Amazon willekeurige refund?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hi,

Ik heb eind vorig jaar een bestelling geplaatst op Amazon. (Wel vaker trouwens, maar de bestelling in kwestie was van Nov 2017.) Tot mijn verbazing zie ik net op m’n creditcard statement van vorige maand een terugboeking staan. Dus ik kijken wat het is, blijkbaar had ik er een mail in het Duits over gekregen die ik had gemist. (Of genegeerd want m’n Duits is enorm roestig en ik verwachte niets boeiends van ze.)

De reden voor terugbetaling die in de mail vermeld wordt is “Kontoberichtigung” wat blijkbaar neerkomt op “Account inspectie”.

Weet iemand wat dat is? Rond gegoogle’d, maar daar wordt ik geen steek wijzer van. Alleen maar andere mensen die het ook eens meegemaakt hebben en totaal niet snappen. Nergens echt een uitleg.

Ik heb zelf geen refund aangevraagd, ik heb de producten uit die bestelling gewoon ontvangen, et cetera.

Vind cadeautjes altijd leuk natuurlijk, maar ik snap er geen reet van waarom ze dit, 9 maanden na dato, opeens zomaar aan me terugbetalen. :P Het is ook een bestelling bij een heel bekend elektronicamerk die gewoon nog actief zijn op Amazon (als een van de topverkopers), dus ook geen verdachte transactie ofzo... I don’t get it. :)

[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 07-09-2018 21:41 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Open deur: wat zei Amazon?

Klinkt voorlopig als "verkoper is frauduleus gevonden na verder onderzoek; Amazon heeft verzekering/gelden aangesproken om kopers terug te betalen".

Misschien kan je verduidelijken of je echt van Amazon gekocht hebt of van een reseller op Amazon?

/edit: las op andere reviews op Amazon dat er soms ook "cashback" of "refund" akties lopen op bepaalde produkten. Net zoals "koop een TV bij MM en krijg je bedrag terug als Oranje wereldkampioen wordt". Neem aan dat je geeeeen idee mee hebt of & hoe de toenmalige pagina van het produkt eruit zag?

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2018 21:44 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:41:
Open deur: wat zei Amazon?

Klinkt voorlopig als "verkoper is frauduleus gevonden na verder onderzoek; Amazon heeft verzekering/gelden aangesproken om kopers terug te betalen".

Misschien kan je verduidelijken of je echt van Amazon gekocht hebt of van een reseller op Amazon?
Amazon reageerde nietszeggend met min of meer een herhaling van de refund mail zelf. :+

Nah, had ook al gekeken of het geen immitatieaccount was van het merk in kwestie; nope: is legitiem.

Het is een van de topverkopers op Amazon in hun categorie, nog steeds actief en met een hele goede score. Ik ken het bedrijf ook enkel als zeer betrouwbaar en weet dat veel Tweakers spullen bij ze kopen vanwege de hoge kwaliteit en uitmuntende service.

Een paar andere producten die ik bij ze besteld had zijn ook niet terugbetaald. Dat is duidelijk het “probleem” niet.

Het is denk ik een bedrijf met eigen account, gezien er iets staat als Verkoop door bedrijf X, verzending en afhandeling door Amazon.
Er was geen speciale actie.

Daarom ben ik ook verbaasd. Topbedrijf, oude bestelling uit meerdere bestellingen, legitieme aan- en verkoop: heel vaag.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:47
En het bedrijf zelf heb je nog geen mail gestuurd omdat je bang bent dat ze dan zeggen dat je het geld moet terug betalen? En je eigenlijk het geld wilt houden ook al behoort het jou niet toe?

Kunnen we dit de volgende keer achterwege laten, dank

[ Voor 14% gewijzigd door Perkouw op 08-09-2018 16:34 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
President schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:59:
En het bedrijf zelf heb je nog geen mail gestuurd omdat je bang bent dat ze dan zeggen dat je het geld moet terug betalen? En je eigenlijk het geld wilt houden ook al behoort het jou niet toe?
:O
Koning aanname. Als je niet normaal kan doen, blijf dan lekker van die reageer knop af.

Ik stel een normale vraag, dan verwacht ik ook normale antwoorden. Geen volstrekt belachelijke beschuldigingen.

[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 07-09-2018 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][message=

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd1 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:57:
[...]

Waar maak je je zo druk over? Als het een fout betreft zullen ze toch wel contact opnemen (of automatisch terug laten boeken?)?

Als er een fout gemaakt is dan is het voor zover ik kan zien niet jouw fout, gezien het niet in jouw nadeel werkt zie ik niet veel incentive (voor jou) om het op te moeten lossen.
Fatsoen, eerlijkheid :?

