Apparaten aarding nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 3.533 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1113953

Topicstarter
In meerdere kamers heb ik wandcontactdozen zonder aarding. Ik vroeg mij af met welke apparaten (met metalen behuizing bv.) het belangrijk is dat ze worden aangesloten op een wandcontactdoos met aarding?

Buiten de badkamer/keuken om.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Heel simpel, alle stekkers met randaarde moeten in een geaarde wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

En controleer ook even of die randaarde wel goed is aangesloten in de wandcontactdozen met randaarde. In een vorig huis heb ik een aantal wandcontactdozen met randaarde vervangen door wandcontactdozen zonder omdat er geen aardedraad achter zat, laat staan aangesloten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goede tips! Maar ben toch nieuwsgierig naar wat voor apparaten dit in de praktijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-06 11:40
Met een metalen behuizing over t algemeen.

Je komt t steeds minder tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een poging: ik wil graag weten welke apparaten dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:18
Computers/monitoren over het algemeen. Volgens mij heeft onze losse ventilator ook nog randaarde erop zitten. Voor de rest weinig huishoudelijk spul wat buiten de keuken gebruikt word.

Dus eigenlijk iedere ruimte waar je iets met een computer wil doen moet je zorgen dat deze een stopcontact met randaarde in de buurt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Anoniem: 1113953 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:05:
Nog een poging: ik wil graag weten welke apparaten dit zijn?
Staat er toch ? Alle elektrische apparaten die een "geleidende" buitenkant hebben, waarbijj je dus een schok kan krijgen door de buitenkant aan te raken. En nee, daar heb je geen "lijstje" voor.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 05:39
Verwacht je nou dat we een lijstje voor je gaan maken met apparaten die randaarde behoeven? Doe het zelluf ;)

Het gaat vaak voornamelijk om veiligheid.
1. De lekstroom in voedingen kan wegvloeien, anders heb je er standaard ongeveer de helft van het voltage op de kast staan (door het netfilter).
2. Veiligheid, bij een los draadje oid kan de stroom naar de aarde vloeien, en daardoor meet de rcd lekstroom en valt die uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 23:48:
Heel simpel, alle stekkers met randaarde moeten in een geaarde wandcontactdoos.
Da's vrij kort door de bocht. Vertel mij eens waarom dit zou "MOETEN" en wie dat dan vervolgens bepaald heeft voor me?

:*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wimmel_1 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:15:
[...]
Da's vrij kort door de bocht. Vertel mij eens waarom dit zou "MOETEN" en wie dat dan vervolgens bepaald heeft voor me?

Heel eenvoudig. Als je het niet doet en er ontstaat daardoor brand, heb je gegarandeerd problemen met je verzekeringsmaatschappij. Dat lijkt me voldoende voor "moeten".

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Freee!! schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:27:
[...]

Heel eenvoudig. Als je het niet doet en er ontstaat daardoor brand, heb je gegarandeerd problemen met je verzekeringsmaatschappij. Dat lijkt me voldoende voor "moeten".
Dan laat jij me maar eens één opstal/brand-verzekeringspolis zien waarin die voorwaarde expliciet vermeldt wordt.

Je bent nu dingen aan 't verzinnen om maar gelijk te kunnen krijgen zónder dat je waarschijnlijk in de gaten hebt dat méér dan de helft van de huizen in Nederland niet voorzien is van WCD's met randaarde op plekken waar dat niet noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:24
Freee!! schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:27:
[...]

Hmm, ik heb alleen randaarde in de keuken en in de garage. Moet ik nu met mijn PC daar naar toe verhuizen? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jef61 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:40:
[...]
Hmm, ik heb alleen randaarde in de keuken en in de garage. Moet ik nu met mijn PC daar naar toe verhuizen? :'(
Theoretisch wel, alternatief is aarding aanleggen op de plaats waar je je PC gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Freee!! schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:43:
[...]

Theoretisch wel, alternatief is aarding aanleggen op de plaats waar je je PC gebruikt.
Ga je ook nog uitleggen wat randaarde gaat verhelpen aan eventuele overbelasting welke de zekering/stop af dient te vangen én waardoor bekabeling te heet kan gaan worden en dus brand kan veroorzaken (kortsluiting)?

Randaarde is er om JOU te beschermen, niet om aangesloten apparatuur veilig te stellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 09-09-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Freee!! schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:43:
[...]

Ik heb ooit de centraaldoos opengemaakt om te kijken wat er mogelijk is. Deze zit zo vol dat ik hem snel weer heb dicht gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45

FreakNL

Well do ya punk?

Oplossingen zijn er altijd jef61.

Ik had aarde in mijn schuur, wasmachine/droger groep en keuken toen ik mijn huis kocht. Nu ook huiskamer muur kant waar de TV op aangesloten zit (totaal niet nen, andere kant huiskamer is ongeaard) badkamer en op zolder waar mijn pc en server staat.

Verder ook slaapkamers, hal en overloop heb ik laten zitten, maar ik vraag me nu af of ik dat alsnog moet doen. Wordt gebruikt voor lampjes, laders, en af en toe de stofzuiger...

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 09-09-2018 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
FreakNL schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:02:
Oplossingen zijn er altijd jef61.
Tuurlijk, maar al die moeite voor de PC?
Rest van de apparatuur heeft geen randaarde in de stekker, stofzuiger niet, TV niet, versterker niet enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jef61 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:22:
[...]

