederland ook stadsverwarmingsnetten waar warm tapwater apart wordt aangevoerd. Dus zo raar is de gedachte van TS niet.
Correct, maar ik geloof dat dat bij nieuwbouw uit den boze is. Bij mijn oudere woning krijg ik inderdaad warm (drink)water binnen. Bij de nieuwbouw van familie gaat het via een warmtewisselaar.

www.highflow.nl

• Remko.me
In de technische beschrijving staat het volgende:

Waterinstallatie
De woning wordt aangesloten op het drinkwaterleidingnet. De waterleidingen worden uitgevoerd in kunststof. De leidingen worden aangebracht volgens de geldende voorschriften. Waar mogelijk worden leidingen weggewerkt in wanden en/of vloeren. In de technische opstelling in de woning (in de meterkast en op zolder) worden de leidingen uitgevoerd in opbouw.

De standaard koud- en warmwaterleidingen zijn:
- De aansluitpunten van het keukenblok (afgedopt).
- De mengkraan op de wastafel in de badkamer.
- De douchemengkraan.
- De badmengkraan

De warmte unit in de meterkast verzorgt de warmwatervoorziening. Deze warmwatervoorziening is niet afgestemd op gelijktijdig gebruik van alle tappunten. De warmwatercapaciteit is vergelijkbaar met comfortklasse CW5.

• Gebanned
  • Laatst online: 00:15
Remko.me schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:59:
In de technische beschrijving staat het volgende:

Waterinstallatie
De woning wordt aangesloten op het drinkwaterleidingnet. De waterleidingen worden uitgevoerd in kunststof. De leidingen worden aangebracht volgens de geldende voorschriften. Waar mogelijk worden leidingen weggewerkt in wanden en/of vloeren. In de technische opstelling in de woning (in de meterkast en op zolder) worden de leidingen uitgevoerd in opbouw.

De standaard koud- en warmwaterleidingen zijn:
- De aansluitpunten van het keukenblok (afgedopt).
- De mengkraan op de wastafel in de badkamer.
- De douchemengkraan.
- De badmengkraan

De warmte unit in de meterkast verzorgt de warmwatervoorziening. Deze warmwatervoorziening is niet afgestemd op gelijktijdig gebruik van alle tappunten. De warmwatercapaciteit is vergelijkbaar met comfortklasse CW5.
Dit klinkt als een warmtewisselaar in de afleverset; maar vraag het gewoon na dan weet je het zeker.

• Remko.me
Helaas...... ik heb reactie:

Wat denken jullie? Moet ik het toch maar niet doen??

Ik heb navraag gedaan (ontharder is voor ons ook nog nieuw).
De fabrikant geeft het volgende aan:

Stadsverwarming compleet
Via stadsverwarming wordt de woning verwarmd en wordt warme tapwater ook centraal aangeleverd via stadsverwarming.
In deze situatie is het inderdaad zo, dat alleen het koude tapwater wordt onthard. Dit levert inderdaad niet het beste resultaat, omdat er in het centraal aangeleverde warme water nog kalk zit. Dit zou je kunnen ontharden met een speciaal type ontharder, een zogenaamde warm/ heet water ontharder. Hier zitten andere componenten in en een ander type hars die goed tegen heet water kan. Een systeem om heet water te ontharden begint qua prijs vanaf € 2500 ex. BTW en exclusief installatie.

Het klopt dus helaas dat de waterontharder slechts ten dele werkt bij stadsverwarming.
Als je er dan ook alsnog vanaf wilt zien, dan kan dat uiteraard. Laat me dat a.u.b. even weten.
Excuus hiervoor, want als ik dit had geweten had ik het uiteraard aan je gemeld.

Pagina: 1