Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

constant stroom van usb en monitor kabels

Pagina: 1
Acties:

• Xripter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-08-2022
Beste tweakers,

Ik ben zelf al even aan het troubleshooten geweest maar ik kom er niet helemaal uit, wie weet dat er hier iemand kan helpen met advies :)

Ik heb al langere tijd dat als ik een usb kabel of monitor kabel aanraak die ingeplugd is in mijn pc dat je voelt dat er stroom op staat. Het is geen korte schok o.i.d. die zou kunnen ontstaan door ESD. Je staat er niet strak van maar je voelt een constante vervelende sensatie. Het maakt niet uit of ik de kabel aansluit op de io van mijn case of direct in het moederbord via de achterkant.

Mijn pc is normaal gesproken niet aangesloten op een stopcontact dat geaard is (omdat we alleen beneden geaarde stopcontacten hebben, en als ik de pc aansluit op een stopcontact met aarding staat er geen stroom meer op de kabels. Ik weet dat je je pc in principe moet aansluiten op een geaard stopcontact, maar als er niks mis is met je hardware zou het volgens mij ook niet moeten zijn dat er constant stroom lekt?

Nu heb ik vandaag mijn moederbord met cpu, koeler en psu uit mijn case gehaald en buiten de case aangesloten. Ook nadat ik dit gedaan heb geeft een ongeaard stopcontact nog steeds het probleem dat er stroom op staat, met een geaard stopcontact is dit weer niet het geval.

Zijn er mensen met een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik twijfel of dit mijn PSU zou kunnen zijn...

Mijn hardware:
phanteks enthoo pro m
MSI B150A gaming pro
i5-6600
MSI GTX 1070
coolermaster g750m (geen cheap psu dus)
en natuurlijk ssd, harddrives, koeler e.d.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Dat is wel degelijk de psu. Om precies te zijn het netfilter.

Deze bevat onder andere een aantal condensatoren van de fase en nul naar de aarde.
Als de aarde niet aangesloten zit zal hier 115V op staan. Echter wel met zeer lage stroomsterkte.

Dit is een normaal verschijnsel.

Doordat de kast ook aan de aarde hangt (via de voeding) komt hier ook die 115v op te staan. Dat geldt voor vrijwel elk apparaat met metalen kast dat geaard hoort te worden

[ Voor 30% gewijzigd door timberleek op 08-09-2018 18:38 ]

• Xripter
Heel erg bedankt voor je uitleg. Geeft me toch een beetje gemoedsrust, helemaal gerust als ik hem netjes op aarding heb. Daar moet ik maar eens wat aan gaan doen dan :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Relevant: als je dat doet, zorg ook dat apparaten die verboden zijn met dezelfde PC (vnl monitor) ook geaard worden, anders heb je alsnog die 115V potentiaalverschil op de connector.

In de tussentijd: probeer te vermijden dat je connectoren los en vast trekt terwijl de PC verbonden is met het stroomnet. 115V is meer dan hoog genoeg om schade aan te richten en/of zekeringen door te laten branden. Je zou niet de eerste zijn bij wie een HDMI-poort kapot gaat hierdoor. Makkelijkst is als je alles op een stekkerdoos met schakelaar hebt. Altijd schakelaar van stekkerdoos uit voordat je randapparatuur in- of uitplugt.

Oslik blyat! Oslik!

• Xripter
Kijk, dank je wel Dion. Daar had ik anders geen rekening meegehouden!

• Xripter
Nogmaals bedankt voor het meedenken. De computer en alles eromheen is nu netjes geaard aangesloten en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen!
Pagina: 1