Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
Bovengenoemde kaart gekocht voor sporadisch gamen maar vooral om fotobewerking te versnellen. Gisteren mijn nieuwe videokaart ontvangen en ingebouwd. Voorheen altijd interne HD3000 graphics gebruikt.

Beeld in bios, in desktop, libreoffice, Lightroom etc. is goed, maar in games zie ik vanaf het begin kleine stippen (met wat variatie in grootte) random in het beeld. Lijkt vooral bij bepaalde objecten in beeld. Verder zie ik het ook bij de grijze zoekbalk boven een Youtube filmpje in Firefox. Screenshots: https://imgur.com/a/6dE5mY7 . Ook zie ik vlakken door het beeld schieten of even donker/fel groen worden, maar die krijg ik niet op screenshot (beetje zoals dit maar dan wat minder vaak en door het hele beeld heen).

Bovenstaande treedt op bij oude en niet-intensieve spellen (Sacrifice, Stanley Parable, Richard Burns rally - hoewel bij de laatste ik eigenlijk geen stippen zie, maar wel ). Verder heb ik Assassin's Creed Origins wat ik voorheen niet kon draaien. Dat spel crasht na het Ubisoft logo, vlak nadat ik een zwart scherm zie met een behoorlijke hoeveelheid sterren.

Al geprobeerd:
  • Drivers (in eerste instantie 391.01 van MSI website, later 399.07 van NVidia website)
  • GPU en memory zover mogelijk omlaaggeschroefd in MSI Afterburner
  • Interne videokaart uitgeschakeld in bios
  • Monitor op andere DisplayPort aangesloten
  • Kaart verwijderd, PCI x16 slot schoongemaakt (hoewel er niets te zien was)
  • Kaart in PCI x8 slot geplaatst
Meest revente PC specs:
  • Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
  • Intel I7 2600K
  • 16GB Corsair PC3-12800
  • Seasonic S12II-430 Bronze
  • Fujitsu P27T-6 2560x1440, aangesloten via DisplayPort
  • Win 7 64bit
  • DirectX
Furmark gedraaid en daar zag ik vanaf het begin een hele serie strepen door het beeld trekken (ook zichtbaar in screenshot). Het gekke is dat dat nu in het PCI x8 slot ineens zonder artifacts draait, terwijl het probleem in games nog exact hetzelfde is.

Heb ik een dead on arrival te pakken, of kan het ergens anders aan liggen? Zijn er verder nog dingen die ik kan proberen of testen? (verse Windows installatie of Win10 doe ik liever niet gezien, tenzij dit een hele grote kans van slagen heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
Iemand advies?

Ondertussen nog wat andere games geprobeerd om te testen (wat gratis games via Steam); Tree start niet (Unreal Engine is exiting due to D3D device being lost. (Error: 0x887A0006 - 'HUNG')), en bij The Plan zie ik het volgende: https://imgur.com/a/okUIeUW

Mijn conclusie is defect, maar mocht ik nog wat kunnen proberen hoor ik dat graag voor ik de boel uitbouw, inpak en opstuur en evt onderzoekskosten betaal mocht er niets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moederbord heeft de nieuwste bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:27
Heb je de mogelijkheid de videokaart in een ander systeem, van familie, vrienden oid, te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
Ja, bios is laatste versie (F12, uit 2012 - niet het nieuwste systeem O-) maar draait nog steeds prima).

Zal nog wel even nadenken of ik bij iemand anders kan testen, maar kan zo niemand verzinnen (eigenlijk allemaal laptops hier in de buurt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maykel_Melis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 22:12
Ik zou even contact opnemen met de winkel waar je 'm hebt gekocht.
Het lijkt mij dat je aan een ander exemplaar moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Hoe oud is die voeding ? Kan best zijn dat die voeding na 7 jaar "op" is.

Als je een multimeter hebt meet eens de 12volt lijnen onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:45
Ziet er inderdaad uit als een kapotte kaart. Moederbord zou ook nog kunnen, aangezien die al wat jaartjes mee gaat waarschijnlijk. Als je het echt helemaal zeker wilt weten zul je de kaart even in een andere PC moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
Hele systeem is van begin 2012, dus 6.5 jaar.
TRAXION schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:14:
Als je een multimeter hebt meet eens de 12volt lijnen onder belasting.
Goed punt. Voltage wat bios (bij boot) aangeeft is 12.2V. Heb een el-cheapo analoge multimeter dus afleesnauwkeurigheid is wat beperkt, maar daar zie ik eigenlijk niet/nauwelijks iets veranderen. Hooguit een keer 0.5V drop vanaf 12V, wat volgens mij binnen de tolerantie valt. Net CPU burner op 8 cores aangezet en in parallel Furmark, en toen bleef ie gewoon op 12V hangen.

Dus denk at de voeding gewoon goed is. Ga contact opnemen met de winkel, wordt vervolgd. Bedankt tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
Update: wat verlaat door vakantie aan mijn kant heb ik zojuist een nieuwe videokaart ontvangen, die doet het perfect. Dus eerste was gevalletje DoA. Bedankt allen voor het meedenken!
Pagina: 1