eric.1 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:10:
Even buiten de koeling en koelpasta, dat ding is zo'n 9 jaar oud

let daar wel op voordat je over nieuwe koeling begint (is dat de investering nog waard?).
Je kan uiteraard wel de boel schoonmaken en eventueel nieuwe pasta erop rammelen. Maar opzich als je verder niet boven die 60 graden uitkomt zou ik er niet te veel aan rommelen.
Hoezo zou nieuwe koeling niet de investering waard zijn? Een processorkoeler die je voor socket 1366 gebruikt, kun je ook op socket 1151 en socket AM4 gebruiken. Als TS een nieuwe koeler koopt, kan die dus gewoon meegenomen worden naar een nieuwe computer.
Zou alleen eerst even beginnen met een compressor of perslucht en daarmee alles goed schoon en stofvrij blazen. Het is wel bijzonder dat het nu opeens niet meer werkt na zoveel jaar. Als je nu hoge temperaturen haalt, moest dat ook al zo zijn toen die nieuw was. Tenzij slechte koelpasta en/of veel stof uiteraard. Daarom het advies om de computer eerst goed schoon en stofvrij te maken. Daarna kun je proberen of de koelpasta vervangen iets helpt. Dat zijn oplossingen die de koeling naar nieuwstaat terugbrengt en niet zo duur zijn.
Edit: Ik zie de stofvlokken in de koelvinnen zitten. Maak de koeler en de heatsink maar eerst eens goed schoon en stofvrij met perslucht/een compressor. Kan gewoon door lucht te blazen door de heatsink. Houdt de ventilator wel even tegen met je vingers, anders kan die kapot gaan. Een fietspomp werkt overigens ook verrassend goed. Daarmee heb ik mijn oude laptop zeker 10 graden koeler gekregen en spinnen de fans niet continue op. Natuurlijk mag de koelpasta na 9 jaar ook eens vervangen worden, maar als het probleem zo ook naar tevredenheid is opgelost, hoef je niet uit te zoeken hoe je de koeler los draait. (Tip als je dit wel doet: een koeler kun je het beste altijd "kruislings" vastschroeven. Dus bijv. eerst de schroef rechtsonder, dan de schroef linksboven en dan bijvoorbeeld de schroef rechtsboven en dan de schroef linksonder)
[
Voor 25% gewijzigd door
hoi1234 op 08-09-2018 13:06
]