Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09 17:12
Mijn Intel Core i7 950 draait volgens Speccy op alle cores tussen de 60-65 graden onder 40% load. Is dit een probleem of moet ik toch eens kijken naar betere cooling?

Ik heb afgelopen paar jaar niet de thermal paste vervangen, dus dat kan ook heel makkelijk de oorzaak van het probleem zijn?

Moederbord is een Asus P6T deluxe v2 en de i7 950 is niet overclocked.

Beste antwoord (via MrWouterNL op 08-09-2018 14:00)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:36:
[...]

https://drive.google.com/...Qs6iOuQ/view?usp=drivesdk

Hier zit er ook nog een (er is ook een andere net zo moeilijk te bereiken schroef)
Nu zie ik het. De schroef lijkt een beetje onder de heatsink te zitten. Dus dan moet je schuin met je schroevendraaier draaien, omdat je anders tegen de heatsink komt en niet de schroef kunt schroeven. (zeg even of ik het juist heb) Heb je toevallig een set met bitjes? Als de schroef niet te vast zit, kun je daar misschien de schroef mee los draaien.

Maar ik zou hem in eerste instantie helemaal niet los proberen te maken. Het is mij nu wel duidelijk dat de koelribben vol met stof zitten. Als je die eerst schoon blaast (kan gewoon terwijl de schroeven blijven zitten), kun je daarna met een stresstest kijken of de processor voldoende koel blijft. Tuurlijk is het beter om ook de koelpasta te vervangen, maar als dit voldoende blijkt, waarom moeilijk doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:44
Wat doet de temp onder Full Load?
Welke koeler?
Hoeveel stof zit er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
Temperatuur under full load most ik zo even voor je testen, er zit wat stof op maar valt mee. Cooler is een F12 PMW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Even buiten de koeling en koelpasta, dat ding is zo'n 9 jaar oud :) let daar wel op voordat je over nieuwe koeling begint (is dat de investering nog waard?).

Je kan uiteraard wel de boel schoonmaken en eventueel nieuwe pasta erop rammelen. Maar opzich als je verder niet boven die 60 graden uitkomt zou ik er niet te veel aan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
gasemans schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:09:
Wat doet de temp onder Full Load?
Welke koeler?
Hoeveel stof zit er in?
http://prntscr.com/ks0d5g

Hm, je zou er een eitje op kunnen bakken op 75% load. Ik denk nou niet dat dat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:51
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:27:
[...]

http://prntscr.com/ks0d5g

Hm, je zou er een eitje op kunnen bakken op 75% load. Ik denk nou niet dat dat de bedoeling is.
Dat is zeker niet de bedoeling. Draait de CPU fan nog wel gewoon? De koeler opnieuw monteren is na zoveel jaar sowieso wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
Wekko306 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:33:
[...]

Dat is zeker niet de bedoeling. Draait de CPU fan nog wel gewoon? De koeler opnieuw monteren is na zoveel jaar sowieso wel een goed idee.
Yep, fan draait zeker nog. Onder m'n heatsink zitten een paar schroeven, maar geen idee hoe ik daar bij moet komen om hem los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:35:
[...]

Yep, fan draait zeker nog. Onder m'n heatsink zitten een paar schroeven, maar geen idee hoe ik daar bij moet komen om hem los te krijgen.
Welke koeler heb je precies? F12 PWM is de fan, maar die kan natuurlijk op verschillende koelers gemonteerd worden. Als je de installatie handleiding kunt vinden is het waarschijnlijk vrij makkelijk te zien hoe je die los kan halen. Kun je in jouw case zo bij de achterkant van het moederbord ter hoogte van de CPU, of moet je daarvoor het moederbord uit de case halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Maak er anders eens een foto van.

Op de naam "F12 PWM" krijg ik alleen een ventilator overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:44
Oh crispy zeg maar.

Ik zou eerst eens de koeler verwijderen. Cpu en koeler schoonmaken. Nieuwe koelpasta op de cpu en koeler terug plaatsen.