Tuurlijk, maar al die moeite voor de PC?
Rest van de apparatuur heeft geen randaarde in de stekker, stofzuiger niet, TV niet, versterker niet enz.
Van die stofzuiger zou ik dus maar áf gaan blijven in de toekomst... LE-VENS-GE-VAAR-LIJK spul om te bedienen (als man zijnde) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
wimmel_1 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:15:
[...]

Klasse 1 apparaten bieden onder andere bescherming tegen aanrakingsgevaar dmv een geaarde stekker, daarom.
Klasse 2 apparaten, zoals de stofzuiger waar je een grapje over maakt, hebben geen geaarde stekker en hebben dit anders opgelost.
Wat je daarmee doet moet je verder zelf weten en de aardingspolitie komt ook niet langs als je het niet doet. Een mega discussie over verzekeringen, NEN normen, wetgeving enz heb ik niet zo'n trek in en leidt uiteindelijk toch tot niets.

Dat een WCD niet voorzien is van randaarde en een apparaat het wel nodig heeft is overigens het probleem van de eigenaar van het apparaat, die moet daar ook maar in een oplossing voorzien.

[ Voor 11% gewijzigd door ninjazx9r98 op 09-09-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:40:
[...]

Klasse 1 apparaten bieden onder andere bescherming tegen aanrakingsgevaar dmv een geaarde stekker, daarom.
Klasse 2 apparaten, zoals de stofzuiger waar je een grapje over maakt, hebben geen geaarde stekker en hebben dit anders opgelost.
Wat je daarmee doet moet je verder zelf weten en de aardingspolitie komt ook niet langs als je het niet doet. Een mega discussie over verzekeringen, NEN normen, wetgeving enz heb ik niet zo'n trek in en leidt uiteindelijk toch tot niets.
Goed: Dan gaan we die discussie nú (nog) even niet aan maar dan wil ik bij dezen wel een uitleg zien aangaande de verschillende "Klassen" welke je zojuist benoemt hebt en waarom een PC in een andere klasse geplaatst wordt dan dat een TV (of een blender in de keuken, waar wel randaarde aanwezig is maar 't apparaat 't niet nodig heeft) dat bijvoorbeeld wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-09-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:40:
[...]

Dat een WCD niet voorzien is van randaarde en een apparaat het wel nodig heeft is overigens het probleem van de eigenaar van het apparaat, die moet daar ook maar in een oplossing voorzien.
Samengevat gebruik ik dus gewoon een laptop, is dat geaarde stopcontact ook niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Zoals ik het ooit begrepen heb wordt de veiligheid van ongeaarde groepen geregeld door de aardlekschakelaar. Ik heb op de ongeaarde groepen een 30 mamp aardlekschakelaar zitten (op de geaarde een 500 mamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Het juiste antwoord is:
- klasse I apparatuur moet geaard worden, vaak te herkennen aan een snoer met geaarde stekker en het aarde symbool op het type plaatje.
- klasse II en III apparatuur mag niet geaard worden, vaak te herkennen aan een snoer zondrr aarde EN onder op het typeplaatje moet het symbool met twee vierkantjes in elkaar staan.

Een telefoon usb oplader is dus een klasse II apparaat,
Een PC voeding in de kast is klasse I.

Suc6.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
wimmel_1 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:44:
[...]

Goed: Dan gaan we die discussie nú (nog) even niet aan maar dan wil ik bij dezen wel een uitleg zien aangaande de verschillende "Klassen" welke je zojuist benoemt hebt en waarom een PC in een andere klasse geplaatst wordt dan dat een TV (of een blender in de keuken, waar wel randaarde aanwezig is maar 't apparaat 't niet nodig heeft) dat bijvoorbeeld wordt?
De constructie is bepalend voor de klasse en daarmee dus de ontwerper/fabrikant.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_veiligheidsklasse
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=622
Een PC zou ook klasse 2 kunnen zijn zonder randaarde stekker, moet men alleen even het ontwerp herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 23:47

M2M

medicijnman

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:52:
[...]

De constructie is bepalend voor de klasse en daarmee dus de ontwerper/fabrikant.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_veiligheidsklasse
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=622
Een PC zou ook klasse 2 kunnen zijn zonder randaarde stekker, moet men alleen even het ontwerp herzien.
Zo heeft de voeding van mijn laptop ook randaarde. Maar die aarde gaat slechts tot aan de powerbrick. Die van plastic is...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:18

Yucon

*broem*

keur0000 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:49:
- klasse II en III apparatuur mag niet geaard worden, vaak te herkennen aan een snoer zondrr aarde EN onder op het typeplaatje moet het symbool met twee vierkantjes in elkaar staan.
Waarom dat niet? Niet dat er iets te aarden valt bij iets met een plastic behuizing, maar het kan toch geen kwaad? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
M2M schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:55:
[...]Zo heeft de voeding van mijn laptop ook randaarde. Maar die aarde gaat slechts tot aan de powerbrick. Die van plastic is...
Ik denk dat die randaarde gebruikt wordt om het ontstoor filter goed te laten werken (volgens mij ook de voornaamste reden dat een PC randaarde heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-06 16:00
Dit mag een stuk minder directief en een stuk meer eigen werkzaamheid. Dit is met de witte band in Google Fu al te vinden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.