Internet voor een student

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-09 22:03
Deze post gaat over mijn "probleem" met internet. Sinds kort woon ik op kamers (appartementje) in het mooie Utrecht (3565), helaas is er geen internet bij de huurprijs inbegrepen. Daar waar ik GEEN unlimited 4G o.i.d. heb ben ik genoodzaakt om een passende oplossing te vinden voor (snel) internet in het huis.

Ik wil zo nu en dan zorgeloos Netflix kunnen kijken (op een degelijke resolutie) en wil relatief snel kunnen downloaden (ik studeer Business IT en gebruik mijn PC veel, ook voor programmeren etc. Online zijn is dus noodzakelijk!). Meeliften op het internet van mijn buren mag, dat netwerk is echter zo tergend langzaam dat ik mijn vingers er van af wil bijten (bijvoorbeeld gmail laad alleen in de 'html-versie', en zelfs dan duurt dat 5 minuten).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vanzelfsprekend heb ik al een tijdje lopen googlen/brainstormen over oplossingen, echter hoop ik dat met deze post er misschien wel betere suggesties boven komen drijven. Centraal staat dat ik student ben, ik heb een studenten budget, 50 euro per maand betalen kan dus absoluut niet! Ik kom tot nu toe eigenlijk niet op een keuze waar ik mij volledig comfortabel mee voel.

1.
KPN-Fon. Eén van de bedrijven onder mij gebruikt KPN en mijn ouders ook. Ik kan verbinden met FON en zo internetten. Echter lukt het mij maar niet om op mijn PC te verbinden en lijkt deze optie dus af te vallen... (Ik las dat er maximaal 1 apparaat tegelijk op FON kan en vermoed dat het daarom niet wil lukken).

2.
Tele2 4g unlimited abonnement. Hier dacht ik zelf eerst aan. De limiet is welliswaar 5gb per dag maar ik heb een goed bereik op mijn locatie (ook binnen). Voor 25 euro per maand heb ik dan 'unlimited' verbinding. Plus ik heb er dan een tweede telefoon nummer bij. Daarnaast kan ik dit, mocht ik verhuizen, gewoon meenemen. Nadeel is dat ik dan wel 24/7 een hotspot aan moet knallen op online te zijn, dat ik er 2 jaar aan vast zit, en dat dit officieel niet mag. Meningen?

3.
Internet voor thuis. Over het algemeen kom ik hier (vanwege de prijs) ook uit op Tele2. Voor 25 euro per maand kan ik Tele2 light nemen. Zit er dan 'slechts' een jaar aan vast. Nadeel vind ik dat de snelheid redelijk tegenvalt en ik bij verhuizing ook moet betalen.. Buiten huis heb ik er ook niks aan, want ik kan het niet als sim-kaart meenemen.

4.
T-Mobile 4G voor thuis. Voor 35 euro per maand ben ik dan (wederom met 4g) verbinding online. Voordeel is geloof ik dat deze veel minder locatie gebonden is en ik deze net zoals bij een simkaart mee kan nemen. Nadeel is dat de router kosten redelijk hoog zijn en de maandelijkse lasten ook 10 euro meer zijn ten opzichte van de vorige opties (en dat geld heb ik eigenlijk niet..). (https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis)

5.
?? Alternatieven? Ik hoor ze graag.

Alvast bedankt voor de hulp! Cheers, beerolifant.

Beste antwoord (via beerolifant op 11-09-2018 07:34)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
Als ik als student moest kiezen tussen die maandelijks opzegbare Ziggo 25 Mbit/s aanbieding voor 33 euro, of gepruts met 4G (datalimieten, duur) of een brakke 1-2 Mbits ADSL (wat je buren hebben) met een jaarcontract bij Tele2 met boete bij verhuizing, voor 25 euro dan was ik er snel uit. Dan heeft Ziggo toch de beste deal. 2 biertjes minder in de maand en je bent al een heel eind.