En zorg er voor dat de koeler er goed opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
F12 PMW is ook de fan, geen idee op welke heatsink hij zit. Zit geen naam oid op.

https://drive.google.com/...ZtRyPI55hndvpvIc8LZwX0m6h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
eric.1 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:10:
Even buiten de koeling en koelpasta, dat ding is zo'n 9 jaar oud :) let daar wel op voordat je over nieuwe koeling begint (is dat de investering nog waard?).

Je kan uiteraard wel de boel schoonmaken en eventueel nieuwe pasta erop rammelen. Maar opzich als je verder niet boven die 60 graden uitkomt zou ik er niet te veel aan rommelen.
Hoezo zou nieuwe koeling niet de investering waard zijn? Een processorkoeler die je voor socket 1366 gebruikt, kun je ook op socket 1151 en socket AM4 gebruiken. Als TS een nieuwe koeler koopt, kan die dus gewoon meegenomen worden naar een nieuwe computer.

Zou alleen eerst even beginnen met een compressor of perslucht en daarmee alles goed schoon en stofvrij blazen. Het is wel bijzonder dat het nu opeens niet meer werkt na zoveel jaar. Als je nu hoge temperaturen haalt, moest dat ook al zo zijn toen die nieuw was. Tenzij slechte koelpasta en/of veel stof uiteraard. Daarom het advies om de computer eerst goed schoon en stofvrij te maken. Daarna kun je proberen of de koelpasta vervangen iets helpt. Dat zijn oplossingen die de koeling naar nieuwstaat terugbrengt en niet zo duur zijn.

Edit: Ik zie de stofvlokken in de koelvinnen zitten. Maak de koeler en de heatsink maar eerst eens goed schoon en stofvrij met perslucht/een compressor. Kan gewoon door lucht te blazen door de heatsink. Houdt de ventilator wel even tegen met je vingers, anders kan die kapot gaan. Een fietspomp werkt overigens ook verrassend goed. Daarmee heb ik mijn oude laptop zeker 10 graden koeler gekregen en spinnen de fans niet continue op. Natuurlijk mag de koelpasta na 9 jaar ook eens vervangen worden, maar als het probleem zo ook naar tevredenheid is opgelost, hoef je niet uit te zoeken hoe je de koeler los draait. (Tip als je dit wel doet: een koeler kun je het beste altijd "kruislings" vastschroeven. Dus bijv. eerst de schroef rechtsonder, dan de schroef linksboven en dan bijvoorbeeld de schroef rechtsboven en dan de schroef linksonder)

[ Voor 25% gewijzigd door hoi1234 op 08-09-2018 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
hoi1234 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:58:
[...]

Hoezo zou nieuwe koeling niet de investering waard zijn? Een processorkoeler die je voor socket 1366 gebruikt, kun je ook op socket 1151 en socket AM4 gebruiken. Als TS een nieuwe koeler koopt, kan die dus gewoon meegenomen worden naar een nieuwe computer.
Het was ook een vraag he, daarnaast gaat er hoe dan ook tijd in zitten. Dat heeft ook waarde he. Zeker als je niet zeker ben of de geinvesteerde tijd iets oplost (ik vraag het me sterk af :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
hoi1234 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:58:
[...]

Zou alleen eerst even beginnen met een compressor of perslucht en daarmee alles goed schoon en stofvrij blazen. Het is wel bijzonder dat het nu opeens niet meer werkt na zoveel jaar. Als je nu hoge temperaturen haalt, moest dat ook al zo zijn toen die nieuw was. Tenzij slechte koelpasta en/of veel stof uiteraard. Daarom het advies om de computer eerst goed schoon en stofvrij te maken. Daarna kun je proberen of de koelpasta vervangen iets helpt. Dat zijn oplossingen die de koeling naar nieuwstaat terugbrengt en niet zo duur zijn.

