Plat dak isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-06 23:20
Om onze woning te verduurzamen willen we het dak graag goed isoleren. Het dak is plat en na het dakbeschot ligt de bedekking erop. Omdat in de toekomst een opbouw nog mogelijk is, willen we graag van binnenuit isoleren. We willen dus zo genaamde: koude (plat) dak isolatie.

De afstand tussen de balken is ongeveer 61-63 cm. De balkhoogte is 16cm. Rockwool lijkt een mooie oplossing, maar we staan open voor andere materialen.

De opbouw die we hebben bedacht is:

- Rockwool tussen balken
- Dampremmende folie
- Rachels tegen de zijkant van de balken voor het waterpasuitvullen (zoals in foto 3).
- Rachelwerk 40cm h.o.h. voor het plafond (zoals in foto 3)

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bwVyC9/9057_F001_0791_4_F0_B_A679_7_F240_CF719_E8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nKSpKp/41085_BAE_19_E9_45_A3_B115_A489_EC2_A8812.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.gennepnu.nl/fotostorage/2006/26%20oktober%20woonkamer%20verbouwing-vloer/IMG_5295.JPG

Nadat de folie tegen het plafond zit, kan ik dan nog rachels tegen de balken maken? Hoe doe ik dit met de folie die uitkomt op obstakels zoals deze kast scheidingswand?
Is de folie nodig als ik kies voor rockwool met een aluminium laag aan de warmekant?

[ Voor 14% gewijzigd door Laurences op 08-09-2018 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:59

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als je het helemaal volgens het boekje wil doen mag je je dampscherm niet meer doorschroeven voor een nieuw rachelwerk.

Ik zou tussen de balken vol wol steken (wol zonder aluminium folie mag want je gaat toch een dampscherm plaatsen)
Onder die wol een dampscherm, elk nietje afplakken met aluminium tape, zijkanten vast kitten tegen de muur.

Daaronder een vrijdragend metalstud frame waar de gyproc platen tegen komen.

De Nederbelg !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roy_89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-02-2023
Niet doen! Je gaat problemen op jezelf afroepen. De bitumen op het dak is 100% dampdicht en de damprem/folie niet. Hierdoor zal vocht zich ophopen tussen de bitumen en de dampfolie in hierdoor zal er houtrot ontstaan en dan ben je veel verder van huis. Een platdak kun je haast niet van binnenuit isoleren. En als je het toch wil doen. (Ik zou het sterk afraden) Op de markt is er wel klimaatfolie beschikbaar. (Let op! geen dampfolie of dampremfolie) Dit is een folie soeciaal ontwikkeld om platte daken van binnenuit te isoleren. Deze folie zal in bepaalde periode van het jaar de damp weer doorlaten naar binnen toe zodat de vocht zich niet kan ophopen tussen de folie en de bitumen in waardoor er geen houtrot kan ontstaan. Ik heb hier geen ervaring mee. En de leveranciers prijzen het ook niet aan. Deze zeggen ook niet doen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wat @Roy_89 zegt, kan ik uit ervaring alleen maar eens zijn. Het vocht ga je hoe dan ook opsluiten, doordat bitumen dampdicht is. Bij bepaalde constructies wordt het ook als dampremmer gebruikt.

Als je het toch wilt doen, omdat je met de toekomstige opbouw zit, kun je extra ontluchtingen plaatsen op het dak, om het pakket voldoende ventilatie te geven. Enig idee wanneer de eventuele opbouw in de planning zit?

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
Wat @Roy_89 zegt lijkt te kloppen, ga maar na. Als het dak koud is, en je huis warm. Dan is het absoluut funest als er vochtige warme lucht tegen het koude hout kan komen. Want op dat moment krijg je condensvorming, en eventueel houtrot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 17:49
Kortom: stop het geld van de isolatie in het spaarpotje voor de opbouw en realiseer die gewoon eerder.