En die 1-2 Mbit/s verbinding van je buren wil je toch niet delen? Man, kun je bijna beter een 56k6 nemen....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 20:54
Ik neem aan dat je de vergelijkingssites al gebruikt hebt? Ben bang dat dit gewoon de kosten zijn voor een fatsoenlijke verbinding. Ik zou zelf nooit voor die 4g oplossing gaan. 1 staat er vast in het contract dat je het niet zo mag gebruiken en 2 heb je alsnog weer een 4g router of extra telefoon nodig.

Wat je nog zou kunnen proberen, is kijken of er een Ziggo hotspot hangt en daar van iemand inloggegevens van krijgen. Anders zal je je studielening nog even op moeten schroeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou graag eens willen weten welk verbruik je normaal per maand hebt maar ook wat jij "traag" internet noemt? De ene persoon heeft zat aan 40MBit voor 1 Netflix UHD-stream en wat mailen, YT etc. Maar de andere persoon kijkt het liefst 6 films tegelijk en moet/wil dus minstens 300Mbit hebben.

5: met iemand anders (of meerderen) een Vodafone Red abonnement nemen? 160GB per maand aan data, te delen met maximaal 5 abonnementhouders.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sluit samen met je buren sneller internet af. dus je betaald hun en hun nemen een sneller internet. bekabelt router/modem naar jou en klaar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
MAX3400 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:46:
Ik zou graag eens willen weten welk verbruik je normaal per maand hebt maar ook wat jij "traag" internet noemt? De ene persoon heeft zat aan 40MBit voor 1 Netflix UHD-stream en wat mailen, YT etc. Maar de andere persoon kijkt het liefst 6 films tegelijk en moet/wil dus minstens 300Mbit hebben.

5: met iemand anders (of meerderen) een Vodafone Red abonnement nemen? 160GB per maand aan data, te delen met maximaal 5 abonnementhouders.
Had ik inderdaad even moeten toelichten. Ik ben al jaren gewend om het te doen met 6mbp's internet. Mijn definitie van traag is dan ook 1 tot 2mbp's internet (waar mijn buren op lijken te zitten). Ik omschreef Tele2 light als "traag" in verhouding tot de rest (kan een incorrecte statement zijn). Vodafone red ga ik even naar kijken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
arvidbeheerder schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:46:
Ik neem aan dat je de vergelijkingssites al gebruikt hebt? Ben bang dat dit gewoon de kosten zijn voor een fatsoenlijke verbinding. Ik zou zelf nooit voor die 4g oplossing gaan. 1 staat er vast in het contract dat je het niet zo mag gebruiken en 2 heb je alsnog weer een 4g router of extra telefoon nodig.

Wat je nog zou kunnen proberen, is kijken of er een Ziggo hotspot hangt en daar van iemand inloggegevens van krijgen. Anders zal je je studielening nog even op moeten schroeven ;)
Duidelijk, dankjewel. Heb de vergelijkingssites inderdaad al gebruikt, maar wilde graag meer meningen/gedachtes dan alleen mijn eigen. Er hangt jammer genoeg geen Ziggo hotspot in de buurt..

Dat dit de kosten waren was ik al bang voor. Vind de lening al te hoog dus wil de kosten zo veel mogelijk drukken en toch een redelijke optie vinden haha. :'(

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 10-09-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

beerolifant schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:50:
[...]

Had ik inderdaad even moeten toelichten. Ik ben al jaren gewend om het te doen met 6mbp's internet.
Dus... Ja, dat kan je wel "traag" noemen maar zelfs een beetje ADSL/VDSL aansluiting, zou moeten uitkomen op 12 tot 60Mbps downstream.