Edit: Ik zie de stofvlokken in de koelvinnen zitten. Maak de koeler en de heatsink maar eerst eens goed schoon en stofvrij met perslucht/een compressor. Kan gewoon door lucht te blazen door de heatsink. Houdt de ventilator wel even tegen met je vingers, anders kan die kapot gaan. Een fietspomp werkt overigens ook verrassend goed. Daarmee heb ik mijn oude laptop zeker 10 graden koeler gekregen en spinnen de fans niet continue op. Natuurlijk mag de koelpasta na 9 jaar ook eens vervangen worden, maar als het probleem zo ook naar tevredenheid is opgelost, hoef je niet uit te zoeken hoe je de koeler los draait. (Tip als je dit wel doet: een koeler kun je het beste altijd "kruislings" vastschroeven. Dus bijv. eerst de schroef rechtsonder, dan de schroef linksboven en dan bijvoorbeeld de schroef rechtsboven en dan de schroef linksonder)
Thanks voor de tips. Zal eens kijken, maar geen idee hoe ik zo'n schroef zo schuin onder een heatsink vandaan kan schroeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
eric.1 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:09:
[...]

Het was ook een vraag he, daarnaast gaat er hoe dan ook tijd in zitten. Dat heeft ook waarde he. Zeker als je niet zeker ben of de geinvesteerde tijd iets oplost (ik vraag het me sterk af :)).
Ik vind de arbeid wel meevallen. Als het systeem verder nog aan de eisen voldoet en ook al windows 10 draait zou ik er zeker mee verder gaan. Een nieuwe computer kost al snel 300-400 euro en dan heb je slechts een instapmodel. Voor die prijs koop je een aantal koelers en kun je die ook (laten) installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:24:
[...]

Thanks voor de tips. Zal eens kijken, maar geen idee hoe ik zo'n schroef zo schuin onder een heatsink vandaan kan schroeven
Kun je ook eens foto's maken van de andere kant? Volgens mij moet je de rood omschirkelde schroeven losmaken, maar aan de andere kant kan ik geen schroeven zien.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/sn2skk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
hoi1234 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:30:
[...]

Kun je ook eens foto's maken van de andere kant? Volgens mij moet je de rood omschirkelde schroeven losmaken, maar aan de andere kant kan ik geen schroeven zien.
[afbeelding]

Hier zit er ook nog een (er is ook een andere net zo moeilijk te bereiken schroef)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:36:
[...]

Nu zie ik het. De schroef lijkt een beetje onder de heatsink te zitten. Dus dan moet je schuin met je schroevendraaier draaien, omdat je anders tegen de heatsink komt en niet de schroef kunt schroeven. (zeg even of ik het juist heb) Heb je toevallig een set met bitjes? Als de schroef niet te vast zit, kun je daar misschien de schroef mee los draaien.

Maar ik zou hem in eerste instantie helemaal niet los proberen te maken. Het is mij nu wel duidelijk dat de koelribben vol met stof zitten. Als je die eerst schoon blaast (kan gewoon terwijl de schroeven blijven zitten), kun je daarna met een stresstest kijken of de processor voldoende koel blijft. Tuurlijk is het beter om ook de koelpasta te vervangen, maar als dit voldoende blijkt, waarom moeilijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
hoi1234 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:48:
[...]

Thanks, genoeg tips om het probleem op te lossen. Thx everyone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
die cooler is niet goed gemount zelfs de stock cooler doet het beter als dit.
inplaats van een nieuwe cooler kan je er ook een cooler draaiende 6 kopper inzetten net zo duur en kan je bakkie weer een tijdje vooruit met 2 cores extra? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
maks11223344 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:34:
die cooler is niet goed gemount zelfs de stock cooler doet het beter als dit.
inplaats van een nieuwe cooler kan je er ook een cooler draaiende 6 kopper inzetten net zo duur en kan je bakkie weer een tijdje vooruit met 2 cores extra? ;)
Wat? Die koeler zal opzich prima bevestigd zitten als de temperaturen voorheen gewoon goed waren. Wat bedoel je met een 6 kopper, een hexacore CPU oftewel oudere Xeon? Ik weet niet waar je die voor een paar tientjes vandaan wilt halen maar dat zou toch veel meer kosten dan een nieuwe koeler als die nodig zou zijn.

