Ik en volgens mij iedereen hier mist inzicht in wat de ingewikkelde constructie betreft.
Ik vermoed dat één van de erven nog in de woning zit? Maar dat is maar een vermoeden.
Het is al eerder aangegeven. Waardebepaling doen voor alles wat geld (waard) is. trek daar de schulden vanaf en dat bedrag wordt verdeeld over de erven. Als iemand vervolgens een deel van de erfenis in de vorm van vastgoed (het huis) wil behouden, dan moet die een regeling treffen. Dat kan zijn voor het erfdeel van de anderen huur betalen of afkopen en dus het vastgoed volledig in eigen bezit krijgen.
De krux zit 'm denk ik in het feit dat degene die wil blijven wonen het niet kan betalen.
Als dat één van je ouders betreft, dan is het
slecht niet goed geregeld door je ouders. (ik krijg mijn kindsdeel pas bij het overlijden van beide ouders). En moet je daar nu een praktische oplossing voor vinden.
Je zou in dat geval de erfenis op papier kunnen aanvaarden. Je overlevende ouder behoudt een schuld t.o.v. de kinderen. Deze wordt ingelost/verrekend bij het overlijden. Je betaald dan nu al erfbelasting.
Bij het overlijden van de tweede ouder komt het geld (of de woning) vrij, maar hoeft dan geen belasting te betalen over het deel dat je al betaald hebt. Nadeel hiervan is dacht ik dat je al die jaren wel het uitstaande tegoed bij je vermogen behoord op te tellen bij je belastingaangifte.
Om even je exacte vragen nog aan te halen:
Betaal ik alleen erfbelasting of niet?
alle erven betalen de belasting over hun deel.
Aanvaard ik bij die constructie überhaupt de erfenis of niet?
JA, tenzij je het via een schenking doet, maar dan betaal je dubbel belasting. Je broers/zussen de erfbelasting en jij nog een keer over de schenking.
Betaal ik misschien een andere vorm van belasting omdat ik wel of niet de erfenis aanvaard?
geen baten, geen lasten. Dus als je aanvaard, dan betaal je belasting. Ontvang je niks, betaal je niks.