Allicht zou je even kunnen kijken op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ welke mogelijkheden er qua aansluiting zijn (Ziggo komt niet in dat overzicht terug)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
Hackus schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:47:
sluit samen met je buren sneller internet af. dus je betaald hun en hun nemen een sneller internet. bekabelt router/modem naar jou en klaar
Thanks. Niet eerder overwogen, zal kijken wat mijn buren hier van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
MAX3400 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:52:
[...]

Dus... Ja, dat kan je wel "traag" noemen maar zelfs een beetje ADSL/VDSL aansluiting, zou moeten uitkomen op 12 tot 60Mbps downstream.

Allicht zou je even kunnen kijken op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ welke mogelijkheden er qua aansluiting zijn (Ziggo komt niet in dat overzicht terug)
6mbp/s is voor mijn doen dus al snel! Heb het gecheckt en het enige wat beschikbaar is is koper/dsl met 11mbit. Het heeft dan geen nut om "hoger" te gaan zitten dan Tele2 Light (of soortgelijk), toch?

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 10-09-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:43
Tele2 zou in dit postcodegebied (afhankelijk welke postcode precies) doorgaans ook Basis (50mbit)moeten kunnen aanbieden voor 30 euro per maand

[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 08-09-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
mad-dog schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:55:
Tele2 zou in dit postcodegebied (afhankelijk welke postcode precies) doorgaans ook Basis (50mbit)moeten kunnen aanbieden voor 30 euro per maand
Bij de Tele2 postcode check komt voor mijn postcode helaas Internet Light als "de snelste" er uit. Basis oid kan ik wel afsluiten maar zal de snelheid nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:39
https://www.ziggo.nl/aanbiedingen/15-euro/

Je krijgt een 25 Mb verbinding voor 15 euro bovenop je maandelijkse Kabel TV abonnement van 18,70 euro.

Officieel is dit alleen voor Ziggo klanten die al jaren alleen analoge TV hebben, maar ik ken genoeg nieuwe Ziggo klanten die dit succesvol hebben aangevraagd.

Pluspunt: maandelijks opzegbaar

[ Voor 7% gewijzigd door Jeffrey87 op 08-09-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
Jeffrey87 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:03:
https://www.ziggo.nl/aanbiedingen/15-euro/

Je krijgt een 25 Mb verbinding voor 15 euro bovenop je maandelijkse Kabel TV abonnement van 18,70 euro.

Officieel is dit alleen voor Ziggo klanten die al jaren alleen analoge TV hebben, maar ik ken genoeg nieuwe Ziggo klanten die dit succesvol hebben aangevraagd.
Thanks. Heb alleen ook geen Kabel TV abonnement dus dat komt er dan bij. 18,7 + 15 = 33,7. (>30) Daarnaast zijn mijn ervaringen met Ziggo behoorlijk slecht dus overweeg ik de hele provider eigenlijk niet eens 8)7

Edit: maandelijks opzegbaar is wel een fijn pluspunt!

[ Voor 4% gewijzigd door beerolifant op 08-09-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:39
beerolifant schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:06:
[...]

Thanks. Heb alleen ook geen Kabel TV abonnement dus dat komt er dan bij. 18,7 + 15 = 33,7. (>30) Daarnaast zijn mijn ervaringen met Ziggo behoorlijk slecht dus overweeg ik de hele provider eigenlijk niet eens 8)7

Edit: maandelijks opzegbaar is wel een fijn pluspunt!
Ik woon zelf ook in Utrecht en Ziggo is opzich wel prima, het ligt er maar net aan welk modem je krijgt.

In combinatie met dit abonnement krijg je meestal een Cisco of Ubee en dat zijn juist de betere modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Bij punt 3, bij Ziggo kun je een abonnement nemen dat maandelijks opzegbaar is als je afziet van de kortingsacties en andere aanbiedingen voor nieuwe klanten. Dit kun je doen door het abonnement telefonisch i.p.v. via internet aan te vragen.