Of vergeet de opbouw en isoleer volgens 'warm dak' methode. Waarbij huidige bitumen gewoon een extra dampremmende laag vormt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 23:43

Part

Helemaal niets.....

Om een platdak van binnen uit te isoleren moet je zorgen voor voldoende ventilatie boven de isolatie.
Die ventilatie moet naar buiten zijn. Dat kan met roosters in de muur net onder het dak en met platdak ontluchting (pijpjes op het dak).

Zonder de ventilatie gaat je isolatie nat worden en gaat het hout rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-06 16:13
Voor dit soort situatie's hebben ze toch klimaatfolie uitgevonden?

Rockwool zonder dampremmende laag gebruiken en deze afwerken met klimaatfolie, hierdoor heb je gewoon een ademend geheel.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:06

Wokschotel

Op 6 wielen

Part schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:05:
Om een platdak van binnen uit te isoleren moet je zorgen voor voldoende ventilatie boven de isolatie.
Die ventilatie moet naar buiten zijn. Dat kan met roosters in de muur net onder het dak en met platdak ontluchting (pijpjes op het dak).

Zonder de ventilatie gaat je isolatie nat worden en gaat het hout rotten.
Dit zou ik doen, waar je wel moet zorgen dat je tussen alle balken kunt ventileren. Dus aan de onderzijde van de balken een spleet van een cm ofzo open houden tussen balk en rachelwerk en dan aan beide zijden van de uitbouw een paar ventilatieroosters in de buitenmuur (hoeft maar een gat van 2 cm ofzo te zijn of een open voeg). Dan kan het lekker 'doorwaaien' (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Wokschotel op 10-09-2018 11:16 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:22
tweakduke schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:48:
Wat @Roy_89 zegt, kan ik uit ervaring alleen maar eens zijn. Het vocht ga je hoe dan ook opsluiten, doordat bitumen dampdicht is. Bij bepaalde constructies wordt het ook als dampremmer gebruikt.
Speelt ditzelfde probleem ook bij andere platte dak bedekkingen, zoals zink? Ik neem namelijk aan van wel, maar ja, aannames ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:04
dreamscape schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:55:
Kortom: stop het geld van de isolatie in het spaarpotje voor de opbouw en realiseer die gewoon eerder.

Of vergeet de opbouw en isoleer volgens 'warm dak' methode. Waarbij huidige bitumen gewoon een extra dampremmende laag vormt.
Yep, dit dus. Heb nog een paar foto's van bij mijn schoonmoeder waar koud geïsoleerd was, inclusief "roosters" in de dakrand en sleuven in de balken voor ventilatie. Nou het helpt allemaal geen reet, volledig doorgerot na 20 jaar. Gelukkig waren de spanten nog heel. Daarna wel fatsoenlijk geïsoleerd om herhaling te voorkomen, maar daarvoor moest het dak wel open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VBD0rwqXTtygsnicnW6r4zJz/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XyXXcvUWE0Zwrkp6fz5KHp6r/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14
https://www.isover.nl/producten/vario-km-duplex-uv

het kan hiermee, maar... als jij binnen 2 jaar de dakopbouw gaat zetten (volledig?) zou ik het gewoon zonder folies doen, bij een tussenverdieping mag je juist geen folies of dampschermen gebruiken.

zoals hierboven ook genoemd de detaillering is waanzinnig belangrijk bij klimaatfolie. scherm moet echt dicht zijn.

waarom is bij je laatste plaatje de isolatie niet volledig? ik zou altijd max. isoleren. spul kost niks en dit is zonde van je arbeid, krijg je spijt van. Isoleren moet je altijd volledig doen wat evt mogelijk is.

iig ik heb dezelfde situatie als jij en ik ga voor de buitenkant, kan ik ook mooi meer isolatie kwijt en is mijn dak weer nieuw.

[ Voor 17% gewijzigd door technopeuter op 10-09-2018 11:42 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

CurlyMo schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:27:
[...]