Zoals gezegd eens goed schoonblazen en checken hoe de temperatuur dan is, als die nog steeds hoog is dan opnieuw proberen te bevestigen met nieuwe koelpasta. Dan moet alles weer gewoon werken, als de koeler zelf nog goed draait en er niet opeens een idioot voltage door de CPU wordt gejaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:00:
[...]

Thanks, genoeg tips om het probleem op te lossen. Thx everyone.
Laat even weten of ontstoffen voldoende is en hoeveel graden het scheelt. Bij mijn oude laptop scheelde het dik 10 graden celsius. (ipv 90+ @full load nu 80-85 graden celsius) Tijdens het kijken van een film ging de ventilator ook telkens voluit draaien. Sinds ik de laptop een keer heb schoon gemaakt hoor ik de ventilator niet meer draaien tijdens een film. Scheelde echt veel en ben blij dat ik toch eens de tijd heb genomen om de laptop schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrWouterNL
Wat even schoonmaken doet.. even stof eruit, koeler goed aanschroeven e.d. http://prntscr.com/ks2o8f

60-65 graden onder 100% load. Hoera! Bedankt voor de hulp allemaal! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Wekko306 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:47:
[...]

Wat? Die koeler zal opzich prima bevestigd zitten als de temperaturen voorheen gewoon goed waren. Wat bedoel je met een 6 kopper, een hexacore CPU oftewel oudere Xeon? Ik weet niet waar je die voor een paar tientjes vandaan wilt halen maar dat zou toch veel meer kosten dan een nieuwe koeler als die nodig zou zijn.

Zoals gezegd eens goed schoonblazen en checken hoe de temperatuur dan is, als die nog steeds hoog is dan opnieuw proberen te bevestigen met nieuwe koelpasta. Dan moet alles weer gewoon werken, als de koeler zelf nog goed draait en er niet opeens een idioot voltage door de CPU wordt gejaagd.
die hexacore kost hetzelfde als een goede luchtkoeler dus ongeveer 4 tientjes, ze clocken ook nog eens veel beter 4.4ghz is eerder regel als uitzondering :p

[ Voor 6% gewijzigd door maks11223344 op 08-09-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
maks11223344 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 17:24:
[...]

daar vergis je je in een hexacore kost hetzelfde als een goede luchtkoeler dus 3/4 tientjes
Voor 25-30 euro heb je een (nieuwe) arctic freezer. Goedkoopste 6+ core processor (ook nieuw) kost al snel 50+ euro. Tweedehands kan je wel een stuk goedkoper zo'n CPU oppikken, dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die 950 is ook een redelijk heethoofd vooral vergeleken met hedendaagse normen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
digifun schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 17:30:
Die 950 is ook een redelijk heethoofd vooral vergeleken met hedendaagse normen.
jup op 4.2ghz pompen ze er meer warmte uit als de xeons op 4.4ghz en dat met 2 cores minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Procestechnologie 45 nm, dan realiseer je je pas hoe hard het met processoren allemaal gegaan is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 17:29:
[...]

Voor 25-30 euro heb je een (nieuwe) arctic freezer. Goedkoopste 6+ core processor (ook nieuw) kost al snel 50+ euro. Tweedehands kan je wel een stuk goedkoper zo'n CPU oppikken, dat wel
of je nou geld uitgeeft om een trage quadcore overdreven koeltehouden of voor 40 euro een hexacore uit v&a haalt om nog een jaartje leuk mee te gamen tja ik wist het wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 17:18:
Wat even schoonmaken doet.. even stof eruit, koeler goed aanschroeven e.d. http://prntscr.com/ks2o8f

60-65 graden onder 100% load. Hoera! Bedankt voor de hulp allemaal! _/-\o_ _/-\o_
Maar wat heb je nou precies gedaan ben natuurlijk wel benieuwd :) Je zit nu 30 - 35 graden celsius koeler, met een hogere load. Ik kan bijna niet geloven dat dat alleen komt door wat stof weg te spuiten. Heb je soms ook nieuwe koelpasta geplaatst of zat de koeler gewoon niet goed?