Tele2 kun je waarschijnlijk ook gewoon meeverhuizen als je ergens anders gaat wonen, of overdragen aan de volgende bewoner als die dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 18:35
Tele2 4g unlimited abonnement

Bij die optie kun je dus telkens 1 gb gratis bijkopen als de 5gb op is. Ik heb dit nu zelf ook in mn tijdelijke huurhuis. Wel de oude abbo vorm 26 euro voor maandelijks opzegbaar.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
Als ik als student moest kiezen tussen die maandelijks opzegbare Ziggo 25 Mbit/s aanbieding voor 33 euro, of gepruts met 4G (datalimieten, duur) of een brakke 1-2 Mbits ADSL (wat je buren hebben) met een jaarcontract bij Tele2 met boete bij verhuizing, voor 25 euro dan was ik er snel uit. Dan heeft Ziggo toch de beste deal. 2 biertjes minder in de maand en je bent al een heel eind.

En die 1-2 Mbit/s verbinding van je buren wil je toch niet delen? Man, kun je bijna beter een 56k6 nemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
Clifdon schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:25:
Tele2 4g unlimited abonnement

Bij die optie kun je dus telkens 1 gb gratis bijkopen als de 5gb op is. Ik heb dit nu zelf ook in mn tijdelijke huurhuis. Wel de oude abbo vorm 26 euro voor maandelijks opzegbaar.
Zoals andere in de post al aangeven, is dat niet een enorm gepruts zodra je door je data heen bent?
AlbertJP schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:18:
Bij punt 3, bij Ziggo kun je een abonnement nemen dat maandelijks opzegbaar is als je afziet van de kortingsacties en andere aanbiedingen voor nieuwe klanten. Dit kun je doen door het abonnement telefonisch i.p.v. via internet aan te vragen.

Tele2 kun je waarschijnlijk ook gewoon meeverhuizen als je ergens anders gaat wonen, of overdragen aan de volgende bewoner als die dat wil.
Bedankt voor de tip! Ga ik onthouden
valkenier schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:15:

Duidelijke taal. Vat wel een beetje samen wat in de andere reacties gezegd werd. Vooralsnog lijkt het mij dat ik naar Ziggo ga. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 18:35
beerolifant schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 07:34:
[...]

Zoals andere in de post al aangeven, is dat niet een enorm gepruts zodra je door je data heen bent?
Als je echt elke dag door de data bundel heen gaat is het onhandig. Wel is het zo dat als je eenmaal over de bundel heen bent je 2 keer achter elkaar kunt opwaarderen. Dus dan heb je al 7gb.
Ik zelf ga zelden over het datalimiet heen. Alleen als ik een hele avond netflix kijk.

Ik vond andere opties gewoon te duur of te risicovol met contracten van minimaal 1 jaar.

Maar indd als je ziggo maandelijks opzegbaar kunt krijgen voor 33. Dan zou ik daar ook voor gaan 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Clifdon op 11-09-2018 21:18 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
draai het om, neem ziggo en bied je buren aan zij er ook gebruik van mogen maken, tegen een kleine vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
Clifdon schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:16:
[...]

Als je echt elke dag door de data bundel heen gaat is het onhandig. Wel is het zo dat als je eenmaal over de bundel heen bent je 2 keer achter elkaar kunt opwaarderen. Dus dan heb je al 7gb.
Ik zelf ga zelden over het datalimiet heen. Alleen als ik een hele avond netflix kijk.

Ik vond andere opties gewoon te duur of te risicovol met contracten van minimaal 1 jaar.

Maar indd als je ziggo maandelijks opzegbaar kunt krijgen voor 33. Dan zou ik daar ook voor gaan 8)
groggy schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:19:
draai het om, neem ziggo en bied je buren aan zij er ook gebruik van mogen maken, tegen een kleine vergoeding.
Vrijwel zeker dat mijn buren een jaarcontract/abbo hebben en dus niet van hun provider af kunnen haha. Ga het ze wel vragen tho
Pagina: 1