Speelt ditzelfde probleem ook bij andere platte dak bedekkingen, zoals zink? Ik neem namelijk aan van wel, maar ja, aannames ;)
Zink moet verwerkt worden op ruw hout. Dan is er een natuurlijke ventilatie en voorkomt houtrot en oxidatie van het zink.

Zink oxideert altijd wel, maar als er vocht blijft zitten gaat het echt kapot.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
tweakduke schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:54:
[...]

Zink moet verwerkt worden op ruw hout. Dan is er een natuurlijke ventilatie en voorkomt houtrot en oxidatie van het zink.

Zink oxideert altijd wel, maar als er vocht blijft zitten gaat het echt kapot.
Lees ik het dan goed dat je een zinken platte dak wel koud kan isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

CurlyMo schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:55:
[...]

Lees ik het dan goed dat je een zinken platte dak wel koud kan isoleren?
Dat is weer wat anders, door koud te isoleren krijg je veel meer vocht/condens onder het zink. Je krijgt dan eerder lekkage zelfs, omdat je een enorme koudebrug hebt. Het beetje ventilatie van het ruwe hout is dan niet genoeg.

Koud isoleren is eigenlijk alleen ideaal op een pannendak, daar is altijd voldoende ventilatie.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 10-09-2018 12:01 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-02-2023
Als je ventilatie tussen de balklaag inbrengt doe je de isolatie van het bovendak terniet. En dan kun je net zo goed niet isoleren. En dit geeft nogsteeds geen zekerheid. Van binnenuit een platdak isoleren moet je gewoon niet willen.

Als je wilt isoleren of een paar euro meer inversteren en met hoogwaardige isolatie van buitenaf isoleren en de boel vervangen. Laagwaardig als je voldoende hoogte hebt kan ook.

Ik persoonlijk zou het geld lekker in mn zak houden en bewaren voor als je er iets bovenop gaat maken. Het is niet dat je de isolatie in een paar jaar terugverdient hebt en dat je het milieu ermee geholpen hebt als je het over een paar jaar toch niet meer nodig hebt. (Productie kost ook energie)

En de onzinige opmerking van hierboven. Geen folie toepassen........ laat ik het zo zegen in een gemmideld huis wordt er tussen de 10 en 15 liter vocht per dag geproduceerd (koken, zweten, ademen, douche, wassen enz...) en het condenspunt komt hoe dan ook ergens in het isolatiepakket te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
tweakduke schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:00:
[...]

Dat is weer wat anders, door koud te isoleren krijg je veel meer vocht/condens onder het zink. Je krijgt dan eerder lekkage zelfs, omdat je een enorme koudebrug hebt. Het beetje ventilatie van het ruwe hout is dan niet genoeg.

Koud isoleren is eigenlijk alleen ideaal op een pannendak, daar is altijd voldoende ventilatie.
Ik lees hier dat je in die geval de isolatie op het zink legt en daarna voor een nieuwe dakbedekking zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

CurlyMo schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:04:
[...]

Ik lees hier dat je in die geval de isolatie op het zink legt en daarna voor een nieuwe dakbedekking zorgt.
Je hebt al bijna een eigen topic met vraag ;)

Ik zou zink nooit als dampremmer gebruiken. Het rot toch weg en geeft alleen maar ellende. Slopen, geld van maken en dan netjes pe folie als dampremmer, isolatie en dan dakbedekking.

Kun je meteen naar het afschot kijken en heb je weer een goed dak wat 20 jaar mee kan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
tweakduke schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:13:
[...]

Je hebt al bijna een eigen topic met vraag ;)
De titel is vrij generiek dus :)

Conclusie blijft om een bedrijf in te schakelen om het direct goed te doen (met garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Als er binnen 2 jaar nog een verdieping op gebouwd gaat worden zou ik het tot die lekker laten zoals het is en het dan meteen goed aanpakken. ;)

"When you grow up your heart dies"

Pagina: 1