[Lithium] 7S spanning 30v verlagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Ben bezig een kleine "powerwall" te bouwen van zo'n 2kW.
Nu dacht ik een leuke koop te hebben gedaan van een 30V Meanwell Led Driver werkelijk 30.4V volgens mijn multimeter en dus iets "te precies" 30V.
Dit omdat 30V/7S=4.28V en dat terwijl ik het liefst op 4.10v*7S = 28.7v zou laden om de cellen niet te veel op hun lazer te geven.
Ik heb nu alleen geen idee hoe ik de driver over het hele A's gebied zeg maar 1.5-2V kan laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:33
Een of twee diodes in serie geeft het gewenste effect. Niet de meest nette oplossing, maar als je een LED driver wil gebruiken om batterijen op te laden ben je sowieso al niet erg netjes bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
^^ Met Tom-Z.
Lithium cellen in serie moet je goed balanceren anders gaan ze binnen no-time kapot.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad moet je bij zoveel cellen in serie zeker een balancrbordje gebruiken, als 1 cel slecht kraakt heb je bij de 6 andere een potentiele plofgevaar.

En inderdaad zou een 2 diodes genoeg moeten zijn

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Dank voor jullie reacties!
De LED driver is MeanWell HLG-320H-30B is CC-CV en dat is wat lithium cellen nodig hebben.

De "lader" is ongeveer 5.35 ~ 10.7A en wat voor diodes zou ik aan moeten denken voor 30V-10.7A ?
De cellen zijn per stuk afgezekerd op 1-1,5A en de 7S is ook totaal afgezekerd op 1,5A.

Probeer mij wat in te lezen op diodes, maar zie nog niet helemaal wat ik nodig heb.
Zener, gelijkrichter, etc. voltage/stroom.

Er komt idd een kleine 7s balancer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

He meest simpele is gewoon een brugcel:
https://www.eoo-bv.nl/brugcellen/9655-gbpc2504.html

Kan je ergens tegenaan schroeven voor een stukje koeling en als je alleen de + en de - aansluiting gebruikt heb je 2 diodes in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Je kan 'm ook opentrekken en de referentie aanpassen, dan kan je 'm precies afstellen.

Probleem van diodes is dat de spanningsval erover niet constant is met de stroom en wordt bij hele lage stromen meestal ook erg laag.

Bijvoorbeeld degene die @memphis voorsteld heeft volgens de datasheet een forward voltage (=spanningval) van 0.65 tot 2V (met 2 diodes in serie) afhankelijk van de stroom erdoorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Klopt, maar dat is per diode, de curve wordt al anders omdat je ook 2 diodes parallel gebruikt met een brugcel.Nu hebben hoogvermogen diodes niet de beste curve en kan je misschien wel iets met een betere spanningscurve zoeken.

Maar opzich is het niet erg want tijdens laden is de stroom belangrijker en tegen de tijd wanneer de accu vol is zakt de stroom en stabiliseert de spanning. en kom je in de buurt van die 0.65 tot nog geen 1v per diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, de TS zou hoogvermogen moeren hebben, zijn voeding is ~10A.

En van diodes kan bij (bijna) geen stroom de spanningsval nog flink lager worden. Heb wel 's 0.3V gemeten op een 1n4007 en bij hoogvermogen doet dat steeds vreemdere dingen.
Als je de spanningval van diodes het verschil is tussen een prima werkende device en een grote ontploffing ben je behoorlijk verkeerd bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als ik de datasheet die gelinkt wordt bekijk is die gewoon bij te stellen op tussen de 26 en 32v?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@SMSfreakie goed punt, staat wel bij alleen voor A en C types.
C is alleen bijzondere bestelling. A is wel bestelbaar.

Waarschijnlijk is de print van allemaal hetzelfde, met de potmeters weggelaten (of niet bereikbaar, want beter waterdicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bij de B series zou het zelfs mogelijk kunnen zijn... maar zonder foto van de print wordt t lastig denk ik :)

blok diagram staat wel weer heel hendig in de sheet

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Volgens een filmpje en de PDF hiier eerder gelinkt zouden die stelschroeven gewoon op de voorkant zitten indien je een regelbare hebt. Mij lijkt het dat een niet regelbare gewoon dezelfde print heeft en je op een dezelfde hoogte op de print iets moet kunnen vinden.

YouTube: How to adjust Mean Well LED driver output voltage and current.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:55

Theo

moederbord

Je lijkt met 7 li-ion cellen een 24V accu te willen maken van zo'n 80 Ah. Is het niet handiger, goedkoper en veiliger om dan te gaan voor twee 12V 80Ah autoaccu's in serie? (die stiekem 13 volt zijn per stuk) Die zijn een stuk makkelijker te laden, en ploffen ook niet zo snel. Plus ze zijn in aanschaf een stuk goedkoper.

Als je bij je 7S opstelling blijft doe ik de aanname dat je iedere cell wel voorziet van een protectiePCB tegen overladen, te diep ontladen en kortsluiting.

Lithium laden met een CC voeding gaat 'm niet worden, simpelweg omdat je dan op een punt komt dat je accu vol zit en de accu de stroom niet kwijt kan, maar je voeding wel de stroom wil blijven geven, en dus de spanning omhoog gooit. Beter kun je daarom gaan voor een CV voeding; als de cellen vol zijn vragen ze geen stroom meer en zal de voeding minder stroom leveren, ipv de spanning omhoog te gooien.

Je kan ook kijken naar een lader van een elektrische fiets. Daarbij zijn dit soort spanningen en accuconfiguraties redelijk gangbaar. Dan heb je gewoon een lader bedoeld voor 7S die ook een 7S configuratie aan het laden is.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1