Bestanden synchroniseren tussen desktop en laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Mijn vraag/doel
Ik wil op mijn Windows 8 desktop computer dezelfde mappenstructuur en bestanden als op mijn laptop die ik onderweg gebruik. Ook wil ik wanneer ik offline ben, bij deze bestanden kunnen, waarna deze kunnen synchroniseren als ik online ben. Dit wil ik automatisch of met een druk op de knop laten verlopen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als je het bovenstaande gelezen hebt, zal je waarschijnlijk denken: Dropbox. En in principe zou dat ook werken, maar de bestanden zitten in totaal ruim boven de 2 GB, waardoor ik moet gaan betalen, wat ik niet wil, omdat ik niet per se een grote cloud hoef.

Ik zoek een oplossing zoals Dropbox, maar dan met een cloud voor alleen de gewijzigde bestanden die gesynchroniseerd moeten worden, waarna de cloud na de synchronisatie geleegd kan worden. Of eventueel een programma zonder cloud, waarbij beide computers tegelijk aan moeten staan om te synchroniseren.

Dit bovenstaande klinkt als een oplossing die waarschijnlijk al bestaat, maar heb zelf geen idee hoe dit heet.

En dit zonder een NAS of homeserver of iets dergelijks te moeten aanschaffen.
Kent iemand een oplossing voor dit?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Als je de Pro versie van Windows hebt kan je dit doen met het ingebouwde Sync Center.
Doe ik al sinds Vista zo, dat alleen al is voor mij reden genoeg om een Pro licentie te nemen :*)

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

OneDrive tegenwoordig 5GB?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 22:32
Syncback free, klein programma wat je kan instellen op 2 mappen te syncen. Gebruik het hier al jaren om wat mappen van Laptop naar Nas te backupen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:45
Nextcloud :) als jezelf wilt hosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Gewoon een usb-stick?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:17
Google drive? Vertel eens over hoeveel data het gaat en waarom een nas met een VPN verbinding voor de laptop geen oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:31
arvidbeheerder schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:50:
Google drive? Vertel eens over hoeveel data het gaat en waarom een nas met een VPN verbinding voor de laptop geen oplossing is.
Omdat
Ook wil ik wanneer ik offline ben, bij deze bestanden kunnen,
@GkkeGerrit Ik denk toch dat je al gauw uitkomt bij een van de cloud hosters zoals dropbox of Stack (dan is het in ieder geval in Nederland gehost). Of, zoals al genoemd, zelf op een NAS Nextcloud of Owncloud installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
arvidbeheerder schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 18:50:
Op dit moment is het 13GB, maar dit zal groeien. Een VPN verbinding met NAS zou een oplossing zijn, maar is het niet mogelijk om direct met je PC te synchroniseren, zonder tussen komst van een NAS?
jjbstolk schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:52:
Syncback free, klein programma wat je kan instellen op 2 mappen te syncen. Gebruik het hier al jaren om wat mappen van Laptop naar Nas te backupen.
Klinkt interessant, ik ga me er op inlezen.
Dat is in principe ook een prima oplossing, maar is een USB zo te configureren dat die gewijzigde bestanden in bepaalde mappen detecteert? En die op de andere PC automatisch op de juiste plek terugzet?

Nextcloud en Owncloud klinken interessant, zal dan toch wel een NAS moeten aanschaffen, zal me daar dan maar ook in gaan verdiepen.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:25
Google Drive heeft 15GB aan gratis storage en synct lokaal, dat klinkt voor nu perfect.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Je zou ook nog kunnen kijken naar een Office 365 abonnement, dan krijg je er 1 TB OneDrive opslag bij.

Als je het Home abonnement deelt met 5 vrienden/kennissen/familie betaal ieder slechts iets meer dan 1 euro per maand voor zowel Office en 1 TB OneDrive opslag per gebruiker.

Het is nu nog 5 gebruikers, maar het gaat naar 6 gebruikers.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 15:23
Ik gebruik hier Google Drive voor. Even backup & sync installeren, kiezen waar je de kopie lokaal wilt hebben, en alles gaat vanzelf.

Voordeel is dat ik naast m'n desktop en laptop de bestanden ook op mijn android mobiel heb.

[ Voor 20% gewijzigd door frickY op 09-09-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:45
Nextcloud, zou je op een simpel pctje of zelfs een pi (als ik het goed heb) kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 17:35

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

FreeFileSync: https://freefilesync.org/

Super simpel op te zetten, automatische wn handmatige sync mogelijk, backup (versioning) aanwezig en in te stellen hoeveel oude versies bewaard moeten blijven.

Afbeeldingslocatie: https://freefilesync.org/images/screenshots/Windows.png

en zoals de naam als zegt, helemaal gratis _/-\o_

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
MEGA is standaard 50GB. TransIP Stack zelfs een Terabyte, maar dat is geloof ik enkel via een wachtrij.
Pagina: 1