Ik kan een beetje proactieve houding als @WhatsappHack wel waarderen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Verwijderd1 Oh ik maak me niet druk, het is meer dat ik niet zo goed begrijp waarom ze dat (nu, zoveel later) opeens doen met zo’n nietszeggende email erbij en was geïnteresseerd of iemand anders het misschien al eens meegemaakt heeft en weet waardoor het komt/wat het is. :)

Het is puur interesse omdat het raar is, maak me zeker geen zorgen. :)

Over een week of 2 een gesprek met het bedrijf in kwestie over hoe een ander product van ze bevalt (willekeurige evaluatie/customer feedback); kan ik meteen ook aan hun eens vragen hoe het nou zit. :)
T komt ook wel goed, alle vertrouwen in - ben gewoon erg nieuwsgierig :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][messag

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Welk bedrag was het tov de aanschafprijs? Ik krijg best regelmatig 'iets' terug als een webshop op amazon kort na mijn aanschaf met prijsverlaging komt, die werden dan bij mij alsnog doorgevoerd.

Dan praat ik 10tje op 100 euro, geen volledige teruggave ofzo.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-04 09:40
SinergyX schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:57:
Ik krijg best regelmatig 'iets' terug als een webshop op amazon kort na mijn aanschaf met prijsverlaging komt, die werden dan bij mij alsnog doorgevoerd.
Dat heb ik echt nog nooit gehad, en ik koop ook regelmatig op Amazon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Betekent niet veel maar dan rekeningafschrift (engels: account statement).

Als je het hele bericht plaatst (of als DM stuurt), zal ik eens kijken of ik er een fatsoenlijke vertaling van kan geven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-05 16:40
Het kan zijn dat je gehackt bent.

Heb zelf wel eens forums gezien die gebaseerd zijn op “refunden” mensen geven tips hoe je account kan cracken en hoe je social engineering toepast op de klantenservice.

Daarom ook misschien dat je account onder inspectie staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 02:54
Refunden op Amazon is relatief makkelijk..
Kan je is in je login history kijken?
Misschien zie je daar iets aparts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Thanks voor alle reacties :)

@SinergyX Het volledige bedrag van dat artikel. Het was een verzamelbestelling (meerdere producten), enkel die is volledig terugbetaald.
Wat jij beschrijft heb ik inderdaad ook al eens meegemaakt. Ook met Amazon Primeday, kreeg ik op een product zelfs €0,08 teruggeboekt. Heel netjes van Amazon, maar met zo'n laag bedrag denk ik: kost dat niet allejezus veel administratiekosten voor zo'n lullig bedrag? Hou het dan lekker, maar bedankt voor het gebaar. :P

@Freee!! Sure thing, thanks :) Her en der ff wat gegevens blanked:
Guten Tag,

Amazon.de informiert zu Ihrer Gutschrift.

Wir bestaetigen die heute erfolgte Erstattung von €<bedrag> fuer Ihre Bestellung <bestelnr> bei <verkoper>.
Die Erstattung bezieht sich auf folgende(n) Artikel :

Artikel: <productnaam>
Menge: 1
ASIN : <nummer>
Grund der Erstattung: Kontoberichtigung

Und so setzt sich die Erstattung zusammen:
Artikel Erstattung: €bedrag
Artikel erstattete Mehrwertsteuer: €bedrag

Die Erstattung erfolgt immer auf die bei der Bestellung verwendete Zahlungsart:
* auf Ihre Kreditkarte mit den Kontoendziffern XXXX : €totaalbedrag

Je nach gewählter Zahlungsart ist die Erstattung innerhalb der nächsten 10 Werktage auf Ihrem Bank- bzw. Kreditkartenkonto sichtbar. Aus gesetzlichen Gründen ist es uns nicht möglich diesen Vorgang abzuändern. Sollte eine ehemals verwendete/ ursprünglich angegebene Bankverbindung nicht oder nicht mehr aktuell sein, erkundigen Sie sich bitte bei Ihrer Bank oder ggf. Ihrem KK-Institut, ob eine Weiterleitung stattgefunden hat. Im anderen Fall kontaktieren Sie bitte unseren Kundenservice.

