Upgrade windows 7 naar windows 10 zonder licence key

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeran
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01-2024
Hallo tweakers,

2 jaar geleden heb ik een nieuwe pc samengesteld met windows 10 pro als besturingssysteem. Aangezien ik windows 10 maar niks vond ben ik al gouw terug gegaan naar windows 7 en dat gebruik ik nog steeds.

Nu wil ik graag weer terug naar windows 10 pro omdat windows 7 inmiddels behoorlijk outdated is maar ik ben de licence key kwijt geraakt.

Volgens mij had ik een Windows 10 pro OEM versie.

Nu lees ik op de microsoft website: Als je eerder een upgrade naar Windows 10 hebt uitgevoerd op deze pc en nu het besturingssysteem opnieuw installeert, hoef je geen productcode in te voeren. Je exemplaar van Windows 10 wordt later automatisch geactiveerd met je digitale licentie.

Nu is mijn vraag, Werkt deze installatie zonder key in mijn geval of geld dit alleen voor een re-install van windows 10 terwijl er al windows 10 op mijn systeem staat? Krijg ik ook daadwerkelijk de Pro versie van windows 10 die ik eerder gekocht heb in het geval dat het werkt?

(Ik heb nog steeds de zelfde hardware in gebruik)

Ik heb ook zelf nog nooit een versie van windows geïnstalleerd, moet ik ook nog rekening houden met bepaalde zaken voordat ik dit doe?

Alvast bedankt voor de hulp,

[ Voor 4% gewijzigd door Joeran op 08-09-2018 18:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een OEM-licentie wordt over het algemeen digitaal geleverd en/of opgeslagen in de machine waarop het geleverd werd. Tegenwoordig kan je met je Microsoft-account (bijvoorbeeld Hotmail) ook de license-key opslaan op jouw account. Zit er op de PC geen sticker met een license-key geplakt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Als je Windows 7 nu geactiveerd is is daarmee als het goed is ook je Windows 10 geactiveerd bij dit moederbord. Upgraden mbv de media creation tool moet geen probleem zijn.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeran
@MAX3400 Alle onderdelen incl windows zijn los gekocht en geassembleerd door iemand, er zit geen license-key op de PC geplakt. Ik heb zelf de key ook nergens opgeslagen.

@Nat-Water Ja Windows 7 is nu geactiveerd. Dus als het goed is kan ik gewoon de media creation tool downloaden en windows 10 installeren? Ik hoef verder niks aan te passen zoals drivers, windows 7 verwijderen, harde schijven formatteren of wat dan ook? En heb ik nog een USB stick of DVD nodig of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Joeran hier even een Engels (kort) stukje tekst en een videootje: http://www.tomshardware.c...-media-creation-tool.html en je hebt er inderdaad een USB-stickje voor nodig (vnd ik het handigste).

Vanzelfsprekend is het mogelijk dat na installatie van Windows 10 je een aantal drivers mist; die kan je over het algemeen downloaden op de website van de fabrikant van de losse onderdelen. Natuurlijk kan je ook van te voren kijken of die drivers er zijn en ze vast op een (ander) USB-stickje klaarzetten; zeker handig als je netwerkkaart na de upgrade ineens niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeran
@MAX3400 Kan ik niet gewoon huidig systeem upgraden i.p.v. via een USB stick of ISO? Ik begrijp niet helemaal waarom ik dit via een USB stick zou doen.

Ik ga wel even kijken of ik de drivers van mijn hardware alvast op een USB stick kan zetten, handige tip idd.

bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Joeran schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:22:
@MAX3400 Kan ik niet gewoon huidig systeem upgraden i.p.v. via een USB stick of ISO? Ik begrijp niet helemaal waarom ik dit via een USB stick zou doen.

Ik ga wel even kijken of ik de drivers van mijn hardware alvast op een USB stick kan zetten, handige tip idd.

bedankt,
Omdat je dan de meest zuivere installatie hebt
zonder een windows.old of resterende drivers.

Nieuw OS - Schoon begin ... laat het verleden achter je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeran
@FreshMaker Ok, maar dan moet ik wel eerst windows 7 verwijderen of gewoon de hele SSD Formatteren? Anders komt via USB installeren toch op het zelfde neer als meteen huidig systeem upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In de install van win 10 kan je de SSD leegmaken, en toewijzen als OS disk ( en evt een data partitie aanmaken )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeran
Oke nog een paar dingetjes. Voor welke hardware moet ik drivers downloaden en op mijn USB stick zetten voor de upgrade? De meeste drivers gaan via het moederbord neem ik aan. Verder alleen nog videokaart drivers en verder nog iets? Of kunnen de videokaart drivers na de installatie van windows 10?