Is het trouwens nog gelukt om bij die schroeven te komen? En zo ja, hoe heb je het opgelost?

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 08-09-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
hoi1234 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:09:
[...]

Maar wat heb je nou precies gedaan ben natuurlijk wel benieuwd :) Je zit nu 30 - 35 graden celsius koeler, met een hogere load. Ik kan bijna niet geloven dat dat alleen komt door wat stof weg te spuiten. Heb je soms ook nieuwe koelpasta geplaatst of zat de koeler gewoon niet goed?

Is het trouwens nog gelukt om bij die schroeven te komen? En zo ja, hoe heb je het opgelost?
Zat toch meer stof op dan ik dacht, maar ook die schroeven zaten echt heel los heb ik gemerkt. Ik heb heel voorzichtig de heatsink omhoog gebogen en toen kon ik er vrij makkelijk bij. Nog geen nieuwe thermal paste erop gesmeerd, heb geen liggen maar bestel vanavond wel wat. Ik denk dat het met name die losse schroeven was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:27:
[...]

Zat toch meer stof op dan ik dacht, maar ook die schroeven zaten echt heel los heb ik gemerkt. Ik heb heel voorzichtig de heatsink omhoog gebogen en toen kon ik er vrij makkelijk bij. Nog geen nieuwe thermal paste erop gesmeerd, heb geen liggen maar bestel vanavond wel wat. Ik denk dat het met name die losse schroeven was.
Ik zou je de moeite besparen om nieuwe thermal paste te kopen. 62 graden is voor die processor weliswaar aan de hete kant (althans, dat is wat ik op internet lees), maar het is niet gevaarlijk of zo. En nieuwe thermal paste zorgt niet voor een schrikbarend lage temperatuur.

Overigens was het grootste probleem de heatsink denk ik. Als die niet goed vast zit, maakt die natuurlijk nauwelijks contact -> heatsink kan de hitte niet opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
65 graden is juist hellemaal niet heet... 20 graden speling nog daar ga je rond 3.9/4ghz mee halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouterNL
hoi1234 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:51:
[...]

Ik zou je de moeite besparen om nieuwe thermal paste te kopen. 62 graden is voor die processor weliswaar aan de hete kant (althans, dat is wat ik op internet lees), maar het is niet gevaarlijk of zo. En nieuwe thermal paste zorgt niet voor een schrikbarend lage temperatuur.

Overigens was het grootste probleem de heatsink denk ik. Als die niet goed vast zit, maakt die natuurlijk nauwelijks contact -> heatsink kan de hitte niet opnemen.
Na uh, ik gok 5 jaar die thermal paste te gebruiken is een investering van nog geen 10 euro toch voor mij tenminste de moeite wel waard lijkt me, of heb ik het mis?
maks11223344 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:03:
65 graden is juist hellemaal niet heet... 20 graden speling nog daar ga je rond 3.9/4ghz mee halen
Dus ik zou 'm nog kunnen overclocken ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
MrWouterNL schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 23:42:
[...]

Na uh, ik gok 5 jaar die thermal paste te gebruiken is een investering van nog geen 10 euro toch voor mij tenminste de moeite wel waard lijkt me, of heb ik het mis?

[...]

Dus ik zou 'm nog kunnen overclocken ook?
Je komt er gewoon lastig bij. Nu is het prima waarom zou je een nog beter resultaat willen? Of je CPU nou 60 of 55 graden wordt maakt niet heel veel verschil. Als je wilt gaan overclocken is het wel handig om een lagere temperatuur te hebben, want meer ruimte, maar misschien wil je dan sowieso een andere koeler hebben. En heb je de extra processorkracht die overclocken oplevert wel nodig?

Je kunt natuurlijk ook de pasta vervangen en overclocken, omdat het kan en daar is niks mis mee. Ik zou het ook doen waarschijnlijk, maar maak het je niet moeilijker dan nodig is
Pagina: 1