<... afsluiting, mvg Amazon, etc. ...>
@Kingston Het lijkt me stug. Het is natuurlijk niet uitgesloten, maar een uniek wachtwoord + 2FA ingeschakeld maakt die kans bijzonder klein. Dan is ook nog de vraag waarom een 'hacker' in hemelsnaam één bestelling zou laten refunden; wat ook nog eens op mijn eigen credit card terechtkomt. :P

@HamMetKaas Ik heb me rot gezocht, maar kan nergens een loginhistorie zien. Sterker nog, ik kan geeneens een optie vinden om te zien welke apparaten zijn ingelogd/welke sessies er zijn. (Ja voor Amazon Prime Video, maar dat is een aparte dienst) Dus of ik zie het over het hoofd, of die functie hebben ze niet :P
Maar is het ook nog steeds zo makkelijk +/- 9 maanden nadat je bestelling is bezorgd dan? Dat zou wel raar zijn. o0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 02:54
@WhatsappHack Hmm.. dacht dat ze dat wel hadden. Je kan natuurlijk de klantenservice contacten en vragen om te kijken of ze iets apart zien in de login history.

Ben zelf een tijdje ook een actief geweest op een forum waar zo'n refund service word aangeboden..
Mensen kopen dan bijv. een Amazon account van iemand anders en laten dan een product refunden die jij dan bijvoorbeeld heb gekocht. En stel dat product kost dan 100 euro dan krijgen hun van de klantenservice een 100 euro giftcard. En dat kan nog dat 2 jaar na de aankoop(Althans dat beweren de mensen die de service aanbieden).

Dus misschien effe handige om je gegevens door https://haveibeenpwned.com/ te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Beste vertaling voor 'Kontoberichtigung' lijkt me in dit kader toch 'rekeningcorrectie'. Maar ik heb zo mijn twijfels over het bericht.

Als ik zo naar een paar verschillende zinnen kijk, zie ik opvallende verschillen:

"Wir bestaetigen die heute erfolgte Erstattung von €<bedrag> fuer Ihre Bestellung <bestelnr> bei <verkoper>."

Hier ontbreken de nodige umlauts. Ik zou het schrijven als:
"Wir bestätigen die heute erfolgte Erstattung von €<bedrag> für Ihre Bestellung <bestelnr> bei <verkoper>."

En die umlauts zijn dus wel aanwezig in:
"Je nach gewählter Zahlungsart ist die Erstattung innerhalb der nächsten 10 Werktage auf Ihrem Bank- bzw. Kreditkartenkonto sichtbar. Aus gesetzlichen Gründen ist es uns nicht möglich diesen Vorgang abzuändern."

Die inconsistentie plus het ontbreken van een goede reden (behalve rekeningcorrectie) maken mij argwanend.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:31
Ik heb onlangs ook een (gedeeltelijke) refund gehad van Amazon welke ik niet had verwacht.

Had op Amazon.co.jp een boek besteld en moest hierbij ¥ 966 aan import fees betalen tijdens de aanschaf.
Enkele weken nadat ik het boek binnen had, kreeg ik dit bedrag teruggestort, maar het is mij niet helemaal duidelijk waarom. (Wellicht hadden ze invoerrechten verwacht, maar bleek dit niet het geval te zijn?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@WhatsappHack, de mail lijkt mij vrij standaard en heb ik zelf zowat in diezelfde strekking ook diverse keren ontvangen na terugsturen van een artikel. Zou er mogelijk een administratieve fout gemaakt kunnen zijn (door verkoper misschien), en dat de "verkeerde" klant nu gecompenseerd is?

Edit: Heb even een oude mail van ze opgezocht.

Die Erstattung bezieht sich auf folgende(n) Artikel :

Artikel : xxx
Menge : 1
ASIN : xxxxxxxxxx
Grund der Erstattung : Kontoberichtigung

Enz...

[ Voor 33% gewijzigd door hardware-lover op 08-09-2018 21:07 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@HamMetKaas
HIBP staat altijd te monitoren op basis van domein :P

@Flapperbol
Ja soms zijn ze echt heel apart bezig. :)

@hardware-lover
Ahhhh, dat is interessant!
Dat zou best eens kunnen natuurlijk, maar dan zou het raar zijn dat Amazon op mijn supportaanvraag (met uitleg dat ik niet weet waarom ik die refund heb gekregen) reageert met een zelfde nietszeggende e-mail zonder duidelijke verklaring. :+

Maar goed, het is een optie - het hoeft niet zo te zijn natuurlijk.

@Freee!!
Thanks! Het is echt een authentieke email, wellicht een andere schrijfstijl/dialect dan gewend?
Broncode bekeken, komt netjes van Amazon's servers af. SPF-record klopt, DKIM is passed. 100% zeker een mailtje van Amazon.
Het zou ook te toevallig zijn als dit een nepmail is, maar ik wel op dezelfde dag een bijschrijving heb gekregen op m'n CC. :P
Wat dat betreft klopt alles. Het is alleen de "reden" die opgegeven wordt die echt he-le-maal niets verklaart. -_-

Maarrrrr ik heb net op Google (blijf wel doorzoeken he :P Voed die nieuwsgierigheid!) toch nog een mogelijk relevant artikel gevonden (http://www.haz.de/Nachric...e-Betrugswelle-bei-Amazon). Relevant citaat:
...
...