Ik heb nog een 2e SSD en een opslag schijf met voornamelijk video bestanden en misschien een paar onbelangrijke games. Moet ik daar nog iets mee doen of kan ik die gewoon blijven gebruiken zoals nu op windows 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Joeran ik zou, uit veiligheid, alle drivers vast meepikken van de fabrikanten. Hou er wel rekening mee dat er aparte drivers zijn voor 32-bit en 64-bit OS'en dus klik wel de goede aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeran
@MAX3400 Oke, maar wat ik bedoel, zijn er buiten alle drivers voor het moederbord en de videokaart nog meer drivers die ik vergeet? Of is dat alles?

Ik zie nu ook een tabblad genaamd BIOS op de support pagina van mijn moederbord met een download genaamd AMI BIOS. Heb ik deze ook nog nodig?

[ Voor 32% gewijzigd door Joeran op 08-09-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nou slim bent maak je ff een image copy / kloon van je huidige SSD met bijvoorbeeld clonezilla. Kwestie van een verloopje van USB naar SATA en dan klonen. Of naar een netwerkschijf als image, kan ook. Stel je je huidige installatie mee veilig, kun je altijd terug en prutsen wat je wilt :)

Maar als jou pc al een keer Windows 10 heeft gehad is die licentie bekend en kun je zo installeren, activatie gaat automatisch. Drivers geen zorgen om maken, doe je indien nodig later maar werkt meestal out of the box.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeran
Oké ik denk dat ik er wel klaar voor ben, ik heb voor de zekerheid alle drivers en andere support downloads op de USB stick gezet samen met de media creation tool. Sorry voor alle beginners vragen maar zoals ik zei doe ik dit voor het eerst zelf en ik wil het graag meteen goed doen zonder onverwachte problemen.

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mocht je de code toch nog willen hebben, kun je nirsoft produkey gebruiken. Achterhaalt alle productkeys op je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

sus

is druk :+

Als Windows 10 al een keer geactiveerd op je PC heeft gestaan, en je hebt geen grote hardware veranderingen gedaan - zoals mobo of CPU - dan kan je met de Media Creation Tool een bootable USB stickje maken. Hiervan opstarten, de vraag om de productkey overslaan en daarna de juiste versie van Windows 10 kiezen (tip, dat is gelijk aan je huidige Windows 7; Home of Pro dus). Zodra Windows dan tijdens de installatie een verbinding heeft met internet wordt je systeem gelijk terug geactiveerd.

Als hij niet kan activeren heb je ofwel de verkeerde versie van Windows 10 gekozen (32 of 64bit maakt niet uit btw), of je systeem is eerder niet geactiveerd geweest. Of, je key is niet legaal en wordt daardoor afgewezen.

Qua drivers, via Windows Update komen echt belachelijk veel drivers binnen rollen. Zeker als je systeem wat ouder is, zal je hier eigenlijk geen omkijken naar hebben.

Ervaring mee? Jep, dagelijks werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Joeran schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:55:
Oké ik denk dat ik er wel klaar voor ben, ik heb voor de zekerheid alle drivers en andere support downloads op de USB stick gezet samen met de media creation tool. Sorry voor alle beginners vragen maar zoals ik zei doe ik dit voor het eerst zelf en ik wil het graag meteen goed doen zonder onverwachte problemen.

Bedankt voor jullie hulp!
Als je wat huiverig bent om het fout te doen, maak dan eerst een kopie van de schijf zodat je niets permanent kapot kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:50

TheVMaster

Moderator WOS
FreshMaker schreef op Saturday 8 September 2018 @ 19:30:
[...]

Omdat je dan de meest zuivere installatie hebt
zonder een windows.old of resterende drivers.

Nieuw OS - Schoon begin ... laat het verleden achter je :+
Je kunt rustig een in-place upgrade doen....die optie is er niet voor niets he. Voordeel van een 'clean install' is wel dat je weer een mooie schoon geinstalleerde pc hebt.

Het allermakkelijkst is gewoon de setup starten. Volgens mij kan dat heel makkelijk via deze link : https://www.microsoft.com/windows10

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 10-09-2018 16:00 ]

Pagina: 1