Das finanzielle Risiko für die Verbraucher ist bei dieser Masche dagegen gering. Die Marketplace-Geschäfte sind durch Amazon abgesichert, bestätigt Unternehmenssprecher Christian Blum: „Sollte ein Produkt einmal nicht ankommen oder vom beworbenen Zustand abweichen, können Kunden die Erstattung des vollen Kaufpreises beantragen.“ In manchen Fällen werden gezahlte Beträge von Amazon auch sehr schnell automatisch erstattet: Als Grund wird dann „Kontoberichtigung“ angegeben. Die neue Masche ist Teil eines andauernden Katz-und-Maus-Spiels. „Es gibt Menschen mit betrügerischen Absichten und da sie immer smarter werden, müssen wir es auch sein“, sagt Blum.
Google translate van het relevante deel:
"If a product does not arrive or differs from the advertised state, customers can request reimbursement of the full purchase price." In some cases, Amazon paid amounts are also automatically reimbursed very quickly : As a reason then "account inspection" is specified.
Dat verklaart een hoop en nu beginnen er wat dingen op z'n plaats te vallen.
Ik was het alweer vergeten (had het ook niet als de reden verwacht dus verder niet aan gedacht.); ik heb een paar weken geleden een review over dit product geplaatst, best positieve review maar wel de kantekening dat het in sommige omstandigheden niet de maximale performance kan behalen en daarom een ster minder geef - met de opmerking dat het verder echter een prima apparaat is voor een erg goede prijs en sowieso wel z'n werk doet; ik raad het product generiek dus ook aan.
Vlak daarna (ergens tussen 2 tot 5 dagen later) is blijkbaar die refund door Amazon gegeven...

Wellicht dat ze op basis van de niet 100% positieve review en een herkenning automatisch het geld hebben teruggeboekt zoals wordt beschreven in dat artikel. Maar dat is wat mij betreft niet nodig noch de bedoeling, ik heb zelf niet om een refund gevraagd omdat het me best bevalt; anders had ik hem wel teruggestuurd. Ik ga het ff voorleggen aan het bedrijf als we elkaar spreken binnenkort voor die evaluatie waar ik voor uitgenodigd was (geen zin om er apart over te mailen, we hebben toch al een afspraak.). Als blijkt dat zij het geld niet meer hebben dan vraag ik wel of ze willen dat ik het naar ze PayPal ofzo, wat mij betreft hebben ze er volledig recht op. Mocht blijken dat het gewoon iets is vanuit Amazon en de verkoper het geld ook gewoon heeft mogen houden, dan steek ik het lekker in m'n zak en adieu en dan zal het allemaal wel. :P Heb al contact gezocht met Amazon, die gaan er niet op in - prima dan. Ga niet smeken of ze het terug te nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Plottwist: het bedrijf heeft zélf de refund aangevraagd. :+ Ze waren dat alleen ff vergeten te melden en te noteren (waardoor de eerste lijn die ik bij het bedrijf in kwestie sprak ook van niets wist. Die heeft het op mijn verzoek vandaag geëscaleerd en een manager heeft intussen contact met me gezocht en alles uitgelegd). Amazon mag er blijkbaar niet zomaar op ingaan ofzo (die snap ik niet helemaal maar zal allemaal wel); vandaar de vage antwoorden daarvandaan.

Niet alleen mag ik het geld houden (en het product dat ze daarvoor hadden gestuurd), als excuus voor de problemen (terwijl ik het zelf niet eens echt een groot probleem vond oO), ze hebben ook een nieuwer model van het product in kwestie gestuurd omdat het voor hun een interessante testcase is of die in de uitzonderingssituaties die ik had genoemd wél de maximale performance consistent kan behalen. Uiteraard wil ik dat best ff testen, no problemo. :)

Bizar goede klantenservice, very nice. Het is alleen bij de communicatie even misgegaan. :P Another mystery solved. :) Een duidelijke reden in de refundmail zou echter wel fijn zijn geweest, zal ik ook als feedback naar Amazon sturen - dan was het een stuk minder vaag geweest allemaal.

Dus primair gewoon een communicatie clusterfuck, niets meer en niets minder; en alles is nu geregeld. :)
Dank allen voor het meedenken/delen van ervaringen!

Pagina: 1